Gå til innhold

Naboen ber meg om å gjerde inn min hage for å unngå hans hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i en selveierleilighet i et samleie. Nylig flyttet det inn en nabo med to hunder. Leilighetene i førsteetasje har alle en liten hageflekk som er omkranset av en hekk, men den er ikke helt dekkende så man kan komme seg inn på siden (nødvendig for transport av gressklipper blant annet. Jeg har kaniner gående ute litt om sommeren for å spise gress. De står selvsagt inngjerdet og med gitter som tak også. De kommer seg ikke ut, men en ivrig hund vil kunne komme seg inn. De står ikke ute om natten eller noe, men jeg sitter ikke og stirrer på de heller, og kan godt gå på do og lage middag mens de er ute liksom. Dette har ikke vært noe problem før i hvert fall, men nå er jeg skeptisk til min nye nabo. 

Hun slipper hundene ut på lufting flere ganger i døgnet uten bånd og uten tilsyn. Jeg har sett av spor i snøen at de også benytter seg av min terrasse og hage selv om jeg bor noen hakk bortenfor. I går fant jeg også hundeavføring på min plen. Dette er jeg heller ikke særlig interessert i å ha i min hage da kaninenes utebolig blir flyttet rundt i hagen for å spise opp gresset jevnt. 

Jeg henvendte meg til naboen for noen dager siden, og sa at jeg ikke synes det er greit at de går på min plass. Naboen svarte da at hageflekker på leiligheter var å betegne som fritt areal, og dersom jeg ønsket å hindre at noen kom inn, måtte jeg søke styret om å få bygge gjerde rundt. Kan dette virkelig stemme? Det er jo snart tid for båndtvang, men dette gjelder vel ikke på private områder som dette er? Har aldri støtt på problemet før, og synes jo det blir dumt om det blir dårlig stemning her på bakgrunn av en slik ting. Jeg er heller ikke så interessert i å bekoste gjerder i tillegg til det jeg allerede har rundt kaninene. Det kan jo hende at de hundene er uinteressert i de, men jeg vil ikke risikere å ha de jagende rundt på utsiden av kaninene og stresse de. Jeg synes heller ikke det er stas med avføring på plenen. Katter har i det minste vett til å gå i blomsterbed, og der bruker jeg uansett hansker. Hagen min vil jeg gjerne tasse barbeint i, og kunne sette meg ned i uten å risikere dritt. Løsningsforslag anyone? 

Anonymkode: 03635...1e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke noe erfaring med regler for inngjerding av hager/fellesarealer i sameier.
Men vil jo tro at det at hennes hunder bæsjer i det hun kalles fellesareal ikke er innafor heller, og ny styret vil slå ned på. Hun bryter vel også båndtvangen. Så hvis hun skal være vanskelig, hadde jeg tatt det opp med styret. Regner med de kan irettesette henne på løse hunder, avføring over alt, osv. 

Anonymkode: a0336...41c

• Liker 19
Skrevet

Er vel han som må gjerde inne sine hunder

Anonymkode: 1b1a7...6ea

• Liker 11
Skrevet

Hadde gjerdet inn hageflekken min. Samt meldt fra til styret hvem som eier hundene som bæsjer overalt på fellesareal. Det må de slå ned på. Barn plukker jo opp slikt, skal vi ha barna i bånd istedenfor at naboen tar ansvar?

Anonymkode: f2b94...230

• Liker 4
Skrevet

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a)

blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b)

er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Naboen din bryter faktisk loven. Det er hun som må gjerde inn hundene sine om hun skal ha de ute uten tilsyn. Det er ikke ditt ansvar.

Det står også:  ''Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel''.

Noe som kan tolkes dithen at hundene hennes ikke skal springe bort til deg eller andre uten at du/dere har gitt tillatelse til dette, det kan ikke hun kontrollere om hun ikke følger med på dem. Les også kapittel 5, hvor det står tydelig at hunder ikke har lov til å jage husdyrene til andre, dette kan anmeldes og du kan kreve avliving eller handle i nødverge om dette skjer. Om hundene hennes angriper dine kaniner, kan du faktisk gå gå ganske langt for å stoppe dem. med loven i hånda. 

• Liker 20
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gjerdet inn hageflekken min. Samt meldt fra til styret hvem som eier hundene som bæsjer overalt på fellesareal. Det må de slå ned på. Barn plukker jo opp slikt, skal vi ha barna i bånd istedenfor at naboen tar ansvar?

Det er naboen som må gjerde inn, ikke TS. Det står ganske klart i lovverket. Om jeg hadde fått fremmede hunder på min terrasse og i min hage, som faktisk var skilt av fra resten med en hekk. Så hadde jeg blitt ganske forbanna. å forsvare med at ''det er fritt areal'' blir for dumt. I frie arealer skal hunder være under kontroll uansett hvordan man snur og vender på det. 

• Liker 3
Skrevet

Naboen din er en idiot. Fellesarealer skal ikke fylles med hundeavføring.

Har selv egen hageflekk I borettslag som er inngjerdet, men der er aldri hunden med mindre jeg er ute med den til enhver tid. Både fordi jeg ikke har ham ute uten tilsyn eller bånd og fordi jeg ikke ønsker hundeavføring i hagen min. 

Naboen din må gå tur med hunden sin og ikke utsette naboer og andre dyr for irritasjon og fare. 

Ta kontakt med styret. Naboen din er på villspor 

• Liker 5
Skrevet

Er hageflekkene fellesareal? Eller er de knyttet til leilighetenene i 1 etasje? Om sistnevnte, så har hun ingenting å si. Da må hun passe på at hunden ikke går bort til andres eiendom  og heller gjerde inn hos seg selv. Om førstnevnte, så tenker jeg dette er en sak for styret. Ikke ok å ikke plukke opp hundebæsj i felles områder. Mange borettslag har også regel om båndtvang hele året.

• Liker 3
Skrevet

Klag til styret. Det er garantert ikke lov til å la hunder gå uten bånd der, og la avføring ligge igjen.

Anonymkode: 065a8...5e3

• Liker 7
Skrevet

TS her

Hageflekken er tilknyttet hver enkelt leilighet i 1. etasje. Hekkens plassering er slik at det også er hekk mellom enhetene. Plenen ligger ved min platting, og den er utformet på en måte som gjør det for meg helt åpenbart at den er tilknyttet boenheten. Det er den enkelte enhet som klipper gresset. Hvis naboen over meg plutselig satt uti gresset der så hadde jeg lurt på om det hadde rablet for han. Det finnes felles grøntområde også, deler av det er i tilknytning til noen av hageflekkene. Hvis naboen mener at min hageflekk er som felles å regne, så må det samme gjelde naboens flekk. Mon tro hvordan stemningen hadde blitt om jeg kom drassende med kaninburet mitt og satt opp det der liksom... 

Jeg ser helt klart fordelen med å kunne slippe hunden ut i hagen for å tisse når man ikke har tid til å gå på tur, men jeg ser jo at jeg med loven i hånd kan forvente at hun i hvert fall har de under oppsyn, hvilket hun ikke har. Jeg er egentlig ganske konfliktsky, og har faktisk vurdert å bare kjøpe en sånn stang til å sette ned i jorden med en line på og legge i postkassen hennes. Hun finner vel ut at det er meg om jeg sender klage til styret? Eller kan de behandle saken uten å oppgi mitt navn. Jeg har sett spor over hos andre naboer også, så det er ikke bare jeg som må dele hage med naboen

• Liker 3
Skrevet

Du går bare til styret, vedkommende trenger vel ikke vite at det er du som har sagt fra til dem. Kan jo hende andre naboer irriterer seg også.

Anonymkode: 17477...ae5

• Liker 4
Skrevet

Tror ikke det blir noen "sak". Hun bryter loven og det vil sikkert ikke styret ha heller.

Anonymkode: 17477...ae5

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Hageflekken er tilknyttet hver enkelt leilighet i 1. etasje. Hekkens plassering er slik at det også er hekk mellom enhetene. Plenen ligger ved min platting, og den er utformet på en måte som gjør det for meg helt åpenbart at den er tilknyttet boenheten. Det er den enkelte enhet som klipper gresset. Hvis naboen over meg plutselig satt uti gresset der så hadde jeg lurt på om det hadde rablet for han. Det finnes felles grøntområde også, deler av det er i tilknytning til noen av hageflekkene. Hvis naboen mener at min hageflekk er som felles å regne, så må det samme gjelde naboens flekk. Mon tro hvordan stemningen hadde blitt om jeg kom drassende med kaninburet mitt og satt opp det der liksom... 

Jeg ser helt klart fordelen med å kunne slippe hunden ut i hagen for å tisse når man ikke har tid til å gå på tur, men jeg ser jo at jeg med loven i hånd kan forvente at hun i hvert fall har de under oppsyn, hvilket hun ikke har. Jeg er egentlig ganske konfliktsky, og har faktisk vurdert å bare kjøpe en sånn stang til å sette ned i jorden med en line på og legge i postkassen hennes. Hun finner vel ut at det er meg om jeg sender klage til styret? Eller kan de behandle saken uten å oppgi mitt navn. Jeg har sett spor over hos andre naboer også, så det er ikke bare jeg som må dele hage med naboen

Hun må faktisk ha de under oppsyn og kontroll, det betyr at de ikke skal gå inn på andres eiendom, oppsøke fremmede, de skal komme på innkalling og ikke jage andre dyr eller mennesker. Om hun skal slippe hundene ut, er det hennes ansvar å sikre at de holder seg på hennes egen hageflekk. Om dette er med inngjerding eller ved bruk av bånd har ikke så mye å si. Om hundene går på din platting, som i alle fall er din eiendom. Så er ikke det greit. Syns du til tross for å være konfliktsky kan si fra at hun bryter loven. Ville klagd til styret, eller hørt med andre naboer om de opplever samme problem. Det er ikke like skummelt å gå sammen om å klage, i alle fall ikke om du har sagt fra på en hyggelig måte først. 

• Liker 3
Skrevet

Takk for tips og betryggelser på at jeg ikke er helt urimelig som ønsker hundefri hage. Tror jeg skal snakke litt med en annen nabo om saken. Den naboen har ikke hageflekk, men er en sånn fyr som vil ha ting på stell og ikke liker folk som tar seg til rette. Han er venn med en som sitter i styret. 

TS

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, Scones skrev:

Det er naboen som må gjerde inn, ikke TS. Det står ganske klart i lovverket. Om jeg hadde fått fremmede hunder på min terrasse og i min hage, som faktisk var skilt av fra resten med en hekk. Så hadde jeg blitt ganske forbanna. å forsvare med at ''det er fritt areal'' blir for dumt. I frie arealer skal hunder være under kontroll uansett hvordan man snur og vender på det. 

Jeg tenkte mer på kaninene enn det tekniske. Denne naboen har jo vist seg å være vrang.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mer på kaninene enn det tekniske. Denne naboen har jo vist seg å være vrang.

Kaninene har jo bur med tak, men hvis jeg skal være sikker på de løshundene, så ser jeg for meg et høyt gjerde som omkranser hageflekken slik at ikke hundene kan "jage" de inntil buret heller. Jeg har fordelen av å ha bodd her en stund, og er en som aldri er til bry for noen, har det ryddig og fint utenfor (og inne også da, men det har ikke betydning for andre). Hun derimot, skiller seg allerede ut negativt med utvendig rot, søppelposer som står utenfor over lengre tid osv. Det er jo til min fordel hvis saken skal behandles i styret.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kaninene har jo bur med tak, men hvis jeg skal være sikker på de løshundene, så ser jeg for meg et høyt gjerde som omkranser hageflekken slik at ikke hundene kan "jage" de inntil buret heller. Jeg har fordelen av å ha bodd her en stund, og er en som aldri er til bry for noen, har det ryddig og fint utenfor (og inne også da, men det har ikke betydning for andre). Hun derimot, skiller seg allerede ut negativt med utvendig rot, søppelposer som står utenfor over lengre tid osv. Det er jo til min fordel hvis saken skal behandles i styret.

Du har både sosiale normer og loven på din side. Ville absolutt tatt det opp, slik at det kan bli gjort noe med. Heier på deg, TS! Er selv hundeeier, og blir skikkelig provosert av slike folk. De ødelegger for oss andre med hund. 

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Scones skrev:

Du har både sosiale normer og loven på din side. Ville absolutt tatt det opp, slik at det kan bli gjort noe med. Heier på deg, TS! Er selv hundeeier, og blir skikkelig provosert av slike folk. De ødelegger for oss andre med hund. 

Takk. Har hatt hund selv jeg, og er absolutt glad i hunder, men det er mange håpløse hundeeiere ja.

• Liker 2
Skrevet

Nesten alle borettslag og sameier har noen regler som omhandler husdyr. Der pleier det stå noe om at hunder skal føres i bånd på sameiets områder og at ekskrementer skal plukkes opp og kastes.

Litt av grunnene er så enkel som at en del både voksne og barn er redde for hunder.

Her høres det ut som det er frislipp over en lav sko, og det ødelegger for alle andre hundeeiere.

Anonymkode: 4867d...528

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, Scones skrev:

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a)

blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b)

er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Naboen din bryter faktisk loven. Det er hun som må gjerde inn hundene sine om hun skal ha de ute uten tilsyn. Det er ikke ditt ansvar.

Det står også:  ''Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel''.

Noe som kan tolkes dithen at hundene hennes ikke skal springe bort til deg eller andre uten at du/dere har gitt tillatelse til dette, det kan ikke hun kontrollere om hun ikke følger med på dem. Les også kapittel 5, hvor det står tydelig at hunder ikke har lov til å jage husdyrene til andre, dette kan anmeldes og du kan kreve avliving eller handle i nødverge om dette skjer. Om hundene hennes angriper dine kaniner, kan du faktisk gå gå ganske langt for å stoppe dem. med loven i hånda. 

Dette! Som hundeeier selv blir jeg flau over alle som tror at utenom båndtvangen så kan hundene løpe løpsk uten tilsyn.

Anonymkode: 2d62a...a23

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...