Grandiosa1 Skrevet 13. februar 2020 #1 Skrevet 13. februar 2020 Hei godt folk! Jeg har nå fått diagnosen ADHD, og skal snart i gang med å teste medisiner. Veldig spent! Er det noen her som har erfaringer med Ritalin eller annen ADHD medisin? hvordan var livet deres før vs nå? Hvordan er medisin sammen med alkohol? hva med vektnedgang? Store bivirkninger? Er selv i midten av 20 årene, og er i gang med et krevende studie. Håper medisin vil hjelpe på konsentrasjon.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #3 Skrevet 16. februar 2020 Hjelper på konsentrasjonen, og jeg får samlet tankene. Klarer å gjennomføre oppgaver bedre. Jeg var ferdig med studier når jeg fikk diagnose, men har krevende jobb og har god hjelp av Ritalin. Har ikke tatt Ritalin sammen med alkohol. Jeg har tatt Ritalin om morgenen, og drukket alkohol om kvelden. Kutter da ut "ettermiddagsdosen" det har gått helt fint! Har ingen bivirkninger. Håper svaret mitt er til hjelp😀 Lykke til! Anonymkode: b5494...4c4 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #4 Skrevet 17. februar 2020 Heisann! Jeg har fått et mye bedre liv med ritalin. Jeg klarer å konsentrere meg over lengre tid og jeg klarer å sette i gang med oppgaver jeg før aldri fikk startet på. Føler meg også mer organisert i hodet når jeg er på medisin. Litt mer oppegående rett og slett. Elsker også å studere nå, hatet det tidligere. Klarer også å slappe av, sitte stille når jeg ser film etc etc. Jeg blir litt ekstra dårlig dagen derpå om jeg drikker alkohol med ritalin, men merker også at jeg ikke "trenger" like mye alkohol som jeg gjorde før for å ha det gøy. Du skal jo egentlig ikke drikke alkohol i det hele tatt når du er på medisin, så vær litt obs på det. Folk opplever den blandingen veldig forskjellig. I verste fall kan du få skikkelig smell, i beste fall litt ekstra hangover. Men forskjellig fra person til person. Da kan du evnt la være å ta medisin den dagen, eller i hvert fall den kvelden. Har gått litt ned i vekt, men ikke noe drastisk. Jeg mister litt matlysten på medisin, så snavler ikke like mye nå som før. Likevel forsøker jeg å få i meg nok mat, for å la være å spise på medisin kan føre til at medisinen ikke funker så godt som den burde. Man ender jo opp med å bruke falsk energi på en måte. Det er ekkelt å gå på en "ritalin smell" fordi man ikke har husket å spise. Så husk å spise nok! Føler ikke lenger at jeg har noen bivirkninger. Synes å huske det var litt forskjellig i starten (magetrøbbel etc), men gikk over for meg. Ble også veldig varm en periode. Hender jeg kan få angst av medisin i noen perioder, som regel fordi jeg tar medisin når jeg allerede er stresset eller noe i den duren. Da er det viktig for meg å ta noen pauser i ny og ne, huske å spise og drikke vann, og så går det som regel bra. Mine tips til deg som er ny på ritalin (som jeg skulle ønske jeg visste før jeg startet) er følgende: - Ritalin kommer til å hjelpe deg masse! Men ikke glem at du må gjøre noe av arbeidet også. Meld deg på kurs om å leve med adhd, google teknikker, sett deg inn i diagnosen og hva du kan gjøre for å leve ditt beste liv. - Med Ritalin kommer konsentrasjon og fokus, men ikke la fokuset havne på feil sted! Skal du studere/jobbe med noe? Sett deg ned, begynn å jobb og så ta ritalin. Da har du fokus på rett sted når den "kicker inn". - Lær deg hvordan Ritalin fungerer. Det finnes tabletter som er hurtigvirkende (1 dose umiddelbart) og kapsler som er langtidsvirkende (1 hurtig dose og 1 spredt utover - ca 8 timer varighet). Når ritalin er på vei ut kroppen kan man oppleve en slags "nedtur", lær deg å kjenne igjen tegnene, slik at du vet at det "bare" er medisinen som er på vei ut. - Drikk vann! Du kan oppleve munntørrhet, og bli skikkelig varm. Da er vann din beste venn! (og husk å spis nok, som nevnt over). - PMS, er du kvinne så kan du oppleve at effekten av ritalin er annerledes under PMS. Noe å være obs på. Og sist men ikke minst, husk at du har alternativer til ritalin og at det kan ta tid å finne riktig dose. Du har krav på rask time til psykiater om du senere vil endre medisin, og ellers skal du kunne diskutere regulering av ritalindosen hos fastlege. Å starte på adhd medisin er litt som å dra på oppdagelsesferd, man lærer mye om seg selv og om hvordan man påvirkes av medisinen. Dette ble langt, men håper det var noe til hjelp. Lykke til! Anonymkode: 812ed...448 4 1
Dentits&dr.proktor Skrevet 19. februar 2020 #5 Skrevet 19. februar 2020 (endret) Lykke til! Så lenge du har konsultert med lege går det nok greit Endret 19. februar 2020 av Dentits&dr.proktor
Castor Troy Skrevet 19. februar 2020 #6 Skrevet 19. februar 2020 På 13.2.2020 den 19.00, Grandiosa1 skrev: Hei godt folk! Jeg har nå fått diagnosen ADHD, og skal snart i gang med å teste medisiner. Veldig spent! Er det noen her som har erfaringer med Ritalin eller annen ADHD medisin? hvordan var livet deres før vs nå? Hvordan er medisin sammen med alkohol? hva med vektnedgang? Store bivirkninger? Er selv i midten av 20 årene, og er i gang med et krevende studie. Håper medisin vil hjelpe på konsentrasjon. Det kan gi deg en fin ro, om du har følt på mye rastløshet og stress. Jeg ville ikke ha kombinert det med alkohol, piller og alkohol er ikke en lur kombinasjon. Håper du får en fin erfaring med Ritalin 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #7 Skrevet 19. februar 2020 Hei. Jeg tok min første pille i går. Har nettopp fått diagnosen ADD. Jeg er 28 år og hatt problemer med konsentrasjon og egentlig det meste hele livet. Fikk Asperger i fjor, men mange av de trekkene er borte nå som jeg startet på Ritalin. Driver bare å prøver enda så jeg skal holde meg til 1 pille hver morgen. I går så merket jeg ingenting før om 15 min ca. Da måtte jeg på do. Deretter fikk jeg en innmari trang til å gjøre noe, startet å rydde og vaske. Dette skjedde aldri før. Livet før: har opprettet en tråd der jeg spør «er jeg bare født rotete?» her på kg. Du finner den nok om du søker. Ble sliten i hodet så fort jeg måtte bruke det på ting jeg fant kjedelig. Lurte på hvorfor jeg hadde kleesskap, for alt havnet sakte men sikkert på gulvet. System i rotet altså. Kunne se store ting men ikke små. Jeg kunne ta oppvasken, men resten i vasken f.eller smuler på gulvet fikk ligge i fred. Alltid dobbelt sjekke om dør er låst, om kaffetrakter en av og om komfyren er av og slike ting. Alltid dobbeltsjekke i vesken om mobil og lommebok er der. Veldig distrahert av lyd og farger. Bruker evigheter på butikker fordi jeg alltid glemte hva jeg skulle ha; i tillegg ble jeg opptatt av alt annet jeg fant der. Nye ideer. Kunne ende opp med andre ting enn jeg hadde tenkt. Sitter ved bord med masse mennesker og evner ikke å høre hva en sier pga jeg hører alle. Ingen filter som stenger ute det unødvendige. Jeg har hatt stressende jobber. Jeg har alltid klart de fysiske jobbene, hvor jeg har måttet jobbe som en robot og fort, fordi da gikk det i ett. Men berg&dalbane dager var verre. At det ble stille for så å bli mye, ble for mye opp og ned. I tillegg har tankene mine hele tiden fløyet vekk. Jeg klarte ikke å være i nuet. Alltid bekymret for fremtiden og planla mye som ikke eide rot i virkeligheten. Forferdelig ustabilt humør. Irriterte meg over alt jeg ikke kunne kontrollere. Nå holder jeg konsentrasjonen. Jeg klarer å være i nuet. Humøret er stabilt og jeg står opp tidligere om morgenen. Ting er ikke så kjedelig og jeg klarer å engasjere meg mer. Sluppet mer tak i alt jeg ikke kan kontrollere litt mer realistisk. Klarer å multitaske. Negative bivirkninger: hjerteklapp eller ujevn rytme. Ikke vondt, men jeg kjenner bare at det skjer noe der, men jeg klarer ikke holde meg unna kaffen da så den virker nok inn. - Uønskede tanker; jeg er redd for nedturen, for at pillene ikke skal funke. Spør meg selv om jeg bare har en god dag eller om det er pillen. Lurer på når virkningen er ute. Ble veldig sur igjen når jeg skulle legge meg i går. Eller i natt. Kl 2 som alltid. - Matlysten er kverket. Noe legen var litt bekymret for fordi jeg er undervektig grad 2 fra før. Naturlig. Jeg er en slik person som spiser og spiser uten at det synes. I forgårs før jeg var på sykehuset og fikk medisinen så spiste jeg Fløyelsgrøt til frokost+chia pudding (alltid hatt dårlig matlyst på morgen), så var vi på kafe og jeg spiste en stor grov baguette med Brie, salat og Chroizo. Deretter var jeg på McDonalds og spiste Big Mac,cheeseburger,søtpotetfries med cheddar dip og en milkshake (liten). Deretter stoppet vi på nytt senter (lang vei hjem) og jeg kjøpte en stor salatbolle med kylling, dressing. Spiste etterpå en suksessterte. Deretter var det Egon og jeg spiste taco. Beklager om dette ble langt og uinteressant men slik var min vanlige matlyst. Nå sliter jeg virkelig med å få i meg bare en frokostblanding. Det er mulig jeg må byttetidspunktet Aduvanz. Den 27. skal jeg på sykehuset igjen og fortelle om hvordan det har vært. Da øker de dosen evt skal jeg ta flere om dagen. Ellers blir det bytte. Håper det var til hjelp selv om det var langt. Anonymkode: ef6ac...cfa
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #8 Skrevet 19. februar 2020 Ble roligere og fikk bedre konsentrasjon av ritalin. Fikk også bedre «kontroll» over tankene mine, og bedre impulskontroll. Ble ikke like overveldet av problemer/situasjoner som uten ritalin. Ble også mer tålmodig. Jeg sluttet fordi jeg fikk høy puls, hjertebank og ble trøtt/sliten. Bruker nå aduvanz, og opplever samme virkning, men ingen bivirkninger. Man må dog prøve ut metylfenidat (ritalin) før man kan få aduvanz. Aduvanz er lisdeksamfetamin, som er (deks)amfetamin knyttet til en aminosyre. Kroppen bryter selv ned lisdekamfetamin til det aktive virkestoffet. Det skjer gradvis, og fører til at effekten varer lenger. Effekten av ritalin (kapsler) varte for meg ca. 5 timer, effekten av aduvanz varer for meg i rundt 10 timer. Anonymkode: 83d4e...128
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå