Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette virker kanskje som en fantasinovelle men er helt sant. Lang historie kort.

Vi har ett problem med ei kollega av meg på arbeidsplassen. Det er ett relativt nytt arbeidssted som åpnet i 2018, hvor alle de ansatte var nye da. Inkl. henne, hun startet en mnd før meg. Hun er dominerende, sjefete, 20 år eldre enn meg, rakker ned på utdannelsen min, negativ, gjør dårlige forsøk på allianser mot ledelsen (vi andre er kjempefornøyd med alt annet på arbeidsplassen, inkludert lederne), er i konstant krangler, har ett helt annet syn på hva vi skal gjøre i jobben vår for å hjelpe brukerne, hun overkjører oss andre uten å blunke og baksnakker de som ikke er til stede. Hun ble sykemeldt i 1.5 år, og er nå tilbake i 100% siden nyttår. Allerede har jeg gått realt lei og gruer meg til å jobbe med henne. har en vakt i uka (turnus) med henne, og det er en for mye. Dette føler alle de andre kollegene jeg har pratet med også. 

Det toppet seg for meg da hun faen meg ga vekk Iphone laderen min til ene brukeren "fordi jeg har jobb og kan derfor kjøpe meg en ny, han har ikke jobb fordi han er PU". Altså hva faen! Spurte om å få tilbake laderen min av brukeren, men den hadde han "mistet". Jeg måtte kjøpe ny lader til 300 kr, og den laderen var ikke like lang som den jeg hadde. Hun nektet å betale for den forid hun "er imot Iphone" og selv har samsung. I tillegg lånte hun vekk klærne jeg hadde i reserve i garderoben (i tilfellet jeg blir skitten på jobb, det er reel fare for spy/urin her). Så la hun klærne tilbake UTEN å fortelle meg om det før en uke senere, mens jeg var på en vakt da jeg plutselig trengte klærne. Mine originale klær er nedpisset og reserveklærne mine har vært på kroppen til en uhygenisk bruker. Okei, da går jeg uten truse og sokker i dag da, kult det. Søndag, så ingen klesbutikker er åpne, vi har ingen andre reserveklær, vi er på minstebemanning, jeg har 1.5 time hjem og det var 4 timer igjen av vakten. Fikk låne tshorte og en shorts fra en annen kollega, som han hadde i reserve. Var heldigvis store og dekket meg til albue og knær, men jeg satt med hans jakke og min kåpe på meg hele resten av vakta. 

Bussturen hjem var mildt sagt jævelig, må også gå 1 km fra busstoppet til hjem kl. 0030 på natta i vind og kuling. 

Jeg har pratet med ledelsen som jeg vet er frustrert som faen med henne. Hun var selvsagt sykemeldt (omgangssyka, så ikke langvarig denne gang) da han skulle prate med henne, men han skal uansett ta det så fort hun er tilbake. 

Hvor mye skal vi kolleger tåle før hun blir "oppmuntret til å bytte arbeidssted" eller rett og slett får fyken for udugelighet? Jeg stoler ikke på henne, føler meg ikke trygg på arbeidsplassen, tingene mine får ikke være i fred, vi har ikke låsbare skap i personalgarderoben og hun lager så dårlig stemning i en ellers fantastisk jobbhverdag. 

Er det noe jeg kan gjøre? Ledelse er varslet, tillitsvalgt er varslet og jeg vurderer verneombud om ingenting annet går igjennom.

Anonymkode: 703e6...0bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan ikke gjøre stort annet enn å varsle

Anonymkode: e7675...137

• Liker 2
Skrevet

Du kan anmelde henne hvis hun stjeler dine ting.

Anonymkode: 29e85...1c3

• Liker 9
Skrevet

Anmeld for tyveri!

og få sjefen hennes til å ta opp dette med en ALVORLIG tone.

så må hun følges opp, og blir det ikke bedre etter et vist antall ganger veiledning kan hun sparkes. Det har skjedd på min arbeidsplass.

Anonymkode: e2335...017

• Liker 5
Skrevet

Det verste er måten hun tar seg til rette på, på bekostning av andre. 

AB 017: Vet du hvor mange ganger hun måtte få veiledning før hun ble sparket på din arbeidsplass? Ble stemningen verre eller bedre før hun fikk fyken?  

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du er veldig negativt innstilt til henne og blåser nok opp å overdriver endel. Kanskje du skal gå inn i deg selv og se på hvordan du er i møte med henne og andre. Jeg fikk ihvertfall ikke inntrykk av St du er en sympatisk person, heller en negativ.

Ser ikke ut til at arbeidsmiljøet deres er noe bra. Du sier St hun baksnakker, men hva gjør dere andre. Jo baksnakker henne.

Hun har vært borte i 1 1/2 år av drøye 2 år. Hvor mye faenskap kan hun lage på den tiden? Virker mer som at dere andre rotter dere sammen mot henne. Hvor gamle er dere?

Ja, det var feil av henne ang lader og klær, men det gjør henne ikke til et så grusomt menneske som du beskriver her. 

Anonymkode: 04369...b11

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pratet med ledelsen som jeg vet er frustrert som faen med henne. Hun var selvsagt sykemeldt (omgangssyka, så ikke langvarig denne gang) da han skulle prate med henne, men han skal uansett ta det så fort hun er tilbake. 

Ledelsen er på ballen, og arbeidsmiljø er et ledelsesansvar. La de ta dette ansvaret. Ut fra hva du skriver er ikke denne personen egnet i jobben. Dokumenter alle historier, og få kolleger til å støtte deg og også melde fra. Dersom ledelsen ikke tar konsekvensen av dette, er ikke dette en arbeidsplass hvor du bør være over lang tid.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du er veldig negativt innstilt til henne og blåser nok opp å overdriver endel. Kanskje du skal gå inn i deg selv og se på hvordan du er i møte med henne og andre. Jeg fikk ihvertfall ikke inntrykk av St du er en sympatisk person, heller en negativ.

Ser ikke ut til at arbeidsmiljøet deres er noe bra. Du sier St hun baksnakker, men hva gjør dere andre. Jo baksnakker henne.

Hun har vært borte i 1 1/2 år av drøye 2 år. Hvor mye faenskap kan hun lage på den tiden? Virker mer som at dere andre rotter dere sammen mot henne. Hvor gamle er dere?

Ja, det var feil av henne ang lader og klær, men det gjør henne ikke til et så grusomt menneske som du beskriver her. 

Unnskyld meg, men å bare ta andres ting uten å spørre på forhånd og gi det vekk er faktisk tyveri. Uavhengig av hva arbeidsgiver hadde gjort med det, så hadde jeg glatt anmeldt det. 

Brutalitet må noen ganger besvares med brutalitet, hvis ikke blir man overkjørt. 

Anonymkode: 6929c...cb0

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har skrevet her er dråpen i havet av pøbelskap hun har gjort. Selvsagt blir det prat om det på arbeidsplassen, det er helt naturlig og viktig å lufte frustrasjon om den henger i over tid. 

Jeg er positiv og hyggelig, er flink til å dra frem det beste i folk og kommentere ofte hvor organisert hun er, flink i samtale med brukerene og hvor aktiv hun er og flink til å få ting gjort. Men den opptreden hun viser ovenfor kollegaene sine er helt motsatt av hvordan hun opptrer blant brukerne.  Hun er helt sikkert en suveren arbeidstaker, ett annet sted enn hos oss uten å gå i detalj om brukergruppen vår og oppgavene våre. 

Hun har gjort mye faenskap på den korte tiden. Det jeg har skrevet om er bare det som har påvirket meg hardt og direkte. 

Vi er alle sammen 30-65. Alle vi andre kommer veldig godt over ens. 

Har ikke skrevet at hun er ett grusomt menneske, det tror jeg rett og slett ikke. Men på jobb er hun bl.a respektløs ovenfor oss som stoler på at hun jobber sammen med oss istedenfor mot oss. 

Lader og klær var dråpen som fikk begeret til å renne over. 

TS

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Alterego666 skrev:

Ledelsen er på ballen, og arbeidsmiljø er et ledelsesansvar. La de ta dette ansvaret. Ut fra hva du skriver er ikke denne personen egnet i jobben. Dokumenter alle historier, og få kolleger til å støtte deg og også melde fra. Dersom ledelsen ikke tar konsekvensen av dette, er ikke dette en arbeidsplass hvor du bør være over lang tid.

Ja, men det kan ta lang tid å si opp noen, særlig hvis man har en leder som ikke tør ta ballen (og dem er det mange av), fordi man må samle så mye grunnlag først. På grunn av ansettelsesvernet er det i mange tilfeller nesten umulig å bli kvitt noen hvis de først har fast stilling (enklere med midlertidige, da kan man bare begrunne at man ikke blir fornyet i behovssituasjonen). Det er mye bra med ansettelsesvernet i Norge (som at man ikke kan få fyken pga. bagateller etter leders forgodtbefinnende), men det har på den annen side gått litt for langt når man nesten ikke kan si opp de som overhodet ikke fungerer i jobben og i tillegg konsekvent skaper dårlig arbeidsmiljø.

Mitt råd til TS er om dette ikke bedrer seg i løpet av 3-6 måneder å finne en ny jobb. Beklager, men så brutalt er det. Det er synd, men virkeligheten er at de som bare lager bråk for holde på lenge før det eventuelt får konsekvenser. 

• Liker 2
Skrevet

Uff, er så dumt at hun ødelegger alt. De 18 mnd hun var vekke var fantastiske.. Jeg ønsker å stå  i situasjonen og få løst den, enten om hun skjerper seg eller forsvinner fra arbeidsplassen. Om det ikke går får jeg søke meg til ett annet sted 😕 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har skrevet her er dråpen i havet av pøbelskap hun har gjort. Selvsagt blir det prat om det på arbeidsplassen, det er helt naturlig og viktig å lufte frustrasjon om den henger i over tid. 

Jeg er positiv og hyggelig, er flink til å dra frem det beste i folk og kommentere ofte hvor organisert hun er, flink i samtale med brukerene og hvor aktiv hun er og flink til å få ting gjort. Men den opptreden hun viser ovenfor kollegaene sine er helt motsatt av hvordan hun opptrer blant brukerne.  Hun er helt sikkert en suveren arbeidstaker, ett annet sted enn hos oss uten å gå i detalj om brukergruppen vår og oppgavene våre. 

Hun har gjort mye faenskap på den korte tiden. Det jeg har skrevet om er bare det som har påvirket meg hardt og direkte. 

Vi er alle sammen 30-65. Alle vi andre kommer veldig godt over ens. 

Har ikke skrevet at hun er ett grusomt menneske, det tror jeg rett og slett ikke. Men på jobb er hun bl.a respektløs ovenfor oss som stoler på at hun jobber sammen med oss istedenfor mot oss. 

Lader og klær var dråpen som fikk begeret til å renne over. 

TS

Du er flink til å rose deg selv oppi skyene, det skal du ha....

Jeg synes fortsatt det er feil at dere er alle mot en. Siden du selv er så fantastisk og flink, er det kanskje du som er pådriveren til baksnakkingen av henne. Du skjønner det at når du er i jobb så må du lære deg og innrette og tilpasse deg andre mennesker. Alle skal ikke innrette seg etter deg. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes fortsatt det er feil at dere er alle mot en. Siden du selv er så fantastisk og flink, er det kanskje du som er pådriveren til baksnakkingen av henne. Du skjønner det at når du er i jobb så må du lære deg og innrette og tilpasse deg andre mennesker. Alle skal ikke innrette seg etter deg. 

Skjerp deg. Det er virkelig en grunn til at hun er i konflikter med omtrent samtlige på arbeidsplassen, dette kom frem først da jeg fortalte min nærmeste kollega at jeg grudde meg til å jobbe med henne alene en hel uke det var noe unntaksgreier i turnus. 

Om du verken klarer å holde deg til tema i tråden som er "hva skal til for å sparke noen" eller klarer å lese hva som er skrevet tidligere kan du forlate tråden. 

TS

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs nå? 😂

Anonymkode: 7db5d...dcc

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ALLTID noen som skal komme å vri om problemstillingen når man kommer med kollega-relaterte problemer her på Karriereforumet....?? Blir så lei av den halv-trollinga som det faktisk er når man ikke klarer å svare på det ts spør om🥱

Anonymkode: e3564...1cf

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, er så dumt at hun ødelegger alt. De 18 mnd hun var vekke var fantastiske.. Jeg ønsker å stå  i situasjonen og få løst den, enten om hun skjerper seg eller forsvinner fra arbeidsplassen. Om det ikke går får jeg søke meg til ett annet sted 😕 

Syntes det er en riktig fremgangsmåte. Stå litt i det etter at du har gitt beskjed til leder/tillitsvalgt og eventuelt verneombud. Man skal jo ikke løpe med minste motstands vei uten å ha gitt en sjanse til at det kan bli ryddet opp i. Det sagt, man bør heller ikke stå for lenge i det. Om du ikke merker noen forbedring etter en 3-6 måneder, altså etter at du har gitt det rimelig med tid til å bli tatt tak i, så ville jeg ikke ha nølt med å søke meg vekk. For skjer det ikke noe etter et halvt års tid, så skjer det erfaringsmessig heller lite etter et halvt år. For en god utvikling i arbeislivet er det nødvendig å jobbe for ledere som tør å ta tak når slike situasjoner oppstår, og det er det dessverre ikke alle som gjør. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det verste er måten hun tar seg til rette på, på bekostning av andre. 

AB 017: Vet du hvor mange ganger hun måtte få veiledning før hun ble sparket på din arbeidsplass? Ble stemningen verre eller bedre før hun fikk fyken?  

Det var ganske mange møter før avgjørelsen ble tatt. Denne personen evnet IKKE å se hva h*n gjorde galt(ingen selvinnsikt) så derfor ble det en ganske fæl situasjon som varte i ca 1 år. Sånn er det bare, men det er verdt det til slutt!!

Anonymkode: e2335...017

Gjest Alterego666
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det kan ta lang tid å si opp noen, særlig hvis man har en leder som ikke tør ta ballen (og dem er det mange av), fordi man må samle så mye grunnlag først. På grunn av ansettelsesvernet er det i mange tilfeller nesten umulig å bli kvitt noen hvis de først har fast stilling (enklere med midlertidige, da kan man bare begrunne at man ikke blir fornyet i behovssituasjonen). Det er mye bra med ansettelsesvernet i Norge (som at man ikke kan få fyken pga. bagateller etter leders forgodtbefinnende), men det har på den annen side gått litt for langt når man nesten ikke kan si opp de som overhodet ikke fungerer i jobben og i tillegg konsekvent skaper dårlig arbeidsmiljø.

Mitt råd til TS er om dette ikke bedrer seg i løpet av 3-6 måneder å finne en ny jobb. Beklager, men så brutalt er det. Det er synd, men virkeligheten er at de som bare lager bråk for holde på lenge før det eventuelt får konsekvenser. 

Det er relativt enkelt å sparke folk som stjeler på arbeidsplassen og/eller nekter ordre eller ikke utfører plikter slik de er beskrevet. Hvis noe av dette er tilfelle, er det bare for ledelsen å ta ansvar. Dersom ledelsen ikke tar ansvar er det lite som hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...