AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #1 Del Skrevet 13. februar 2020 Hei. Er veldig nysgjerrig på dere som har vært hos kiropraktor med baby. - Hva var grunnen til at du bestilte time? Symptomene? - Fant de ut av noe? - Fungerte det? Vurderer selv å ta baby til kiropraktor, men synes det høres så voldsomt ut da jeg selv har vært hos kiropraktor og jeg har lidd haha. Jeg føler dessuten jeg ikke har noe "grunn" til å dra dit, baby har faste tidspunkt der hun bare griner utrøstelig. Virker ikke som om det er magen, da kolikkgrepet ikke fungerer som det gjør ved mageknip. Det er mest sannsynlig bare den såkalte kveldsuroen, men jeg tenker "hva om det var noe annet". Anonymkode: d2de0...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #2 Del Skrevet 13. februar 2020 Ikke vært hos kiropraktor, men hos manuellterapeut. Hun slet generelt sett med veldig mye, magevondt, reflux, forstoppelse ++, men vi hadde ingen diagnoser når vi var der. Fysioterapeut fant ikke noe galt men jeg hadde bare en følelse på det. Hun presset mye hele tiden, knirket og uffet seg. Gråt ikke så mye men virket aldri tilfreds. Manuellterapeuten fant litt låsninger i nakke og rygg, og tok 3 behandlinger før det ble borte. Hjalp mye på luftsmerter og litt på gulpingen, i tillegg til at hun blomstret motorisk. Hadde vært tidlig ute hele veien, men etter hun fikk ordnet låsningene var det akkurat som om hun endelig fikk bevege seg skikkelig. Hun ble ikke helt bra, men viste seg jo i ettertid at hun har reflux og væske i øret, så det er jo derfor. Men ble mye bedre Anonymkode: ddbc9...fb4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #3 Del Skrevet 13. februar 2020 Var hos kiropraktor for å utelukke stivheter osv i nakke/kjeve etter vacuumforløsning, siden vi slet veldig med feil og dårlig sugetak ved amming. Kiropraktoren kjente, kneppet forsiktig på han, bøyde litt på skuldre og armer osv. Fant ingenting galt så vi fikk ingen behandling Anonymkode: 4e6cf...990 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #4 Del Skrevet 13. februar 2020 Dro til kiropraktor pga kolikk, dårlig sugetak ved amming, luft i magen og litt generell ubehag. Fungerte veldig bra for oss og vi fortsatte å gå dit helt til alle smerter omtrent var borte. Tror det var snakk om 5-6 behandlinger. Anonymkode: fd454...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #5 Del Skrevet 13. februar 2020 Manuellterapeut da vi mistenkte KISS/KIDD etter vacuum, favorittside og dårlig søvn. Fikk «ny baby» etter en behandling. Anonymkode: 560e3...642 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #6 Del Skrevet 13. februar 2020 hvor gammel var baby og hva definerer dere som «dårlig søvn»? Anonymkode: 01cdf...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #7 Del Skrevet 13. februar 2020 Har en baby som aldri virker tilfreds, mye magevondt (litt pga overproduksjon fra min side kanskje), men når ikke han viser tegn til magesmerter så lurer jeg på om det er noe annet som murrer. Fødselen var normal, men siden jeg hadde epidural så tok ting litt lengre tid. Vet dog ikke om det er noe unormalt i det. Anonymkode: d2de0...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #8 Del Skrevet 14. februar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: hvor gammel var baby og hva definerer dere som «dårlig søvn»? Anonymkode: 01cdf...2eb Vi var hos manuellterapaut da han var 4 uker. Da hadde symptomene utviklet seg gradvis. Helsesøster ba oss være obs pga fødselen. Baby virket ikke tilfreds. Med dårlig søvn mener jeg at han ikke sov mer enn 10-20 minutter av gangen hele døgnet. Ville ikke ligge på ryggen og hodet var «låst» til siden. Den første mnd sov han mer enn en time i strekk maks 3-4 ganger. Andre natt etter korrigering sov han 12 timer i strekk. Lurte inn puppen et par ganger, han spiste i søvne og sov videre. (Han sov ikke så godt videre altså, men ting løsnet helt klart). Anonymkode: 560e3...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #9 Del Skrevet 14. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en baby som aldri virker tilfreds, mye magevondt (litt pga overproduksjon fra min side kanskje), men når ikke han viser tegn til magesmerter så lurer jeg på om det er noe annet som murrer. Fødselen var normal, men siden jeg hadde epidural så tok ting litt lengre tid. Vet dog ikke om det er noe unormalt i det. Anonymkode: d2de0...3a9 Lang fødsel kan gi låsninger. For vår del var det lang fødsel, vacuum og stjernekikker. Hvor i landet bor du? Anonymkode: 560e3...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #10 Del Skrevet 14. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Lang fødsel kan gi låsninger. For vår del var det lang fødsel, vacuum og stjernekikker. Hvor i landet bor du? Anonymkode: 560e3...642 Sørlandet 🌞 Anonymkode: d2de0...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #11 Del Skrevet 14. februar 2020 Ville heller gått til fysioterapeut eller MT. De fleste problemer med barn kan «fasilitetes» i riktig retning, noe som er bedre (kroppen lærer) enn at en annen person bare skal «knekke opp» Anonymkode: 44777...c98 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #12 Del Skrevet 14. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Lang fødsel kan gi låsninger. For vår del var det lang fødsel, vacuum og stjernekikker. Hvor i landet bor du? Anonymkode: 560e3...642 Jeg hadde ingenting annet ekstra, jeg måtte turne litt for å vri baby ut av kanalen imens jeg lå å venta på fulle 10 cm 😝 Etter epiduralen gikk det 5 og en halv time før fødselen var overstått. Kanskje jeg skal ta meg en tur. Grunnen til at tanken slo meg kom av at det knekker litt i skuldre osv. HS mente det var luft, men idk Anonymkode: d2de0...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #13 Del Skrevet 14. februar 2020 Nei nei nei! Kiropraktikk er halvveis pseudomedisin delvis basert på fantasiteorier, og er potensielt farlig for babyer. Har vært noen tilfeller der babyer har dødd av det, fordi de har så ømfintlig ryggrad. Gå heller til fysioterapeut hvis man vil ha denne type behandling. Anonymkode: 3c3aa...848 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #14 Del Skrevet 14. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei nei nei! Kiropraktikk er halvveis pseudomedisin delvis basert på fantasiteorier, og er potensielt farlig for babyer. Har vært noen tilfeller der babyer har dødd av det, fordi de har så ømfintlig ryggrad. Gå heller til fysioterapeut hvis man vil ha denne type behandling. Anonymkode: 3c3aa...848 Kilder på døde babyer? Anonymkode: 0ee49...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #15 Del Skrevet 14. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kilder på døde babyer? Anonymkode: 0ee49...db7 https://nationalpost.com/health/pediatricians-alarmed-by-chiropractic-treatments-for-babies-that-border-on-the-fraudulent/amp "A 2007 study led by University of Alberta researchers who reviewed 13 published studies found 14 injuries to children who received chiropractic treatments. Nine of them were serious, and two were fatal. One child died from a brain hemorrhage, the other after a suspected neck fracture. Ten of the injuries were attributed to chiropractic care." Her er et tilfelle hvor en kiropraktiker knakk nakken på en baby, heldigvis overlevde den: https://www.realclearscience.com/blog/2013/10/pediatrician-claims-babys-neck-broken-by-chiropractor.html https://amp.smh.com.au/healthcare/call-for-age-limit-after-chiropractor-breaks-babys-neck-20130928-2ul6e.html Det skjer ikke bare med babyer, her er et tilfelle hvor en kiropraktiker knakk nakken på og drepte en 80-åring: https://www.bbc.com/news/amp/uk-england-york-north-yorkshire-50397867 Finnes mange flere tilfeller hvor folk har fått ryggradskader etter å ha vært hos kiropraktor. I tillegg er kiropraktikk-teorien nonsens og kvakksalveri. Noe av det en kiropraktor gjør hjelper selvsagt, fordi det er fysisk bevegelse. Men det som gjør at kiropraktikk er kiropraktikk og ikke fysioterapi, er bare tull. Så gå til en fysioterapeut, de baserer seg på medisinsk vitenskap. Anonymkode: 3c3aa...848 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #16 Del Skrevet 14. februar 2020 https://vitals.lifehacker.com/don-t-take-your-baby-to-a-chiropractor-1825555070/amp Anonymkode: 3c3aa...848 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #17 Del Skrevet 14. februar 2020 Jeg kan godt ta baby med til fysio eller mt istedenfor. Da var kiropraktor mistanken / følelsen min ganske korrekt 😆 Men, det er kanskje verdt å nevne at Norge har ganske strenge regler og krav til slike yrker, om ikke jeg tar helt feil(?). Bare tenker at det skal godt gjøres å dra til noen i Norge som ikke har kompetanse og som knekker nakken din. Babyer er litt mer risky ofc, men sånn ellers? Hvis du finner en seriøs klinikk så burde det vel være ganske legit? Anonymkode: d2de0...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #18 Del Skrevet 14. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan godt ta baby med til fysio eller mt istedenfor. Da var kiropraktor mistanken / følelsen min ganske korrekt 😆 Men, det er kanskje verdt å nevne at Norge har ganske strenge regler og krav til slike yrker, om ikke jeg tar helt feil(?). Bare tenker at det skal godt gjøres å dra til noen i Norge som ikke har kompetanse og som knekker nakken din. Babyer er litt mer risky ofc, men sånn ellers? Hvis du finner en seriøs klinikk så burde det vel være ganske legit? Anonymkode: d2de0...3a9 Det er selvfølgelig ikke veldig stor risiko for at babyen skal få knekt nakken, de fleste blir ikke skadet. Men er det en risiko som er verdt å ta? Spesielt når man vet at kiropraktikk ikke er vitenskaps- eller bevisbasert så ser jeg ikke hvorfor man skal gå til en kiropraktiker. Kiropraktikk er kiropraktikk, selv i Norge. I mine øyne finnes det ingen seriøse kiropraktikk-klinikker. Uansett hvor fine lokalene ser ut og hvor offisielle titler kiropraktikere og andre alternativbehandlere smykker seg med, så kommer de ikke unna det faktum at behandlingen deres ikke er basert i virkeligheten. Anonymkode: 3c3aa...848 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #19 Del Skrevet 14. februar 2020 Vi har veldig god erfaring. Babyens hode var låst til venstre side, og hodet var formet der etter. Etter første behandling satt hun plutselig med hodet beint i bilstolen. Vi måtte bygge litt opp på den ene siden når hun låg flatt i sengen, da hodet falt til siden pga skjevt hode. Alle smerter forsvant og hodet ble normalt etter en stund. Anonymkode: e2ad1...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #20 Del Skrevet 14. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan godt ta baby med til fysio eller mt istedenfor. Da var kiropraktor mistanken / følelsen min ganske korrekt 😆 Men, det er kanskje verdt å nevne at Norge har ganske strenge regler og krav til slike yrker, om ikke jeg tar helt feil(?). Bare tenker at det skal godt gjøres å dra til noen i Norge som ikke har kompetanse og som knekker nakken din. Babyer er litt mer risky ofc, men sånn ellers? Hvis du finner en seriøs klinikk så burde det vel være ganske legit? Anonymkode: d2de0...3a9 De knekker ikke babyer, trykker bare lett. Anonymkode: e2ad1...fea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå