Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2005 #1 Skrevet 8. juni 2005 Kjenner noen som har fått cøliaki, og lurer litt på dette. Er det noen her med dette? Fint hvis dere kunne skrive litt om hvordan dere ordner det rent praktisk i forhold til kosthold, når dere er ute og spiser, etc. Gjerne også tips til alternativ mat osv.
Gjest Revenka Skrevet 9. juni 2005 #2 Skrevet 9. juni 2005 Jeg har cøliaki, noe herk altså. Man kan ikke spise gluten (finnes i mel). Dermed må du utelukke de fleste melproduktene (pizza, pasta osv). Rene produkter av kjøtt, potet, ris er fri for gluten, så det er ikke noe problem å spise ute. På peppes har de også glutenfri pizza, den er god!
Nella Skrevet 9. juni 2005 #3 Skrevet 9. juni 2005 Står mye nyttig ang mat på www.ncf.no Litt oppskirfter også. Om du skal ha besøk så kan du jo diske opp med det
glaciera Skrevet 10. juni 2005 #4 Skrevet 10. juni 2005 Jeg har det ikke, men i nær familie har det så jeg lager ofte slik mat. Du kan lage masse deilig mat og desserter av kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, oljer, urter, eddiker og krydder. Som hovedregel synes ikke jeg det er en god idé å finne erstatningsprodukter for typiske kornvarer som pasta og brød. Jeg synes ikke de er noe gode, rett og slett. Det er bedre å lage god, annen mat. Poteter, ris og polenta funker kjempebra. Havre er naturlig glutenfri, men du må kjøpe de som er merket glutenfri for de vanlige dyrkes så nær vanlig korn at de "smittes". For oppskrifter med meljevning kan du bruke maisenna eller potetmel istedenfor mel. Istedenfor kake kan du lage fruktdesserter eller kremdesserter. Eller konfektkake, som består av smør, sjokolade og egg Når dere er ute kan dere spise asiatisk, eller velge et mer fancy spisested. De vet som regel hvordan de skal håndtere cøliaki. McDonald's har glutenfri bruger og brød.
Felicity Skrevet 12. juni 2005 #5 Skrevet 12. juni 2005 Hei. Jeg har hatt cøliaki i 2 og 1/2 år nå og det er greit. I starten var det forferdelig siden jeg var voksen da jeg fikk det(25 år er jeg nå) Det er mye man kan lage å få til kjempe godt bare du bytter ut vanlige produkter med ris og mais mel. toro har masse ferdig poser til kaker, brød. De har også noen sauser, supper gryteretter. På ultra, Meny så har dem også bra utvalg med glutenfritt. Om du bor i Oslo så er det på tirsdag-torsdag masse produkter på ultra(bryn) som er ferske. Kaker kan du følge vanlige oppskrifter, men gjær deig er vankeligere. Da behøver du noe som heter fiberhusk for å få den litt mere som deig. Uten den blir det som jørme. Og man får tak i mye i svarige. Er det noe du lurer på så kan du sende meg en mail: mailadresse slettet, KGs regler. Mie (mod) Hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå