AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #1 Skrevet 13. februar 2020 Jeg har i mange år strevet med et anstrengt forhold til kroppen min og mat. Selv er jeg fysisk sett helt frisk og har en godt trent kropp. Er i midten av 20-årene. Jeg har aldri tenkt at jeg har en reell spiseforstyrrelse. Men, jeg tar meg selv i at jeg tenker tanker om meg selv, kroppen min og mat/trening som ikke er sunne, men som jeg likevel tviholder på av trygghetsmessige og kontrollmessige årsaker. eksempler: - Skal på hyttetur med venner og ser for meg hvor jeg kan kutte kalorier for og ikke føle meg større (får beveget meg, men ikke trent som vanlig den helgen). - Er på hyttetur med masse god mat og søtsaker og klarer ikke la være å motstå fristelsene. Tar mer enn jeg egentlig tillater meg selv og føler meg ekkel, stygg og ute av kontroll. Kjennes ut som og er overbevist om at jeg har gått opp merkbart mye i kilo og klarer knapt å møte blikket til noen like etter hytteturen - før jeg har kompensert i noen dager etterpå. - har målebånd der jeg har markert hvor store lår jeg har. Målene forandrer seg hele tiden. Blir de større, kan jeg i verste fall ende opp med å bli hjemme og studere fremfor å gå på lesesalen. Føler meg stor og motbydelig. dette er kun noen få eksempler. Jeg vet godt at jeg er normalvektig. Og så er jeg samtidig slik. Jeg forsøker å tenke på hva kroppen min får til, at jeg kan løfte, løpe og være fysisk sterk. At det er mye viktigere enn anfall centimeter rundt her og der. Så vil en annen del av meg tenke noe helt annet. Jeg måler på en måte verdien min i hvor mange cm jeg har gått ned eller opp. Det høres helt absurd ut. Jeg ville aldri tenkt noe slikt om andre Hva tenker dere om dette? Jeg har ikke snakket med noen rundt meg om dette. Skammen er for stor Anonymkode: 846af...912
Hr. Aktiv Skrevet 13. februar 2020 #2 Skrevet 13. februar 2020 Det er ikke maten du spiser i mellom jul og nyttår som er den store synderen, men den maten du spiser mellom nyttår og jul. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #3 Skrevet 13. februar 2020 2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Det er ikke maten du spiser i mellom jul og nyttår som er den store synderen, men den maten du spiser mellom nyttår og jul. Hei☺️ Ganske klar over dette. Hva har dette med innlegget mitt å gjøre? Anonymkode: 846af...912 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #4 Skrevet 13. februar 2020 Hva med å ta det opp med fastlegen? Anonymkode: 06d16...315 2
Lacy Skrevet 13. februar 2020 #5 Skrevet 13. februar 2020 Det er helt klart at du har et problem. Kanskje ikke med mat eller trening i seg selv, hva vet vel jeg? Men med kontrollbehov... Kanskje du bør jobbe litt med det? Dersom du ikke er vant til å spise mye godteri, eller dvs det som er mye for deg er det normalt å føle ubehag ettersom at det tungt fordøyelig og lite næring. At du som er så var på kroppslige endringer legger bedre merke til dette enn andre kanskje gjør, er også normalt.. At målene rundt lår og legger varierer er også normalt. Når du sitter og leser og beveger deg mindre vil du hovne litt opp ettersom at blodsirkulasjon stagnerer litt. Andre dager med rikelig med vann, lite salt og mye aktivitet vil du være slankere rundt legger og lår... Alt er så vanlig!! Et forslag kan heller være å utforske hvordan kroppen oppfører seg i ulike situasjoner slik at du blir bedre kjent med kroppen og hvordan den oppfører seg 😊 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #6 Skrevet 13. februar 2020 Jeg synes det høres ut som du har et forstyrret forhold til mat, spising og kroppen din. Hva med å kontakte ROS? De har hjulpet meg mye. Det er mulig å bli bedre. Anonymkode: 99d0a...87a 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #7 Skrevet 13. februar 2020 5 minutter siden, Lacy skrev: Det er helt klart at du har et problem. Kanskje ikke med mat eller trening i seg selv, hva vet vel jeg? Men med kontrollbehov... Kanskje du bør jobbe litt med det? Dersom du ikke er vant til å spise mye godteri, eller dvs det som er mye for deg er det normalt å føle ubehag ettersom at det tungt fordøyelig og lite næring. At du som er så var på kroppslige endringer legger bedre merke til dette enn andre kanskje gjør, er også normalt.. At målene rundt lår og legger varierer er også normalt. Når du sitter og leser og beveger deg mindre vil du hovne litt opp ettersom at blodsirkulasjon stagnerer litt. Andre dager med rikelig med vann, lite salt og mye aktivitet vil du være slankere rundt legger og lår... Alt er så vanlig!! Et forslag kan heller være å utforske hvordan kroppen oppfører seg i ulike situasjoner slik at du blir bedre kjent med kroppen og hvordan den oppfører seg 😊 Takk for fint svar. Jeg skrev egentlig dette innlegget for å få høre hva andre tenker om mine tanker omkring eget kroppsbilde. Det som fikk meg til å gjøre nettopp det, er fordi jeg merker hvor sliten jeg blir av det. Alt handler om kontroll, ja. Jeg tror jeg regulerer følelser med mat/kontroll over mat og trening Anonymkode: 846af...912
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #8 Skrevet 13. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres ut som du har et forstyrret forhold til mat, spising og kroppen din. Hva med å kontakte ROS? De har hjulpet meg mye. Det er mulig å bli bedre. Anonymkode: 99d0a...87a Har lest mye om dem. Virker som de gjør mye bra. Men vet ikke helt hva jeg vil be om.. Anonymkode: 846af...912
Lacy Skrevet 13. februar 2020 #9 Skrevet 13. februar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for fint svar. Jeg skrev egentlig dette innlegget for å få høre hva andre tenker om mine tanker omkring eget kroppsbilde. Det som fikk meg til å gjøre nettopp det, er fordi jeg merker hvor sliten jeg blir av det. Alt handler om kontroll, ja. Jeg tror jeg regulerer følelser med mat/kontroll over mat og trening Anonymkode: 846af...912 Ingen årsak 😊 jeg tror mye av nøkkelen er å ikke problematisere de kroppslige reaksjonene og huske at en trent person med et normalt forhold til mat, ikke uten videre begynner å legge på seg grenseløst uavhengig av hvordan du utvikler deg videre ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå