Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2002 #1 Skrevet 9. september 2002 Noen som har vært der?Skal dit i 5 uker i januar-februar. Noen som vet hvor det er fint å dra,andre tips?
maiaa Skrevet 10. september 2002 #2 Skrevet 10. september 2002 Jeg var i Vietnam i sommer, men hadde bare to og en halv uke... Jeg misunner deg som har fem uker!!! Vi landet først i Ho Chi Minh (Saigon) og var der i noen dager. Vi bodde litt utenfor byen i en "tourist village", en ordentlig turistfelle (uten at det var noen særlig turister der). Det angrer vi ikke på! Vi var to par som dro sammen, og vi leide deluxbungalows til under 200,- natten (husker ikke akkurat prisen), og da fikk vi hvert vårt soverom og bad, men delte stue og balkong! I tillegg var det 24 timer roomservice, en kjempedeilig restaurant, svømmebasseng, tennisbane, biljard og mye mer. Taxi inn til sentrum tok ca. 20 minutter, og kostet så å si ingenting. Ettersom dette var det første stedet vi kom til hadde vi nok med å suge til oss alt vi kunne av atmosfære og kultur, så det ble lite severdigheter. Vi dro deretter til Kambodsja, og etter det dro vi til en fjellby som heter Dalat, som er der vietnameserne drar på ferie. Her var det "kjølig" (20-25 grader), og de innfødte gikk i boblejakker og ullvotter, mens vi gikk i shorts!!! Naturen var veldig "norsk", og det var stille og rolig der, og det var egentlig en ganske kjedelig by... Neste stopp var Nha Trang, en badeby der det er mange vestlige turuster. Vi møtte til og med en bekjent på en av pubene på stranda. Verden er liten! Stranda var fylt med puber og restauranter, og det var også et badeland der med sklier og bølgebasseng. Nha Trang var deilig for å ha badeferie, men jeg blir litt rastløs av sånt, så fire dager var mer enn nok for meg! Deretter dro vi til Hanoi, og siden dette var siste stopp, brukte vi dagene på SHOPPING!!!!!! Det er vanvittig billig der, så lenge man kan kunsten å prute!!! Vi klarte også å presse inn en todagerstur til Halong Bay. MÅ prøves! Vi bestilte gjennom Handspan Travels (anbefales, selv om det er litt dyrere) og da tok vi buss til Halong, og kjørte båt ut til bukten. Vi tilbrakte natten på båten og dra hjem dagen etter. DET VAR DEILIG! Vannet var godt, naturen var fantastisk og guiden var utrolig hyggelig! Jeg skulle ønske vi rakk mer, som for eksempel Hue og Mekongdeltaet, men det får bli neste gang! Trafikken der er helt vill. :o Jeg trodde trafikken i Hellas og Kairo var ille, men det var før jeg dro til Vietnam... Vi så fire ulykker bare i hjem fra båtturen, to av dem alvorlige. De kjører opptil fem stykker på små mopeder på motorveien uten hjelm, og tilsynelatende uten regler! Vanlig taxi er å anbefale, mens man kan ta "xich lo" (cyclo), sykkeltaxi når man er steder som er litt roligere. "Honda om" som er motorsykkeltaxier frarådes! Jeg vet ikke hva annet jeg kan skrive, men hvis du lurer på noe, så skal jeg prøve å svare! God tur!
Kaia :-) Skrevet 10. september 2002 #3 Skrevet 10. september 2002 Hei på deg! Åååå, nå ble jeg også misunnelig! Vietnam er herlig. Jeg var der i en måned som backpacker og reiste fra Saigon til Hanoi med buss. Helt herlig! Først var vi tre-fire dager i Saigon. Derfra var vi med på arrangerte dagsturer til Mekong Delta en dag og en dag til Cu Chi Tunnels. En helt enorm opplevelse synes jeg. I Saigon kjøpte vi oss bussbillett som gikk hele veien til Hanoi. På veien kunne vi gå av i forskjellige byer når vi selv ønsket det. Vi reiste med Sinh Travel. Kostet jo nesten ingenting for en slik billett. Første stopp etter Saigon var Dalat. Liten by, nesten som en fjellandsby. Koselig, men i grunnen litt kjedelig. Ble der kun en natt før vi reiste videre til Nha Trang. Der var det superdeilig å være. Sol og bad og masse god mat. Alt er jo veldig billig. Supert å dykke her også! Videre tok vi nattbuss til Hoi An som er en bitteliten koselig by med mange hundre skredderbutikker. Eldorado for å få sydd klær. Ta gjerne med mønster eller bilder av klær hjemmefra. Hos skredderne får du se i vanlige kleskataloger akkkurat som vi har H&M her hjemme. Superbillig og de er veldig dyktige. Deretter tok bussen oss til Hue som er en litt større by. Her var vi på heldagstur på Perfume River. Litt artig å være med på. Man ser så mye mer av livet til vietnameserne ved å være med på slike turer. Får mere inntrykk av hvordan de lever og har det i sin hverdag. Ville ikke opplevd så mye hvis vi skulle sullet rundt alene overalt. De er veldig hyggelig og glad i å prate. Vi ble litt lei av buss, så vi kjøpte oss flybillett fra Hue til Hanoi. Hørte at det ikke var så mye å se på den strekningen så.... Hanoi er trafikkaos deluxe, men en herlig by synes jeg. Vi var på en to-dagers tur til Halong Bay og det er et "must". Helt utrolig vakkert. Ønsker dere en superduper tur til Vietnam! Det blir nok en reise med mange inntrykk og gode opplevelser. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå