Gå til innhold

Katten min spyr ? Hva kan det være? Bilde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en katt på 9 mnd. Han er kastrert. Igår kveld kastet han opp. Nå idag har jeg spydd 2 ganger på kort tid. Hva kan det skyldes da? Er vel ikke normalt å kaste opp så mye? 3 ganger på et døgn... ikke nytt for. Han oppfører sg som vanlig, kosete og leken og spinner rundt. Men han smatter litt mye... avføringen er normal. 

20200212_214609.jpg

Anonymkode: 72c45...384

Skrevet

Spiser han fort når han spiser? Mange katter kaster opp når foret går ned på høykant, men da skjer det jo rett etter matinntak.

Får han i seg vann og mat til tross for oppkast? Lenge siden han har fått ormekur? Kan han fått i seg noe han ikke skulle spist?

Anonymkode: 1d703...302

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke spydd.... altså katten min har spydd haha 🙈

Skrevet

Kan være en hårball han sliter med å få opp. Spiser og drikker han som vanlig? Om han fortsetter å spy ville jeg kontaktet dyrlege, men min kan også spy 2-3 ganger før hun får opp en hårball. Andre ganger så kommer den med en gang. Men en gang kastet hun opp flere ganger på et par dager og da var hun syk (ble frisk igjen etter dyrlegetur). Da oppførte hun seg likevel som vanlig med lek og energi, men spiste mye mindre enn vanlig. 

Anonymkode: cc3c1...943

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spiser han fort når han spiser? Mange katter kaster opp når foret går ned på høykant, men da skjer det jo rett etter matinntak.

Får han i seg vann og mat til tross for oppkast? Lenge siden han har fått ormekur? Kan han fått i seg noe han ikke skulle spist?

Anonymkode: 1d703...302

Han har aldri kastet opp før, men jeg har hatt litt mindre mat i skålen de siste dagene. De pleier å ha ubegrenset tilgang til mat, har det nå også, men har tømt på med en gang den har blitt tomt istedefor å allrid ha full skål. men venter på en bestilling av kattemat og ikke så mye igjen av foret jeg har, så derfor har jeg prøvd å fordele det litt bedre de to siste dagene. Får det nye foret imorgen. 

Han har ikke vært ute enda, skal vente til han er 12 mnd. Kan ikka ha fått i seg noe annet enn tørrforet her inne. Ikke fått markekur da han ikke er ute. Men han fikk det før jeg fikk han hjem til meg. 

Kan det være at han har spsit mindre enn han pleier fordi det har blitt tomt et par timer🤷‍♀️? Så han blir kvalm av det? Han pleier jo uansett ikke å spise konstant liksom. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan være en hårball han sliter med å få opp. Spiser og drikker han som vanlig? Om han fortsetter å spy ville jeg kontaktet dyrlege, men min kan også spy 2-3 ganger før hun får opp en hårball. Andre ganger så kommer den med en gang. Men en gang kastet hun opp flere ganger på et par dager og da var hun syk (ble frisk igjen etter dyrlegetur). Da oppførte hun seg likevel som vanlig med lek og energi, men spiste mye mindre enn vanlig. 

Anonymkode: cc3c1...943

Ja han drikker å spiser vanlig, bare fått litt mindre for de 2 siste dagene. Se innlegget jeg akkurat svarte på. Kan det være grunnen? 

Skrevet

Kan rett og slett være tørrfor, min har kastet opp noe som ligner på det du har tatt bilde av. Anbefaler å forhøre deg med veterinær om det kan være noe med magen til katten.

Skrevet
2 minutter siden, Maskot skrev:

Kan rett og slett være tørrfor, min har kastet opp noe som ligner på det du har tatt bilde av. Anbefaler å forhøre deg med veterinær om det kan være noe med magen til katten.

Han får royal canin for steriliserte da. Er jo et bra for og han har aldri kastet opp før og avføringen hans er helt vanlig. 

Skrevet

Ser ut som hår ball i oppkastet,det er helt normalt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Heidi40 skrev:

Ser ut som hår ball i oppkastet,det er helt normalt.

Er kun tørrfor i oppkastet, har studert det 

Skrevet

Kan være at den har spist for fort. Da hender det at det kommer opp igjen. Ser ikke noe unormalt ut. De kan være litt små uggene i blant de også.

Anonymkode: 9da7e...2fd

Skrevet

Kan være at den har spist for fort. Da hender det at det kommer opp igjen. Ser ikke noe unormalt ut. De kan være litt små uggene i blant de også.

Anonymkode: 9da7e...2fd

Ja kanskje fordi han har blitt sulten da den korte tiden skålen har vært tom? Og jafset i seg når han har fått? Jeg tok han bort til matskålen nå, da luktet han på maten og begynte å smatte mye igjen og gikk sin vei. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje han har spist på en plante eller slikket på noe der det har vært parfyme/hårspray/vaskemiddel o. l. Det kan fort bli mye dårlige stoffer i en liten katt, men mest sannsynlig ikke noen fare. Men nå vet ikke jeg da. Ville fulgt med på formen til katten ellers, sørg for at den drikker vann 😊 

Anonymkode: 6491b...e19

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kun tørrfor i oppkastet, har studert det 

Hvor nøye studerte du spyet, egentlig? Den bakerste kladden ser ut som delvis fordøyd tørrfor, men den kladden i forgrunnen er jo en klassisk hårball innhyllet i halvfordøyd mat og magesyre.

Katter gulper og spyr med ujevne mellomrom, da de får i seg MYE hår når de steller seg. Noe kommer ut med bæsjen og noe kommer ut andre veien. Dersom katten fortsetter å spy ofte og/eller ser ut til å få dårligere almenntilstand, tar du den med til dyrlegen for sjekk. Da kan det være noe som blokkerer eller en infeksjon.

Begynn å børst katten din oftere, og spesielt i røyteperioder, for å redusere løshår som havner i magen på den. Og ikke skift fór for raskt, alltid ta det gradvis for å unngå magetrøbbel.

Anonymkode: efe93...ce9

• Liker 2
Skrevet

Kanskje han har spist på en plante eller slikket på noe der det har vært parfyme/hårspray/vaskemiddel o. l. Det kan fort bli mye dårlige stoffer i en liten katt, men mest sannsynlig ikke noen fare. Men nå vet ikke jeg da. Ville fulgt med på formen til katten ellers, sørg for at den drikker vann 😊 

Anonymkode: 6491b...e19

Har bare falske planter nettop så ikke det skal skje. Ikke noe vaskemidler eller sånne ting stående fremme. 

Annonse
Skrevet

Smatting kan forøvrig tyde på enten kvalme eller at den har noe som sitter fast i svelget.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor nøye studerte du spyet, egentlig? Den bakerste kladden ser ut som delvis fordøyd tørrfor, men den kladden i forgrunnen er jo en klassisk hårball innhyllet i halvfordøyd mat og magesyre.

Katter gulper og spyr med ujevne mellomrom, da de får i seg MYE hår når de steller seg. Noe kommer ut med bæsjen og noe kommer ut andre veien. Dersom katten fortsetter å spy ofte og/eller ser ut til å få dårligere almenntilstand, tar du den med til dyrlegen for sjekk. Da kan det være noe som blokkerer eller en infeksjon.

Begynn å børst katten din oftere, og spesielt i røyteperioder, for å redusere løshår som havner i magen på den. Og ikke skift fór for raskt, alltid ta det gradvis for å unngå magetrøbbel.

Studerte det tydligvis ikke nøye nok. Jeg så på det imens det lå der, men jeg tok opp den kladden fra søpla igjen nå og åpnet det... ekkelt, men måtte bare. Det var mye hår der faktisk så dere har rett. 

20200212_222826.jpg

Skrevet

Nå kastet han opp igjen.... 

Skrevet

Og igjen... 

Skrevet

Men shit, en timg jeg kom på. Jeg byttet til nytt merke i kattesand igår.... kam det ha en sammenheng? Skulle vel heller trodd han nøs av det hvis han var allergisk? Har har jo ikke spist det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...