Gå til innhold

Hadde ikke penger til bursdagsgave...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nettopp ferdig med graden min og jeg er arbeidsledig akkurat nå (søker jobber nå). Jeg tok ikke ut studielån etter nyttår, så jeg har ikke penger. Når jeg mener at jeg ikke har penger, så mener jeg at jeg har tjue kroner på konto. Jeg har bodd  hos mamma og pappa siden sommeren, og jeg frontet dem leie etter jeg fikk betalt for sommerjobben min. Jeg har altså betalt for å bo hos dem, men jeg er ganske tom for penger. Alle i familien vet at jeg har lite penger, spesielt foreldrene mine. For noen dager siden hadde faren min bursdag, og vi feiret hele familien, men jeg hadde ikke penger til gave. Alle søskene mine kjøpte fine gaver til han. Jeg vet at pappa er klar over situasjonen min, og han pleier alltid å si at han ikke bryr seg så mye om bursdager lengre, men jeg føler at jeg er en skuffelse. Jeg skammer meg sånn. Jeg har ikke en gang greid å si unnskyld for at jeg ikke hadde noe gave. :sukk: Jeg skammer meg for mye til å peke ut at jeg ikke har gitt gave, selv om jeg tenker på det hele tiden. 

Bør jeg si noe?  Jeg håper jeg får jobb snart, men pappa sin bursdag er jo over nå, og det er bare teit å gi gave på etterskudd. Gaven er jo ment som en oppmerksomhet på selve dagen. Jeg er bare flau over at jeg ikke hadde noe å gi. :( 

Anonymkode: 03457...d48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt sikker på at pappa’n din er stolt over at du er ferdig med graden din og at du tok opp så lite lån som mulig. 
Normale, oppegående, voksne mennesker bryr seg ikke om gaver fra sine egne barn. Det viktigste var vel at du var der og feiret med han og gjorde dagen hans fin. 
vær stolt over deg selv! Det er ingen skam i å ha dårlig råd. 

• Liker 7
Skrevet

Snakk med ham og forklar situasjonen, bare for å ha gjort det. Han skjønner vel situasjonen uansett, men så slipper du å gå og tenke på det. Og få deg en inntekt, i det minste fra en eller annen deltidsjobb, hva som helst hvis det ikke er så lett å få jobb som det du er utdannet som. 

Skrevet

Dette er ikke noe å føle dårlig for. Han vet at du ikke har penger. Uansett så trenger man virkelig ikke å gi gaver mellom voksne i denne situasjonen. 

Han er garantert ikke fornærmet over dette (så lenge han er i nærheten av å være oppegående). Helt sikker på at han ønsker deg alt godt og til og med om du hadde noen penger på lur så ville han ønsket at du brukte det på noe annet eller sparte det. 

Legg det bort. Om du absolutt skal gi noe (kanskje til en annen bursdag) så kan du gi noe du har laget selv eller en tjeneste. Men det er heller ikke nødvendig slik det er her. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at faren din hadde blitt veldig glad, og om ikke mere glad hvis du hadde gjort noe personlig for han ang bursdagen . Noe som han liker og ville satt pris på. Da hadde du gitt fra hjertet og det betyr kanskje mere enn en vanlig gave ❤ 

Anonymkode: 4c240...554

• Liker 2
Skrevet

Som mor hadde jeg aldri forventet en gave fra et av barna mine om de ikke hadde jobb eller inntekt. Det tror jeg helt sikkert faren din tenker også. Kan aldri tenke meg noe annet. Min egen sønn begynte å jobbe for første gang i sitt liv i høst, og han har aldri gitt meg en gave han har kjøpt selv før det. Rett og slett fordi han ikke har hatt penger. Da jeg var gift, pleide eksen å kjøpe blomster til meg på bursdagen og skrive navnet til sønnen vår også på kortet, selvfølgelig, så jeg fikk på en måte gave av han på den måten. Men aldri en gave sønnen har egenhendig kjøpt og betalt for, før han begynte å jobbe.

Til jul for et par mnd siden fikk jeg den første gaven jeg noensinne har fått av barnet mitt, betalt av han selv :)

Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke hadde gave til han i år. Det har helt sikkert ingenting å si!

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at faren din hadde blitt veldig glad, og om ikke mere glad hvis du hadde gjort noe personlig for han ang bursdagen . Noe som han liker og ville satt pris på. Da hadde du gitt fra hjertet og det betyr kanskje mere enn en vanlig gave ❤ 

Anonymkode: 4c240...554

Ikke akkurat personlig, men jeg vaska kjøkkenet helt strøkent før foreldrene mine kom hjem fra jobb.  :flau: Jeg rydder jo alltid litt, men denne gangen ble det ekstra rent. 😐

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke akkurat personlig, men jeg vaska kjøkkenet helt strøkent før foreldrene mine kom hjem fra jobb.  :flau: Jeg rydder jo alltid litt, men denne gangen ble det ekstra rent. 😐

Det var fint gjort av deg! Fortsett med slike ting. Det er mer enn bra nok! 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nettopp ferdig med graden min og jeg er arbeidsledig akkurat nå (søker jobber nå). Jeg tok ikke ut studielån etter nyttår, så jeg har ikke penger. Når jeg mener at jeg ikke har penger, så mener jeg at jeg har tjue kroner på konto. Jeg har bodd  hos mamma og pappa siden sommeren, og jeg frontet dem leie etter jeg fikk betalt for sommerjobben min. Jeg har altså betalt for å bo hos dem, men jeg er ganske tom for penger. Alle i familien vet at jeg har lite penger, spesielt foreldrene mine. For noen dager siden hadde faren min bursdag, og vi feiret hele familien, men jeg hadde ikke penger til gave. Alle søskene mine kjøpte fine gaver til han. Jeg vet at pappa er klar over situasjonen min, og han pleier alltid å si at han ikke bryr seg så mye om bursdager lengre, men jeg føler at jeg er en skuffelse. Jeg skammer meg sånn. Jeg har ikke en gang greid å si unnskyld for at jeg ikke hadde noe gave. :sukk: Jeg skammer meg for mye til å peke ut at jeg ikke har gitt gave, selv om jeg tenker på det hele tiden. 

Bør jeg si noe?  Jeg håper jeg får jobb snart, men pappa sin bursdag er jo over nå, og det er bare teit å gi gave på etterskudd. Gaven er jo ment som en oppmerksomhet på selve dagen. Jeg er bare flau over at jeg ikke hadde noe å gi. :( 

Hvorfor er det teit? Jeg har ofte både gitt og fått bursdagsgaver på etterskudd. Synes ikke det er noe rart med det. 

Skrevet
57 minutter siden, Thyra skrev:

Hvorfor er det teit? Jeg har ofte både gitt og fått bursdagsgaver på etterskudd. Synes ikke det er noe rart med det. 

Jo, fordi voksne mennesker kan jo vanligvis kjøpe alt de ønsker seg selv. Bursdagsgaver er jo spesielle, fordi det er en oppmerksomhet man får til bursdagen sin. Det er jo selvfølgelig fint med en oppmerksomhet utenom bursdag, jeg kan jo kjøpe han noe når jeg får jobb, men jeg føler at det blir feil å kalle det bursdagsgave hvis han får den i juni. :fnise: 

• 2 uker senere...
Skrevet
På 14.2.2020 den 12.08, SpringYard skrev:

Jeg er helt sikker på at pappa’n din er stolt over at du er ferdig med graden din og at du tok opp så lite lån som mulig. 
Normale, oppegående, voksne mennesker bryr seg ikke om gaver fra sine egne barn. Det viktigste var vel at du var der og feiret med han og gjorde dagen hans fin. 
vær stolt over deg selv! Det er ingen skam i å ha dårlig råd. 

Helt enig, De aller fleste foreldre forstår dette veldig godt :)

Anonymkode: 3fd40...e18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...