Gå til innhold

Beste vaffeloppskrift?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjedet meg i dag, så har lagd mat og bakt i flere timer. Nå fikk jeg lyst til å lage vafler til tanteungene som kommer innom om et par timer. Jeg syns vaflene mine blir ganske kjedelige, og vil gjerne lage med rømme. Har noen en oppskrift å dele? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å si hvordan jeg lager mine, så er det hvetemel, bakepulver, vaniljesukker, smeltet smør og melk. Har prøvd med kokos(!) i, og det ble ganske godt 🙂

ps. Glemte egg. Bruker 3

Skrevet

Lag med kefir. Kjempegodt.

• Liker 3
Skrevet

Sjømannskirken i Københavns oppskrift er kåret til "verdens beste" mange ganger.... 

2 egg
1 dl sukker
2 dl kærnemelk (skummet kulturmelk)
1 1/2 dl søtmelk
1 dl vann
350 gram hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts natron
1 ts vaniljesukker
1/2 ts kardemomme
125 gram smeltet smør

https://www.sjomannskirken.no/koebenhavn/vaffel/

Anonymkode: 3e881...417

• Liker 4
Skrevet

Ser kefir går igjen. Da stikker jeg ned på hjørnet og kjøper det. Takk for svar! 

Skrevet

Hva er søtmelk?

Anonymkode: 1519a...570

Skrevet

Bruker aldri oppskrift. Alt er ca.   4-5 dl melk, 3 egg, 2 ss sukker, 1 ts bakepulver, litt vaniljesukker, en liten kopp smelta smør,  1/2 ts kardemomme, hvetemel piskes inn til det er passe tykkelse.  Blir veldig gode om noe av melka erstattes med lettrømme.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er søtmelk?

Anonymkode: 1519a...570

Vanlig melk

• Liker 1
Skrevet

Kardemomme i røren hever iallfall smaken mye synes jeg :) Kan godt ta i bittelitt kanel også + vaniljesukker.

Anonymkode: a74be...d3a

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjømannskirken i Københavns oppskrift er kåret til "verdens beste" mange ganger.... 

2 egg
1 dl sukker
2 dl kærnemelk (skummet kulturmelk)
1 1/2 dl søtmelk
1 dl vann
350 gram hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts natron
1 ts vaniljesukker
1/2 ts kardemomme
125 gram smeltet smør

https://www.sjomannskirken.no/koebenhavn/vaffel/

Anonymkode: 3e881...417

Enig. Disse er de aller beste. :) 

• Liker 1
Skrevet

Mine favorittvafler inneholder rester av kokte poteter :)   Jeg blander røra litt på slump men kan komme med ca-mål. 

Litt avhengig av størrelsen bruker jeg 2-3 moste kokte poteter og 1-2 egg. 0,5 dl.sukker, 6 dl helmelk, og hvetemel til røra er passe tykk. 50 g smeltet smør og en teskje vaniljesukker. (det skal ikke brukes bakepulver i røra).  La røra stå minst en halvtime før du steker.

Selv om det ikke er nødvendig å smøre vaffeljernet mellom hver vaffel så foretrekker jeg å gjøre det. Synes det har betydning for smaken.  Og hva som er verdens beste vafler er nok også en smakssak, men det er i alle fall flere som har begynt å bruke min oppskrift etter å ha fått vafler her hos meg :) 

Anonymkode: b7095...d25

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker "Moods of Norway"vaflene fra Trines matblogg, men jeg bytter kanelen ut med kardemomme. Da blir de best, syns jeg,

• Liker 2
Skrevet

Nå fikk jeg lyst på ordentlige vafler. Har ikke spist det på mange år!! Tror jeg må lage til helga. 

(Jeg pleier å lage sunne vafler til barnet mitt med havregryn, egg, melk (noen ganger fløte eller rømme hvis vi har), linser hvis vi har, litt honning, litt grovt mel, chiafrø og noen ganger banan. Litt sånn man dager hva man haver-vafler)

Anonymkode: 8dd79...436

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå fikk jeg lyst på ordentlige vafler. Har ikke spist det på mange år!! Tror jeg må lage til helga. 

(Jeg pleier å lage sunne vafler til barnet mitt med havregryn, egg, melk (noen ganger fløte eller rømme hvis vi har), linser hvis vi har, litt honning, litt grovt mel, chiafrø og noen ganger banan. Litt sånn man dager hva man haver-vafler)

Anonymkode: 8dd79...436

Hadde chiafrø nå i grove scones, hva gjør de egentlig utenom å være sunne?  Binder de deigen litt siden de trekker til seg mye væske og er de veldig sunne?

Skrevet

Sjømannskirken sine!

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine favorittvafler inneholder rester av kokte poteter :)   Jeg blander røra litt på slump men kan komme med ca-mål. 

Litt avhengig av størrelsen bruker jeg 2-3 moste kokte poteter og 1-2 egg. 0,5 dl.sukker, 6 dl helmelk, og hvetemel til røra er passe tykk. 50 g smeltet smør og en teskje vaniljesukker. (det skal ikke brukes bakepulver i røra).  La røra stå minst en halvtime før du steker.

Selv om det ikke er nødvendig å smøre vaffeljernet mellom hver vaffel så foretrekker jeg å gjøre det. Synes det har betydning for smaken.  Og hva som er verdens beste vafler er nok også en smakssak, men det er i alle fall flere som har begynt å bruke min oppskrift etter å ha fått vafler her hos meg :) 

Anonymkode: b7095...d25

Den må jeg prøve! 

Skrevet

Min hemmelige ingrediens er «farris». Altså bytt ut noe av melken med kullsyrevann. 

• Liker 1
Skrevet

Jupp...jeg støtter sjømannskirkens supergode vafler med mye av alt smakfullt og godt i seg. 
I tilfelle man blir litt lysten på å lage dem hvis man ser noen vise hvorden; her kommer videoen! :opplyser: 

Pluss en annen variant som også ser god ut. :jepp: 

Oppskriften, som helst sikkert kan dobles med suksess for sultne gjester:

4dl Fint hvetemel
2dl grovt hvetemel
2dl Havregryn
1ts Vanilje sukker
0,5ts Natron
1ts Kardemomme
2 egg
200g Smør
2dl sukker
1L Kefir

• Liker 1
Skrevet

Lager alltid på slump, og har oppi det jeg finner utenom det man må. Rømme, yoghurt, kefir /surmelk, utgått melk... Og alltid litt kardemomme. En god dæsh iskrem er også fint å bruke. Eller vaniljesaus/-krem. Og litt chiafrø om jeg har. Og litt kaldt smør/margarin. Om man gidder er revet gulrot også godt oppi. Måler aldri, sjekker konsistens og smak med utgpkt i 4 egg. #vilhavaflernå 

Anonymkode: 58cd7...f08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...