Gå til innhold

Må helsefagarbeider ha autorisasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Diskuterer med en kollega, om en annen kollega. 
Må helsefagarbeidere ha autorisasjon? Er det frivillig eller et krav? 

Anonymkode: ad170...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"I det norske helsevesenet er det 29 yrkesgrupper som er lovregulert etter helsepersonelloven. Dette gjelder blant annet helsefagarbeidere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere. For å kunne arbeide i disse yrkene, må man ha profesjonsgodkjenning. Dette betyr at du må ha enten en autorisasjon eller lisens for å kunne jobbe som dette."

Anonymkode: cb348...015

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må ha autorisasjon. Det er ikke alle arbeidplasser som krever det, men de fleste gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Apekatten skrev:

Ja, man må ha autorisasjon. Det er ikke alle arbeidplasser som krever det, men de fleste gjør det.

Har man ikke autorisasjon; så er man heller ikke helsefagarbeider. Da er man assistent. 

Anonymkode: 05bfa...83e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man ikke autorisasjon; så er man heller ikke helsefagarbeider. Da er man assistent. 

Nei, jeg tok fagbrev som helsefagarbeider, jeg jobbet som helsefagarbeider, men søkte ikke om å få autorisasjon for en stund etterpå. Det må man gjøre på nett og betale for etter å ha bestått fagprøven. 

altså, jeg var utdannet helsefagarbeider, men hadde ikke autorisasjon fordi jeg ikke hadde søkt enda.

Endret av Apekatten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kalle deg helsefagarbeider uten autorisasjon, da er du pleieassistent. Selv om du har fullført utdannelsen.

Helsefagarbeider er en beskyttet tittel

Anonymkode: f01db...9d7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Apekatten skrev:

Nei, jeg tok fagbrev som helsefagarbeider, jeg jobbet som helsefagarbeider, men søkte ikke om å få autorisasjon for en stund etterpå. Det må man gjøre på nett og betale for etter å ha bestått fagprøven. 

altså, jeg var utdannet helsefagarbeider, men hadde ikke autorisasjon fordi jeg ikke hadde søkt enda.

Hvor lenge etter søkte du? Er dette noe arbeidsplassen får vite om? Og får man dato for når autorisasjonen er gjeldene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lenge etter søkte du? Er dette noe arbeidsplassen får vite om? Og får man dato for når autorisasjonen er gjeldene? 

Arbeidsplassen søker opp HRP-nr ditt i databasen. Det nr på være på lista for at du skal kunne være helsefagarbeider og kunne bli lønnet som det. Ellers får du lønn som assistent

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsplassen søker opp HRP-nr ditt i databasen. Det nr på være på lista for at du skal kunne være helsefagarbeider og kunne bli lønnet som det. Ellers får du lønn som assistent

Okei. Den ansatte det gjelder har tatt fagbrev i helsefag, men ikke søkt om autorisasjon enda siden hun er i barselperm. Hun påstår at hun for lønn som fagarbeider (står også i kontrakten) men har ikke søkt om autorisasjon. 

Men vi lurer da på om sjefen (på denne jobben og hennes tidligere sjef) får beskjed om at hun ha søkt autorisasjon i ettertid? Vi forstår at de kan søke opp HRP-nr, men får de varsel om at "en av dine ansatte har nå fått godkjent autorisasjon"?

Anonymkode: a9a0a...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det får ikke arbeidsplassen beskjed om. Det er en normalitet å søke om autorisasjon på Sak når man er ferdig, og hun må selv gi beskjed om hun ikke gjør det.

Hun får ikke lønn som fagarbeider før autorisasjonen foreligger (evt. Trekk i lønn de mnd. de oppdager at hun ikke har vert autorisert). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Den ansatte det gjelder har tatt fagbrev i helsefag, men ikke søkt om autorisasjon enda siden hun er i barselperm. Hun påstår at hun for lønn som fagarbeider (står også i kontrakten) men har ikke søkt om autorisasjon. 

Men vi lurer da på om sjefen (på denne jobben og hennes tidligere sjef) får beskjed om at hun ha søkt autorisasjon i ettertid? Vi forstår at de kan søke opp HRP-nr, men får de varsel om at "en av dine ansatte har nå fått godkjent autorisasjon"?

Anonymkode: a9a0a...c88

Nei.

Leder må selv aktivt søke dette opp. Dersom kollegaen din er ferdig utdannet kan hun jo bare søke om autorisasjon selv om hun er i barselpermisjon?

Anonymkode: 0df7a...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står det tilfeldigvis i arbeidsavtalen «tilbudet forutsetter at du får autorisasjon som helsefagarbeider innen xx dato»? For det burde det jo gjort. 

Anonymkode: 0df7a...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...