AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #1 Skrevet 13. februar 2020 Jeg merker jeg får vondt i mage og bekken og får kynnere, men hvor "farlig" er det? Eldste veier c. 15 kg. og det skjærer meg i hjertet å ikke få løftet henne, så jeg har gjort det selv om det er vondt. Er dette "farlig?" Anonymkode: 22fc1...427
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #2 Skrevet 13. februar 2020 Det er nok ikke direkte farlig, men du kan jo prøve å heller sette barnet ved siden av mens du holder rundt henne. Barn må ikke bæres hele tiden. jeg bærte eldste mye (mest pga alder, har to tette) og bekkenet mitt er ikke bra igjen enda, selv et år etter fødsel. Anonymkode: b2901...685
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #3 Skrevet 13. februar 2020 Min har blitt EKSTRA mammadalt nå som jeg er gravid igjen... Skal løftes å sitte på armen ofte (veier nesten det samme som din) Det kjennes på kroppen ja. Men har ikke hjerte til å ikke gjøre det heller... Når jeg gikk gravid med nr 1 jobbet jeg i helsevesenet (Myee løft av voksne mennesker). Snakket med lege om dette. Skulle selvsagt ta visse forhåndsregler å bruke HMS for å beskytte meg mest mulig. Men som han sa «er kroppen din vandt med det, så er det ikke så «farlig» « hadde jeg startet med å løfte voksne mennesker ute i svangerskapet hadde det hvert annerledes. han sa også, disse idrettskvinnene som løfter tungt fra før forsetter jo når de er gravide. Jeg forsto det slik at det kommer helt an på hva kroppen din er vandt med🙂. Anonymkode: a41a0...fdd
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #4 Skrevet 13. februar 2020 Min fødsel ble startet for tidlig pga mye bæring og stress en dag. En kollega av meg løftet tunge esker på jobb i det vannet gikk mange måneder for tidlig. Tror ikke man skal bære hvis man føler det er tungt. Anonymkode: 8e3fb...81f 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #5 Skrevet 13. februar 2020 Ikke så altfor mange år siden hardt fysisk arbeid var normen og normalt gjennom hele svangerskapet. Anonymkode: 09616...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #6 Skrevet 13. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke så altfor mange år siden hardt fysisk arbeid var normen og normalt gjennom hele svangerskapet. Anonymkode: 09616...a6b Men så var normen at det ikke gjorde noe å røyke under graviditeten også. Hvis man googler løfting og graviditet så kommer det opp at man ikke bør løfte mer enn 12 kg. Anonymkode: 8e3fb...81f 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #7 Skrevet 13. februar 2020 Bærer barna på 14 og 19 kilo. Det går helt fint. Kroppen er godt vant med det. Passer på hvordan jeg løfter og bærer dem. Anonymkode: e8002...48d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #8 Skrevet 13. februar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke så altfor mange år siden hardt fysisk arbeid var normen og normalt gjennom hele svangerskapet. Anonymkode: 09616...a6b Ikke så mange år siden det var mange flere premature fødsler og dødfødsler heller. Anonymkode: c61f4...ec1 6
Rockesau Skrevet 13. februar 2020 #9 Skrevet 13. februar 2020 Bæring er en nødvendighet her. 3åring på 18kg.
mammahjarte Skrevet 13. februar 2020 #10 Skrevet 13. februar 2020 Jordmor sa eg godt kunne bæra litt på barn på småbarnsavdelinga når eg gjekk gravid, men eg måtte høyra på kroppen min. Eg arbeida i barnehage heile perioden eg var gravid, kroppen og graviditeten tilpassa seg omgivelsene. Det gjekk heilt fint å løfta og bæra barn fram til uke 32 ca, då slutta eg med det. Men bærte ikkje meir enn naudsynt, og hadde eg andre som kunne ta det gjorde vi jo det. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #11 Skrevet 13. februar 2020 Jeg var min toåring på 14 kilo opp fire etasjer dagen før fødsel (termin), og hver eneste dag gjennom hele graviditeten. Har legen din sagt at du ikke kan løfte pga fare for prematur fødsel? Anonymkode: fb24a...aea
Kragebein Skrevet 14. februar 2020 #12 Skrevet 14. februar 2020 Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. Kragebein, adm
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #13 Skrevet 14. februar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker jeg får vondt i mage og bekken og får kynnere, men hvor "farlig" er det? Eldste veier c. 15 kg. og det skjærer meg i hjertet å ikke få løftet henne, så jeg har gjort det selv om det er vondt. Er dette "farlig?" Anonymkode: 22fc1...427 Her er det vel «lytte til kroppen din» som gjelder, virker jo som din sier i fra ganske greit. Anonymkode: a4e81...17d 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #14 Skrevet 14. februar 2020 Det er generelt sett ikke det minste farlig å løfte som vanlig når man er gravid. Man kan fint drive med styrketrening og løfte det man er vant med, men man skal ikke prøve å sette rekorder. Så ja, å løfte en smårolling du er vant til å løfte er helt ok. Men; du skal høre på kroppen. Kynnere er ikke farlig, men om du får mye av dem kan det være et tegn på at du bør roe ned med det som utløser dem. Så nei, ikke farlig, men du må selv kjenne på om vondtene er verdt det eller ei. Jeg trente styrke hele svangerskapet, og løftet da adskillig med enn 14 kg men jeg reduserte vektene når jeg følte det ble for belastende på mitt vonde bekken, og tilpasset øvelser for å unngå for mye ubehag. Anonymkode: 02c64...821 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå