Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier rådgivende lege på nav ofte gå i mot behandlende lege?

Anonymkode: e5cbd...cde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det skjer. En ting er hva din lege mener og en annen er hva nav legen mener. De har visse regler de må følge. I mitt tilfelle fikk jeg avslag flere ganger på AAP. Jeg trodde det var nav legen som sa nei selv med spesialist erklæring. Men neida det var min saksbehandler som ikke hatt gitt saken til nav legen men tatt egne beslutninger og i sitt hodet mente jeg ikke var syk.  Det må man være obs på. Nav i mitt disktrikst ble tilslutt tvunget av en nemnd og oversende saken til nav legen da tok det kun noen dager før alt var ok. 

Har hørt om saker der Nav lege har gått mot behandlere lege, men det har vel litt og si hva diagnoser det gjelder og om legen til nav mener mer kan gjøres før det fattes vedtak. 

Anonymkode: e3db7...528

• Liker 1
Skrevet

De rådgivende legene er gjerne pensjonerte og behøver derfor ikke holde seg oppdatert på forskningen og i tilegg møter de heller ikke pasienter lenger, så de kan gjerne besitte en del utdatert informasjon. 

Anonymkode: 192d3...0dd

• Liker 3
Skrevet

Ja, det hender de overprøver en fastlege. Men, spesiallister som har skrevet en skikkelig legeerklæring overprøver de ikke. Da må man få en second opinion fra en spesiallist. Det hender nav henviser til spesialister. 

Navs rådgivende overlege møter ingen personlig, ikke engang fastlegene får tak i dem. De leser all dokumentasjon og gir råd ut i fra det. Det er jo ikke meningen at de skal diagnostisere, men se om all utredning og behandling er prøvd og ev komme med forslag til hva som bør prøves.

Anonymkode: 748ef...f85

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet

Ja, fastelegens uttalelser har lite å si. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det hender de overprøver en fastlege. Men, spesiallister som har skrevet en skikkelig legeerklæring overprøver de ikke. Da må man få en second opinion fra en spesiallist. Det hender nav henviser til spesialister. 

Navs rådgivende overlege møter ingen personlig, ikke engang fastlegene får tak i dem. De leser all dokumentasjon og gir råd ut i fra det. Det er jo ikke meningen at de skal diagnostisere, men se om all utredning og behandling er prøvd og ev komme med forslag til hva som bør prøves.

Anonymkode: 748ef...f85

Jo, de overprøver spesialister. I mitt tilfelle en overlege i psykiatri, overlege ved smerteklinikk, revmatolog, i tillegg til fatslegen.

Anonymkode: 8c43f...33f

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, de overprøver spesialister. I mitt tilfelle en overlege i psykiatri, overlege ved smerteklinikk, revmatolog, i tillegg til fatslegen.

Anonymkode: 8c43f...33f

I datteren min sitt tilfelle; Fastlege, flere ortopeder (lokalt og ved Louisenberg) flere runder med MR/Røntgen osv. Neste nå er Ullevål, der de skal ha en siste undersøkelse før operasjon av begge hofter. Diagnose grov HD. Begrunnelse for avlsag: En kan da jobbe med "litt dysplasi". Vi hadde skjønt det om det var uføretrygd hun søkte, men det er altså AAP. Gått uten inntekt siden januar i fjor, nå får hun i det minste tiltakspenger. NAV mener at det finnes sikkert en jobb hun kan klare. Men hva skal hun leve av mens hun leter etter den jobben? Og hvem vil ansette noen som bare venter på en stor operasjon? Neste stopp er retten. Fordelen med å ikke ha inntekt er jo fri rettshjelp... 

Jeg fikk 50% ufør i 2014, kun fastlege og MR, ikke en eneste spesialist. Ingen tvil om at det har blitt strammet i overkant hardt inn på mulighetene for å få AAP... 

Anonymkode: d2776...5cc

• Liker 3
Skrevet

Ikke alle saker må innom navlegen. Min sak måtte ikke det og jeg fikk innvilget ufør.

Anonymkode: 4226e...af5

Skrevet

Her mente Nav legen at jeg var frisk og kunne jobbe 100%. Hadde da papirer fra fastlege og 4 forskjellige spesialister, fra 3 forskjellige sykehus. Sykdommene mine godt dokumentert. Klagde og fikk innvilget da.

Anonymkode: a3175...df2

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her mente Nav legen at jeg var frisk og kunne jobbe 100%. Hadde da papirer fra fastlege og 4 forskjellige spesialister, fra 3 forskjellige sykehus. Sykdommene mine godt dokumentert. Klagde og fikk innvilget da.

Måtte du leve på sosialstønad i mellomtiden da? Er det jeg frykter mest, for da går jeg ned i inntekt med over halvparten. Fra minstesats på aap, til 6250... klagen kan jo ta 6 mnd!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Måtte du leve på sosialstønad i mellomtiden da? Er det jeg frykter mest, for da går jeg ned i inntekt med over halvparten. Fra minstesats på aap, til 6250... klagen kan jo ta 6 mnd!

Det tok bare 3 uker, men det var og fordi de hadde utplassert en psykolog student, som gikk grundig gjennom papirene mine, og da fant ut at jeg har hatt en grusom barndom med seksuelt misbruk og fysisk og psykisk vold. Da var det plutselig så synd på meg, og jeg fikk AAP mot at jeg gikk i behandling hos psykolog. Men både psykologen og fastlegen min er enige om at det er grunnet mine fysiske sykdommer at jeg ikke kunne jobbe. Hadde det kun vært det psykiske, så hadde jeg vært i jobb. Og 3 år etter jeg fikk AAP, så ble jeg uføretrygdet. 

Håper du får innvilget AAP, er ikke gøy da man går og bekymrer seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...