Gå til innhold

hvor lenge i barnehage - 3 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er i barnehage fra 0800 til 1545. Vi får veldig mange tilbakemeldinger på at dette er lenge for et barn, og jeg skjønner det, men vi jobber begge to og ønsker å gjøre det. Barnet er trett på ettermiddagen, men ikke mer enn han er på samme tidspunkt i helgene. Han legger seg 19.30

Er vi dårllige foreldre som ikke går ned i stilling for å kunne hente ham tidligere? Vi er sammen med ham i helgene og utnytter ettermiddagene, men det blir altså nærmere 8 timer i barnehage hver dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke det er spesielt lenge jeg.. Hos oss kommer de fleste før 8.00 og blir hentet (lenge) etter 16.00

Gjest Embla s
Skrevet

Om det er lenge eller ikke, kan sikkert diskuteres. Men det er i allefall ikke uvanlig lenge i forhold til hva andre gjør!

Gjest Gjesta
Skrevet

Enig med Embla. De fleste barn er i barnehagen like lenge. En treåring tåler det langt bedre enn en ettåring.

Men noe som er viktig er å sørge for at ikke barnet ditt alltid kommer først eller blir hentet sist. DET er pyton for barna. Og gi gjerne barnet en fridag innimellom. Har du mulighet til å ta med barnet ditt på jobb en dag, la det være hos mormor en dag, så gjør det. For det er slitsomt for små å være i barnehagen dag ut og dag inn :wink:

Gjest Lompa
Skrevet

HER er jeg hjertens enig med Tex.

Dessverre er det blitt slik at man ofte MÅ være ute i full jobb, begge to, og da blir det lange dager i barnehagen for småen. En bestemor/bestefar kan være en grei avveksling i blant for de som har den muligheten,evt om man har mulighet for en dag eller to fri/avspassering selv.

Arbeidsgivere er dessverre ofte lite fleksible overfor barnehages åpningstider, så spesielt et "prakteksempel" på det på min forrige arbeidsplass. *GRØSS*

Skrevet

jeg har en på 1,5 og en på 3. De er begge i barnehagen lange dager deler av uken, fra 07.00 til 16.00. Heldigvis er jeg student, så de kan komme sent (10.00) og hentes tidlig (15.00) noen dager i uken. De gleder seg veldig til de skkal i barnehagen og eldstemann har lyst til å være først hver dag (selv de dagene vi er der 10.00 sier han håpefult "kanskje jeg er først i dag"). Synes det høres veldig greit ut å levere 08.00 og hente 15.45 det er mye kortere enn de fleste barna i barnehagen der mine går!

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

I familiebarnehagen der jeg jobber, kommer den minste jenta på 10 måneder presis halv åtte, og blir hentet presis halv fem. Hun er der altså i ni timer hver dag. Hun sover rundt tre timer hver dag, men vi har henne i våken tilstand ca seks timer hver dag, mens foreldrene har henne har henne våken i tre timer hver dag.

Jeg skjønner at jobb er viktig, men synes likevel det er litt drøyt at vi tilbringer dobbelt så mye tid sammen med jenta enn det foreldrene gjør.

Jeg synes imidlertid ikke nærmere åtte timer for en treåring høres mye ut!

Gjest gjest1
Skrevet
Men noe som er viktig er å sørge for at ikke barnet ditt alltid kommer først eller blir hentet sist. DET er pyton for barna. Og gi gjerne barnet en fridag innimellom. Har du mulighet til å ta med barnet ditt på jobb en dag, la det være hos mormor en dag, så gjør det. For det er slitsomt for små å være i barnehagen dag ut og dag inn

Helt enig...I barnehagen der jeg jobber har vi tre unger som bestandig er de siste som blir henta, det virker som de ungene synes det er kjedlig å være de siste som blir henta hver dag...Enda mødrene til to av disse snakker stadig om hvor deilig de hadde det på fridagen sin den dagen...Greit nok det, men ikke hver dag...

Skrevet

Syns ikke det var altfor lenge for en 3 åring nei..

Hos oss kommer de fleste rundt 8 og blir hentet mellom 16 og 1630..

Skrevet

Vesla på halvannet år er i barnehagen fra 0800 til 1600. Hun er på småbarnsavdeling der alle er på samme alder, og vi er aldri først å levere og aldri sist og henter. Tror nok det ikke er uvanlig med 9timersdager for de små dessverre.

Nå skal det sies at Vesla elsker barnehagen sin. Hun sover fortsatt 2-3 timer hver dag, og har dermed 5-6 våkne timer i barnehagen. Med oss har hun bare 4-5 timer, så ja, hun er mer sammen med barnehagepersonalet enn med oss. Men det er jo ikke det samme, aller mest er hun sammen med de andre barna.

Vi gjør så godt vi kan, har begge lang arbeidsvei, og snur arbeidsdagene så en jobber 7-15 og en 9-17 for at hun skal få kortest mulig tid i barnehagen. Kan ikke kreve at arbeidsgiver yter mer fleksibilitet enn det, vi føler vi er heldige!

Og når vi har fri, og det ikke er fordi noe MÅ gjøres i huset (vi bygger om), der det en selvfølge at Vesla er hjemme. Besteforeldre er langt borte, men er de på besøk har de henne selvsagt hjemme.

Vi kan ikke gjøre mer enn så godt vi kan, og det passer ingen av oss å være hjemmeværende med barn. Jeg nekter å ha dårlig samvittighet (men kanskje har jeg det allikevel, siden jeg skriver dette :-? )!

Uansett - tror en treåring fint klarer seg 8 timer i barnehagen siden småtasser på ett år også klarer det. Om barnet ditt blir stresset av det er det bare du selv som kan bedømme.

Gjest Teletubbien
Skrevet

Det er ikke så greit å være mamma bestandig. Jeg plages stadig av samvittighet for mine to, selv om de ser ut til å stortrives i barnehage og på SFO. Jeg har en på 7 og en på 3 og begge har lange dager. De står opp hjemme ca 0645 og drar herfra 0700. Da får de frokost i barnehage/SFO, noe vi gjør for å slippe at de skal stå opp enda tidligere. De blir begge hentet kl 1600. 9 timers dag på begge to :roll: Heldigvis har jeg muligheten enn så lenge, til å jobbe 80% og har begge hjemme på onsdager. Det letter jo samvittigheten litt!

Men jeg skjønner så godt at mange ikke har den muligheten!! Pedagogisk leder i barnehagen sa en gang til meg at hun syns noen barn var for mye og for lenge i barnehagen, men det er jo dessverre sånn samfunnet har utviklet seg... Det er de færreste av oss som har mulighet til å ha ungene hjemme, eller har besteforeldre el andre til å ta seg av dem. Jeg personlig syns barnehage er bedre enn dagmamma, men meg om det :wink:

Tror vi alle gjør så godt vi kan, og ungene kjenner vi best selv sant?!! Så jeg tror vi ser "faresignalene" tidlig hvis de kommer jeg....

:wink:

Skrevet
Min sønn er i barnehage fra 0800 til 1545. Vi får veldig mange tilbakemeldinger på at dette er lenge for et barn, og jeg skjønner det, men vi jobber begge to og ønsker å gjøre det. Barnet er trett på ettermiddagen, men ikke mer enn han er på samme tidspunkt i helgene. Han legger seg 19.30

Er vi dårllige foreldre som ikke går ned i stilling for å kunne hente ham tidligere? Vi er sammen med ham i helgene og utnytter ettermiddagene, men det blir altså nærmere 8 timer i barnehage hver dag.

Men mener de at 3-åringer flest ikke bør være så lenge i barnehagen, eller mener de at din 3-åring blir trøttere enn de andre 3-åringene?

For det høres jo ikke ut som det er for lenge for vanlige 3-åringer - min 2-åring har like lang dag, uten at noen kommenterer det.

Gjest barnløs
Skrevet

Jeg håper å unngå fulltid barnehage fram til de er ca 3, men det skal mye til at vi skal få til det også... Vi utsetter og utsetter barn.. Men vi får vist aldri råd..

Og ideen om besteforeldre som barnepassere.. De bor flere timers kjøring unna og er i full jobb.. alle 4!

Gjest gjesten
Skrevet

jeg jobber deltid, ettermiddager. ungene går fast 60 % i åpen barnehage. dette fungerer bra hos oss, min mann jobber vanlig 100%. vi har lagt oss på et lavere utgiftsnivå enn vi hadde før vi fikk barn, men nå har vi nettopp kommet hjem fra en lenge etterlengtet ferie - i varme strøk - med barn. herlig.

lykke til videre med tidsklemma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...