Gå til innhold

Hvordan har folk råd til å gå til psykolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til å gå til psykolog. Her hvor jeg bor så koster det 2000 per time, med tillegg på 400 dersom man skal slippe å ta fri fra jobben. Hvordan i alle dager har folk råd?

Anonymkode: 27fac...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til å gå til psykolog. Her hvor jeg bor så koster det 2000 per time, med tillegg på 400 dersom man skal slippe å ta fri fra jobben. Hvordan i alle dager har folk råd?

Det er kanskje mange som får det dekket? Henvisning fra fastlegen og kun en liten egenandel de må betale selv?

Anonymkode: 0a059...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går offentlig. 351,- per time og frikort når jeg har betalt 2460,-

Går man privat tenker jeg at det er noe man prioritere over annen luksus.

Anonymkode: e8117...d84

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at hvis man skal få dekket av det offentlige, så må man være en påvist fare for seg selv eller andre? I så fall kommer man seg jo ikke til psykolog før man eventuelt er død eller sitter i fengsel... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom man går annenhver uke, så utgjør det 5.000 per mnd. Jeg har ingen luksus i hverdagen å ta fra, så aner ikke hvordan jeg skal få tak i så mye penger...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje mange som får det dekket? Henvisning fra fastlegen og kun en liten egenandel de må betale selv?

Anonymkode: 0a059...219

Ikke fult så enkelt, jeg har også fått henvisning til psykolog, men med 12 mnd. Ventetid, så går jeg privat i mellomtiden. Jeg kan ikke vente. 

Anonymkode: f9b26...6fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har inntrykk av at hvis man skal få dekket av det offentlige, så må man være en påvist fare for seg selv eller andre? I så fall kommer man seg jo ikke til psykolog før man eventuelt er død eller sitter i fengsel... 

Dette stemmer ikke. Det er ikke så strengt hvem som får tilbud om psykolog av det offentlige, men det er lang ventetid, for det er mange som har behov.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er overhodet ikke tilfelle. Du får henvisning til psykolog dersom du har behov for å snakke med noen. Men det er lang ventetid på ledig time. 

Det du snakker om er jo akutt psykologisk behandling, og det er noe annet.. 

Anonymkode: f5c20...b38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heroin er jo sørenmeg både billigere og mer tilgjengelig enn psykologhjelp, virker det som

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Heroin er jo sørenmeg både billigere og mer tilgjengelig enn psykologhjelp, virker det som

Det stemmer ikke. Flere byer har også lavterskeltilbud dersom ventetiden er lang. Du burde starte med å ta en prat med fastlegen din. Det er normalt sett ikke vanskelig å få helsehjelp i Norge. 

Anonymkode: ec87b...e7b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom man går annenhver uke, så utgjør det 5.000 per mnd. Jeg har ingen luksus i hverdagen å ta fra, så aner ikke hvordan jeg skal få tak i så mye penger...

Hæ? Hvis man går annenhver uke blir det 702 kroner på en måned når man går offentlig, slik den du siterte skriver om. Når du har brukt så mye som 2460 kroner på helsehjelp, får du frikort og betaler ingenting. Det som går inn i denne summen er reise til og fra hvis det er over en viss lengde, pluss besøk hos lege, medisiner på blå resept +++ Det er hvis du går privat at det blir spinndyrt. Det er fullt mulig å komme inn i de offentlige ordningene, men det er lange ventetider på psykolog der. Noen lavterskeltilbud har kortere ventetid, og det kan absolutt lønne seg å sjekke hvilke tilbud som finnes på forskjellige steder. 

Jeg fikk frikort den 18 januar i år, og betaler nada i helsevesenet resten av året.🙄 

Anonymkode: 25b9a...866

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går offentlig.. 

Egenandelen er på ca 2400,-... går to timer i uka, så tok 3 uker i dette året før frikort var innvilget...

Anonymkode: 25bdb...be5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvilket land du bor i, USA? Jeg bor i Norge, og her er det meste av helsehjelp som koster over ca 2500 kr per år gratis. Her har vi en ordning som heter fastlege, det er din personlige lege som du har fast, og henviser deg blant annet til psykolog hvis du spør om det.

Eneste negative er at det er litt lang ventetid.

Anonymkode: 0ac58...868

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du privat psykolog? Ja, det er dyrt, men det finnes folk med høye lønninger. Det finnes også folk med medium lønninger som har lavt forbruk og prioriterer de titusener det krever for å bli frisk/ gå privat. Selvsagt vil ikke de aller fleste som går på minsteytelser eller jobber deltid ha råd til privat psykolog

Om du ikke har råd til offentlig psykolog, så ligger du enten betydelig under gjennomsnitt i inntekt eller du har høyt forbruk. 

Anonymkode: 556a6...413

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvilket land du bor i, USA? Jeg bor i Norge, og her er det meste av helsehjelp som koster over ca 2500 kr per år gratis. Her har vi en ordning som heter fastlege, det er din personlige lege som du har fast, og henviser deg blant annet til psykolog hvis du spør om det.

Eneste negative er at det er litt lang ventetid.

Anonymkode: 0ac58...868

Jeg prøvde å få psykolog gjennom fastlegen en gang på grunn av suicidalitet og selvskading. Måtte fortsatt vente i månedesvis, og når jeg kom til DPSen, så møtte jeg to sykepleiere som satt og fylte ut et skjema mens de av og til kikket på hverandre og lo usikkert av svarene de fikk. Så konkluderte de med at de ville sende meg på voksenopplæring for folk med autisme. Jeg fikk ikke møtt noen psykolog, og følte meg ekstremt misforstått og ikke minst diagnostisert med et pennestrøk av sykepleiere. Hele opplevelsen var så ydmykende og uproff at jeg sa fra meg plassen. Synes også at det er pinlig å gå til et sted der det lyser «DPS» over døra og man kan bli sett. Hopper heller fra ei bru enn å bli idiotforklart av folk uten kompetanse på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du privat psykolog? Ja, det er dyrt, men det finnes folk med høye lønninger. Det finnes også folk med medium lønninger som har lavt forbruk og prioriterer de titusener det krever for å bli frisk/ gå privat. Selvsagt vil ikke de aller fleste som går på minsteytelser eller jobber deltid ha råd til privat psykolog

Om du ikke har råd til offentlig psykolog, så ligger du enten betydelig under gjennomsnitt i inntekt eller du har høyt forbruk. 

Anonymkode: 556a6...413

Jeg opplever det som umulig å få offentlig psykolog. Før det første hjelper det ikke meg å få time om 6 mnd. hvis jeg har lyst til å henge meg i morgen. For det andre så har jeg prøvd, og opplevde det som stigmatiserende og inkompetent. Jeg ventet i månedsvis for å få snakke med to sykepleiere som åpenbart ikke visste hva de drev med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Flere byer har også lavterskeltilbud dersom ventetiden er lang. Du burde starte med å ta en prat med fastlegen din. Det er normalt sett ikke vanskelig å få helsehjelp i Norge. 

Anonymkode: ec87b...e7b

Jeg slet med alvorlig depresjon og sterke selvmordstanker og måtte vente over 1 måned før første samtale med DPS. Første gang jeg slet hadde jeg ikke like sterk depresjon, da fikk jeg avslag fra DPS. Måtte altså vente til det ble verre før jeg fikk hjelp. Det psykiske helsetilbudet er faktisk ganske dårlig flere steder i dette landet. At du fikk hjelp fort betyr ikke at det er slik for alle andre.

Anonymkode: 31c28...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke vanskelig om du virkelig må? Hvis man ikke klarer å vente på henvisning som kan ta opp til et halvt år og privat er det eneste alternativet så har tar man seg råd. Man kaster ikke bort penger på alkohol hver helg og festing, man kjøper ikke junk food, man spiser ikke ute og man trenger da virkelig ikke shoppe hver måned. Det er ekstremt lett å spare opp 1500 i mnd om man har litt selvdisiplin og tar seg sammen. Hvis man ikke klarer det så er ikke psykolog din øverste prioritering. 

Anonymkode: 13b1a...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til privat med refusjons avtale. Får gå så lenge jeg har behov. Er i full jobb og fungerer som normalt. Men sliter med angst i perioder, mye bearbeiding fra tidligere opplevelser. 
betaler 351 pr time til jeg har frikort som er på litt over 2000 kr. 

Anonymkode: 3e7b4...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...