Gå til innhold

Hjelp meg med å formulere dette!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som har møtt en fyr som på dag en fortalte om sin økonomiske livsstil. Han tjener bare svarte penger kontant og har ingen inntekt vedsiden av. Han skatter derfor ikke av inntektene sine. I tilleg har han klart å lure husbanken til å for å få lån. 

Jeg vet at man ikke får lån av husbanken bare fordi man har tilsynelstende lav inntekt. Hva han har spunnet opp for å få dette lånet aner jeg ikke og det vet ikke hun heller. Han er i god form og kunne godt ha jobbet på vanlig måte. Han har bare fortalt at han fikk lån i husbanken, ikke noe mer. Deretter forhørte hun seg med meg om dette og jeg fortalte henne det overstående. 

Han forteller henne om alt dette som om det var en bagatell og han klarer jo nesten å lure henne. Jeg føler jeg må ha en slags dra kamp med han selvom jeg ikke har møtt han. Hun er i ferd med å bli manipulert. Hun er helt enig med meg når jeg snakker med henne om dette, men når hun da har snakket eller vært med han igjen så er hun usikker på det egentlig er noe å bry seg om. Så må jeg forklare alt på nytt og snn rullerer det. 

Jeg sier at fyren er kriminell, og grunnen til at han forteller deg dette på dag en tror jeg et et forsøk på motsatt psykologi. Altså å late som at man er så ærlig å redlig ved å fortelle såpass personlige ting ved første møte sånn at hun får et intrykk av at han er en ærlig fyr med en gang. Hvorfor skulle han liksom fortelle om dette så tidlig om det var noe farlig ved det han holder på med?, jo for å gi det intrykket å manipulere henne til å stole på han. Virker som han er i ferd med å klare det også."Han er jo så snill og virker så ordentlig"... jeg har prøvd å forklare denne motsatt psykologi delen til henne mangfoldige ganger, hun sier at hun skjønner hva jeg mener, men jeg er ganske sikker på at hun ikke gjør det. Er litt typen til å bare si "ja, mhm, forstår" bare for å slippe å sette seg inn i det. Jeg tror hun bare hører en stor røre av kompliserte formuleringer og later som at hun skjønner. 

Hvordan kan dette formuleres på en enkel og forstålig måte? Hvis i det heletatt dere forstår hva jeg mener ?? Jeg har prøvd å bare si det enkelt og greit at: fyren er kriminell, det er ikke noe å diskutete, han kommer til å bli tatt en dag og da får han fengselstraff mm. Og det er hun enig i, men han er jo så bra daaa.... 😐 men hun er inneforstått med at hun ikke kan involvere seg med en sånn mann, og sier hun ikke er forelsket, men hun slutter jo ikke. Hun blir dratt tilbake av manipuleringen hele tiden og hun forstår ikke at han manipulerer henne!! 

Anonymkode: aea7e...c4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun blir dratt tilbake av manipuleringen hele tiden og hun forstår ikke at han manipulerer henne!! 

Du kaller det manipulering fordi det er noe du ikke liker. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, LeneXCII skrev:

Du kaller det manipulering fordi det er noe du ikke liker. 

Hva mener du? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? 

Jeg bare reagerte på at du sier hun blir manipulert.

Skrevet
Akkurat nå, LeneXCII skrev:

Jeg bare reagerte på at du sier hun blir manipulert.

Ja, det blir hun jo åpenbart. Og det er ikke første gang hun har blitt lurt av en farlig mann. Hun har brent seg kraftig på det før. 

Skrevet

Lurt? Det virker jo som at han er ærlig.

Anonymkode: 2010c...e91

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurt? Det virker jo som at han er ærlig.

Mhm, det er akkurat det som er farlig. Han bagatelliserer det. Hadde det ikke vært noe farlig rundt dette hadde han ventet med å fortelle det for å ikke skremme henne bort, men da kunne det samtidig hørtes mer skummelt ut enn det er. Men han vet det er farlig og forteller det med en gang som om det skulle handlet om en tur i butikken. Det å fortelle om det så åpent og uproblemtaisk med en gang gir et intrykk av at det ikke er så farlig. Noe det er. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mhm, det er akkurat det som er farlig. Han bagatelliserer det. Hadde det ikke vært noe farlig rundt dette hadde han ventet med å fortelle det for å ikke skremme henne bort, men da kunne det samtidig hørtes mer skummelt ut enn det er. Men han vet det er farlig og forteller det med en gang som om det skulle handlet om en tur i butikken. Det å fortelle om det så åpent og uproblemtaisk med en gang gir et intrykk av at det ikke er så farlig. Noe det er. 

Skjønner ikke helt problemet. Han jobber svart, og hun er klar over det. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Selger han dop/tyvegods, jobber som torpedo/innkrever, eller jobber han med vanlig ting (bare uten å skatte av det)?

Endret av Oppgitt78
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt problemet. Han jobber svart, og hun er klar over det. 

Han har gjort henne klar over det på en måte som bagateliserer det. Han sier indirekte at "dette er ikke noe farlig, helt vanlig å gjøre sånn". Tydlig at det har funka på henne fordi drt virker ikke som om hun vet om hun skal stole på meg eller han. 

Skrevet
3 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Selger han dop/tyvegods, jobber som torpedo/innkrever, eller jobber han med vanlig ting (bare uten å skatte av det)?

Vanlige ting sier han, men mistenker at det er løgn. Hun fikk meg til å ringe til disse "kontor områdene" han sier han bruker til den skattefrie jobben sin for å høre. De visste ikke hvem han var. Selv dette får henne ikke til å misstro han helt. 

Skrevet

Han har gjort henne klar over det på en måte som bagateliserer det. Han sier indirekte at "dette er ikke noe farlig, helt vanlig å gjøre sånn". Tydlig at det har funka på henne fordi drt virker ikke som om hun vet om hun skal stole på meg eller han. 

Men er venninnen din psykisk utviklingshemmet eller noe sånt? For hun vet vel hva det betyr å jobbe svart? Og er du 100% sikker på at inntektene kommer fra kriminell virksomhet? En ting er å jobbe svart med virksomhet som er lovlig (som snekker), noe annet er å leve av for eksempel dopsalg eller tyveri. Hvis du vet hva han driver med, så fortell henne det. Mer kan du ikke gjøre.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlige ting sier han, men mistenker at det er løgn. Hun fikk meg til å ringe til disse "kontor områdene" han sier han bruker til den skattefrie jobben sin for å høre. De visste ikke hvem han var. Selv dette får henne ikke til å misstro han helt. 

Først og fremst bør det avklares hva han faktisk jobber med.. Hvis han jobber svart innenfor et vanlig yrke, så er jo selvsagt det  både ulovlig og umoralsk, men ikke nødvendigvis så farlig i seg selv.. 

Endret av Oppgitt78
Skrevet

Men er venninnen din psykisk utviklingshemmet eller noe sånt? For hun vet vel hva det betyr å jobbe svart? Og er du 100% sikker på at inntektene kommer fra kriminell virksomhet? En ting er å jobbe svart med virksomhet som er lovlig (som snekker), noe annet er å leve av for eksempel dopsalg eller tyveri. Hvis du vet hva han driver med, så fortell henne det. Mer kan du ikke gjøre.

Hun visste ikke 100% før jeg forklarte det. Hun fortalte meg bare om det han sa, så måtte jeg fortelle om hva det innebar mer nøyaktig. 

Hun er ikke psykisk utviklingshemmet nei. 

Man har vel ikke lov til å tjene mer enn 5000 kroner skattefritt i mnd. Men dette er snakk om ganske store summer.  

Skrevet
2 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Først og fremst bør det avklares hva han faktisk jobber med.. Hvis han jobber svart innenfor et vanlig yrke, så er jo selvsagt det  både ulovlig og umoralsk, men ikke nødvendigvis så farlig i seg selv.. 

Akkurat hva det er han jobber med gidder jeg ikke å utlevere her. Men et vanlig yrke ja. Og det som eneste inntekt. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat hva det er han jobber med gidder jeg ikke å utlevere her. Men et vanlig yrke ja. Og det som eneste inntekt. 

Da er det som sagt både ulovlig og umoralsk, men ikke nødvendigvis så farlig i seg selv.. Så lenge han ikke «snylter trygd» ved siden av, så skal det ofte litt til å ende opp i fengsel for dette. Vanligvis ender det opp med en skjønnslikning som svir på pungen, hvis man blir tatt for svart arbeid.

Det virker som om du krisemaksimerer dette litt vel mye, utifra den informasjonen du kommer med her..

Endret av Oppgitt78
Skrevet

Da er det som sagt både ulovlig og umoralsk, men ikke nødvendigvis så farlig i seg selv.. Så lenge han ikke «snylter trygd» ved siden av, så skal det ofte litt til å ende opp i fengsel for dette. Vanligvis ender det opp med en skjønnslikning som svir på pungen, hvis man blir tatt for svart arbeid.

Det virker som om du krisemaksimerer dette litt vel mye, utifra den informasjonen du kommer med her..

Hva med husbanken? Og løgnene han må ha diktet opp for å få lån der. Muliggens har han mekken en falsk lege erklæring. Kan ikke skjønne noe annet. En såmn fyr er jo ikke noe å være i et forhold med. 

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med husbanken? Og løgnene han må ha diktet opp for å få lån der. Muliggens har han mekken en falsk lege erklæring. Kan ikke skjønne noe annet. En såmn fyr er jo ikke noe å være i et forhold med. 

Hvis han hadde vært helt uten inntekt, så ville han ikke fått lån der heller sannsynligvis.. De sjekker vel bl.a. skattelistene, og det er ikke så lett å forfalske noe der. Det er mulig han hadde/oppga nok skattbar inntekt forut for boligkjøpet, slik at han kvalifiserte til lånet.

Når lånet først er innvilget/utbetalt, så er det jo opp til skyldneren å håndtere dette videre. Hvordan skyldneren løser dette, legger vanligvis ikke banken seg nevneverdig opp i, så lenge de får pengene sine i tide.

Det vil da sannsynligvis ikke kunne regnes som «svindel», vil jeg tro..

Endret av Oppgitt78
Skrevet

Hvis han hadde vært helt uten inntekt, så ville han ikke fått lån der heller sannsynligvis.. De sjekker vel bl.a. skattelistene, og det er ikke så lett å forfalske noe der. Det er mulig han hadde/oppga nok skattbar inntekt forut for boligkjøpet, slik at han kvalifiserte til lånet.

Når lånet først er innvilget/utbetalt, så er det jo opp til skyldneren å håndtere dette videre. Hvordan skyldneren løser dette, legger vanligvis ikke banken seg nevneverdig opp i, så lenge de får pengene sine i tide.

Det vil da sannsynligvis ikke kunne regnes som «svindel», vil jeg tro..

Man får ikke lån fra husbanken bare pga lav inntekt. Man må ha en grunn til at man ikke kan jobbe/tjene mer enn man gjør f.eks at man er alene mor/far, har en sykdom e.l. han har/er ifølge han ingen av delene. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke lån fra husbanken bare pga lav inntekt. Man må ha en grunn til at man ikke kan jobbe/tjene mer enn man gjør f.eks at man er alene mor/far, har en sykdom e.l. han har/er ifølge han ingen av delene. 

Det kan godt hende han har sine legitime grunner til å kvalifisere til å få lån der.. Det blir bare spekulasjoner fra din side, når du ikke har mer informasjon å basere det på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...