Gå til innhold

Vondt i foten - tverrplattfot - hallux valgus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at jeg er tverrplattfot og burde bruke spesielle såler. Har ikke fulgt det opp fordi de ikke har passet i noen av skoene mine. Går en del med hæler, men ikke tynne hæler. Men brukte mye hæler da jeg var yngre, nå er jeg snart 40.

Den siste tiden har jeg fått så vondt i foten. Fått legetime, men er fryktelig lang ventetid. Jeg har spesielt vondt på den kulen nedenfor stortåa, der det liksom går litt ut noen få cm nedenfor stortåa. Ser ikke noe spesielt, men føles som det er i selve benet i foten. Ikke rødt eller hovent. 

Anonymkode: ab6be...2b4

Skrevet

Huff høres ut som hallux valgus, dette er noe du bør ta seriøst, kulen du snakker om skal ikke stikke noen få cm ut, du har en skjevstilling i storetå beinet som gjør gjør at du får en vinkel på stortåa.

Høye hæler forutsaker dette og du bør gå med flate sko, tilstanden blir bare verre med hæler.

Det å ha problemer med føttene er ikke noe å spøke med, de skal bære deg hele livet.

Føttene er en kroppsdel som du bør stelle med hver dag og passe veldig godt på.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, barbent skrev:

Huff høres ut som hallux valgus, dette er noe du bør ta seriøst, kulen du snakker om skal ikke stikke noen få cm ut, du har en skjevstilling i storetå beinet som gjør gjør at du får en vinkel på stortåa.

Høye hæler forutsaker dette og du bør gå med flate sko, tilstanden blir bare verre med hæler.

Det å ha problemer med føttene er ikke noe å spøke med, de skal bære deg hele livet.

Føttene er en kroppsdel som du bør stelle med hver dag og passe veldig godt på.

Neida, den stikker ikke ut noen cm, mente bare at den er noen cm nedenfor stortåa. Hvorfor jeg lurer er nettopp fordi jeg ikke kan se noe.

Er det fastlege man henvender seg til egentlig, eller ortopediteknikk? 

Skrevet

Gå til fastlegen,. som så kan henvise deg videre.

Dersom sålene du har fått ikke passer i skoene må du kjøpe sko de passer i. Det er viktig å ta vare på føttene, du skal tross alt brukedem i minst40 år til!

Anonymkode: 75854...dd4

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, den stikker ikke ut noen cm, mente bare at den er noen cm nedenfor stortåa. Hvorfor jeg lurer er nettopp fordi jeg ikke kan se noe.

Er det fastlege man henvender seg til egentlig, eller ortopediteknikk? 

Du bør ta kontakt med fastlege visst du mistenker skjevstilling i stortå.Har du gått mye i høye hæler kan det med stor sannsynlighet ha skadet føttene dine.Du bør ikke gå med høye hæler og du bør gå barbent så mye som mulig, dette er sunt og bra for føttene dine.Tærne har godt av å puste og fotsålen har godt av å kjenne underlag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...