Gå til innhold

Hvor føler du deg trygg i Oslo? (bolig)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i Groruddalen og trives godt her. Det er både natur, hus og blokker. 

Føler meg ikke utrygg. 

Ammerud har disse atriumhusene som er veldig koselige.

Anonymkode: bcf4c...ec6

• Liker 2
Skrevet

Langhus er landlig og fint for barnefamilier. Vevelstad er også en koselig område, uten at jeg vet noe om skoleforhold osv. Ellers kan Ås og Vinterbro også være verdt å nevne, men muligens sistnevnte er noe høyere i pris. 

Gode skoler og veletablerte boligområder. 

Spennende prosess dere skal inn i, lykke til ❤️ 

Anonymkode: a97d7...783

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tryggeste stedet er Bydel Søndre Nordstrand og Bydel Alna. 

Anonymkode: 475ca...f6f

Bydel Alna: Ellingsrudåsen, Furuset, Lindeberg, Trosterud, Tveita og Hellerud etc.
Bydel Søndre Nordstrand: Mortensrud, Bjørndal, Holmlia, Prinsdal, Dal/Brenna og Hauketo etc..

Vil anbefale deg Bydel Alna fremfor Bydel Søndre Nordstrand hvis du ikke er glad ikke-vestlig innvandrere. 

Anonymkode: 475ca...f6f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kjempe fint i Asker! Du kan fremdeles få en ok bolig der til den prisen...rekkehus på Bleiker feks. Gangavstand til toget, og inn til Oslo på 18 min med tog. Katt og barnevennlig 🙂

Endret av RaraAvis78
  • Liker 3
Skrevet

Jeg bor på Lambertseter og her er det veldig få leiligheter som er over 80 kvm. Da må man over på rekkehus og det koster som regel minst 6-7 mill. Du kan ikke regne med garasje, men være storfornøyd hvis du klarer å få deg egen parkeringsplass. Det er trygt og fint her på Lambertseter. Gode barnehager, og jeg har hørt mye bra om skolene. Det er stort sett pensjonister og småbarnsfamilier her. 

Anonymkode: 86f4d...4bc

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk jeg heller ville bodd i Viken enn i de dårligere stedene i Oslo. Bør i Oslo selv og hadde aldri bosatt meg på innvandrertette steder. Rett og slett fordi skolene er så fryktelig dårlige der og barn å kommer lett i et dårlig miljø.

Strømmen, Kolbotn, Fjellhamar...

Det er fint på Lambertseter også, men da må du nok bo i blokk. Er det ikke bedre for pus å bo i større hus med egen hage litt unna biler? Lambertseter er blokker og vei.

Anonymkode: 2929c...2fa

Jeg er nok enig med deg at Lambertseter er litt for mye blokker, det er jo en drabantby. Jeg liker Lambertseter veldig godt, men ja, det er som du sier at rekkehus og store leiligheter fort koster 6 - 7 mill...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi stortrives på Rasta. 

Anonymkode: 04dc2...ad2

Har sett litt på området, og det virker som det er alright å bo der :) Hvordan syns du det er ift kollektivt, avstand til Oslo og generelt området? Tenker også ift familier, skoler, rolige områder å bo, nærhet til marka?

TS

Anonymkode: d7a09...f17

Gjest Elseby13
Skrevet

Kan man svare på denne tråden hvis man er innvandrer selv, da?

Skrevet

Vet du hva ts, når du er såpass skeptisk til innvandrere, så vil jeg faktisk ikke ha deg her på Rasta.

Anonymkode: d8cf0...c0c

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
På 14.2.2020 den 16.37, Elseby13 skrev:

Kan man svare på denne tråden hvis man er innvandrer selv, da?

Ja selvfølgelig, hvorfor skulle det vært et problem? Bare fordi jeg ikke ønsker å bo i områder hvor det er "belastet" når det gjelder innvandring så er jeg ikke i mot innvandring på generelt grunnlag. Jeg har mange venner som er fra andre (ikke - vestlige) Vil gjerne høre din mening :)

På 14.2.2020 den 16.40, AnonymBruker skrev:

Vet du hva ts, når du er såpass skeptisk til innvandrere, så vil jeg faktisk ikke ha deg her på Rasta.

Anonymkode: d8cf0...c0c

Når har jeg sagt at jeg er skeptisk til innvandrere? Det er jo noe du selv har tolket ut fra tråden. Jeg har nevnt i tråden at jeg gjerne kan bo et sted der det er mangfold, men jeg blir vel litt skeptisk til det man hører og leser om i media som stort sett er negativt knyttet til områder med mye innvandring fra spesielt ikke - vestlige land. Det betyr ikke at jeg er negativt innstilt til innvandrere generelt. 

Alt dette handler jo om preferanser. Det finnes sikkert mange som ikke ønsker å bo i "norske" områder heller...

TS

• Liker 2
Skrevet

Bøler og ulsrud.

Anonymkode: 9f99a...c41

Skrevet
På 13.2.2020 den 19.20, AnonymBruker skrev:

Takk :)

Er Kalbakken et egnet sted for katter tror du? Jeg har litt inntrykk av at det er mest blokker der?

TS

Du har rett i at det er flest blokker her (bor på Kalbakken selv), men er hus her også i tillegg til at du også kan se på Rødtvet og Grorud :)

Jeg har katt i blokk på Kalbakken, men vi bor i 1. Etg med veranda, så pus kan gå inn og ut via den. Fint grøntområde på baksiden unna trafikken!

Anonymkode: cebed...eea

• Liker 2
Skrevet

En ting til angående Lambertseter: de største leilighetene er som regel modifiserte 2- og 3-romsleiligheter. Det betyr at det er satt opp lettvegger mellom rommene og det er veldig lytt.

Det er også stadig vekk å se «Katt savnet»- lapper på lyktestolper. Jeg ville aldri latt katten min gå utendørs på Lambertseter. Det er altfor mye mennesker og biltrafikk.

Vet ikke hvor gamle dere er, men jeg ville ikke etablert meg på Lambertseter. Jeg og samboer endte opp her i vår første leilighet etter studiene, men nå som vi har et barn ser vi for oss å flytte ut av Oslo. Vi orker ikke bo i leilighet og ønsker ikke betale 7 mill for et gammelt rekkehus fra femtitallet.

Anonymkode: 86f4d...4bc

Skrevet

Er dette et lurespørsmål?

Føler meg ikke trygg noen steder i Oslo.

Anonymkode: 72ab2...f15

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Er dette et lurespørsmål?

Føler meg ikke trygg noen steder i Oslo.

Anonymkode: 72ab2...f15

Oslo er verre enn krigen i Syria....bokstavelig talt. 🙄

Anonymkode: 5d147...dc9

• Liker 1
Skrevet

Er ikke et eneste sted i Oslo som er ikke er trygt.  

Anonymkode: 6e4b5...533

• Liker 6
Annonse
Skrevet

Frogner i tidligere Sørum, nå Lillestrøm har allt du søker inkludert en ny fantastisk skole. Bonuset er at verdien på boligene kommer til å fortsette å stige, så uansett hva dere kjøper kommer dere til å tjene greit på det.

Anonymkode: faa34...d4f

Skrevet (endret)

Lillestrøm er gull siden det er kun 10 min med tog fra Oslo sentrum, men boligprisene der er up n coming allerede, så da bør dere være kjappe på labben. Og til alle som sier Oslo er så farlig atte- skjerp dere, har bodd i Oslo i over 40 år, du må be om bråk for å få det her, med mindre du har veldig uflaks da- og uflaks kan du få utaskjærs også.

Endret av Isaccis
  • Liker 2
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drar opp denne litt, for vi ser etter større sted å bo i grensen Oslo nordøst, Lillestrøm, Lørenskog, Nittedal, Rælingen omr. 

Stortrives her vi bor på Kalbakken og ser først og fremst i området her, Rødtvet, Sandås og Ammerud, gjerne nær Lillomarka.

Men området som kalles Ellingsrud Vest (eller Bakås) hadde også vært praktisk mtp jobb og familie + nærhet til marka. Borettslaget inntil skogen der virker trivelig. Hvordan er det å bo der? Østmarka er jeg ikke så kjent i men virker jo veldig populært! Har inntrykk at verken Ellingsrud eller Linderud er så veldig ålreit, men det er kanskje noen fine områder likevel? 

Hva med Gamle Stovner, eller omr? Aldri vært der. 

Andre som anbefaler boligområder/skolekretser rundt Oslogrensa der det er rekkehus/eneboliger, barnevennlig, dyrevennlig, hyggelige skoler og nært marka (vi går ikke på ski så ikke farlig med skiløyper). Har ingenting i mot mangfold, så lenge det er trygt og rolig. 

Anonymkode: e34e6...baf

AnonymBruker
Skrevet
On 2/13/2020 at 3:06 PM, AnonymBruker said:

Hvor er det da best å bo i Oslo/Akershus (Viken)? Hvor er det trygt, med gode skoler og moderat innvandring som kan passe budsjettet vårt? Områdene jeg nevnte innledningsvis vet jeg er ganske gode områder å bo i, men hva med Høybråten, Veitvet osv? :) 

Best er et sted uten rasister synes jeg,

Anonymkode: 8a055...6da

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drar opp denne litt, for vi ser etter større sted å bo i grensen Oslo nordøst, Lillestrøm, Lørenskog, Nittedal, Rælingen omr. 

Stortrives her vi bor på Kalbakken og ser først og fremst i området her, Rødtvet, Sandås og Ammerud, gjerne nær Lillomarka.

Men området som kalles Ellingsrud Vest (eller Bakås) hadde også vært praktisk mtp jobb og familie + nærhet til marka. Borettslaget inntil skogen der virker trivelig. Hvordan er det å bo der? Østmarka er jeg ikke så kjent i men virker jo veldig populært! Har inntrykk at verken Ellingsrud eller Linderud er så veldig ålreit, men det er kanskje noen fine områder likevel? 

Hva med Gamle Stovner, eller omr? Aldri vært der. 

Andre som anbefaler boligområder/skolekretser rundt Oslogrensa der det er rekkehus/eneboliger, barnevennlig, dyrevennlig, hyggelige skoler og nært marka (vi går ikke på ski så ikke farlig med skiløyper). Har ingenting i mot mangfold, så lenge det er trygt og rolig. 

Anonymkode: e34e6...baf

Gamle Stovner er fint, jeg ville nok heller sett meg om mer nærme Rødtvedt, Sandås og Ammerud, jeg bor selv i nærheten. Det er jo områder med en kombinasjon av villastrøk og blokkbebyggelse med umiddelbar nærhet til marka.

Men du har jo rett, alle disse områdene har sine områder som er "finere" og bedre enn hva man nødvendigvis ser i media. Akkurat som det er store forskjeller innad i Søndre Nordstrand, for å ta et eksempel. Når det er sagt, har bodd både i Søndre Nordstrand, Alna og Grorud bydel, og foretrekker sistnevnte. Aller mest fordi det er såpass stor variasjon, med kort vei til banen og byen, samtidig som det er veldig nære marka. Og i mindre grad denne "ghettofiseringen" som media prater en del om. Jeg liker at det er en god blanding av både minoriteter og norske, og at det ikke blir en for stor overvekt av noen partene. Var i praksis på Ellingsrud, og jeg synes det egentlig var litt for for langt unna selve byen med banen, men flott nærhet til naturen. Området var dog litt for mye belastet til at jeg ville bodd der selv, men jeg kjenner ikke området godt nok til å kunne bedømme fullt og helt, skal sies.

Endret av SPOCA
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...