AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #1 Skrevet 13. februar 2020 Hei! Kjæresten og jeg skal kjøpe oss bolig nå til våren. Budsjettet er ca 4,5 millioner (lån er ca 3,8). Jeg har kikket på områder som Langhus, Greverud, Kolbotn, Kurland, Strømmen, Lillestrøm, og nærmere Asker, Lambertseter osv. Vi skal ha med oss en katt, så det er viktig for oss at pus kan gå ut, derfor ser vi på leiligheter i første etasje eller rekkehus. Nå ser jeg at det ligger en del boliger i vår prisklasse i Prinsdal (Bjørndal), Holmlia, Hauketo, Høybråten, Veitvet, Mortensrud o.l, men jeg har inntrykk av at det er en "grunn" til at det er billigere - altså på grunn av områder med høy innvandring, rusproblematikk, dårlige skoler osv. Hvor er det da best å bo i Oslo/Akershus (Viken)? Hvor er det trygt, med gode skoler og moderat innvandring som kan passe budsjettet vårt? Områdene jeg nevnte innledningsvis vet jeg er ganske gode områder å bo i, men hva med Høybråten, Veitvet osv? Anonymkode: d7a09...f17
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #2 Skrevet 13. februar 2020 Høybråten er fint, og kan anbefales! Har jobbet i området. Det er en litt mer ressurssterk "øy", omgitt av Stovner og Haugenstua som er litt mer variert, blanding av alt. God skole. Innvandrerne som bor der er egentlig ikke innvandrere, men andre-, tredje-, fjerdegenerasjonsinnvandrere. Altså nordmenn som ser ut som innvandrere. Veitvet er litt belasta i noen områder, og noen kan være fine. Men min personlige mening, er at boligene ligger for tett på hverandre - klemt mellom to store veier. Ukoselig beliggenhet. Anonymkode: 94110...d30 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #3 Skrevet 13. februar 2020 Kan også anbefale Kalbakken. Ammerud er "up and coming", mange etnisk norske barnefamilier som flytter dit for tida. Anonymkode: 94110...d30 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #5 Skrevet 13. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høybråten er fint, og kan anbefales! Har jobbet i området. Det er en litt mer ressurssterk "øy", omgitt av Stovner og Haugenstua som er litt mer variert, blanding av alt. God skole. Innvandrerne som bor der er egentlig ikke innvandrere, men andre-, tredje-, fjerdegenerasjonsinnvandrere. Altså nordmenn som ser ut som innvandrere. Veitvet er litt belasta i noen områder, og noen kan være fine. Men min personlige mening, er at boligene ligger for tett på hverandre - klemt mellom to store veier. Ukoselig beliggenhet. Anonymkode: 94110...d30 Obs obs, sjekk hvilken skolekrets boligen sokner til. Veldig mange boliger blir solgt som «Høybråten» fordi det er et flott område med veldig god skole, men så sokner den egentlig til Stovner/Haugen/Haugenstua. Skolekretsen flyttes også ofte fordi det er så stor pågang på Høybråten Skole. Anonymkode: d0635...e2f 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #6 Skrevet 13. februar 2020 Bjørndal er fint, men ræva ungdomsskole har jeg hørt. Anonymkode: ac7f9...3e4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #7 Skrevet 13. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bjørndal er fint, men ræva ungdomsskole har jeg hørt. Anonymkode: ac7f9...3e4 Tror man fint kan ha katt der, utrolig lite trafikk der. Vi skal få katt. Anonymkode: ac7f9...3e4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #8 Skrevet 13. februar 2020 3 timer siden, cattleya skrev: Hvor stort vil dere ha? Vi ønsker noe á la dette: Leilighet i 1. etasje med mulighet for katt, eller rekkehus (kan være alt fra 80 - 150 kvm, men sistnevnte er nok umulig i første omgang). Helst garasje 3 soverom ettersom vi ønsker å få barn, samt ha et gjesterom Utover det ønsker vi det jeg nevnte i HI. Vi vil gjerne bo et sted der det er mangfold, altså ulike etnisiteter, kjønn, aldersgrupper o.l, men helst ikke belastede områder når det gjelder innvandring/rusproblematikk eller dårlige skoler. Helst kort vei til kollektivt ettersom vi begge jobber i sentrum. Ingen av oss er spesielt kresne, men generelt grei/god standard er å foretrekke. Vi kan godt male eller skifte gulv, men ikke store prosjekter som å rive vegger eller totaloppussing. Jeg vet ærlig talt ikke hvor "pirkete" og kresen vi kan være på bolig, spesielt ikke i/utenfor Osloområdet. Vi syns Oppegård og Langhus virker som fine områder, samt nærmere Lillestrøm og Asker. Ellers tusen takk for svar! Jeg syns jo noen av boligene på Høybråten ser fine ut, og ut fra google streetview ser også områdene fine ut med mye eneboliger og rekkehus. Slik er det jo for øvrig også på Bjørndal, men der har jeg også hørt at skolene er "dårlige", dessverre. Hadde vi allerede hatt voksne barn som ikke skulle gå på barne, - ungdom, - og videregående skole så hadde vi veldig gjerne bodd der. TS Anonymkode: d7a09...f17
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #9 Skrevet 13. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan også anbefale Kalbakken. Ammerud er "up and coming", mange etnisk norske barnefamilier som flytter dit for tida. Anonymkode: 94110...d30 Takk Er Kalbakken et egnet sted for katter tror du? Jeg har litt inntrykk av at det er mest blokker der? TS Anonymkode: d7a09...f17
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #10 Skrevet 13. februar 2020 Hva med Rasta i Lørenskog? Ville ikke gått for Veitvet iallfall. Anonymkode: 63682...111
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #11 Skrevet 13. februar 2020 Jeg tror faktisk jeg heller ville bodd i Viken enn i de dårligere stedene i Oslo. Bør i Oslo selv og hadde aldri bosatt meg på innvandrertette steder. Rett og slett fordi skolene er så fryktelig dårlige der og barn å kommer lett i et dårlig miljø. Strømmen, Kolbotn, Fjellhamar... Det er fint på Lambertseter også, men da må du nok bo i blokk. Er det ikke bedre for pus å bo i større hus med egen hage litt unna biler? Lambertseter er blokker og vei. Anonymkode: 2929c...2fa 4
cattleya Skrevet 13. februar 2020 #12 Skrevet 13. februar 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ønsker noe á la dette: Leilighet i 1. etasje med mulighet for katt, eller rekkehus (kan være alt fra 80 - 150 kvm, men sistnevnte er nok umulig i første omgang). Helst garasje 3 soverom ettersom vi ønsker å få barn, samt ha et gjesterom Utover det ønsker vi det jeg nevnte i HI. Vi vil gjerne bo et sted der det er mangfold, altså ulike etnisiteter, kjønn, aldersgrupper o.l, men helst ikke belastede områder når det gjelder innvandring/rusproblematikk eller dårlige skoler. Helst kort vei til kollektivt ettersom vi begge jobber i sentrum. Ingen av oss er spesielt kresne, men generelt grei/god standard er å foretrekke. Vi kan godt male eller skifte gulv, men ikke store prosjekter som å rive vegger eller totaloppussing. Jeg vet ærlig talt ikke hvor "pirkete" og kresen vi kan være på bolig, spesielt ikke i/utenfor Osloområdet. Vi syns Oppegård og Langhus virker som fine områder, samt nærmere Lillestrøm og Asker. Ellers tusen takk for svar! Jeg syns jo noen av boligene på Høybråten ser fine ut, og ut fra google streetview ser også områdene fine ut med mye eneboliger og rekkehus. Slik er det jo for øvrig også på Bjørndal, men der har jeg også hørt at skolene er "dårlige", dessverre. Hadde vi allerede hatt voksne barn som ikke skulle gå på barne, - ungdom, - og videregående skole så hadde vi veldig gjerne bodd der. TS Anonymkode: d7a09...f17 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=166889430 Ellingsrud er ikke så ille. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=153331533 Høybråten Var det jeg fant i områder som er ok i Oslo. Ville dog sett på Skullerud og Helllerud, kan være du kan få noe der også. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #13 Skrevet 13. februar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan også anbefale Kalbakken. Ammerud er "up and coming", mange etnisk norske barnefamilier som flytter dit for tida. Anonymkode: 94110...d30 Det er jo ikke riktig. Helt motsatt er det vel. Anonymkode: 45c11...f1c 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #14 Skrevet 13. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med Rasta i Lørenskog? Ville ikke gått for Veitvet iallfall. Anonymkode: 63682...111 Vi stortrives på Rasta. Anonymkode: 04dc2...ad2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #16 Skrevet 13. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi stortrives på Rasta. Anonymkode: 04dc2...ad2 Ja, har hørt mye bra 😊. Anonymkode: 63682...111
SPOCA Skrevet 13. februar 2020 #17 Skrevet 13. februar 2020 Ja. Bor i Grouddalen og har aldri følt meg utrygg. 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #18 Skrevet 13. februar 2020 Det tryggeste stedet er Bydel Søndre Nordstrand og Bydel Alna. Anonymkode: 475ca...f6f 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #19 Skrevet 13. februar 2020 Lindebergåsen, bydel Alna er supert å bo Anonymkode: 99915...aa0 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #20 Skrevet 13. februar 2020 Bor på Mortensrud og trives her. Veldig fint for katter da det er mye mindre trafikkert og urbant enn f.ex Lambertseter Anonymkode: 0d874...2c3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå