AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #1 Skrevet 13. februar 2020 Mange familemedlemmer og venner vi har på besøk liker å bli med å se når vi skifter bleie på babyen. Jeg har forstått det sånn at dette er ganske vanlig. Men hva med større barn rundt 2 år? Er det greit å sette grensen der, og si at nei nå er barnet blitt for stort til dette? Anonymkode: 9209d...390
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #2 Skrevet 13. februar 2020 Hva tenker du å gjøre i barnehagen da? Der det stadig er nye voksne, og også andre voksne og barn i nærheten. Vi passer jo for familie og venner her og der. Og når de begynner å ha besøk er de jo fortsatt så små at de behøver litt tørkehjelp, og må stole på voksenpersonene som er til stede for det. Rart at voksne insisterer på å bli med, det er jeg enig i. Men ser heller ikke det store problemet. Anonymkode: f9187...97e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #3 Skrevet 13. februar 2020 Hva mener du? Folk vil ikke se på BARNET skifte bleie, men selve prosessen fordi for mange så er det koselig å være tilstede. Tror du legger for mye i det. Anonymkode: d7708...35a 24
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #4 Skrevet 13. februar 2020 Helt naturlig med spedbarn. Det går fort over. Anonymkode: 0e4b9...d95 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #5 Skrevet 13. februar 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange familemedlemmer og venner vi har på besøk liker å bli med å se når vi skifter bleie på babyen. Jeg har forstått det sånn at dette er ganske vanlig. Men hva med større barn rundt 2 år? Er det greit å sette grensen der, og si at nei nå er barnet blitt for stort til dette? Anonymkode: 9209d...390 Er dette vanlig, mener du? Hva "ser" en på? Fargen på avføringen? Jeg ville bare sagt nei fra starten av. Eventuelt sagt "du kan få bytte den. Men ikke se på at jeg bytter". Det sagt så bytter vel mange på gulvet i stua? Og da "ser" jo gud og hvermann på. Når barnet er 2 år så er for øvrig problemet løst - en 2-åring bruker ikke bleie på dagtid når en starter avvenning før året. Å ta seg bryet med å drive med bleiebytte i flere år mer enn nødvendig er bortkastet tidsbruk. Anonymkode: 52c41...4b1 9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #6 Skrevet 13. februar 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du å gjøre i barnehagen da? Der det stadig er nye voksne, og også andre voksne og barn i nærheten. Tror det er ganske vanlig i barnehager at nye voksne ikke får skifte på barna, og i stellesituasjonen skjermes barnet så resten ikke får fullt innsyn. Det er i hvert fall retningslinjene i vår barnehagen. Anonymkode: f2266...f26 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #7 Skrevet 13. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det er ganske vanlig i barnehager at nye voksne ikke får skifte på barna, og i stellesituasjonen skjermes barnet så resten ikke får fullt innsyn. Det er i hvert fall retningslinjene i vår barnehagen. Anonymkode: f2266...f26 Flott i teorien. Og når man er inne. Nye skifter sammen med erfarne i begynnelsen. Men er likevel ganske mange voksenpersoner som ser på og utfører dette i løpet av årene i barnehagen. Og ute på tur skal jeg love at det er fri flyt av bleier og renseservietter. Anonymkode: f9187...97e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #8 Skrevet 13. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Flott i teorien. Og når man er inne. Nye skifter sammen med erfarne i begynnelsen. Men er likevel ganske mange voksenpersoner som ser på og utfører dette i løpet av årene i barnehagen. Og ute på tur skal jeg love at det er fri flyt av bleier og renseservietter. Anonymkode: f9187...97e Da hadde ungen min hatt utslett til skuldrene når hun kom hjem fra barnehagen. Hun må vaskes med klut og vann, og har enda ikke kommet hjem fra barnehagen med utslett, selv om de har turdag fire dager i uka. På grunn av god og streng su har de veldig gode retningslinjer som de faktisk følger i barnehagen. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere for andre barnehager, men jeg er helt sikker på at denne «teorien» er lik som i praksis i vår barnehagen. Trodde det var sånn for alle, men kan jo tenkes at vi bare er heldig. Anonymkode: f2266...f26
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #9 Skrevet 13. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Flott i teorien. Og når man er inne. Nye skifter sammen med erfarne i begynnelsen. Men er likevel ganske mange voksenpersoner som ser på og utfører dette i løpet av årene i barnehagen. Og ute på tur skal jeg love at det er fri flyt av bleier og renseservietter. Anonymkode: f9187...97e Ja, og angående fri flyt av bleier så står navnet til barnet mitt på bleia når hun kommer hjem, og hun er det eneste barnet med det navnet. Anonymkode: f2266...f26
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #10 Skrevet 13. februar 2020 Ingen får være med å se på ungen min nei, det handler om respekt. Utenom personalet i barnehagen så er vi kun to stykker som har skiftet bleie på henne. Så seks stykker tilsammen da, inkludert barnehagepersonalet Anonymkode: 87cf9...171 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #11 Skrevet 13. februar 2020 Mamma vil alltid skifte bleie på henne når hun er her fordi hun synes de har en så fin kontakt på stellebordet. Hun er generelt sett veldig glad i å ta vare på henne, mate henne, legge henne osv. Kommer ikke til å si at hun må slutte med det liksom. Anonymkode: 11612...400 9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #12 Skrevet 13. februar 2020 Virker veldig vanlig, men jeg skjønner ikke greia. Greit mange syns det er koslig med den kontakten når de steller og hjelper til, men jeg syns ikke noe om at folk skal se på når jeg skifter på barnet mitt. Nå er jeg veldig privat av meg og syns det er spesielt Anonymkode: 72722...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #13 Skrevet 13. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mamma vil alltid skifte bleie på henne når hun er her fordi hun synes de har en så fin kontakt på stellebordet. Hun er generelt sett veldig glad i å ta vare på henne, mate henne, legge henne osv. Kommer ikke til å si at hun må slutte med det liksom. Anonymkode: 11612...400 Det skjønner jeg, er jo kos å hjelpe til og å ta vare på. Annerledes når folk følger etter for å se på.. Anonymkode: 72722...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #14 Skrevet 13. februar 2020 Herregud WHAT? Holder det ikke mate barnet eller leke med det? Men være med å skifte bleie fordi det er koselig ? Hæ?? Anonymkode: bfb1d...162 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #15 Skrevet 13. februar 2020 Et barn tenker ikke at bleieskift er privat, den setter jo pris på oppmerksomheten, og den gode kontakten med den som steller. Når barnet begynner å gå på do Er det greit å innføre at å gjøre fra seg er privat. Det er ingen grunn til å lage problem ut av bleieskift, seksualisere det eller gjøre det til noe ekkelt. Anonymkode: 8ee63...f77 12
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #16 Skrevet 13. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et barn tenker ikke at bleieskift er privat, den setter jo pris på oppmerksomheten, og den gode kontakten med den som steller. Når barnet begynner å gå på do Er det greit å innføre at å gjøre fra seg er privat. Det er ingen grunn til å lage problem ut av bleieskift, seksualisere det eller gjøre det til noe ekkelt. Anonymkode: 8ee63...f77 Klart barnet liker oppmerksomheten. Det at det er privat for noen er ikke snakk om seksualisering, det er bare veldig rart for meg å forstå hvorfor noen ønsker å se på at jeg skifter bleie på barnet mitt? Jeg har ingen problemer med at andre skifter om de skal passe på, det er jo noe helt annet enn å bli med for å se på. Men man har forskjellige meninger Anonymkode: 72722...0f9 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #17 Skrevet 13. februar 2020 Min mor har alltid villet vært med å se på at jeg skifter bleie på ungene. Da var de riktignok under 1 år og jeg tror hun bare synes det er koselig. Alle mine tre har vært smørblide på stellebordet. Anonymkode: 918f2...d23 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #18 Skrevet 13. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjønner jeg, er jo kos å hjelpe til og å ta vare på. Annerledes når folk følger etter for å se på.. Anonymkode: 72722...0f9 Haha ja men hun gjør det også hvis jeg tar henne selv. Vil alltid hjelpe til eller tulle med henne. Søsteren min gjør det samme. Kiler henne på magen og leker borte bø eller børster håret. Ser kun på det som kjærlighet og involvering, kunne aldri tenkt at det var noe rart med det. Anonymkode: 11612...400 8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #19 Skrevet 13. februar 2020 Jeg har til og med måttet be folk slutte å ta bilder/video når jeg skifter bleie på min baby... Enkelte folk as Anonymkode: 44f85...b84 5
Sandie Skrevet 13. februar 2020 #20 Skrevet 13. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et barn tenker ikke at bleieskift er privat, den setter jo pris på oppmerksomheten, og den gode kontakten med den som steller. Når barnet begynner å gå på do Er det greit å innføre at å gjøre fra seg er privat. Det er ingen grunn til å lage problem ut av bleieskift, seksualisere det eller gjøre det til noe ekkelt. Anonymkode: 8ee63...f77 Min datter på snart 2 år var helt tydelig ukomfortabel sist vi var på helsestasjonen og hun måtte kle seg naken for å bli veid liggende. Dette foregår i enden av et stort venterom, og denne dagen satt det flere andre der og hun fikk vel enn oppfatning av at de stirret på henne. Nå var dette heldigvis siste gang hun veies liggende og på dette rommet. Fra neste gang er det stående på helsesøsters kontor. Jeg synes det er stor forskjell på en baby og en 2-åring som kanskje skal starte pottetrening. Jeg tror mange i den alderen har en bevissthet om at det er privat å være avkledd. I barnehagen er de veldig diskré når de skifter bleier, og det synes jeg er bra. Man kan godt beskytte barn privatliv litt uten at de trenger å handle om noe seksuelt. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå