Belle Skrevet 8. juni 2005 #1 Skrevet 8. juni 2005 Til ettertanke - mange av oss har åpenbart overlevet mot alle odds.! I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 60 ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd. Våre babysenger var malt med bly-basert maling. Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap og når vi syklet hadde ingen av oss hjelmer. Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag. Og det sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse. Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru ! Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri overvektig fordi vi alltid var ute å lekte. Vi delte gjerne en brus mellom oss og drakk fra samme flaske uten at noen faktisk døde av det. Vi brukte timer på å bygge Ola-kjærrer av skrap og ingenting og raste av gårde nedover bakken bare for å finne ut at vi hadde glemt å lage bremser. Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet. Vi dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake når gatelysene ble tent. Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet av dagen. Ingen mobiltelefon. Utenkelig!! Vi hadde ikke Playstations, Nintendo 64, X-Box, ingen tv-spill i det hele tatt, ikke 99 kanaler på TV, ingen videofilmer, ikke surround lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internett. Vi hadde venner! Vi gikk ut og fant dem ! Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, men ingen ble saksøkt etter disse uhellene. Det var uhell. Ingen andre kunne beskyldes - unntatt oss. Husker du uhell? Vi sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det. Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark. Til tross for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut og ikke levde markene inni oss for alltid. Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen. Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen. Fryktelig !! Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige, de beste problemløsere og investorer noensinne. De siste 50 år har vært en eksplosjon av nyskaping og nye ideer. Vi hadde frihet, tabber, suksess og ansvar og vi lærte og forholde oss til det alt sammen. Og DU er en av dem. Gratulerer !! :blomst_opp:
Gjest Bellatrix Skrevet 8. juni 2005 #2 Skrevet 8. juni 2005 Ja og vi spiste til og med poteter og brød.
Belle Skrevet 8. juni 2005 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2005 Fighter skrev: Ja og vi spiste til og med poteter og brød. He he he..ja huff å huff
sixx Skrevet 8. juni 2005 #4 Skrevet 8. juni 2005 Det er jo ikke noe rart at unger kjeder seg i dag...det er jo ikke lov å gjøre noenting.
lizzy x Skrevet 10. juni 2005 #5 Skrevet 10. juni 2005 kremt..jeg ble da født i 81,og jeg var sånn da :-? uten tv spill,ikke nå særlig tv..var ute og lekte dagen lang,hoppa i havet,bygde flåter,hytter,kassebiler...syns jeg hadde en flott barndomstid..og ikke brydde jeg meg om hva jeg hadde på meg eller hvordan jeg så ut........men jeg kommer kanskje inn under din kategori alikavel ser jeg......70 tallet,ja,ble født 81 da så...eh :oops:
Gjest *Fiona* Skrevet 10. juni 2005 #6 Skrevet 10. juni 2005 Ehm. Det er flere som kjører bil nå, og de kjører fortere. Det er økt kunnskap om sykdommer og kosthold, og det nevnes ingen ting om hvor FEITE de nevnte 50 åringene er idag og hvor FEITE de gjorde sine egne barn. Unger drikker fortsatt av hageslanger og slår seg gule og blå, såvidt meg bekjent, slåss gjør de også. De som satt på i biler som kræsjet, ble verre skadet og kanskje drept, og ville sikkert synes det var helt ok å ha vært sikret bedre i bil... Enig i den delen med Internett og passive unger, men inntil videre fortsetter jeg med å bruke bilbelte og forbeholde godteri til lørdagen; da jeg ikke tror DET vil ta livet av meg. Alltid morsomt med sånne ut på tur aldri sur friskis utspill, sånn Pollyanna politikk som kanskje ikke akkurat redder liv eller øker noens kunnskap, men som muligens sørger for at vi har det morsommere i mellomtiden Det går vel helst bra ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå