Gå til innhold

Føler jeg er i et psykopatisk forhold med søsteren min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har en søster som er 6 år eldre enn meg.  Vi har samme far og samme mor. Jeg er 25 hun 31. I hele vårt liv har hun vært kontrollerende og egentlig behandlet med ganske dårlig. Husker når jeg var yngre så delte vi soverom og jeg var ofte plaget med mageknip så pleide hun alltid å kjefte på meg hver gang jeg lagde det minste lyd eller jage meg ut når jeg hadde det virkelig vondt. Vi har egentlig ikke hatt noe ordentlig forhold til hun flyttet ut når hun var 18år gammel. Da begynte jeg å besøke henne og sånt og da fikk vi bedre forhold. Men jeg var alltid hennes "tråkkematte" Så  hun kunne finne på å kjefte på meg og behandle meg dårlig og jeg bare tok i mot det. Jeg så alltid opp til henne så jeg lot mye gå. Helt til jeg en dag fikk nok når jeg var 17 år og kuttet henne ut i 1 år etter en krangel. Det er nesten som hun da fikk en Wake up call. Hun beklaget seg så inderlig og hun lovet å endre seg. Nå de siste 5 årene har ting blitt veldig ille. 

Hun har gradvis blitt mer og mer innpåsliten. Hun vil alltid at vi skal henge sammen. Vi bor i samme by så er 15min med buss mellom oss. Men hun har begynt å insistere på at jeg skal overnatte hos henne hele tiden. Jeg foretrekker å sove hjemme men overnatter jevnlig nå. Når jeg fikk min første kjæreste når jeg var 21 virket hun veldig sjalu. Hun snakket alltid dritt om han til meg og til han. Hun ville alltid at jeg skulle velge mellom å henge med henne eller han og jeg valgte henne så mange ganger, men de enkle gangene jeg valgte han ble hun driit sur og såret. Hun har til og med slåss mot han og bedt han aldri kontakte meg igjen osv, (som om det er hennes valgt hvem som kontakter meg) Må si at han gjorde ingenting galt i den situasjonen, hun ble bare sur og begynte å dytte han ut av leiligheten hennes en kveld vi var på vors. Og begynte å slå han, eneste han gjorde var å forsvare seg selv. Men uansett det forholdet endte ganske fort. Nå har jeg møtt en ny man og vi har blitt kjærester. Hun snakker alltid dritt om han til meg, at hun blant annet hater han, han er en forferdelig person, jeg kan få såå mye bedre osv osv. ALLTID når vi henger sammen skal hun kritisere og snakke dritt om han. Men når hun trenger hjelp og penger så er hun super snill mot han. Men med en gang han har gjort henne en tjeneste fortsetter hun. Hun har kjeftet og kranglet med han utallige ganger forran meg på grunn av INGENTING og jeg tørr ikke å si noe fordi selv om hun har feil så kan jeg ikke forsvare han for da er det verdens undergang. Og hun forventer alltid at jeg skal ta siden hennes og kjelte han ut også, selv om det er min type?! Han har nå tatt helt avstand fra henne. 

Hun ringer meg ganske ofte og ofte jeg ringer henne fordi når det er bare oss 2 sammen så er hun egentlig ganske morsom og vi har mye interne vitser og felles interesser. Men hun snapper meg, ringer, svarer jeg ikke får jeg bombadert med meldinger. Hun vil at jeg skal tilbringe hvert eneste dag med henne. Jeg har prøvd å inkludere henne i å være med meg og typen men det ender alltid i at hun er motbydelig mot han så nå har jeg sluttet med det. Hun har også hengt med meg og veninnene mine, men hun finner alltid en grunn til å krangle med de også og forventer at jeg skal ta hennes side eller klikker hun på meg også. Virker som hun ikke vil at jeg skal ha noen i livet mitt. Husker en gang var vi på en klubb og jeg snakket med en fremmed jente som jeg fikk god kontakt med. Da kom hun rasende mot meg, skulle dra hjem og ba meg kose meg med min "nye" veninne. Altså HÆ? Jeg føler jeg er i et forhold med noen som konstant trenger oppmerksomhet og bekreftelse. Vi er jo tross alt bare SØSTRE. I alle mine forhold har jeg måtte prioritere henne og alle menn i mitt liv har visst dette og tatt baksetet. 

Vi var på ferie for ikke så lenge siden i 1 mnd. Da fant jeg en fyr jeg var interessert i. Og det samme skjedde, bare 2. gang hun møtte hans startet hun krangel ut av det blå og klikket helt på han. Bare fordi han ba henne slappe av når hun drev å kontrollerte meg. Og jeg må alltid bare stå der stum. Jeg er så leeii.  Jeg klarer ikke å ta henne med noen steder fordi det alltid blir drama. Hun skjeller ut fremmede som bare hilser eller som ser på henne. Hver gang vi er sammen i offentlighet og skal bare ta en øl på en bar eller noe enkelt så må hun alltid skjelle på en fremmed. Alle ser alltid på og føler at jeg blir assosiert med hennes crazy oppførsel. Og ALLE gangene så er det ingen som har gjort noe som helst galt. Enten folk hilser på oss på baren eller noe så skal hun bare klikke helt. 

Skjønner ikke hvordan vi kan være i slekt. Jeg er helt annerledes. Jeg er den rolige og høffelige. Jeg er alltid høffelig mot fremmende og beklager ofte hennes oppførsel til dem bak hennes rygg fordi jeg rett og slett blir flau. Jeg ønsker henne alt det beste. Jeg blir glad hvis jeg finner ut at hun treffer en ny veninne eller gutt. Jeg har alltid vært høffelig og snill mot hennes ekser, alltid kommet godt overens med de. Når de har hatt problemer har jeg lyttet og gitt råd. Jeg er høffelig mot veninnene hennes og gjør henne aldri flau. Men det virker som hun vil sabotere alle forhold jeg har og jeg skjønner ikke? Hun SUGER virkelig all energi jeg har. Og jeg har prøvd å snakket med henne om dette FLERE ganger men hun ser det virkelig ikke selv. Hun mener selv at hun ikke har noe problemer og enkelte ganger kan jeg gi eksempler som hun ikke kan huske. En gang sa hun bare at jeg angrep hennes personlighet osv og dyttet alt på meg. Har kuttet ut kontakt flere ganger med lengere mellomrom men jeg ender opp med å savne henne så får vi kontakt igjen, men ingenting endrer seg. Ting blir bare verre. Det virker nesten som hun vil at jeg skal være både henne bestevenn, søster og ektemann. Hun liker ofte å sove naken, og en gang så ville hun ligge i samme seng som meg, når hun har sin egen seng mindre enn 1 meter unna og ville at jeg skulle holde rundt henne, mens hun var naken. Altså hva faen. Jeg nektet selvfølgelig men skjønner ikke hva hun prøver på, og om dette er normalt? 

Har dere noe råd? Noen som har vært i lignende situasjon? Jeg har prøvd å kutte henne ut men jeg elsker henne jo, hun er den eneste søsteren jeg har og livet blir grått uten henne. Hun har heller nesten ingen venner lenger fordi alle har trukket seg unna henne fordi hun er så dramatisk. Hun kjefter på folk konstant. Det er bare meg og besteveninna hennes som hun behandler med noe lunde respekt. Hun er så kontrollerende og tar ikke et nei for et nei. Alt skal være en diskusjon. Og jeg føler at jeg bare har blitt tom, jeg orker ikke å diskutere så jeg bare følger med. Hun forteller meg hele tiden hvor mye hun elsker meg og hvordan hun hade dødd for meg men at jeg ikke hadde gjort det samme osv osv. Jeg er såå lei, jeg er mer enn lei. 

Takk for alle råd ❤️

Anonymkode: c0de7...426

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligg unna henne! Ha minst mulig kontakt! Hun er ikke bra for deg. Har sannsynligvis en personlighetsforstyrrelse. Det nytter ikke å snakke fornuft med henne og hun vil ikke forandre seg. 

Anonymkode: 59d6c...bee

• Liker 7
Skrevet

Ta en pause fra henne, du kan heller snakke med henne over telefon eller Internett, men synes ikke du skal treffe henne. Sett grenser for deg selv og si nei. Du er din egen herre i ditt liv. Kanskje hun burde ha snakket med en psykolog. Men det viktigste er st du skal ha et bra og ha venner og kjæreste og et godt liv uten drama. Klem❤️❤️

• Liker 2
Skrevet

Google narsissist, covert/skjult narsissist og golden child.

Anonymkode: 2775b...802

• Liker 3
Skrevet

Anonymkode: 2775b...802

• Liker 1
Skrevet

Ts Her.

Det er vanskelig å kutte ut kontakt fordi jeg har ingen andre. 
Og hvis jeg skal kutte henne ut hvordan skal jeg gå frem mot det? 

Skrevet
På 14.2.2020 den 0.08, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg møtt en ny man og vi har blitt kjærester. Hun snakker alltid dritt om han til meg, at hun blant annet hater han, han er en forferdelig person, jeg kan få såå mye bedre osv osv. ALLTID når vi henger sammen skal hun kritisere og snakke dritt om han. Men når hun trenger hjelp og penger så er hun super snill mot han. Men med en gang han har gjort henne en tjeneste fortsetter hun. Hun har kjeftet og kranglet med han utallige ganger forran meg på grunn av INGENTING og jeg tørr ikke å si noe fordi selv om hun har feil så kan jeg ikke forsvare han for da er det verdens undergang. Og hun forventer alltid at jeg skal ta siden hennes og kjelte han ut også, selv om det er min type?! Han har nå tatt helt avstand fra henne.

Hun ringer meg ganske ofte og ofte jeg ringer henne fordi når det er bare oss 2 sammen så er hun egentlig ganske morsom og vi har mye interne vitser og felles interesser. Men hun snapper meg, ringer, svarer jeg ikke får jeg bombadert med meldinger. Hun vil at jeg skal tilbringe hvert eneste dag med henne. Jeg har prøvd å inkludere henne i å være med meg og typenmen det ender alltid i at hun er motbydelig mot han så nå har jeg sluttet med det. Hun har også hengt med meg og veninnene mine, men hun finner alltid en grunn til å krangle med de også og forventer at jeg skal ta hennes side eller klikker hun på meg også. Virker som hun ikke vil at jeg skal ha noen i livet mitt. Husker en gang var vi på en klubb og jeg snakket med en fremmed jente som jeg fikk god kontakt med. Da kom hun rasende mot meg, skulle dra hjem og ba meg kose meg med min "nye" veninne. Altså HÆ? Jeg føler jeg er i et forhold med noen som konstant trenger oppmerksomhet og bekreftelse. Vi er jo tross alt bare SØSTRE. I alle mine forhold har jeg måtte prioritere henne og alle menn i mitt liv har visst dette og tatt baksetet. 

Vi var på ferie for ikke så lenge siden i 1 mnd. Da fant jeg en fyr jeg var interessert i. Og det samme skjedde, bare 2. gang hun møtte hans startet hun krangel ut av det blå og klikket helt på han. Bare fordi han ba henne slappe av når hun drev å kontrollerte meg. Og jeg må alltid bare stå der stum. Jeg er så leeii.....

Søstra di høres ikke helt god ut... Jeg hadde tatt avstand. 

Når det er sagt, så er det noe av de tingene du skriver i innlegget ditt jeg ikke skjønner helt.. Hvorfor finner du deg fyrer du liker godt når du er på ferie, når dy har type...?

Anonymkode: 24c32...d9f

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Søstra di høres ikke helt god ut... Jeg hadde tatt avstand. 

Når det er sagt, så er det noe av de tingene du skriver i innlegget ditt jeg ikke skjønner helt.. Hvorfor finner du deg fyrer du liker godt når du er på ferie, når dy har type...?

Jeg møtte han gutten på ferie 3 måneder før jeg møtte min nåværende type.
Så jeg var singel da :)

Skrevet

Går hun i behandling?

Skrevet
På 19.2.2020 den 2.05, AnonymBruker skrev:

Jeg møtte han gutten på ferie 3 måneder før jeg møtte min nåværende type.
Så jeg var singel da :)

Okay, det oppklarte litt :)

Skrevet

Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse- kutt kontakt hvis hun ikke vil behandles

Anonymkode: de067...3bc

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke mye du kan gjøre annet enn å ta et valg. Enten aksepterer du at hun er sånn og dermed styrer livet ditt, ellers må du kutte henne helt ut en periode. Så kan du kanskje vurdere å ha kontakt innenfor helt klare rammer, som feks på hennes bursdag, en dag i jula eks. Funker ikke det, må du sette strek igjen. Hun forandrer seg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...