Gå til innhold

Spørsmål om autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 4 år med mindre språk enn hva man skulle forvente av en 4åring. Han snakker mye, men ofte bare gjentagelser av ord og fraser han sier veldig ofte. Spør sjelden spørsmål, og svarer sjelden på spørsmål. Frem til han var 3 år bablet han mest, og hadde veldig få ord. Nå er det ikke noe babling, han bruker bare ord.

Han fungerer ikke optimalt i det sosiale, men kan tidvis leke fint med andre og leker mye variert. Språket kommer seg veldig sakte men sikkert.

Nå skal det sies at vi ikke mistenkte autisme før han var 3 år, fordi alle (inkl PPT) sa at det heeelt sikkert ville gå seg til. Ingen i vår omgangskrets har mistenkt autisme, og folk har blitt sjokkert når jeg har delt mine mistanker. Kan derfor si han langt ifra har de "typiske" tegnene på autisme som ofte blir fremvist på film. Jeg er oppegående nok til å vite at autisme er et spekter altså, ville bare synliggjøre at mange rundt oss ikke tror at han har autisme. Jeg selv mistenker atypisk autisme fordi han har noen tegn, men langt ifra mange.

Det jeg egentlig lurer på er... Hvordan har deres barn med autisme utviklet seg? Jeg vil høre alle mulige erfaringer. Har de i løpet av barneskolen/ungdomsskolen utviklet bedre sosiale ferdigheter og fått seg venner? De som hadde dårlig språk da de var 4 år, hvordan utviklet det seg videre, og ble språket tilnærmet "normalt" da de ble eldre, eller forble det svakt? Hvordan utviklet selvstendigheten seg? 

Anonymkode: ac341...355

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reagerer han på navnet sitt, og er han «tilstede» når du snakker til han? :) 

Anonymkode: 88e44...ed7

Skrevet

Ja, det gjør han 😊 og han har øyekontakt når jeg snakker til han

Anonymkode: ac341...355

Skrevet

Min hadde normal utvikling på alle området inkl.språk, frem til 15 mnd alder. Da sluttet han å snakke. Kom enkeltord etterhvert, men fra den uken han fikk assistent og spesialpedagog i barnehagen, skjøt språkutviklingen fart. Han utviklet en merkelig dialekt med ord og tonefall fra flere dialekter rundt om i landet. Selve ordforrådet ble også mer professor-aktig enn hva en kunne forvente ut fra alder og oppvekstmiljø. Ble utredet 3 ganger før han fikk autismediagnose som 7 åring. Søvnforstyrrelse, oversensibilitet og et forstyrret forhold til mat har også vært en del av pakken, i tillegg til vansker med sosialt samspill. Alt dette høres sikkert fælt ut, og et liv med autisme innebærer mange utfordringer. Samtidig som det er et eventyr. Jeg synes jeg er heldig som er mor til verdens snilleste, morsomste og mest omsorgsfulle gutten i verden 💙 

Anonymkode: 7d14a...f5f

• Liker 1
Skrevet

Lek med andre er vanskelig. Det snakkes og forståes samtale men ikke dialog som feks i teater, kino, skuespill, rollelek. Det er lek som i å leke ved siden av, ikke med. Og oppheng på mat og ting. Liker man noe så liker man det i flere år, ikke bare ut uka. Motorikk nesten normal, kognitiv utvikling er sen. Kanskje fire-fem år bak. Utfordringer med mat, søvn, hviletid. Syntes H*n fungerer bra likevel. Trenger veldig mye kos og nærhet, og er mye blid. Syntes vi er flinke til å gi rom for særinteressene og møte H*n på H*NS nivå noe som bidrar til høyere fungering.   Høytfungerende barneautisme. 

Anonymkode: afb86...208

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...