GÃ¥ til innhold

Har hun en psykisk diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 🙂 Dette handler om en veninne av meg som jeg ble kjent med for ca 4 måneder siden, da jeg flyttet på andre siden av Norge fra der jeg bodde før. Vi har blitt veldig gode venner, men.. Jeg begynner nå å tvile litt på henne, og lure på om jeg faktisk kan stole på henne, fordi jeg føler at hun lyver til meg om alt og ingenting.  Føler ikke at jeg kjenner henne så godt som jeg trodde jeg gjorde. Nesten hver dag, i hvertfall flere ganger i uken kommer hun opp med noe nytt som har skjedd, som jeg VET ikke har skjedd. Helt overdramatiske ting som at hun ble voldtatt, neste dag var det innbrudd i leiligheten. Så fikk hun en tyrkisk stalker. Bilen sprengte opp i eksplosjon og hun overlevde. Jeg har tenkt tilbake og  hun har jo sagt syke ting til meg som har skjedd helt fra da vi møttes, jeg begynte bare ikke legge merke til dette før for litt siden da det ble veldig store hendelser som hun sier har skjedd henne, som voldtekt og alt det der. Da gikk det opp for meg at alt dette høres ut som tatt rett ut fra film. Dette er en liten by, og jeg ville visst om hvertfall noen av disse tingene om det faktisk hadde skjedd. Det er mye mer hun har sagt, men som jeg ikke vil skrive ned her. Jeg har ikke snakket til henne om dette, jeg vil ikke at hun skal føle seg nedfor eller noe, jeg tror hun er deprimert. Jeg støtter henne alt jeg kan, men føler meg lite satt pris på når hun lyver til meg. Jeg bruker virkelig mye tid på henne, så skjønner ikke hvorfor hun lyver til meg? Jeg er bekymret for henne. Poenget mitt er: kan hun ha en diagnose av noe slag/ psykisk? Jeg vil helst ikke ta opp dette med henne, så da er dette forumet greit når en kan ha anonym knappen 🙂 Blir litt sliten av all dramaet hun kommer med som liksom skal ha skjedd henne, når jeg vet det er ren løgn. Prøver å forstå henne, men det er ikke så lett nå. Jeg er glad i henne, og tenker om at det er kanskje noe alvorlig hun ikke vil fortelle. Synes alt virker så rart. Nei, jeg føler ikke for å snakke rett ut om dette med henne nå, kommer til å gjøre det senere om jeg føler det passer seg. Kom gjerne med råd.Takk for svar 🙂

Anonymkode: c8ab6...157

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en venninne som holdt på akkurat slik. Hun hevdet å ha blitt voldtatt 2 ganger i fjor, hadde stalker, ble gravid og tok abort, ble frastjålet flere tusen i verdier under innbrudd, og ble misbrukt av sin eldre bror. Så hadde hun en periode der hun kuttet all kontakt fordi hun var deprimert, men det kom frem senere at hun bare ikke orket å treffe meg. Siden den gang har disse tidligere historiene hennes forandret seg flere ganger, og de få gangene jeg har prøvd å snakke om disse tingene hun har sagt, så prøver hun å vri det om til at det er jeg som tror slike ting - og at hun ikke har sagt noe. Kuttet kontakt da jeg ble utslitt av henne.

Nå bor hun i kommunal leilighet og har tilsyn flere ganger per dag av bl.a. vernepleiere. Så ja, jeg tror venninna di er psykisk syk, uten at jeg vet akkurat hvilken diagnose dette kan være. For din egen del bør du trekke deg tilbake, dersom det ikke er hjelp i å snakke med henne om disse løgnene.

Anonymkode: 8f1d9...cc6

• Liker 3
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei 🙂 Dette handler om en veninne av meg som jeg ble kjent med for ca 4 måneder siden, da jeg flyttet på andre siden av Norge fra der jeg bodde før. Vi har blitt veldig gode venner, men.. Jeg begynner nå å tvile litt på henne, og lure på om jeg faktisk kan stole på henne, fordi jeg føler at hun lyver til meg om alt og ingenting.  Føler ikke at jeg kjenner henne så godt som jeg trodde jeg gjorde. Nesten hver dag, i hvertfall flere ganger i uken kommer hun opp med noe nytt som har skjedd, som jeg VET ikke har skjedd. Helt overdramatiske ting som at hun ble voldtatt, neste dag var det innbrudd i leiligheten. Så fikk hun en tyrkisk stalker. Bilen sprengte opp i eksplosjon og hun overlevde. Jeg har tenkt tilbake og  hun har jo sagt syke ting til meg som har skjedd helt fra da vi møttes, jeg begynte bare ikke legge merke til dette før for litt siden da det ble veldig store hendelser som hun sier har skjedd henne, som voldtekt og alt det der. Da gikk det opp for meg at alt dette høres ut som tatt rett ut fra film. Dette er en liten by, og jeg ville visst om hvertfall noen av disse tingene om det faktisk hadde skjedd. Det er mye mer hun har sagt, men som jeg ikke vil skrive ned her. Jeg har ikke snakket til henne om dette, jeg vil ikke at hun skal føle seg nedfor eller noe, jeg tror hun er deprimert. Jeg støtter henne alt jeg kan, men føler meg lite satt pris på når hun lyver til meg. Jeg bruker virkelig mye tid på henne, så skjønner ikke hvorfor hun lyver til meg? Jeg er bekymret for henne. Poenget mitt er: kan hun ha en diagnose av noe slag/ psykisk? Jeg vil helst ikke ta opp dette med henne, så da er dette forumet greit når en kan ha anonym knappen 🙂 Blir litt sliten av all dramaet hun kommer med som liksom skal ha skjedd henne, når jeg vet det er ren løgn. Prøver å forstå henne, men det er ikke så lett nå. Jeg er glad i henne, og tenker om at det er kanskje noe alvorlig hun ikke vil fortelle. Synes alt virker så rart. Nei, jeg føler ikke for å snakke rett ut om dette med henne nå, kommer til å gjøre det senere om jeg føler det passer seg. Kom gjerne med råd.Takk for svar 🙂

Anonymkode: c8ab6...157

Høres ut som diagnose, ja. Vanlig ved f.ex ADHD at noen lyver så de tror det selv.

Skrevet

Hvordan vet du om hun snakker sant eller ikke når du ikke har vært tilstede i de eventuelle situasjonene? Det er mye mørketall på voldtekt, og det er ikke alltid slik at man får vite om at det har skjedd voldtekter. Mange holder tyst grunnet skam eller i frykt for å ikke bli trodd, og melder dermed heller ikke fra eller anmelder. Ikke mistro henne, for du vet ikke alt..

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
PÃ¥ 13.2.2020 den 16.14, Tatja skrev:

Høres ut som diagnose, ja. Vanlig ved f.ex ADHD at noen lyver så de tror det selv.

Man kan jo fint være lystløgner uten en diagnose? Og jeg kjenner mange med ADHD ut en tendens til å lyve! 

Anonymkode: 1be92...d9e

• Liker 3
Skrevet

Du ble ikke tilfeldigvis kjent med henne her inne?

Anonymkode: 4a40e...efd

Skrevet

Hæ? Kilde? 

Anonymkode: 65927...87b

• Liker 3
Skrevet

Du må lese deg kraftig opp på ADHD!

Nå generaliserer du og det er ingen godt ført med. ADHD innebærer at man er uoppmerksom, hyperaktiv og impulsiv. Lystløgner har ikke noe med det å gjøre. Selvfølgelig kan noen med ADHD lyve, men å si at det er et kjennetegn på ADHD - det er direkte feil. 

Anonymkode: 7f4d8...2c3

• Liker 7
Skrevet
PÃ¥ 23.2.2020 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Du må lese deg kraftig opp på ADHD!

Nå generaliserer du og det er ingen godt ført med. ADHD innebærer at man er uoppmerksom, hyperaktiv og impulsiv. Lystløgner har ikke noe med det å gjøre. Selvfølgelig kan noen med ADHD lyve, men å si at det er et kjennetegn på ADHD - det er direkte feil. 

Anonymkode: 7f4d8...2c3

Jeg HAR barn med ADHD, og er belest innen temaet. Gjennom kurs møter jeg utallige foreldre til barn med ADHD, og veldig mange sier det samme. Vil ikke kalle det lystløgner, slik du er inne på, mer et trekk ved dårlig impulskontroll. De sier det som faller dem inn.

Men selvfølgelig, ikke alle med ADHD lyver mye.

Skrevet
1 time siden, Tatja skrev:

Jeg HAR barn med ADHD, og er belest innen temaet. Gjennom kurs møter jeg utallige foreldre til barn med ADHD, og veldig mange sier det samme. Vil ikke kalle det lystløgner, slik du er inne på, mer et trekk ved dårlig impulskontroll. De sier det som faller dem inn.

Men selvfølgelig, ikke alle med ADHD lyver mye.

Personer med ADHD kan ha en annen oppfatning av en hendelse enn andre, det vil ikke si at de lyger. Det blir det samme som å si at alle som er fargeblinde er lystløgnere fordi de ser enkelte andre farger enn de som andre gjør. Barn er også mer umoden emosjonelt som også spiller inn på hvordan reaksjoner er. Men å si at det er vanlig trekk ved personer med ADHD blir helt feil. Siden du er så lest opp på det, kan du vise til en kilde til det? I så fall har ikke jeg, min mann eller min sønn det notatet i "ADHD-instruksjonsboken" vår.

Anonymkode: eff93...fbf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...