Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen her i lederstillinger som er konfliktsky av natur. 
 Hvordan har dere jobbet med denne «svakheten» slik at det ikke blir en hindring i jobben? Kan man forbedre dette eller vil det alltid være en del av personligheten? 
Er daglig leder i en butikk og jeg kvier meg noen ganger for å konfrontere/ irettesette ansatte som ikke innfrir forventningene/ gjør jobben sin eller når jeg må involveres i personlige konflikter mellom ansatte. Jeg gjør det fordi det er en del av jobben, men jeg har alltid en liten klump i magen- spesielt når det er godt voksne folk. 

Anonymkode: 1ddcf...da8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at man kjenner det i magen kan også være det faktum at du har respekt for folk og vet hvordan det du gjør påvirker folk. Et problem blir det først dersom du blir unnvikende og lar være å ta tak i ting fortløpende. De færreste ledere jeg kjenner er konfliktsøkende. 

Anonymkode: 74328...833

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har dere jobbet med denne «svakheten» slik at det ikke blir en hindring i jobben? Kan man forbedre dette eller vil det alltid være en del av personligheten? 
Er daglig leder i en butikk og jeg kvier meg noen ganger for å konfrontere/ irettesette ansatte som ikke innfrir forventningene/ gjør jobben sin eller når jeg må involveres i personlige konflikter mellom ansatte. Jeg gjør det fordi det er en del av jobben, men jeg har alltid en liten klump i magen- spesielt når det er godt voksne folk. 

Det er en rolle du må ta. Hvis du ikke har en viss autoritet, eller viser du er konfliktsky, vil andre ansatte merke dette og noen vil overkjøre deg selv om du er lederen. Andre ansatte som er mer "ledertyper" og som absolutt ikke er konfliktsky, vil da se sjansen til å kunne påvirke situasjoner, og lederen sin, til egen fordel

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner det å være konfliktsky som en nyttig lederegenskap, men krever en egen teknikk.

Poenget er at jeg aldri har sett noen reelle, langvarige positive effekter av å gå inn i konflikter med ansatte. 

Men før vi går videre: Hva ser du som din styrke i kommunikasjon med folk? Altså, synes du du får mest gjennomslag med historier, som lærer, som selger eller som samtalepartner?

• 2 uker senere...
Skrevet

Min oppskrift på slike situasjoner (konfrontasjons situasjoner der ansatt har gjort noe galt (ikke møtt til riktig tid, tatt lange pauser, jobber lite effektivt) starter jeg alltid med å spørre den ansatte om han/hun har det bra. Jeg legger ordet til den ansatte. Der etter sier jeg (kort) at jeg opplever bla bla, hva tenker du(ansatt) om dette? Ønsker du å komme med noe her, spørre om noe? (Dette gjør at du er åpen for en to sidig kommunikasjon som er ekstremt viktig). Etter den ansatte har uttalt seg oppsummerer du med å si at det ikke er greit (med forståelse for en evt livsituasjon) og at disse punktene ønsker du å følge opp. Lurt å alltid skrive ned notater. Gi den ansatte frist for forbedring, da skal det mye til for at den ansatte kan komme med en unnskyldning til ikke forbedring. Det viktigste budskapet: alltid vær åpen for alt og vis forståelse. Da får du mer fra den ansatte og det blir mindre ubehagelig.

Anonymkode: f0459...4c1

• Liker 2
Skrevet

Ja. Men bruker litt ekstra tid på å planlegge godt hvordan jeg ordlegger meg samt jobbe med at jobb-meg er en annen enn privat-meg. Samt prøve å håndtere tibg radig slik at jeg ikke går å gruer meg til det lengere enn jeg må 

Anonymkode: 3295e...590

Skrevet

Jeg har jobbet med ledere som har vært konfliktsky, og en utfordring jeg ser er at de ofte lar ting gå lenger enn nødvendig og dermed faktisk bli en konflikt - istedet for at man på et tidligere tidspunkt kunne korrigert atferd og dermed unngått at en situasjon blir for stor.

Så det er mitt tips - finn en måte for deg å ta opp også de små korrigeringene på en OK måte, så er sjansen stor for at du slipper å måtte håndtere de store konfliktene som faktisk er ubehagelige.

Anonymkode: 986a1...2a4

• Liker 1
Skrevet
På 13.2.2020 den 22.32, Druid skrev:

Jeg regner det å være konfliktsky som en nyttig lederegenskap, men krever en egen teknikk.

Poenget er at jeg aldri har sett noen reelle, langvarige positive effekter av å gå inn i konflikter med ansatte. 

Men før vi går videre: Hva ser du som din styrke i kommunikasjon med folk? Altså, synes du du får mest gjennomslag med historier, som lærer, som selger eller som samtalepartner?

Nei, det er ikke spesielt nyttig å være konfliktsky. Å ta tak i konfliktsituasjoner betyr ikke nødvendigvis at man er konfliktsøkende, men at man tar tak i ting før det går for langt. Det kan f. eks. være ansatte som kommer for sent til vakter eller møter, mye fravær som ikke er begrunnet i sykdom e.l. Eller det kan være gryende motsetninger mellom ansatte som kan utvikle seg til konflikt dersom man ikke tør å gå i mellom med innstilling om å megle og finne en best mulig løsning. 

Man skal ikke søke konflikter, men man oppnår heller ingenting ved å la ting skure og gå. De verste arbeidsstedene er gjerne de som preges av gamle konflikter som aldri har blitt nøstet opp i fordi ingen har turt, og det har ført til at de flinke slutter og finner seg noe annet. 

Anonymkode: 92080...d11

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke spesielt nyttig å være konfliktsky. Å ta tak i konfliktsituasjoner betyr ikke nødvendigvis at man er konfliktsøkende, men at man tar tak i ting før det går for langt. Det kan f. eks. være ansatte som kommer for sent til vakter eller møter, mye fravær som ikke er begrunnet i sykdom e.l. Eller det kan være gryende motsetninger mellom ansatte som kan utvikle seg til konflikt dersom man ikke tør å gå i mellom med innstilling om å megle og finne en best mulig løsning. 

Man skal ikke søke konflikter, men man oppnår heller ingenting ved å la ting skure og gå. De verste arbeidsstedene er gjerne de som preges av gamle konflikter som aldri har blitt nøstet opp i fordi ingen har turt, og det har ført til at de flinke slutter og finner seg noe annet. 

Anonymkode: 92080...d11

Poenget mitt er at de fleste som markerer seg selv som konfliktsky, egentlig mener at de ikke liker  konfliktmotiverte konfrontasjoner. Det er ikke det at de ikke ser konflikter og vet de må gjøre noe med dem. H?n her ser ett problem, h?n vil gjøre noe med det, H?n spør om hjelp basert på at h?n føler seg ukomfortabel med konfrontasjoner

De beste lederne, er de som kan takle konflikter på en måte som ikke oppfattes som konfronterende, og her har konfliktsky en fordel; de er personlig motivert for å megle og finne løsninger som demper konflikter. 

Å be en som ikke er komfortabel, eller føler seg trygg på konfrontasjoner om å "manne seg opp og bare gjøre det", virker mot sin hensikt, fordi konfrontasjoner i arbeidsrelasjoner krever en enorm fingerspisskontroll som typisk er resultatet av talent for det og lang erfaring. Jeg HAR møtt på noen som vet hva de driver med når de går i konfrontasjon; men erfaringen er at flesteparten bommer .

Du må jo som konfliktsky fortsatt takle problemene, og derfor spurte jeg om hva som var h?ns  kommunikative styrke. Når  du skal takle ett problem, er det som regel en gevinst å bruke det du føler du er god på, og konfliktløsning er 100% kommunikasjon. 

Innlegg 5 er eksempel på strategi som i stor grad vil fungere for svært mange som ikke liker å møte ansatte som sjef. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...