Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som merker at det er ekstremt «babyboom» for tiden? Synes alle annonserer at de venter barn. Hvordan takler dere det? Noen tips?

Jeg hadde en missed abortion for noen måneder siden og synes det er veldig tungt å se alle som annonserer graviditeten sin, og kanskje spesielt de som har termin etter jeg skulle få barn. Det er ikke sånn at jeg ikke unner andre å få barn, absolutt ikke. Jeg bare kjenner at hver gang noen annonserer at de er gravide, så gjør vondt i hele kroppen min og at det ødelegger resten av dagen..

Vil gjerne høre andres erfaringer 💕

Anonymkode: f17c9...c28

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet godt hvordan du har det! Har flere venninner og bekjente som har termin rundt «min» termin, men jeg mistet dessverre. Prøver å tenke at slik er livet, livet er urettferdig, men at min tur kommer den også, og når den tid kommer er det kanskje noen som føler det slik jeg har det nå. Prøv å gled deg på deres vegne (kanskje lettere sagt enn gjort). Må innrømme at jeg ofte får negative tanker selv og har dager hvor jeg er langt nede. For meg hjelper det litt å bare få det ut, snakke med mannen og bare la tårene renne. Dagen etter har jeg det som oftes mye bedre og får nytt pågangsmot i en tøff prøveperiode.

ønsker deg lykke til! Håper spiren sitter snart for oss begge!

Anonymkode: be0f0...b21

• Liker 5
Skrevet
På 12.2.2020 den 23.37, AnonymBruker skrev:

Vet godt hvordan du har det! Har flere venninner og bekjente som har termin rundt «min» termin, men jeg mistet dessverre. Prøver å tenke at slik er livet, livet er urettferdig, men at min tur kommer den også, og når den tid kommer er det kanskje noen som føler det slik jeg har det nå. Prøv å gled deg på deres vegne (kanskje lettere sagt enn gjort). Må innrømme at jeg ofte får negative tanker selv og har dager hvor jeg er langt nede. For meg hjelper det litt å bare få det ut, snakke med mannen og bare la tårene renne. Dagen etter har jeg det som oftes mye bedre og får nytt pågangsmot i en tøff prøveperiode.

ønsker deg lykke til! Håper spiren sitter snart for oss begge!

Anonymkode: be0f0...b21

Tusen takk for svar 💕 Prøver bare å se fremover, selvom jeg kjenner at enkelte dager blir veldig tunge. Håper spiren sitter for oss begge så fort som mulig 💕

- Ts

• Liker 2
Skrevet

Samme her, har vært prøver i fem år.. og «alle» har fått eller skal ha barn nå.. prøver å ikke fokusere så mye på det, selv om det ikke er lett. Sender varme tanker til deg 💛

Anonymkode: 7b2b6...e64

• Liker 1
Skrevet

Synes å det er vanskelig å forholde seg til alle som er gravide og babyer. Er selvfølgelig glad på deres vegne, men det gjør fryktelig vondt. Prøver å være engasjert og glad, også går jeg hjem å er trist etterpå. Jeg har ikke hatt abort eller noe slikt, men kan ikke få barn. 
Jeg klarer å leve med det i det daglige, men sorgen kommer for fullt i slike situasjoner. Nesten ingen vet om det, de tror bare ikke jeg vil ha barn, og slik får det bare være, vil ikke ha all sympatien og "trøst"...

Anonymkode: 7d1d1...c65

• Liker 2
Skrevet

Sånn statistisk sett, fødes det færre barn i år enn foregående år. Men det føles nok slik for deg, siden du er i den livsfaser hvor babyer/barn er aktuelt.

Vondt å høre at du har mistet ❤️ Håper du snart får en spire som sitter ❤️

Anonymkode: 4a1ad...dae

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, har vært prøver i fem år.. og «alle» har fått eller skal ha barn nå.. prøver å ikke fokusere så mye på det, selv om det ikke er lett. Sender varme tanker til deg 💛

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes å det er vanskelig å forholde seg til alle som er gravide og babyer. Er selvfølgelig glad på deres vegne, men det gjør fryktelig vondt. Prøver å være engasjert og glad, også går jeg hjem å er trist etterpå. Jeg har ikke hatt abort eller noe slikt, men kan ikke få barn. 
Jeg klarer å leve med det i det daglige, men sorgen kommer for fullt i slike situasjoner. Nesten ingen vet om det, de tror bare ikke jeg vil ha barn, og slik får det bare være, vil ikke ha all sympatien og "trøst"...

Anonymkode: 7d1d1...c65

Så vondt å lese om det dere har opplevd 💕 Håper 2020 er deres år (og mitt) og at ting bare kan blir bedre.

Jeg trodde aldri at jeg skulle befinne meg i den posisjonen jeg er i nå.. at jeg skulle gå 12 uker og tro at jeg skulle bli mor også ble det tatt fra meg på et blunk.. I tillegg viste det seg at jeg har blitt gravid med en «mola» (2 kromosonsett fra far og 1 fra mor), noe som gjør at jeg egentlig ikke burde bli gravid det neste halve året pga molaen kan spre seg.. Har begynt å finne en ny styrke i meg og tenker på at jeg skal kjempe for barnet jeg en dag skal holde i armene mine, men det er tøft - veldig tøft. Nå som jeg ser at alle rundt meg blir gravide, mens jeg sitter med sorgen 😓💕

- Ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn statistisk sett, fødes det færre barn i år enn foregående år. Men det føles nok slik for deg, siden du er i den livsfaser hvor babyer/barn er aktuelt.

Vondt å høre at du har mistet ❤️ Håper du snart får en spire som sitter ❤️

Anonymkode: 4a1ad...dae

Er nok det, man kjenner ekstra på det når ønsket er så stort. Jeg håper virkelig på det jeg også 💕

- Ts

Skrevet

Takk til alle som deler erfaringer, jeg setter så stor pris på det. Jeg er ikke alltid like flink til å ordlegge meg, og det kan være vanskelig å vite hva man bør si til tider. Håper alt ordner seg for dere alle sammen, virkelig 💕 - Ts

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vondt å lese om det dere har opplevd 💕 Håper 2020 er deres år (og mitt) og at ting bare kan blir bedre.

Jeg trodde aldri at jeg skulle befinne meg i den posisjonen jeg er i nå.. at jeg skulle gå 12 uker og tro at jeg skulle bli mor også ble det tatt fra meg på et blunk.. I tillegg viste det seg at jeg har blitt gravid med en «mola» (2 kromosonsett fra far og 1 fra mor), noe som gjør at jeg egentlig ikke burde bli gravid det neste halve året pga molaen kan spre seg.. Har begynt å finne en ny styrke i meg og tenker på at jeg skal kjempe for barnet jeg en dag skal holde i armene mine, men det er tøft - veldig tøft. Nå som jeg ser at alle rundt meg blir gravide, mens jeg sitter med sorgen 😓💕

- Ts

Finn frem den styrken og hold fast på den. Seks mnd. er «plutselig» over. Så kan du prøve videre 💛 

• Liker 2
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vet at det er en stund siden dette ble skrevet, men tenkte bare jeg skulle si at jeg vet godt hvordan du har det. Jeg og samboeren min har nå i april vært prøvere i 1år uten suksess. Alle mine nærmeste venninner er gravide nå/har fått barn det siste året.

Kjenner det er spesielt vondt å skulle være positiv og glad på deres vegne hele tiden. Noen dager er selvfølgelig lettere enn andre. Blir ganske sliten av å få bilder/video på Snapchat av babyer hele tiden, og jeg føler med som verdens verste person til tider. Det var også en babyshower i høst som jeg ikke klarte å delta på. Latet som jeg var syk. Har skikkelig dårlig samvittighet men kjente at jeg klarte det ikke. 

Mitt tips er å fokusere på deg og din hverdag. Trene, være med folk som gir deg positiv energi og som får tankene dine over på noe annet. Jeg tenker også at det er lov å være lei seg. Har du en dårlig dag så er det lov og gråte seg tom, og heller tenke at i morgen er det en ny dag.

Masse kjærlighet fra meg til deg ❤️

Anonymkode: ddc54...612

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var gravid nå nylig, men pga at symptomene forsvant og jeg følte at alt ikke var som det skulle, dro vi på TUL etter påske. Der ble det funnet et embryo med hjerteslag men det var for lite ift hvor langt jeg skulle være på vei. Så vi måtte komme innom på en ny sjekk uka etter. Vi forberedte oss på det verste, regnet med at det ikke kom til å gå veien, og gruet oss til den neste timen...

Og da vi sitter og venter på å få komme inn, til det vi regner med er dårlig nytt, får vi melding fra en kompis om at han og kona venter barn. Helt tilfeldig, for de visste ikke om oss, men timingen kunne nesten ikke vært «verre»...

Endte ikke godt for oss, men vi gleder oss VELDIG på de andre tos vegne! Men det vil nok lenge framover være sårt å tenke på at vi kunne ha fått barn tilnærmet samtidig om det hadde gått bra.

Anonymkode: b50d9...676

AnonymBruker
Skrevet

To ganger har jeg vært gravid samtidig som venninner og mistet. Jeg har vært fryktelig lei meg, men vært glad på deres vegne. Har fått to barn, og opplevd at tante og onkel til mitt eldste barn har oversett barnet mitt, fordi de selv har slitt med å bli gravid. Begge sider kommer med utallige følelser, og man skal respektere at vi føler forskjellig. De perifere du kjenner som får barn kan du ignorere, trenger ikke åpne snap og svare. Men snakk med de nærmeste som blir gravid/får barn om hvordan du ønsker det. Og så må man huske at det er ikke barna sin feil, de skal ikke straffes. 

Anonymkode: c2e50...1dc

• Liker 2
Skrevet

Vet hvordan du har det. Første gangen vi mistet fikk vi vite noen uker senere at svogeren og svigerinna mi skulle ha baby akkurat da vi egentlig hadde termin:( var ufattelig tungt. 

Andre gangen vi mista var det to andre på jobben som ble gravide og de snakket om at det hadde gått så fort og enkelt. Det gjorde det enda tyngre. Prøvde å glede meg på deres vegne , men distanserte meg litt fra de ved å ikke prate så mye med de om baby/graviditet. Eller forlate rommet når det ble mye snakk om det. 

Endte bra til slutt.. Har nå en baby på 6 mnd etter 2 MA, hvor en av graviditeten varte til uke 11.. Nå tenker jeg at hadde vi ikke gått gjennom alt det , og mistet,  hadde vi jo ikke hatt akkurat det barnet vi har nå. 

• Liker 3
Skrevet

Føler med dere og håper det går veien vår snart 💕 Vi har prøvd litt over 1,5 år, og er under oppfølging av gynekolog. Jeg føler alle venner og familie har blitt gravid og fått baby i løpet av denne tiden. Alle sosiale ting fra familiebesøk til jentekveld inneholder baby... lei av det inni mellom, men vanskelig å unngå det uten at jeg må forklare hvorfor. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på hvordan jeg skal håndtere det. Har er barn på 9 år, så er ikke barnløs. Men føler meg nesten som det, merkelig nok, fordi jeg alltid har ønsket flere enn et barn, og søsken til barnet mitt. Men har vært singel en del år, og nærmer meg 40. Føler alle blir gravide, på jobb, blant venner, instagramprofiler jeg følger osv. Er vanskelig å håndtere det for meg.

Anonymkode: bf618...701

Skrevet
On 2/12/2020 at 11:17 PM, AnonymBruker said:

Andre som merker at det er ekstremt «babyboom» for tiden? Synes alle annonserer at de venter barn. Hvordan takler dere det? Noen tips?

Jeg hadde en missed abortion for noen måneder siden og synes det er veldig tungt å se alle som annonserer graviditeten sin, og kanskje spesielt de som har termin etter jeg skulle få barn. Det er ikke sånn at jeg ikke unner andre å få barn, absolutt ikke. Jeg bare kjenner at hver gang noen annonserer at de er gravide, så gjør vondt i hele kroppen min og at det ødelegger resten av dagen..

Nesten så jeg kunne skrevet dette selv.

Leit å høre at du mistet 😕  Jeg oppdaget en MA på tredje ultralyd selv for et par måneder siden, da i uke 11. De første to ultralydene så vi et bankende hjerte. I tillegg slet jeg med hyperemesis på grunn av graviditeten og var psykisk langt nede på grunn av dette. 

Når jeg kom tilbake etter jobb noen uker etter dette skjedde prøvde jeg å jobbe som normalt. Leve som normalt. Ville ikke snakke med noen på jobb om dette, for det var så veldig følsomt for meg å snakke om. Klarer ikke å snakke om det uten at tårene renner. Fortsatt nå flere mnd etterpå. 

Så fikk jeg vite på jobb at en nær kollega av meg var gravid og med samme termindato som meg. Dette tok jeg veldig tungt. Fremdeles er jeg så trist over å tenke på dette at jeg ikke makter å være glad på hennes vegne. Det blir bare en påminnelse for meg om at det ikke gikk bra med oss.

Jeg håper at spiren sitter for oss snart og at mye av sorgene vil forsvinne med det :) I mellomtiden prøver jeg å holde meg opptatt med trening og andre interesser. 

Skrevet
På 12.2.2020 den 23.17, AnonymBruker skrev:

Jeg slettet sosiale medier! Orket rett og slett ikke mer! 😅 Det hjalp veldig for meg, for da fikk jeg fokusert mer på meg selv og på å føle meg bedre! Er gravid på nytt nå, men trives godt uten sosiale medier enda! 😁 Hatt en MA og en SA. 😔

AnonymBruker
Skrevet

Du skal vite at det er like vanskelig å dele nyheten når man vet at en venn har mistet. Jeg husker selv at jeg sammenlignet meg med andre "hadde det blitt en spire så hadde dette vært meg". 

Møtte ei venninne når jeg nettopp hadde fått positiv test hvor hun fortalte om SA. Jeg har aldri grudd meg så mye til å fortelle om graviditeten til noen, selv om hun tok det tilsynelatende fint. Det gikk trossalt nesten 2 mnd mellom beskjeden og nyheten da. 

Jeg tror nok at hvis man har vanskelig for å glede seg på andres vegne så må man være åpen om sin egen situasjon slik at de rundt viser forståelse. Jeg skjønner dog deg også for slutten av 2020 og foreløpig starten av 2121 virker å bli en skikkelig boom. 

Det som hjalp meg før jeg ble gravid var å unngå å se på barn/gravide på sosiale medier, kuttet ut kvineguiden og gjorde minst mulig av prøvingen. Alle trenger en pause i blant både psykisk og fysisk. 

Anonymkode: be9bf...fc6

AnonymBruker
Skrevet

Du tror virkelig at det er like ille å grue seg til å fortelle nyheten om å være gravid, som å være den som sitter uten barn å får høre at den ene og andre er gravid? Da tror jeg du må være den eneste. 

Anonymkode: bf618...701

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...