Gå til innhold

Hysterektomi, fjerne livmor eller reduksjon av livmorslimhinne

Lolle

Anbefalte innlegg

Noen her som har fjernet kun livmor og evt livmorhals, men ikke eggstokkene og som ikke har vært i nærheten av overgangsalderen? :)

Lurer litt når jeg leser om dette, i følge legene vil det ikke påvirke hormonene hvis eggstokkene står igjen. Men likevel leser jeg om så mange som sliter med at de har lagt på seg veldig etterpå, spesielt rundt magen (som ofte er typisk for overgangsalderen) og at de har store problemer med å ta av igjen, i forhold til før hysterektomien. Selv om de spiser og trener likt som før. 

Noen mener dette kan skje pga det blir mindre blodtilførsel til eggstokkene når livmoren er fjernet og at dette påvirker hormonene likevel, noe som kan virke logisk. Kjenner ganske mye på akkurat det med "varig" vektøkning som er vanskelig å bli kvitt, plager meg, da det er ganske mange år til jeg sannsynligvis kommer til å komme i overgangsalder. Selv om selvfølgelig helsen er viktigere enn utseende, men vurderer om muligens reduksjon av livmorslimhinnen kunne være et bedre alternativ.. 

Hadde satt utrolig stor pris på om noen ville dele sine erfaringer på begge behandlingene, både positivt og negativt og spesielt langtids ettervirkninger, mens jeg venter på time på sykehuset! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fjernet livmorslimhinnen da jeg var 40 år, pga store og langvarige blødninger som til slutt fratok meg et normalt sosialt liv. Plagene forsvant, det er seks år siden og jeg har fremdeles ikke menstruasjon (legen som opererte 'lovte meg' 5 år.) Inngrepet var enkelt og jeg tror jeg brukte tre dager egenmelding før jeg var på jobb igjen (kontorjobb). 

Jeg er litt overvektig med noe ekstra rundt mage/midje, men det var jeg også FØR inngrepet. Holder på å slanke meg, og vektnedgang står i forhold til innsatsen. Selv om jeg ikke har menstruasjon, merker jeg syklusen på kroppen ( ømme bryster, energinivå, hormonutløst hodepine etc) 

Endret av Eneri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eneri skrev:

Jeg fjernet livmorslimhinnen da jeg var 40 år, pga store og langvarige blødninger som til slutt fratok meg et normalt sosialt liv. Plagene forsvant, det er seks år siden og jeg har fremdeles ikke menstruasjon (legen som opererte 'lovte meg' 5 år.) Inngrepet var enkelt og jeg tror jeg brukte tre dager egenmelding før jeg var på jobb igjen (kontorjobb). 

Jeg er litt overvektig med noe ekstra rundt mage/midje, men det var jeg også FØR inngrepet. Holder på å slanke meg, og vektnedgang står i forhold til innsatsen. Selv om jeg ikke har menstruasjon, merker jeg syklusen på kroppen ( ømme bryster, energinivå, hormonutløst hodepine etc) 

Tusen takk for svar! 😄

Har lest en del om dette også, tenker om det er lurt å prøve først, da det er et mye mindre inngrep enn hysterektomi.

Jeg leser nok alt for mye, men kom over flere som hadde fått illeluktende utflod etter dette, det hørtes ikke bra ut.. 😆 Har også komt over en del som har fått enorme menssmerter etterpå, dette var vanlig for ca 10-20 %, synes det var mye. Kan jeg spørre om du merker forskjell ned tanke på tørrhet i slimhinner i underlivet mtp sex, eller om dette er likt som tidligere? 😇

Ble i utgangspunktet anbefalt hysterektomi overfor å fjerne livmorslimhinnen pga alder, da de vanligvis ikke anbefalte de under 40 år å gjøre dette, da det ble en mer midlertidig løsning. Men tenker likevel at dette kan være et alternativ for min del.. 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med tørre slimhinner eller slikt! Syns heller jeg oftere kunne ha litt trøbbel i perioder før, fordi jeg måtte bruke tampong OG bind mange dager på rad, både dag og natt for å ikke blø gjennom alt. Det påvirker jo skjeden og jeg kunne noen ganger føle meg litt sår og 'irritert' der. Brukte endel melkesyrekapsler for å gjenopprette floraen der, det trengs ikke nå. 

Jeg syns legen min hadde litt motsatt råd til meg, enn det du får høre. Han sa at vi burde prøve den enkleste metoden først, fordi å fjerne livmor var et såpass stort inngrep at andre ting burde prøves først i tilfeller som mitt. Han sa at erfaringsmessig hjalp inngrepet i fem år, så opplevde mange at livmorslimhinnen bygde seg opp igjen til å bli stadig tykkere slik at problemet med kraftige blødninger gradvis kom tilbake. Dersom det skjedde, var neste steg å fjerne livmor. Men han mente det var bra å kunne utsette et slikt inngrep med noen år. 

Og kanskje er jeg så heldig at jeg ikke får det samme problemet på nytt 😊

Endret av Eneri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Eneri skrev:

Jeg har ingen problemer med tørre slimhinner eller slikt! Syns heller jeg oftere kunne ha litt trøbbel i perioder før, fordi jeg måtte bruke tampong OG bind mange dager på rad, både dag og natt for å ikke blø gjennom alt. Det påvirker jo skjeden og jeg kunne noen ganger føle meg litt sår og 'irritert' der. Brukte endel melkesyrekapsler for å gjenopprette floraen der, det trengs ikke nå. 

Jeg syns legen min hadde litt motsatt råd til meg, enn det du får høre. Han sa at vi burde prøve den enkleste metoden først, fordi å fjerne livmor var et såpass stort inngrep at andre ting burde prøves først i tilfeller som mitt. Han sa at erfaringsmessig hjalp inngrepet i fem år, så opplevde mange at livmorslimhinnen bygde seg opp igjen til å bli stadig tykkere slik at problemet med kraftige blødninger gradvis kom tilbake. Dersom det skjedde, var neste steg å fjerne livmor. Men han mente det var bra å kunne utsette et slikt inngrep med noen år. 

Og kanskje er jeg så heldig at jeg ikke får det samme problemet på nytt 😊

Ja, litt enig i den tankegangen med å utsette den operasjonen, hvis det er mulig! Venter på time til utredning på sykehuset nå, så spent på hva de sier, vil være mest mulig forberedt på forhånd! 😄 

Hvordan var det etter inngrepet, kunne du gå på jobb dagen etter eller etter noen dager? Leser så forskjellig om det, greit å vite! Og var det vondt under/etterpå eller fikk du narkose? Mange spørsmål! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet livmoren, og har ikke lagt på meg eller har andre plager i forbindelse med operasjonen. Eggstokkene mine står igjen, og jeg har fortsatt "mentruasjon" siden jeg får pms-plager hver gang mensen nærmer seg. Det er eggstokkene som produserer de kvinnelige hormonene så det er ingen grunn til at du skal legge på deg hvis du spiser normalt. 

Anonymkode: cec52...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Lolle skrev:

Ja, litt enig i den tankegangen med å utsette den operasjonen, hvis det er mulig! Venter på time til utredning på sykehuset nå, så spent på hva de sier, vil være mest mulig forberedt på forhånd! 😄 

Hvordan var det etter inngrepet, kunne du gå på jobb dagen etter eller etter noen dager? Leser så forskjellig om det, greit å vite! Og var det vondt under/etterpå eller fikk du narkose? Mange spørsmål! 😅

Det spørs om du skal ha åpen operasjon eller fjerne livmoren gjennom kjeden? Jeg hadde åpen operasjon, og var sykemeldt i litt over en uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fjernet livmoren, og har ikke lagt på meg eller har andre plager i forbindelse med operasjonen. Eggstokkene mine står igjen, og jeg har fortsatt "mentruasjon" siden jeg får pms-plager hver gang mensen nærmer seg. Det er eggstokkene som produserer de kvinnelige hormonene så det er ingen grunn til at du skal legge på deg hvis du spiser normalt. 

Så bra å høre! 😄 Det er jo det som skal være "normalen", derfor jeg blir litt skeptisk når så mange sier det motsatte. Er aktiv og trener 4 ganger i uken og spiser normalt, så vil gjerne fortsette med det, uten at vekta bare går opp og opp.. 😅

Fjernet du livmorhalsen også eller står den igjen? Og var det kikkhullskirugi?

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs om du skal ha åpen operasjon eller fjerne livmoren gjennom kjeden? Jeg hadde åpen operasjon, og var sykemeldt i litt over en uke. 

Regner med at det ville blitt kikkhull, men jeg har ikke vært på utredning enda, kun hos gynekolog som har henvist meg videre. Han mente hysterektomi med kikkhullskirugi var det beste.

Oi, en uke bare? Hvordan var det? Kjenner ei som har gjort det med kikkhull og var sykemeldt i 6 uker, ble forespeilet 4-6 uker på forhånd og hun hadde ikke klart å begynne før, sier hun selv. 

Endret av Lolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lolle skrev:

Brukte tre dager egenmld og var så på jobb igjen (har kontorjobb) . Inn og ut av sykehuset samme dag. Narkose under inngrepet, så merket ingenting. Tok noen paracet dagen etterpå, ellers ikke vondt. Kjente meg mer utmattet om jeg skal si det slik, kan være min reaksjon på narkosen. Jeg antar de har 'spylt med vann' i livmora for å få ut rester og blod etter inngrepet, for det rant iallefall noe blodblandet vann etpar dager etter inngrepet. Syns jeg fikk god info (legen ved mitt sykehus hadde laget en egen infobrosjyre) og følte meg godt ivaretatt. 

Kommer også på nå at jeg noen uker før inngrepet skulle hente ut ei sprøyte med reseptpliktig innhold, og få satt sprøyta ved legekontoret. Dette skulle skje en viss tid før operasjonen. Husker ikke hva de forklarte at den inneholdt 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Eneri skrev:

Brukte tre dager egenmld og var så på jobb igjen (har kontorjobb) . Inn og ut av sykehuset samme dag. Narkose under inngrepet, så merket ingenting. Tok noen paracet dagen etterpå, ellers ikke vondt. Kjente meg mer utmattet om jeg skal si det slik, kan være min reaksjon på narkosen. Jeg antar de har 'spylt med vann' i livmora for å få ut rester og blod etter inngrepet, for det rant iallefall noe blodblandet vann etpar dager etter inngrepet. Syns jeg fikk god info (legen ved mitt sykehus hadde laget en egen infobrosjyre) og følte meg godt ivaretatt. 

Kommer også på nå at jeg noen uker før inngrepet skulle hente ut ei sprøyte med reseptpliktig innhold, og få satt sprøyta ved legekontoret. Dette skulle skje en viss tid før operasjonen. Husker ikke hva de forklarte at den inneholdt 😬

Betryggende at det var med narkose, leste at det kunne gjøres med lokalbedøvelse også, det hørtes ikke så veldig fristendes ut! 😆

Tusen takk for utfyllende svar, synes det er så greit å høre litt personlige erfaringer, finner jo så mye rart når en googler! 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste mulige inngrep som gir godt resultat er best. År av ditt liv med høyere kvalitet er av viktighet for deg. Ikke hva som virker praktisk eller enkelt i lengden for helsevesenet. 

Det stemmer det du har lest om tidligere overgangsalder for en del kvinner som har fjernet livmor. Vektøkning er ikke det verste problemet med det, det er langt nede på listen av problemer. Ikke hør på folk som påstår det gikk greit, det går ikke så greit for alle, og livet krever vidt forskjellige ting fra forskjellige kvinner, som er i forskjellig alder når de står overfor slike valg.

Det er også mange leger som trivialiserer kvinnehelse, og ikke har særlig dybdekunnskap om disse tingene, og tenker at hormoner kun handler om reproduksjon, og ikke også muskler, herunder hjertet, skjelett og hjerne. Det er bra at du researcher grundig selv. Har hatt mange operasjoner, og møtt mange leger, så sørg for å være egen ekspert, og sjekk gjerne innom forum for sykdomsgrupper som har hatt lignende operasjoner av ulike grunner. Der får du lese mye erfaring. 

Anonymkode: 72763...da2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minste mulige inngrep som gir godt resultat er best. År av ditt liv med høyere kvalitet er av viktighet for deg. Ikke hva som virker praktisk eller enkelt i lengden for helsevesenet. 

Det stemmer det du har lest om tidligere overgangsalder for en del kvinner som har fjernet livmor. Vektøkning er ikke det verste problemet med det, det er langt nede på listen av problemer. Ikke hør på folk som påstår det gikk greit, det går ikke så greit for alle, og livet krever vidt forskjellige ting fra forskjellige kvinner, som er i forskjellig alder når de står overfor slike valg.

Det er også mange leger som trivialiserer kvinnehelse, og ikke har særlig dybdekunnskap om disse tingene, og tenker at hormoner kun handler om reproduksjon, og ikke også muskler, herunder hjertet, skjelett og hjerne. Det er bra at du researcher grundig selv. Har hatt mange operasjoner, og møtt mange leger, så sørg for å være egen ekspert, og sjekk gjerne innom forum for sykdomsgrupper som har hatt lignende operasjoner av ulike grunner. Der får du lese mye erfaring. 

Takk for svar! Ja, her undersøkes alt mtp bivirkninger og både positive og negative ting, det er for sent å angre etterpå! Og vil jo ikke sitte der til slutt å tenke at hadde jeg visst dette, hadde jeg aldri gjort det, så bedre å sjekke opp skikkelig på forhånd! 😅

Endret av Lolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har operert vekk livmor, er i begynnelsen av 30 årene. Merker ingenting, har fortsatt pms for å si det slik😂 Men, jeg har prøvd i flere måneder å gå ned i vekt, men selv på shake, så går ikke vekten ned, har ikke tenkt på det før nå, at det kanskje er grunnen. 

Anonymkode: bbe8b...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også fjernet livmor med kikhull, ikke eggstokker. Var sykmeldt en uke, ikke merket noe til vektoppgang overhodet. Men livet er 100 ganger bedre! (Fjernet pga mye blødninger). 

Anonymkode: 6804c...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lolle skrev:

Fjernet du livmorhalsen også eller står den igjen? Og var det kikkhullskirugi?

Det vet jeg ikke, men føler meg akkurat som før operasjonen siden de ikke fjernet eggstokkene mine. Hvis de hadde fjernet eggstokkene mine ville jeg gått rett i overgangsalder. Jeg hadde en åpen operasjon siden tumoren var så stor, og jeg kunne få vondt i stingene og magemusklene når jeg reiste meg fra liggende til stående stilling, men det var alt, ellers følte jeg meg helt fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer det du har lest om tidligere overgangsalder for en del kvinner som har fjernet livmor.

Hvorfor i allverden skal man gå i tidlig overgangsalder når man bare har fjernet livmoren? Ja blødningene stopper når man opererer vekk livmoren, men jeg har fortsatt mensen ved at jeg får pms symptomer rett før jeg egentlig skulle ha hatt blødninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har operert vekk livmor, er i begynnelsen av 30 årene. Merker ingenting, har fortsatt pms for å si det slik😂 Men, jeg har prøvd i flere måneder å gå ned i vekt, men selv på shake, så går ikke vekten ned, har ikke tenkt på det før nå, at det kanskje er grunnen. 

Er også i 30-årene, ca midten! 😅 Er det lenge siden du gjorde det? 

Mvh Haha, har forstått at pms fortsetter som før, har ikke så mye problemer med det fra før, så det går nok greit. Mer bekymret mtp vekta, da jeg gjerne skulle gått ned 5 kg og i hvertfall ikke opp! 🙈😅 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også fjernet livmor med kikhull, ikke eggstokker. Var sykmeldt en uke, ikke merket noe til vektoppgang overhodet. Men livet er 100 ganger bedre! (Fjernet pga mye blødninger). 

Anonymkode: 6804c...3b5

Åh, så bra! Er det lenge siden du opererte?Er pga samme årsak her også, fant ingen polypper eller muskelknuter ihvertfall, har et lite inntrykk av at de som har fjernet kun pga blødninger, kanskje har mindre problemer i ettertid enn de som har fjernet pga endometriose, muskelknuter osv, men det kan jo bare være tilfeldig. 

Vi har endometriose i familien, men pga jeg ikke har store menssmerter, har jeg ikke tenkt på det for min del. Men etter å ha lest om endometriose i tarmen, er det veldig mye som stemmer, men dette er visst vanskelig å påvise. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke, men føler meg akkurat som før operasjonen siden de ikke fjernet eggstokkene mine. Hvis de hadde fjernet eggstokkene mine ville jeg gått rett i overgangsalder. Jeg hadde en åpen operasjon siden tumoren var så stor, og jeg kunne få vondt i stingene og magemusklene når jeg reiste meg fra liggende til stående stilling, men det var alt, ellers følte jeg meg helt fin. 

Så bra! 😄 Leser litt fordeler og ulemper ved å la livmorhalsen stå igjen eller ikke, men ser det er litt delte meninger. Man slipper celleprøve og mulighet for kreft i livmorhals senere ved å fjerne den og er også sikret mtp blødningene stopper helt opp.

Ved å la den være, må en fremdeles ta celleprøve, mulighet for kreft er tilstede og en kan visst fremdeles få en liten blødning når en skulle hatt mensen, men man slipper å sy igjen øverst "der oppe", så en har fremdeles den naturlige avslutningen og noen mener dette er bedre mtp sex og nytelse. Alt man må lese om og tenke på på forhånd! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet livmorslimhinne da jeg var 45 og fikk et nytt og bedre liv. (Hvorfor sa ingen noe om muligheten da jeg var yngre? :vetikke: Hos meg forsvant ikke mensen helt, jeg hadde fremdeles små blødninger men kunne i teorien ha gått en hel dag uten å bytte bind. (Byttet selvsagt oftere av hygieneårsaker.)  Det virket som om mensen kom sjeldnere enn før, men jeg er usikker på hvor mye av det som kan ha skyldtes gryende overgangsalder. Selve overgangsalderen merket jeg da jeg var 51-52 så nå er mensen helt vekk. 

Vektøkning merket jeg ingenting til og noen år senere klarte jeg faktisk gå ned i vekt. Ikke at operasjonen har noen ære for det, men det var i det minste mulig. 

Jeg var sykemeldt en uke og følte meg ganske matt, men jeg hadde samtidig fått fjernet noen vanncyster med kikkhull og ble sterilisert mens de var og rotet rundt i området, så jeg vet ikke hvor mye av mattheten som skyldtes fjerning av slimhinne og hvor mye som skyldtes "resten". 

Det som var et minus med slimhinnefjerningen var blødning rett etterpå. Jeg blødde vel sammenhengende i omtrent 5 uker etterpå, -et merkelig væskeblandet blod. I informasjonen jeg fikk før operasjonen sto det at jeg kunne forvente noe slikt så det bekymret meg ikke som sådan, det var bare innmari upraktisk og slitsomt. Men det gav seg omtrent på dagen når det skulle og etter det hadde jeg ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Lolle skrev:

Er også i 30-årene, ca midten! 😅 Er det lenge siden du gjorde det? 

Mvh Haha, har forstått at pms fortsetter som før, har ikke så mye problemer med det fra før, så det går nok greit. Mer bekymret mtp vekta, da jeg gjerne skulle gått ned 5 kg og i hvertfall ikke opp! 🙈😅

Er vel nærmere midten kanskje jeg å😂 gjorde det for snart ett år siden☺️ 
Jeg har bestandig vært plaget med pms, blir skikkelig sytete å sur, så synd ikke det forsvant😂

Ikke sikkert det er derfor jeg ikke klarer å gå ned i vekt, kan vel kanskje være både alder og aktivitetsnivå som er problemet😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i allverden skal man gå i tidlig overgangsalder når man bare har fjernet livmoren? Ja blødningene stopper når man opererer vekk livmoren, men jeg har fortsatt mensen ved at jeg får pms symptomer rett før jeg egentlig skulle ha hatt blødninger. 

Det reduserer blodtilførselen i området. Jeg har fjernet mine eggstokker, den ene hadde kollapset i en liten krøll. Når man opererer, så påvirker det blodtilførsel, omløp, blir det arrvev i området. Dermed bør man tenke grundig over risikoen, særlig hvis man er ung. 

Women who have some surgeries are at a higher risk for early menopause. This includes women who have one ovary removed (single oophorectomy) or a removal of the uterus (hysterectomy). These surgeries can cause a reduced amount of estrogen and progesterone in the body. Early menopause can also develop as a side effect among women who have cervical cancer surgery or pelvic surgery. https://www.healthline.com/health/menopause/risk#surgeries

After four years, they found ovarian failure in 14.8% of women who had hysterectomies and 8.0% in women in the control group.

“In addition, because not all women will experience overt symptoms of menopause, women who have undergone premenopausal hysterectomy may warrant closer monitoring of bone density or cardiovascular risk factors because of their possible risk of early ovarian failure.”

https://www.obgyn.net/menopause/does-hysterectomy-lead-early-menopause

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...