AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #1 Skrevet 13. februar 2020 (endret) Ettåringen liker det, så ser en episode hver kveld på Apple-TV, men hva er grunnen til at så å si ikke er noen jentebarn med i episodene? Er litt rart at man bruker mye ressurser og kun tenker på guttene. Sånn er det som regel alltid i TV-produksjoner, veldig stor overvekt gutter/menn. Sikkert ikke bevisst, men er vel på tide at alle som skal lage noe for TV må gå gjennom et regelverk som sier at man ikke må glemme kjønnsbalanse. Anonymkode: bf025...a22 Ryddet for persondebatt. - Matas, mod. Endret 16. februar 2020 av Matas 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #2 Skrevet 13. februar 2020 Tilfeldighet antar jeg. Synes det er fint om de har fokusert på at barna skal like det de gjør, istedenfor å fokusere så veldig på kjønn. Anonymkode: 24601...0c8 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #3 Skrevet 13. februar 2020 (endret) Hvordan vet du kjønnet på barna som er med? De fleste jenter på 1-2 år i vår barnehage har kort hår og kan «ligne» en gutt. Tror meningen er å ikke fremheve kjønn da det er helt irrelevant for programmet. Anonymkode: 72b62...d14 Ryddet for persondebatt. - Matas, mod. Endret 16. februar 2020 av Matas 8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #4 Skrevet 13. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tilfeldighet antar jeg. Synes det er fint om de har fokusert på at barna skal like det de gjør, istedenfor å fokusere så veldig på kjønn. Anonymkode: 24601...0c8 Tilfeldighet?! Hah! Garantert ikke! Anonymkode: bf025...a22 1
Rullerusk Skrevet 13. februar 2020 #5 Skrevet 13. februar 2020 (endret) På 13.2.2020 den 17.57, AnonymBruker skrev: Ettåringen liker det, så ser en episode hver kveld på Apple-TV, men hva er grunnen til at så å si ikke er noen jentebarn med i episodene? Er litt rart at man bruker mye ressurser og kun tenker på guttene. Sånn er det som regel alltid i TV-produksjoner, veldig stor overvekt gutter/menn. Sikkert ikke bevisst, men er vel på tide at alle som skal lage noe for TV må gå gjennom et regelverk som sier at man ikke må glemme kjønnsbalanse. Anonymkode: bf025...a22 De ansatte i NRK med barn i målgruppen hadde alle gutter tipper jeg..... Endret 16. februar 2020 av Matas Skrivefeil 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #6 Skrevet 13. februar 2020 Det er jo helt klart en konspirasjon her hvor en gjeng med hvite menn over 50 sitter å lager slemme planer om at det bare skal være gutter og menn på TV fordi menn er best ingen protest Edda bædda buse! Anonymkode: 0a1d9...ea0 12
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #7 Skrevet 13. februar 2020 (endret) På 13.2.2020 den 18.49, AnonymBruker skrev: At det er 50/50 på disse bildene forandrer ikke på at det er rundt 90/10 i episodene sett under ett. Anonymkode: bf025...a22 Jeg fatter ikke at du kan henge deg opp i dette - er du 100% sikker på alle barnas kjønn? Mener du de bevisst fremstilles uten "jentefarger" og "jentepynt" fordi det skal virke som de alle er gutter? Hva tenker du er baktanken med det? Jeg synes NRK har gjort en god jobb med å gjøre kjønn så nøytralt og uviktig som mulig i denne serien. Det er småbarn som er fokus, ikke kjønn. Anonymkode: 0688d...bd5 Endret 16. februar 2020 av Matas Ryddet for persondebatt. - Matas, mod. 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #8 Skrevet 13. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo helt klart en konspirasjon her hvor en gjeng med hvite menn over 50 sitter å lager slemme planer om at det bare skal være gutter og menn på TV fordi menn er best ingen protest Edda bædda buse! Anonymkode: 0a1d9...ea0 Det sier jeg ikke. Jeg tror det er ubevisst. Men nettopp fordi sånt så lett kan skje ubevisst, må det være en retnngslinjer som sier at hver gang man lager noe for TV i Norge, så må man tenke gjennom om kjønn og rase osv er godt nok representerte, slik at alle kan føle seg inkludert. Anonymkode: bf025...a22
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #9 Skrevet 13. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det er 50/50 på disse bildene forandrer ikke på at det er rundt 90/10 i episodene sett under ett. Anonymkode: bf025...a22 Men har det noe å si, egentlig? Mitt barn bryr seg ikke om det er gutter eller jenter, hun identifiserer seg med barn generelt. Anonymkode: 24601...0c8 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #10 Skrevet 13. februar 2020 Virker som det bare er deg Ts som føler deg krenket. Heldigvis. Anonymkode: 80717...90e 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #11 Skrevet 13. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sier jeg ikke. Jeg tror det er ubevisst. Men nettopp fordi sånt så lett kan skje ubevisst, må det være en retnngslinjer som sier at hver gang man lager noe for TV i Norge, så må man tenke gjennom om kjønn og rase osv er godt nok representerte, slik at alle kan føle seg inkludert. Anonymkode: bf025...a22 Men så lenge gutter og jenter, lyse pg mørke, er representert så er det vel ingenting å mase om? Det blir faktisl født litt flere gutter enn jenter per år, og alt kan ikke gjøres likt hele tiden. Storm i et vannglass. Anonymkode: 0688d...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #12 Skrevet 13. februar 2020 Må noen av jentene gå med typiske jentefarger? Barna går med kjønnsnøytrale og praktiske klær, - det handler om småbarn og ikke kjønn. Enn alt folk tar seg nær av. Anonymkode: 961ca...6c2 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #13 Skrevet 13. februar 2020 Der var vel flest foreldre med guttebarn som meldte interesse. Mitt eldste barn gikk i en bhg rett ved NRK og vi fikk mange ganger spørsmål om å stille opp på barneprogram. Min datter var med på et titalls programmer over bhg alder og småskolen. Da var det fritt frem for foreldre å melde barna sine på. Anonymkode: 31101...79b 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #14 Skrevet 13. februar 2020 Men TS, hvordan VET du kjønnene? Antar du pga sveis? Jeg er kvinne og min sønn er prikk lik meg som barn fordi vi begge hadde/har nydelig guttesveis. Det er jo null poeng i å bli krenket av dette om du ikke engang sitter på fakta? Anonymkode: 72b62...d14 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #15 Skrevet 13. februar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men TS, hvordan VET du kjønnene? Antar du pga sveis? Jeg er kvinne og min sønn er prikk lik meg som barn fordi vi begge hadde/har nydelig guttesveis. Det er jo null poeng i å bli krenket av dette om du ikke engang sitter på fakta? Anonymkode: 72b62...d14 Herlighet. Man ser da lett om det er gutt eller jente. Hvilket barn er det du mener ser ut som gutt men som egentlig er jente da? Anonymkode: bf025...a22 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #16 Skrevet 13. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men har det noe å si, egentlig? Mitt barn bryr seg ikke om det er gutter eller jenter, hun identifiserer seg med barn generelt. Anonymkode: 24601...0c8 Men slik er det ikke for gutter generelt. Guttene vil ofte ikke se på serier/lese bøker med jenter i hovedrolle eller overvekt av jenter, da er det ‘for jenter’. Jenter derimot, ser gjerne også på serier med gutter i hovedrollene. Selvfølgelig unntak, begge veier. Men som hovedregel er det slik. Det hjelper selvfølgelig ikke at serier med jenter i hovedrollen ofte får rosa/lilla preg, selv om historien egentlig er kjønnsnøytral. Anonymkode: ea426...718 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #17 Skrevet 13. februar 2020 Dette er jo bare tull. Det er omvendt. Pappa gris er jente, den serien med edderkoppdukken er jente og tom superheltseriene domineres av jenter. Jentesuperhelter selvom det først og fremst er gutter som er opptatt av superhelter. Anonymkode: db9dc...3f7 2
Vera Vinge Skrevet 13. februar 2020 #18 Skrevet 13. februar 2020 Jeg har ikke sett dette, men jeg kan heller ikke helt forstå hvordan man vet kjønnene når det ser ut som barna går i klær uten typiske jente/guttedetaljer. Virker som noen antar at små barn er gutter hvis de ikke har noe pynt på klærne sine? På småbarnsavdelingen til sønnen min har de fleste barna på seg typiske "gutte/jentefarger", men om de ikke hadde hatt det, er det flere som er vanskelig å vite kjønnet på om man ikke kjenner barna. Mange både 1 og 2-åringer har lite hår, og det er sånn sett liten forskjell på kjønnene ut fra hårfrisyre. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #19 Skrevet 13. februar 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men slik er det ikke for gutter generelt. Guttene vil ofte ikke se på serier/lese bøker med jenter i hovedrolle eller overvekt av jenter, da er det ‘for jenter’. Jenter derimot, ser gjerne også på serier med gutter i hovedrollene. Selvfølgelig unntak, begge veier. Men som hovedregel er det slik. Det hjelper selvfølgelig ikke at serier med jenter i hovedrollen ofte får rosa/lilla preg, selv om historien egentlig er kjønnsnøytral. Anonymkode: ea426...718 Minibarna har 1-åringer som målgruppe. Min på 1 1/2 har enda ikke noe forhold til kjønn i hvert fall. Anonymkode: 72b62...d14
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #20 Skrevet 13. februar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Men har det noe å si, egentlig? Mitt barn bryr seg ikke om det er gutter eller jenter, hun identifiserer seg med barn generelt. Anonymkode: 24601...0c8 Da jeg vokste opp var det veldig lite kvinner og jenter på film og tv, så en del av meg tenkte at kvinner bare ikke var flinke og ikke kunne mye av det man så menn gjorde. Den tankegangen hadde jeg langt inn i 20-årene og jeg tar meg fortsatt i å tenke at en mannlig leder automatisk må være bedre enn en kvinnelig. Det måtte være en grunn til at jeg aldri så kvinnelige ledere osv på tv, de var ikke flinke nok til å bli det. Så jo, dette betyr veldig mye for holdninger. Det kan også bety at kvinner ikke velger yrker og utdanninger som de tror gutter og menn klarer bedre. Anonymkode: 04def...9f7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå