Gå til innhold

Hektet på sjokolade.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Avhengig

Jeg er så lei av alt. Er helt hektet på sjokolade. Spiser og spiser og eser og eser ut som bare det. Det er ikke noe gøy. Jeg har sjokolade på hjernen. Tenker på sjokolade når jeg sitter på toget, buss, leser avisen, ser på TV, pusser tenna, støvsuger ol. Til og med mens jeg spiser brødskive. Jeg har prøvd alt for å bli lei, men det hjelper ikke.

* Har spist krom tabletter uten virkning. (merka ingenting. Er det bare tull?)

* Har prøvd å bare spise melkesjokolade uten å bli lei. ( Før spiste jeg litt av alle typer, men jeg hadde så lyst til å bli lei av en type, kanskje jeg ble lei av alt sjokolade også, men nei da. Jeg spiser bare enda mere sjokolade.)

* Har prøvd å ikke å ha sjokolade i huset (men da blir jeg bare helt rastløs og løper til butikken, og spiser bare enda mere, pinlig)

* Har prøvd å spise is med sjokolade på. (Men etter isen spiser jeg sjokolade etterpå.)

* Har prøvd å ha masse mengder med sjokolade bare for at det skal bli overflod og kanskje da har mindre lyst på, men neida, ingen virkning.

* Har prøvd å spise mange små måltider (Men har fortsatt lyst tpå sjokolade)

* Har prøvd å faste, men det gikk heller ikke.

Jeg har så lyst til å bli sjokoladefri. Jeg har så lyst til å gå ned i vekt. Jeg har lagt på meg 15 kilo på et halt år, og det er fryktelig mye. Dette sjokolademaniet ble mye værre det siste halve året. Riktignok så spiste jeg sjokolade hver dag før det, men i mye mindre mengder. Klarte å styre meg, men ikke nå mere.

Hva skal jeg gjøre? Jeg går til psykolog, og har fortalt dette til henne, men hun bare nikker og smiler. Hva skal jeg gjøre da?

Hvordan skal jeg bli kvitt dette?

Er dette en spiseforstyrrelse? Hvilken?

Jeg kaster ikke opp. Har prøvd å stikke fingrene nedi halsen, men jeg klarer ikke å kaste opp. Hvordan skal jeg kaste opp lettere? Skal jeg drikke, og hvor lang tid etterpå er det lettest å kaste opp.? Noen ganger så spiser jeg så mye sjokolade at jeg blir så kvalm og har lyst til å kaste opp. Men jeg klarer ikke? Også er jeg så kvalm så kvalm i kanskje fire timer, også plutselig klarer jeg å kaste opp av kvalmen. Hvorfor ikke før?

Jeg er helt desperat etter hjelp.??

Nå har jeg så lyst på sjokolade at jeg puttet enda en sjokolade i munnen, mens jeg skrev dette her. Og nå har jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke vil legge på meg. Hvordan skal jeg kaste opp sjokoladen? Jeg vil ha den ut før det blir til fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madeline

Huff, dette høres ikke greit ut. Kanskje du skal prøve å trappe ned sjokoladespisingen gradvis? Og gå over til mørk sjokolade for det er mye sunnere enn lys. Når du får lyst på sjokolade så spis noe sunt og mettende først og så unner du deg sjokolade etterpå. Da blir det plass til mindre sjokolade og du får samtidig i deg stoffer fra den sunne maten som kan være med å stabilisere blodsukkeret ditt. Spis 4-5 næringsrike og mettende måltider om dagen. Med så mye sjokoladespising har du nok vennet kroppen din til å ha et høyt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade får blodsukkeret ditt il å stige til værs. Da frigjøres det masse insulin som får blodsukkeret til å falle drastsisk. DA får man lyst på sukker for å få det opp igjen....

Det man må gjøres er å ta vitamin og mineraltilskud, og rett og slett slutte å spise søtt. ..... Det er tøft de første dagene, men det går over :)

Spis frukt og grønnsaker. Ha gullerøtter klare f eks.

sett deg ned og skriv ned hva du skal ha til frokost, lunch, middag og kvelds.

Innimellom spiser du frukt og grønt.

Husk at drikke også skal være uten sukker.

Gjør dette i to uker og du skal være kvitt det værste suget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg merker at jeg får mye mer lyst på sjokolade og annet snop når jeg bruker hormonbasert prevensjon av forskjellige typer, for eksempel nå som jeg bruker p-sprøyte. Synes nesten det er grunn nok til å ikke bruke det lenger. Legger i tillegg lettere på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Hver gang du får lyst på sjokolade så prøv å ta en liten bit veldig mørk sjokolade (med feks 80% kakaoinnhold). Den er så besk og kvalmende slik at man mister fullstendig lysten på sjokolade. Funker på meg ihvertfall :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi man på en måte er avhengig (pga variablelt bldosukkernivå som gjør at man søker noe søtt) må man unngå alt med sukker i. Mørk sjololade er også søtt. All sjolokolade gjør at man får variabelt blodsukker også når man ellers spiser sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dooris

Krom ha fungert på meg, men da har jeg tatt 9 stk for dagen de første 12 dagene for så å redusere til 6 og senere 3. Dette etter anbefaling fra helskekostbutikken. Når jeg bare brukte en som det står på pakken funket det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat på samme måten som "Avhengig", og jeg har prøvd å spise andre ting (frukt, brød, vingummi), krom, trening og alle andre råd som fins. Det har ikke fungert i det hele tatt! Har hørt at man kan være like avhengig av sjokolade som f.eks røyk, og det sier litt om suget mitt. Det var lettere å slutte med røyk for 6 år siden, enn det er å slutte med sjokolade nå. Tror ikke de som ikke har det slik selv kan forstå hvor ikke det kan være. Ingen i min omgangskrets gjør i allefall det. Håper noen her har nye gode råd, for jeg vil slutte!!! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulltopp

Det som hjalp meg - skjønt jeg var ikke på noen måte så ekstremt plaget som du - var å lese "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr, og overføre idéene på sjokolade. Hvis ikke det fungerer, bør du få profesjonell hjelp, for dette høres ut som noe mer enn bare vanlig sjokoladedilla. Om psykologen din ikke tar deg på alvor, bør du finne noen som gjør det, eventuelt gå til en lege. Det med å gå til lege kan nok også være lurt med tanke på å få sjekket om det er noe som er i ubalanse i kroppen din, for som sagt, dette er ikke normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt det akkurat som deg, og prøvd både grønnsaker (men da har du like lyst på sjokoladen etterpå :-? ) og Krom (som hjalp litt, men bare en stund).

Nå har psykologen min brukt de samme prinsippene som de bruker for å få folk til å slutte å røyke, og har hypnotisert meg! Og det funker :hoppe: Jeg smakte på en sjokolade her om dagen, og den smakte ingen ting! Det var så utrolig deilig, og anbefales!

Lykke til, og ikke hør på de som sier det "bare" er å slutte, for det er vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, og ikke hør på de som sier det "bare" er å slutte, for det er vanskelig!

Er det noen her som skriver det?...

Å slutte når kroppen skriker etter mer, krever viljestyrke og at man takler litt smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hm? Utdyp..?

Ikke så mye å utdype, egentlig Mathias :-? Mente bare at om en sier at en er avhengig av sjokolade og ønsker å slutte, så er det såååå mange som kommer med "gode" råd :roll:

Englepus: Jeg har ihvertfall fått hjelp med hypnose mot sjokolade-avhengigheten min :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja der ser du' date=' bare skummet igjennom tråden jeg. :ler:[/quote']

no pain no gain ;)

Livet er ikke så lett som mange kunne ønske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest la_luz ( ikke logget inn)

Jeg tror faktisk det bunner rett å slett ned i viljestyrke ! Det er det alltid når det gjelder og kutte ut mat.

Siden det er sjokolade du er ahngig av så tenker jeg at det har direkte med blodsukkeret ditt å gjøre. Stor mulighet for at du har ujevnt blodsukker og i en tidlig fase av å holde på å bli insulin resistent. Det er vansklisgst å kutte ut i begynnelsen men så blir det bedere. Spis trege karbohydrater og proteiner slik at du holder blodsukker nivået jevnt- spis hver tredje time. At kroppen din er så avhengig bør skremme deg nok til å skjerpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...