Gå til innhold

Vanskelige svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter så vanvittig med å forholde meg til svigers. Det er som alt jeg sier og gjør er feil, og jeg har på følelsen at jeg har blitt mislikt fra første stund. De nærmeste er oppvokst med at ingen sier svigerfar imot, og bare finner seg i alt han måtte mene. Han skal helst bestemme, og ha siste ordet. Om alt ifra hvilken farge vi skal male huset til hva vi skal bruke penger på. Jeg føler meg som hakkemat, og er redd det en dag kommer til å komme en eksplosjon vi aldri vil komme tilbake fra. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort og enkelt svar, men sant: det er mannen din som må si ifra. Dere må stå sammen. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Kort og enkelt svar, men sant: det er mannen din som må si ifra. Dere må stå sammen. 

Jeg er fullstendig enig her, men de aller nærmeste er oppvokst med at de ikke kan svare han imot. Så det er jeg som må stå i stormen hver eneste gang, dessverre. Mannen min har kommet seg på akkurat dette, men det er enda en lang vei igjen å gå. Svigers stikker innom titt og stadig og bruker oss som lagringsplass, kun for å ha tilgang til huset, og jeg føler regelrett han kommer på inspeksjons runde hver gang han er her.

Skrevet

Sett foten ned. Snakk med mannen din. Si i fra at hvis han ikke sier klart i fra når ting ikke er greit, så kommer du til å gjøre det. Og da blir det dårlig stemning..

Føler med deg!

Anonymkode: 69224...232

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sett foten ned. Snakk med mannen din. Si i fra at hvis han ikke sier klart i fra når ting ikke er greit, så kommer du til å gjøre det. Og da blir det dårlig stemning..

Føler med deg!

Anonymkode: 69224...232

Kan fortelle deg at det allerede er gjort, da vi er på år 5..🙈 men etter sist jeg sa ifra at noe ikke var greir satt svigerfar rett og slett rundt middags bordet, noen uker senere, å sa at jeg hadde dårlig folkeskikk. Blir litt målløs. 

• Liker 1
Skrevet

Er mannen din som må sette ned foten her. Kappe av navlestrengen og si at nå er det ikke barnehage lenger.

og hvis han ikke gjør det så ønsker jeg deg lykke til med de neste 5 årene... :( 

Anonymkode: 34a20...59a

• Liker 5
Skrevet
38 minutter siden, Mia1990 skrev:

Jeg er fullstendig enig her, men de aller nærmeste er oppvokst med at de ikke kan svare han imot. Så det er jeg som må stå i stormen hver eneste gang, dessverre. Mannen min har kommet seg på akkurat dette, men det er enda en lang vei igjen å gå. Svigers stikker innom titt og stadig og bruker oss som lagringsplass, kun for å ha tilgang til huset, og jeg føler regelrett han kommer på inspeksjons runde hver gang han er her.

Om han trenger lagringsplass så får han leie det.

En kan ikke ture frem på den måten hos andre mennesker, selv ikke ens barn.

Få dere et mini kamera ved inngangspartiet og ikke åpne døren når det ringer på og han er utenfor.

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, Mia1990 skrev:

Kan fortelle deg at det allerede er gjort, da vi er på år 5..🙈 men etter sist jeg sa ifra at noe ikke var greir satt svigerfar rett og slett rundt middags bordet, noen uker senere, å sa at jeg hadde dårlig folkeskikk. Blir litt målløs. 

Han har rett i at det er dårlig folkeskikk, men han burde sagt det til sitt eget speilbilde.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Om han trenger lagringsplass så får han leie det.

En kan ikke ture frem på den måten hos andre mennesker, selv ikke ens barn.

Få dere et mini kamera ved inngangspartiet og ikke åpne døren når det ringer på og han er utenfor.

Det er så langt den eneste konklusjonen jeg har kommet til og. Unngår han mest mulig, for å skape minst mulig friksjon. Dessverre klarer han innimellom å sette noen griller i hodet på mannen, men da tar vi det på bakrommet. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mannen din som må sette ned foten her. Kappe av navlestrengen og si at nå er det ikke barnehage lenger.

og hvis han ikke gjør det så ønsker jeg deg lykke til med de neste 5 årene... :( 

Anonymkode: 34a20...59a

Haha, huff. Ikke si det 🙈🙈

Skrevet
5 minutter siden, Mia1990 skrev:

Det er så langt den eneste konklusjonen jeg har kommet til og. Unngår han mest mulig, for å skape minst mulig friksjon. Dessverre klarer han innimellom å sette noen griller i hodet på mannen, men da tar vi det på bakrommet. 

Min 1'ste svigermor var slik. Er ikke lett men jeg klarte etter noen år å få satt skapet rett 🙂

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Min 1'ste svigermor var slik. Er ikke lett men jeg klarte etter noen år å få satt skapet rett 🙂

Godt å høre det er håp 🙂

Skrevet
6 minutter siden, Mia1990 skrev:

Godt å høre det er håp 🙂

Jeg brukte kameratrikset, for hun var på døren både tidelig og sent. Klarte åpenbart ikke å kutte navlestrengen til sin sønn.

• Liker 3
Skrevet

Jaja, hvis det er dårlig oppdragelse å bestemme i eget hus som voksen, så er det vel det da.

Du må bare svare at javel, det mener du. Jeg er ikke enig.

Eller bli barnslig å si at jammen pappan min mener vi skal ha grønt hus.

Så hvorfor skal du bestemme over min pappa, han vet hva som er best for sin datter.

Skjønner ikke hvordan man kan falle for en voksen mann som dilter etter foreldra sine uansett jeg da men 😛

Holder vel at du og mannen må bli enig om ting, om ikke du som voksen skal måtte jekke deg etter flere.

Ser han etter ting i huset, hadde jeg begynt legge fram kleine ting.

Dildoer på badet og slikt.

Skuĺle hvertfall gitt han nok å reagere på😅

Anonymkode: 7a5e6...99b

• Liker 9
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, hvis det er dårlig oppdragelse å bestemme i eget hus som voksen, så er det vel det da.

Du må bare svare at javel, det mener du. Jeg er ikke enig.

Eller bli barnslig å si at jammen pappan min mener vi skal ha grønt hus.

Så hvorfor skal du bestemme over min pappa, han vet hva som er best for sin datter.

Skjønner ikke hvordan man kan falle for en voksen mann som dilter etter foreldra sine uansett jeg da men 😛

Holder vel at du og mannen må bli enig om ting, om ikke du som voksen skal måtte jekke deg etter flere.

Ser han etter ting i huset, hadde jeg begynt legge fram kleine ting.

Dildoer på badet og slikt.

Skuĺle hvertfall gitt han nok å reagere på😅

Hahaha, jeg syns jeg ser det for meg!😅 Og dra mine foreldre inn i bildet gjør bare vondt verre, for at de har midler til å bidra og ikke de er et sårt tema der borte.. Så da skal jeg si deg gjeipen henger nedpå knæra. Jeg skal innrømme at det tok en stund før han introduserte meg for det der!😉

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Mia1990 said:

Hahaha, jeg syns jeg ser det for meg!😅 Og dra mine foreldre inn i bildet gjør bare vondt verre, for at de har midler til å bidra og ikke de er et sårt tema der borte.. Så da skal jeg si deg gjeipen henger nedpå knæra. Jeg skal innrømme at det tok en stund før han introduserte meg for det der!😉

Ei venninne var lei av at svigers gikk inn og ut som de ville.

Så hun kasta av seg klærne og sto naken engang de kom.

Ringte på etter det gitt 😅

Det er ikke alltid vits å krangle, man må bare finne andre måter å ta igjen på 😁

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei venninne var lei av at svigers gikk inn og ut som de ville.

Så hun kasta av seg klærne og sto naken engang de kom.

Ringte på etter det gitt 😅

Det er ikke alltid vits å krangle, man må bare finne andre måter å ta igjen på 😁

Hahaha, fantastisk 😄👏🏻

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Mia1990 said:

Jeg sliter så vanvittig med å forholde meg til svigers. Det er som alt jeg sier og gjør er feil, og jeg har på følelsen at jeg har blitt mislikt fra første stund. De nærmeste er oppvokst med at ingen sier svigerfar imot, og bare finner seg i alt han måtte mene. Han skal helst bestemme, og ha siste ordet. Om alt ifra hvilken farge vi skal male huset til hva vi skal bruke penger på. Jeg føler meg som hakkemat, og er redd det en dag kommer til å komme en eksplosjon vi aldri vil komme tilbake fra. 

Ila mange års samliv har jeg lært meg å ta regien. 

1) ikke fortell noe som er i en planleggingsfase. Bare informer når det er gjort. Svigers behøver ikke å få vite at dere skal male huset.

2) overrask dem/vær uforutsigbar. Ring de og si f.ex at om 30 Min er det vafler her hos oss og det hadde vært så hyggelig om dere kom bort.

3. La han føle deg nyttig; gi han ansvar for ett eller annet; gjerne noe helt unødvendig som å finne ut en bedre måte å snekre sammen postkassestativ el likn på. Et annet bra tips er å be om at han tar gamle bilder og fjør de tilgjengelig digitalt. Skrove ned historier fra sønnens barndom eller likn. Ideelt engasjerer du ham til å lage en masteroppgave i familiens historie med slektstre og hele pakka. Ingenting er som å la de leve i fortiden osv. Sørg iallefall for at han blir VELDIG opptatt. 

Hagearbeid er også fint. 

4. Sørg for at sønnen lærer seg å stille DEM spørsmål. Da må de snakke om seg selv og ikke dere. Det samme gjør du når de er hos dere. Spør spør og spør. Hvis man flytter fokus til gamle tider, blir det liten tid til å snakke om i morgen. 

5. Bruk litt falske komplimenter; skryt av det du syns er bra men pakk inn et lite stikk her og der. 

6. Øv deg på å utstråle at du er sjefen i ditt eget hjem. Hvis han har lagret redskaper på vaskerommet deres, sender du bare en tekst med f.ex; jeg vurderer å få en gjeng damer fra det lokale husflidslaget over på plantefargingskurs/voksbatikl/blomsterbinding/obduksjon av hestehoder whatever, så jeg må shaine vaskerommet helt før den -sett dato- så alle tingene du har satt inn der må du nå være snill å fjerne derfra helst i går.

Når batikkdagen kommer har desverre alle meldt avbud fordi de ble syke, men det vet jo ikke svigerfar. 

Den mest sannsynlige «feilen» dere gjør er at dere ubevisst involverer dem i prosesser der dere ikke er interessert i deres mening el innblanding. Det blir lett sånn, for man liker jo å snakke om det som er her og nå. Og med venner får det fint, men ikke med slike svigerforeldre. Men ta regien. Det er ikke han som som skal sette agendaen. Også lar du deg ikke irritere over småting, men fokuserer på de store linjene. 

Anonymkode: 6ab78...a16

• Liker 7
Skrevet

Etter ett langt liv har jeg lært meg to ting. 

1. Svelg kameler, det er utmattende Å irritere seg og krangle. Man kan ikke endre folk. Akseptr det og ikke irritert deg over det. 

2. Hatt med de med sterke meninger og deretter gjør som du selv vil. 

Anonymkode: 0f078...af4

• Liker 1
Skrevet

Mine svigerforeldre ble også rare å forholde seg til etter hvert, men der er det noe som rett og slett er sykelig. Svigerfar var som din, skulle bestemme alt. Svigermor var hans nikkedukke. I ettertid har vi skjønt at de har hatt konflikter med absolutt alle, fordi svigerfar elsker dramaet.

Vi var uvanlig mye sammen med dem fordi de alltid ville det og vi ikke ønsket å skuffe dem, flere ganger i uka. Likevel ba de mannen min komme alene en dag så de kunne snakke sammen. Da sa de at de syntes jeg hadde kommet mellom dem. At han hadde forandret seg sånn (til det verre), og at det var min feil. At de følte de ikke var gode nok for oss, det var bare min perfekte familie som gjaldt (som vi aldri hadde tid til å treffe). De sa han måtte åpne øynene og se hva jeg var i ferd med å ødelegge mellom dem. 

Etter det begynte de å sende mailer, SMSer, møte opp på jobben osv for å overtale han til å skille seg fra meg. De forstod ikke hvor mye det såret han, de tenkte bare på seg selv og at de ville ha barnet sitt i fred.

Anonymkode: 427f2...36d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...