AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #1 Skrevet 13. februar 2020 Har ei jente på 3 år, hun var tidlig med å prate. Nå nettopp fylt tre og hun prater nesten konstant - hele tiden! Hun forteller alle hun møter om alle dyrene hun har møtt, alle filmene hun har sett, bøkene sine og handlingen i dem. Hun presenterer hele familien og hva de liker å gjøre. Til oss foreldre har hun timeslange samtaler der hun går enda dypere ned i mange ulike tema. Hvis vi prøver å snu oss bort eller ikke svarer iblant gjentar hun alt og roper "hør på meg nå da!!". I tillegg er hun veldig glad og har enormt med energi , men bryr seg sjelden om beskjeder fra oss voksne, da ler hun bare og tester oss veldig. Anonymkode: 06801...e01
Emma89 Skrevet 13. februar 2020 #2 Skrevet 13. februar 2020 Herlighet så gøy!!! 😁😁 At et barn på tre år er såpass reflektert, er jo rått. Jeg ville kanskje begynt med lesing/skriving. Siden barnet vil si så mye, kunne det vært greit å kunne skrive alle tankene en plass 👍 1
Emma89 Skrevet 13. februar 2020 #4 Skrevet 13. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ADHD? Anonymkode: d49de...ce1 ADHD? Barnet er kreativt, og trenger noe for å dekke behovet. Et eller annet.. Kanskje teater? Sang? Musikal? 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #5 Skrevet 13. februar 2020 Barn skal sees men ikke høres Anonymkode: f1cba...89c 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #6 Skrevet 13. februar 2020 Ja er normalt. Anonymkode: 5618f...a6e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #7 Skrevet 13. februar 2020 Vår har enda ikke fylt to, og skravler i ett!! Anonymkode: 1a089...dca
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #8 Skrevet 13. februar 2020 Ja, veldig vanlig i den alderen. Sikkert litt irriterende i lengden, men et tegn på god språkkunnskap og språkglede 😊 Anonymkode: 9b2b8...128 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #9 Skrevet 14. februar 2020 Jenta på to skravler fra hun står opp til hun legger seg. Alt skal fortelles om og forklares. Det stopper aldri, og til tider blir jeg sprø av den skravlinga! Men det er helt normalt og bra at de gjør det! Anonymkode: ff0ee...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #10 Skrevet 14. februar 2020 Høres ut som jenta mi. Når folk sier at hun er flink til å prate sier jeg alltid at hun øver myyyyyye 😅 Anonymkode: 17887...20f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #11 Skrevet 14. februar 2020 Helt normal og sunn utvikling! Vi bruker noen ganger å sette grenser når vår straks 3 åring snakker konstant. F.eks nå er det lillesøster sin tur til å få prate litt, nå vil mamma fortelle noe til pappa eller at vi gir henne andre ting å gjøre, tegne, hjelpe til hjemme eller at hun kan leke litt selv. Blir litt sprø av disse herlige hvorfor det???? spørsmålene hele dagen hehe Anonymkode: 3e710...f9e
Vera Vinge Skrevet 14. februar 2020 #12 Skrevet 14. februar 2020 Jeg har også barn som alltid har pratet mye. Særlig den ene har hatt nærmest munndiaré til tider, og det har særlig vært når han har vært sliten og litt overgira. Men mye ellers også, og selv om det noen ganger kan være litt masete (særlig ved matbordet når man har to stk som skal snakke mye), må man jo bare også se på det positive. Å være sterk språklig tidlig er det mange fordeler med, og vi har tidlig kunnet ha inngående samtaler med barna om div tema og det er morsomt. Jeg hører jo at barna mine på 6 og 8 har et godt ordforråd for alderen selv nå også, med god forståelse og bruk av en del avanserte ord, så antar de rett og slett har fått øvd seg mye, i tillegg til at det nok er noen medfødte elementer. Men ja, jeg forstår godt hva det vil si å ha skravlebøtter i huset (her er det også en tredje som er godt i gang med prøve å få sin stemme hørt😅).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå