Gå til innhold

Fedre som er elendig på å planlegge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sikkert gitt beskjed hundre ganger til far til barnet mitt at han må planlegge litt i forkant når det kommer til samvær og ferier. 

Han har et barn fra et annet forhold og det barnet er kun på besøk i ferier og helger i blant. Gitt beskjed til han at han må planlegge litt rundt samvær med sønnen vår og samvær med sønnen hans. 

Hver eneste gang har han satt opp samvær på mine helger og ferier. Begynner å bli mektig lei. Jeg jobber turnus og setter opp vaktene mine etter samvær. Så det går ikke alltid ant å bytte vakter med folk hele tiden. 

Nå fikk jeg beskjed i dag at eldste kommer på besøk i morgen?! Og da forlangte far å ha minstemann også. Jeg foreslo andre dager som passet oss bedre, men det ville ikke far akseptere. 

Hvordan få han til å planlegge litt bedre rundt samværene ? Føler jeg snakker til en vegg hver eneste gang. 

Anonymkode: 4f9b6...966

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du samarbeide med den andre mammaen? Så kanskje dere kan samkjøre? Hun må jo og slite med fars manglende planlegging. 

Anonymkode: 621c7...cc6

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du samarbeide med den andre mammaen? Så kanskje dere kan samkjøre? Hun må jo og slite med fars manglende planlegging. 

Anonymkode: 621c7...cc6

Hun er like dårlig til å planlegge som han

Skrevet

Kan dere ikke sette opp en fast plan? Hvorfor må samværet planlegges underveis? Om det er faste dager så er det lettere for alle å forholde seg til.. da kan han ikke plutselig kreve at han vil ha samvær imorgen...

Anonymkode: be28c...184

• Liker 11
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sikkert gitt beskjed hundre ganger til far til barnet mitt at han må planlegge litt i forkant når det kommer til samvær og ferier. 

Han har et barn fra et annet forhold og det barnet er kun på besøk i ferier og helger i blant. Gitt beskjed til han at han må planlegge litt rundt samvær med sønnen vår og samvær med sønnen hans. 

Hver eneste gang har han satt opp samvær på mine helger og ferier. Begynner å bli mektig lei. Jeg jobber turnus og setter opp vaktene mine etter samvær. Så det går ikke alltid ant å bytte vakter med folk hele tiden. 

Nå fikk jeg beskjed i dag at eldste kommer på besøk i morgen?! Og da forlangte far å ha minstemann også. Jeg foreslo andre dager som passet oss bedre, men det ville ikke far akseptere. 

Hvordan få han til å planlegge litt bedre rundt samværene ? Føler jeg snakker til en vegg hver eneste gang. 

Dere må sette opp en fast plan til han klarer å planlegge bedre

• Liker 6
Skrevet

Prøv å sammenkjøre med å bruke en felles digital kalender?

Exen min er helt elendig til å planlegge noe, så vi har faste uker (oddetall/partall). I tillegg bruker vi Google Kalender til å ha oversikt ved eventuell endringer. Det har fungert godt for oss.

Anonymkode: d914d...002

• Liker 3
Skrevet

Her er det mor som ikke kan planlegge. Jeg sender mine planer skriftlig lang tid i forveien. Hun må da tilpasse seg dem hvis hun ikke har hatt innvendinger. Dessuten dukker det stadig opp ting som gjør at hun ikke kan ha samvær. Da slipper jeg alt jeg har i hendene og ser det som en ekstra mulighet til å være sammen mine barn.

Anonymkode: 592b6...0e9

Skrevet

Hvorfor føyer du deg etter fars krumspring? 

Du har bedt om planlegging i forkant uttalige ganger, likevel skjer det ingenting, men far fortsetter i samme spor som tidligere. Da er det kanskje på tide å gjøre noe annet enn du har gjort hittil? 

Det er FAR som ikke planlegger = FAR må ta konsekvensene ved at det f.eks ikke er mulig at barnet kommer på kort varsel. Du må bare være konsekvent ifht at planer skal følges, når du har lagt planer for din og barnets hverdag så har det prioritet, foran fars plutselige endringer. Så lenge du holder på sånn som du gjør nå, dvs at du føyer deg, så er det jo ingen grunn for far til å endre sin adferd, han får det jo uansett som han vil. Du blir sur og sliten, men det merker jo ikke han. Han ser jo bare at han kan gjøre som han vil, du føyer deg jo uansett. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg tenkte også på delt kalender. Med 3 voksne og ansvarlige personer, så kan det gå. 

Her er det 2 bostedsforeldre og stakkars far som er samvæsforelder, som knapt har noe han skulle sagt. Han må bare få videreformidlet informasjon fra mor nr.1. Det spørs om hun er flink til å gi han informasjon tidsriktig og aldri ombestemmer seg. Kan det hende at det er han som settes i en skvis uten å ha mye bestemmelsesmyndighet?

Anonymkode: 45b90...576

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte også på delt kalender. Med 3 voksne og ansvarlige personer, så kan det gå. 

Her er det 2 bostedsforeldre og stakkars far som er samvæsforelder, som knapt har noe han skulle sagt. Han må bare få videreformidlet informasjon fra mor nr.1. Det spørs om hun er flink til å gi han informasjon tidsriktig og aldri ombestemmer seg. Kan det hende at det er han som settes i en skvis uten å ha mye bestemmelsesmyndighet?

Anonymkode: 45b90...576

Har prøvd å snakket med moren til andre barnet. Hun sier hun planlegger og hun forventer at guttene tilbringer tid sammen. 
Jeg prøver så godt jeg kan å tilrettelegge. 
Ødelagt flere helger for meg for far vet meget godt at jeg går på fast turnus med liten mulighet til bytting. 

Far argumenterer at hva spiller det noe rolle? Guttene får tilbringt tid sammen. 

Vi har fast samværskontrakt og ønsker å følge denne. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fast samværskontrakt og ønsker å følge denne. 

Da er det du skal gjøre å følge denne til punkt og prikke. Det er ikke noe krav om at du må være fleksibel, dere har en avtale, følger du den så er det greit. Så lenge far har vist at fleksibilitet kun handler om at han skal få det som han vil, så ville jeg fra nå av bare satt ned foten og sagt at "jeg følger den avtalen vi har blitt enige om". Du trenger ikke forklare eller noe som helst, bare informer om at sånn blir det. Kanskje far lærer kanskje ikke, men du og barnet får iallfall en mer forutsigbar og ok hverdag når dere vet hva som gjelder. 

Og jadajadajada, i den ideelle verden skal skilte foreldre være verdens beste venner og man skal aaaaaltid være superfleksibel. I den virkelige verden så funker det ikke sånn. Vi har andre forpliktelser (som jobb!) og det å lage avtaler og følge slike må faktisk være mulig selv om man er skilt og har barn.

• Liker 10
Skrevet

Barnehagen hengte opp listet for vinterferien sist uke. Fristen for å melde ifra fri var i går. Mye derfor jeg er irritert. 
Ga han beskjed at da trekker jeg ifra samvær den påfølgende helgen. Han bruker å ha langhelg de helgene. Sønnen hans reiser igjen på fredagen. Da han skal ha sønnen vår. 
Skjønte ikke helt hvorfor han setter opp på så idiotiske dager og han vet godt at det krasjer med mine dager med barnet. 

På toppen av det hele spurte han om ekstra samvær på mandagen. Da ønsket han tirsdag-torsdag. Hva om jeg hadde gått med på det ? Da hadde jeg endt opp med å ikke se sønnen min på nesten 2 uker. Han fikk ha han på overnatting tirsdag-onsdag. Brukt opp min godvilje for lenge siden. Han spør alltid dagen før eller gjerne bare få timer før. 

Ja jeg har kanskje vært ettergivende. Men har vært redd for å være sur og vanskelig fordi vi er i en konflikt med advokater rundt samværet. Vi har en midlertidig samværskontrakt mens vi forhandler. 

• Liker 1
Skrevet

Glad jeg og barnefar er superflexible. Han har de noen ekstra dager hvis jeg har jobbhelg den uka jeg skal ha dem. Jeg har de i hans helg når han må reise på jobbtur eller vil ta en langhelg i Oslo der han har mange venner. 
feks. Ringte han meg for 2 dager siden og spurte om ungene kunne bli hos meg til søndag istedenfor fredag pga han og samboeren ville ta en tur til Trondheim og besøke hennes familie.

vi har 50-50 men bryr oss ikke om vi får 2-3 dager mindre eller mere en uke. Men det er viktig at vi ikke bytter rundt på ting og forskyver samværet for «å ta igjen» tapt samvær o.l. For da blir det kluss siden vi begge er skiftarbeidere.

så om exen din får ungen 1-2 dager mer en uke. Er det helt krise? Er det da slik at du må ha de 1-2 dager mer neste uke og at det gjør ting vanskelig for deg? 

Anonymkode: 538db...afa

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glad jeg og barnefar er superflexible. Han har de noen ekstra dager hvis jeg har jobbhelg den uka jeg skal ha dem. Jeg har de i hans helg når han må reise på jobbtur eller vil ta en langhelg i Oslo der han har mange venner. 
feks. Ringte han meg for 2 dager siden og spurte om ungene kunne bli hos meg til søndag istedenfor fredag pga han og samboeren ville ta en tur til Trondheim og besøke hennes familie.

vi har 50-50 men bryr oss ikke om vi får 2-3 dager mindre eller mere en uke. Men det er viktig at vi ikke bytter rundt på ting og forskyver samværet for «å ta igjen» tapt samvær o.l. For da blir det kluss siden vi begge er skiftarbeidere.

så om exen din får ungen 1-2 dager mer en uke. Er det helt krise? Er det da slik at du må ha de 1-2 dager mer neste uke og at det gjør ting vanskelig for deg? 

Det som irriterer meg er at han gir meg beskjed dagen før at eldste sønnen hans kommer på besøk. Dette visste han godt om for lenge siden og jeg har spurt han flere ganger. 

Gutten min er bare 2 år gammel og trenger rutiner og forutsigbarhet. Ikke så lett for han å plutselig skal hit og dit hele tiden. Derfor jeg ønsket faste tider og tilpasse mine og hans arbeidstider. 

Når hans dårlig evne til å planlegge ender med at det går utover tiden min med sønnen vår så blir jeg irritert. For jeg kan ikke bytte helger eller forskyve samvær. For jeg setter turnusen min opp etter samværet. 

Gutten har heller ikke godt av å være så lenge bort fra meg av flere grunner: da far er uansvarlig og tar ikke hensyn til barnets alder. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som irriterer meg er at han gir meg beskjed dagen før at eldste sønnen hans kommer på besøk. Dette visste han godt om for lenge siden og jeg har spurt han flere ganger. 

Gutten min er bare 2 år gammel og trenger rutiner og forutsigbarhet. Ikke så lett for han å plutselig skal hit og dit hele tiden. Derfor jeg ønsket faste tider og tilpasse mine og hans arbeidstider. 

Når hans dårlig evne til å planlegge ender med at det går utover tiden min med sønnen vår så blir jeg irritert. For jeg kan ikke bytte helger eller forskyve samvær. For jeg setter turnusen min opp etter samværet. 

Gutten har heller ikke godt av å være så lenge bort fra meg av flere grunner: da far er uansvarlig og tar ikke hensyn til barnets alder. 

Ut fra det du skriver TS så er det på høy tid at du setter ned foten. Følg avtalen til punkt og prikke, ikke aksepter fars krumsrping og endringer. Det er fint og flott med fleksibilitet, men det må gå begge veier og det må faktisk også være til barnets beste. En toåring skal ikke fraktes rundt som en annen kasteball, stakkars unge!

• Liker 8
Skrevet

Altså mannen er ikke fleksibel til meg hvis det dukker opp noe spesielt. Da sier han alltid nei. Men jeg har hovedsak forholdt meg til samværsplanen. 

Jeg orker ikke mer av dette nå. Så nå er jeg ferdig

ts

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså mannen er ikke fleksibel til meg hvis det dukker opp noe spesielt. Da sier han alltid nei. Men jeg har hovedsak forholdt meg til samværsplanen. 

Jeg orker ikke mer av dette nå. Så nå er jeg ferdig

ts

Du svarte på innlegget mitt litt høyere oppe og i kombinasjon med dette du skriver nå synes jeg du gjør riktig i å sette ned foten. Superflexibilitet fungerer kun om partene respekterer hverandre, ungene er store nok, og det går begge veier. 
Det din ex gjør er ikke riktig. Hvis han har sønnen i helger i oddetallsuker og den andre sønnen i helger i partallsuker må jo noen bytte. Men da må det byttes for et år om gangen synes jeg. Sånn at ting kan planlegges for din del. 
sånne «akutte» byttinger rett før samvær er en uting.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarte på innlegget mitt litt høyere oppe og i kombinasjon med dette du skriver nå synes jeg du gjør riktig i å sette ned foten. Superflexibilitet fungerer kun om partene respekterer hverandre, ungene er store nok, og det går begge veier. 
Det din ex gjør er ikke riktig. Hvis han har sønnen i helger i oddetallsuker og den andre sønnen i helger i partallsuker må jo noen bytte. Men da må det byttes for et år om gangen synes jeg. Sånn at ting kan planlegges for din del. 
sånne «akutte» byttinger rett før samvær er en uting.

Samarbeidet har vi aldri gjort. Har prøvd mange ganger og han er fornøyd så lenge ting går i hans favør. Enkelt for han å avlyse når det passer han. 

Nå til april så skal sommerferien settes. Spent om han evner å planlegge det.. vi har 3 uker hver på sommeren. I fjor ble det ingenting og jeg ble stående med unge oppsatt på ferie. Jeg skulle selv på arbeid. Endte med at foreldrene mine måtte avlyse sin egen ferie for å passe ungen.. 
Far måtte jobbe sa han. 
Så i år tar jeg barnet kun ut på ferie når jeg skal ha ferie. Så får far gi meg beskjed om han evner eller kan ha ferie. 

ts

• Liker 3
Skrevet

bare si nei? det passer ikke.

Anonymkode: 4d081...509

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

bare si nei? det passer ikke.

Anonymkode: 4d081...509

Ikke alltid det er så lett. Ønsker at guttene skal tilbringe tid sammen da eldste er sjeldent på besøk. Ikke hans skyld at faren ikke kan planlegge. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...