AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #1 Skrevet 14. februar 2020 https://www.tv2.no/nyheter/11203634/ For all del, alle burde fått gå på do når de må. Men er det riktig hun skal få mer hjelp enn andre? Eldre sitter alene hjemme mange timer, gjerne med vansker for å bevege seg. De får hjemmesykepleie morgen, lunsj, middag, kveld. Og aldri garanti for samme klokkeslett. Kanskje tilsyn en gang på natten, men også da ikke mulig å vite når. Anonymkode: be606...6ab 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 14. februar 2020 Hun er lam og 19 år, ikke 80 og litt vondt for å bevege seg. Det er milevis forskjell. Mange eldre har dagtilbud om å komme til en en avdeling å spise, være sosiale osv og de blir hentet og kjørt hjem igjen. Anonymkode: 34236...287 77
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #3 Skrevet 14. februar 2020 Synes helt klart hun burde få BPA døgnet rundt, hun er ung og har krav på et verdig liv. Vet om andre tilsvarende tilfeller, hvor de har BPA døgnet rundt. Anonymkode: fe319...e25 37
Gjest Lama_Drama Skrevet 14. februar 2020 #4 Skrevet 14. februar 2020 Jepp, hun vil ha BPA døgnet rundt, og det skulle faen meg bare mangle. Man sammenligner ikke en 19 åring og en åttiåring. Hjelpes. Da er man bra dum da.
youcancallmejune Skrevet 14. februar 2020 #5 Skrevet 14. februar 2020 (endret) Jeg skjønner at det er en fryktelig kjip situasjon å være i for en nittenåring, sikkert verre enn for en eldre person, men hvis vi skal gi alle handikappede i Norge BPA døgnet rundt blir det ekstremt dyrt. For vi kan jo ikke akkurat gjøre unntak for enkelte? Endret 4. mars 2020 av youcancallmejune 23
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #6 Skrevet 14. februar 2020 18 minutter siden, Lama_Drama skrev: Jepp, hun vil ha BPA døgnet rundt, og det skulle faen meg bare mangle. Man sammenligner ikke en 19 åring og en åttiåring. Hjelpes. Da er man bra dum da. Synes hun skal få BPA døgnet rundt, men synes samtidig at holdningen din til gamle folk er ganske forkastelig. Anonymkode: 5807e...270 24
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #7 Skrevet 14. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.tv2.no/nyheter/11203634/ For all del, alle burde fått gå på do når de må. Men er det riktig hun skal få mer hjelp enn andre? Eldre sitter alene hjemme mange timer, gjerne med vansker for å bevege seg. De får hjemmesykepleie morgen, lunsj, middag, kveld. Og aldri garanti for samme klokkeslett. Kanskje tilsyn en gang på natten, men også da ikke mulig å vite når. Anonymkode: be606...6ab Selvfølgelig er det riktig at hun skal ha det. Hun er helt lam, og til og med eldre som har vanskelig for å bevege seg klarer å bevege seg bedre. Eldre, som da er for gamle til rett på BPA som ikke klarer seg selv i det hele tatt har rett på institusjon, bolig med heldøgns omsorgstjenester når forsvarlig hjelp ikke kan gis i hjemmet. Anonymkode: 0cdc3...8c7 11
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #8 Skrevet 14. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er lam og 19 år, ikke 80 og litt vondt for å bevege seg. Det er milevis forskjell. Mange eldre har dagtilbud om å komme til en en avdeling å spise, være sosiale osv og de blir hentet og kjørt hjem igjen. Anonymkode: 34236...287 Selvsagt burde hun få det, men synes ikke det skal være forskjell. Jeg har jobbet med å levere mat til eldre. Mange kan faktisk ikke bevege seg alene og sitter i en stol hele dagen. Ofte alene. Mange er ensom uten særlig familie og støtte rundt. Også demente som bor alene som burde fått oppfølging og plass på eldrehjem i stedet. Anonymkode: be606...6ab 19
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #9 Skrevet 14. februar 2020 Jeg skjønner ikke. Skal det sitte en assistent der mens hun sover i tilfelle hun må tisse eller blir varm/kald? Anonymkode: 57bc9...23a 15
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #10 Skrevet 14. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke. Skal det sitte en assistent der mens hun sover i tilfelle hun må tisse eller blir varm/kald? Anonymkode: 57bc9...23a Ja. Eller det kalles vel hvilende vakt kanskje? En som sover, men som må hjelpe til ved behov. Anonymkode: be606...6ab 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #11 Skrevet 14. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke. Skal det sitte en assistent der mens hun sover i tilfelle hun må tisse eller blir varm/kald? Anonymkode: 57bc9...23a Det kalles hvilende nattevakt. Da sitter ikke assistenten der og venter, men ligger og sover på et annet rom, slik at brukeren kan tilkalle vedkommende om det skulle være nødvendig. Det er slett ikke en unormal ordning. Anonymkode: e0d53...614 18
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #12 Skrevet 14. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt burde hun få det, men synes ikke det skal være forskjell. Jeg har jobbet med å levere mat til eldre. Mange kan faktisk ikke bevege seg alene og sitter i en stol hele dagen. Ofte alene. Mange er ensom uten særlig familie og støtte rundt. Også demente som bor alene som burde fått oppfølging og plass på eldrehjem i stedet. Anonymkode: be606...6ab Eldre og demente med store behov har også rett på dette. På lik linje som yngre med stort behov som har rett på BPA hele døgnet. Ser ingen forskjell her. Anonymkode: 0cdc3...8c7 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #13 Skrevet 14. februar 2020 Jeg har tidligere jobbet som BPA for en som var multihandicappet, kunne ikke bruke verken armer eller bein. Vedkommende hadde BPA fra morgen til kveld og nattevakter som kom innom to ganger i løpet av natten for å bistå med det som måtte trengs. Det fungerte elt fint. Anonymkode: cd4e6...7cf 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #14 Skrevet 14. februar 2020 Det står at hun er lam fra halsen og ned, men på bildene ser det ut som hun kan bevege armene. Hva er riktig? Anonymkode: 13114...9bc 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #15 Skrevet 14. februar 2020 Nå er det engang slik at man har krav på BPA etter behov fram til man er 67. Og da er det rimelig at man får etter faktisk behov, i stedet for å bli bedt innskrenke væskeinntaket for å kanskje kunne få mindre behov. Det er et stort kanskje her, ingen garanti for at det å gå tørst fører til å ikke måtte på do nattestid. Å sammenligne med eldre blir ikke riktig her. Ikke fordi de ikke skal behandles verdig, men fordi lovgiver har begrenset denne tjenesten til å ikke gjelde de eldre. Anonymkode: 72db5...e76 13
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #16 Skrevet 14. februar 2020 Det ser ut som om hun bare er lam fra livet og ned på bildene? I så fall synes jeg ikke hun bør ha krav på BPA døgnet rundt. Folk som "bare" er lamme i beina klarer jo mye selv, i alle fall hvis de får tilrettelagt bolig. Anonymkode: 51a32...303 5
Gidavmeg Skrevet 14. februar 2020 #17 Skrevet 14. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står at hun er lam fra halsen og ned, men på bildene ser det ut som hun kan bevege armene. Hva er riktig? Anonymkode: 13114...9bc HUn er lam fra livet og ned. Hun har ødelagte svettekjertler, kan ikke svette noe som gjør at hun produserer mye mer urine enn andre. Hun sliter også med å regulere kroppstemperaturen, så hvis dyna detter av kan det ta et halvt døgn for hun får varmen igjen. Hun trenger hjelp hver natt, noe som familien og kjæresten gir henne nå. Hun ønsker å studere og få en jobb, noe som blir vanskelig uten optimale netter. 10
Gidavmeg Skrevet 14. februar 2020 #18 Skrevet 14. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det ser ut som om hun bare er lam fra livet og ned på bildene? I så fall synes jeg ikke hun bør ha krav på BPA døgnet rundt. Folk som "bare" er lamme i beina klarer jo mye selv, i alle fall hvis de får tilrettelagt bolig. Anonymkode: 51a32...303 Hun kommer seg ikke på do alene og hun får ikke tak i dyna om den ramler ned av senga. På grunn av helseutfordringene tisser hun mer og har vansker med å regulere temperatur. PR d.d får hun hjelp av foreldre og kjæreste hver eneste natt. Kommunen tilbyr hjemmesykepleie, men punktvis tilsyn har ikke fungert. Hun trenger kontinuerlig tilsyn. 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #19 Skrevet 14. februar 2020 Jeg er for at folk skal få mye hjelp, men om hun har armer som fungerer så klarer hun vel å gå på do selv? Og at dynen faller av må det vel gå an å finne andre løsninger på enn at det må være et menneske tilgjengelig som kan ta den opp? Da må jo sengen tilpasses feks, bare en sengehest vil vel hindre en dyne i å falle ut av sengen....? Det er ikke sånn at jeg ikke unner denne jenta hjelpen hun trenger. Men jeg også tenker jo på egen bestemor på 90, som også sitter i rullestol med amputerte ben og i tillegg har hjerteproblemer og 2 andre sykdommer. Hun bor alene, får hjemmehjelp 2 ganger om dagen og blir kjørt til et senter 1 gang i uken for middag. Ellers får hun 0 hjelp og må klare seg selv. Ikke "syk nok" eller funksjonshemmet nok til å få plass på sykehjem. Ser folk sier man ikke kan sammenlikne 19-åring og en gammel men nå har jo 19-åringen allerede hjelp hele dagen så hun kan få gjort så mye som mulig da.. da må man jo kunne tenke at om de også skal få hjelp om natten, skal da de gamle som sitter alene få ennå mindre da fordi pengene er brukt opp på hvilende nattevakter der man kunne funnet andre løsninger? Anonymkode: 36ce7...f9c 23
Gjest Lama_Drama Skrevet 14. februar 2020 #20 Skrevet 14. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes hun skal få BPA døgnet rundt, men synes samtidig at holdningen din til gamle folk er ganske forkastelig. Anonymkode: 5807e...270 Det synes heldigvis ikke gamle folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå