Gjest Kilo Skrevet 8. juni 2005 #1 Skrevet 8. juni 2005 Jeg prøver å slanke meg. Spiser veldig lite, men legger fortsatt på meg. Vet ikke hvorfor. For et år siden så ble jeg innlagt på et psykehus. Og personalet der sa at jeg spiste altfor lite. Hvorfor går jeg opp da? Jeg har gått opp 15-20 kilo de siste to årene, uten å spise noe mer eller mindre, eller trene mere eller mindre. Jeg har ikke trent de siste 10 årene så jeg skjønner ikke hvorfor jeg går opp i vekt naa? Orker ikke å trene, orker ikke å komme igang. Er så kjedelig å trene. Så hvorfor trene da? Når det er helt pyton? Skal ikke trene være lystbetont? Jeg spiser: Frokost: Et rundstykke med fisk. Et glass juice. 50 gram sjokolade. (jeg bare må ha sjokolade) Lunsj: Lite youghurt beger. Middag: En vanlig porson middag. Kvelds: 100 gram sjokolade. Hvor mye kallorier er dette? Jeg trøstespiser sjokolade fordi jeg er så ulykkelig og trist, og det eneste høydepunktet i dagen er sjokolade kosen. Har prøvd samtalebehandling hos psykolog, men det hjelper ikke, og medisiner, ssri, men jeg merker ingenting. Hvorfor? Jeg hadde et lite håp om at medisinene skulle erstatte høydepunktet med sjokoladen. Sånn at livet ble bitte bitte litt lettere. Men neida, ingen merkbar effekt.?
Gjest Kari N Skrevet 8. juni 2005 #2 Skrevet 8. juni 2005 Vel, for meg så er det "vanlige" ting og gode gammeldagse slankeråd som fungerer. Spis sunt (ikke mye sukker og mye fett) og ofte. Små måltider til faste tider på døgnet. Mye frukt og grønt og grovt brød. Om man spiser mye feil mat eller for ensidig så kan det føre til feilernæring og forstyrrelse i hormonbalanse osv. Har du undersøkt om kroppen din er i balanse? Man kan bli slapp av slike ting også. Trim. Trening er alfa omega! Når jeg var syk i en lengre periode, hjalp det ikke bare å spise sunt. Jeg la på meg likevel. Beste slanketrening er aerob trening + økning av muskelmasse. Men om du absolutt ikke orker trening eller motsetter deg all trening, så gå tur! Eller spill et artig spill du liker (badminton/fotball/bowle). Det viktigste er å finne noe som gir deg en fysisk aktivitet som du trives i. Men trøstespisingen din tror jeg er kanskje en viktig ledetråd. Hvorfor trøstespiser du? Hvorfor er du ulykkelig? Hvorfor er du trist? Disse tingene bør du finne ut. Om du ikke er fornøyd med den psykologen du går til, hva med å finne en annen en? Eller i det minste si ifra til den psykologen du går til nå at du synes det ikke er fremgang. En annen ting å huske på er at slike ting tar tid!
Lita84 Skrevet 8. juni 2005 #3 Skrevet 8. juni 2005 Heisann! Du må først og fremst lære deg at mat ikke er en FIENDE..Du skal ikke støte fra deg maten - spise lite, men heller spise mye av det som er "rett" og det som er sunt. En annen ting; sammensetning av måltidene. Det siste er svært viktig for å gå ned i vekt! Du vil overhode ikke gå ned i vekt med å spise lite mat, tvert i mot! Du vil få kroppen til å gå i sparebluss, og "gripe tak" i alt du spiser i ren nødverge! Jeg vil anbefale deg et forum jeg er på som omhandler LavKarbo mat; mat med lite karbohyrater. Det funker kjempe fint for meg (og gaaanske mange andre), og der kan du nok lære deg å få et sunt forhold til mat. Jeg vet ikke om det er lov å legge ut linker til andre forum her, men om du søker på LavKarbo får du nok opp forumet av samme navn. Ps, du kan jo også be legen din sjekke etter insulinresistens og stoffskiftet ditt. Det er ikke så vanskelig og ødelegge forbrenning og stoffskifte ved slik "slanking". Sorry litt sint svar, men du kan ikke fortsette slik, og det vil ikke hjelpe deg å gå ned. Lykke til!
MorningStar Skrevet 8. juni 2005 #4 Skrevet 8. juni 2005 Tror det er for mer sjokolade enn mat som er grunnen. Det som er av mat er så lite at jeg ville ha sultet ihjel. Kroppen setter seg i sparemodus hvis den får lite mat. Dvs den forbrenner mye mindre for å spare mest mulig næringsstoffer. Trening er viktig. Og det hjelper ikke å gå rolig på et løpebånd eller at man bare slakker på en treningsstudio - det hjelper bare på samvittigheten der og da. Begynn med trening hvor man får en instruktør som "presser" deg litt mer for hver gang. Så kommer du i gang. Når man skal trene skal svetten fosse av. De periodene jeg har vært for mye borte fra trening så merker jeg at jeg blir mer deprimert og nedfor. Men med en gang jeg trener igjen så føler jeg meg mye gladere. Så trening kan ha innspill på psyken din. Og lær å elsk mat og kom i gang med trening. Så kommer stoffskiftet i takt igjen. Dårlig stoffskifte er også grunnen til at man legger på seg - det får man f.eks. hvis man spiser lite og mosjonerer lite. Så det du gjør nå virker mot hensikten om å bli gladere og slankere. Ingen grunn til å sitte og ikke gjøre noe. Bare press deg selv. Du MÅ gjøre noe med det. Tenk sånt hele tiden. Ta fatt i problemene. Riktig mindset er stikkordet.
aline Skrevet 8. juni 2005 #5 Skrevet 8. juni 2005 jeg spiser for lite til tider jeg også, av ren glemsel eller manglende lyst, da står enten vekta stille eller jeg legger på meg, som nevnt over, fordi kroppen setter på sparebluss da den tror den utsettes for en sultkatastrofe og dermed sparer på alt den har og griper til seg det den får. jeg hadde noen år hvor jeg alltid gikk ned i vekt i jula f.eks. fordi det var da jeg faktisk spiste både nok og skikkelig...... så jeg gikk ned mens andre gikk opp. hvorfor spiser du så lite? kan du bytte ut sjokoladen med mørk sjokolade? jeg er også sjokoman, men legger på meg om jeg spiser for mye sjokolade, uansett om jeg trener eller ikke. med mørk sjokolade spiser jeg mindre, men får dekket sjokoladesuget. også synes jeg jordbær og andre bær hjelper. gjerne med biola på.
Ephemera Skrevet 9. juni 2005 #6 Skrevet 9. juni 2005 Jeg ser raskt at du spiser for lite mat. Frokosten er veldig viktig og her kan du godt spise 2 rundstykker, eller aller helst bytte de ut med 2 skiver grovt brød. Til lunsj bør du også spise noe mer enn en yoghurt. Yoghurt er fint som mellommåltid, men som lunsj trenger kroppen mere mat. 2 skiver brød eller en baguette eller en god salat med et rundstykke ved siden av. Middag høres helt fint ut, men jeg vet ikke hvor stor den middagsposjonen din er... Kveldsmat kommer litt an på hvor sent du spiser middag og er ikke like viktig som måltidene resten av dagen. Det er ihvertfall lurt å spise kveldsmaten minst et par timer før du legger deg. I løpet av dagen kan du i tillegg legge inn noen mellommåltider, som frukt eller yoghurt. 150 gram sjokolade er ganske mye på en dag, men jeg vet alt om hvor godt det er... :oops: Nå er ikke dette ment som en oppskrift på hvordan du skal gå ned i vekt - mer hva jeg tror kroppen trenger på en dag Drikk også mye vann og prøv å bytt ut brus med Farris o.l. Hvis man skal ned i vekt.... tja, vekta mi står stille den også, så jeg vet ikke helt... Men trening er som tidligere nevnt her, kjempeviktig! Prøv noen gruppetimer i sal, som aerobic eller step - det er kjempegøy!! Eller begynn med å gå tur på ettermiddagen eller kvelden. Har du en god venninne som kan være med deg? Lykke til
Gjest Gjesta Skrevet 9. juni 2005 #7 Skrevet 9. juni 2005 Sammensetning av maten er viktig - det er forskjell på å spise 400 kalorier i sjokolade enn i en fiskemiddag. Mange måltider, med brød, magert pålegg, melk, frukt og grønt. Det har jeg tro på - og jeg vet at det fungerer. Har slanka meg mye sjøl. Gikk selv opp 15 kg under en slitsom oppussingsperiode med lite mat og mye ferdigprodukter. Hadde aldri vært så mye i aktivitet og aldri spist så lite...men vekta økte med superfart. Det er ikke sunt å spise for lite og ensformig! K
Gjest Gjesta Skrevet 9. juni 2005 #8 Skrevet 9. juni 2005 Og prøv å få i deg mer proteiner (fisk, kjøtt, egg, belgfrukter...), for det holder deg mett og blodsukkeret ditt jevnt, så du faktisk får mindre lyst på søtt etterhvert.
Ephemera Skrevet 9. juni 2005 #9 Skrevet 9. juni 2005 Ja, jeg glemte å si at det er viktig å spise ofte, helst hver 3. time. Mange små måltider. Hvis det har gått 5 - 6 timer siden kroppen fikk mat, tror den det er sultkatastrofe og lagrer alt du spiser til neste måltid... Og det med proteiner er viktig. Prøv å spis fisk eller kjøtt til pålegg også, i tillegg til middagen. Kylling som pålegg er f.eks. kjempegodt og inneholder masse proteiner!
Grooo Skrevet 9. juni 2005 #10 Skrevet 9. juni 2005 Meld deg på et kurs da vel! (Jeg gikk Grete Roede og var veldig fornøyd, men det finnes andre også) Der får du veiledning og hjelp underveis til å finne ut hva din kropp trenger. Anbefales virkelig! Finnes også nettkurs hvis det er tingen for deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå