Jump to content
Dave

Hvilken sivilingeniør retning?

Recommended Posts

Dave

Hei

Jeg går i 1.klasse på vgs, skal gå IB i vg2 og vg3.

Jeg har tenkt til å studere sivilingeniør. Jeg tror jeg kunne passet som sivilingeniør, og hører bare positivt om det nå for tiden. I tillegg er jeg god i matte, har R1 akkurat nå. Trives med så og si alle fag, så tenker at fysikk ikke blir et problem for meg. I tillegg kunne jeg tenke meg å jobbe med noe som er veldig bredt - ingeniøryrket har litt av hvert av fag i seg.

Noe jeg har tenkt på, er bla. selvfølgelig NTNU ... og årsakene til dette (tilfeldig rekkefølge):

- Nanoteknologi, Materialteknologi, Industriell kjemi og bioteknologi (hørt at det er svært tverrfaglig, kombinerer fys, kje og mat)

- Industriell økonomi og teknologiledelse (kombinerer økonomifag og er svært ettertraktet i arbeidslivet)

- Byggteknikk (mangel på byggingeniører i fremtiden, så aller mest ettertraktet + alltid vært glad i bygninger)

- Fysikk og matematikk (gir bredt utvalg)

- Datateknologi (svært gode jobbmuligheter)

- Marinteknikk (Norge er verdensledende, interesserer meg litt for havet, men mest skip)

- Elektronikk, Produksjon og produktutvikling (ettertraktet og bredet)

Så ja... nesten alt. 😅 Utelukker ikke alt annet heller.

Har også tenkt på i UIB:

- Medisinsk teknologi (da det vil være svært spennende å jobbe i forskning innenfor helse og teknologi). Hadde dette vært på NTNU ville dette garantert ligget høyt på min liste, da jeg stiller meg en smule skeptisk til UIB siden NTNU alltid har vært ledende i ingeniørfag. Vil det da være vanskelig å få seg arbeid, nettverk, osv. I tillegg er jo NTNU prestisje, Trondheim er en bedre studentby, og man er nesten bare omringet av realfagsnerder.

Tenker medisinsk teknologi, da jeg også kunne tenke meg å studere medisin. Men ingeniørfag frister mer, i og med at jeg er mye mer glad i matte enn biologi ... 

Noen tips? Still meg gjerne spørsmål om personlighet, evt. spesielle interesser som kan være med på å veie valg av studeiretning. Så skal jeg svare så godt jeg kan. Karakterer vil nok ikke være et problem. Har 6 i alle fag (utenom gym😆) nå i 1.semester vg1, og de neste 2 årene går jeg IB, hvor alle eksamenene er på slutten av vg3. Risky, men jobber jeg nevnt skal jeg klare et veldig godt snitt til å komme inn på alt.

- Dave

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har gått på ind.øk for mange år siden. Har jobbet med masse spennende og alltid elsket jobben min. Kan velge mellom veldig mye og har stor fleksibilitet. Sitter i dag i toppledergruppen i et mellomstort selskap. 

Anonymkode: da695...f8b

Dave

Høres bra ut. Hvilken studieretning valgte du? Hvilken kan du anbefale? 

AnonymBruker

Du kan studere medisinsk teknologi på NTNU, du må bare tilpasse retningen din litt selv. Jeg tar en doktorgrad i medisinsk teknologi der nå, det er mange forskjellige bakgrunner der. Men et godt valg er å starte på data, og gå retningen helseinformatikk f.eks. Ta noen utvalgte biologifag og så stiller du sterkt 😊

Men bare så du er advart, forskning er ikke så spennende som man skal ha det til. Såframt du ikke kommer deg inn i noe privat, og det finnes lite av dem innenfor feltet i Norge, så er du stuck på et universitet med midlertidige stillinger og krav om å måtte søke om egne midler. Det kommer selvfølgelig an på gruppen, men det går ofte veldig mye tid bort på «tull». Vær også forberedt på å måtte bruke en del tid på å forklare rene biologer veldig Basic ting, og bruke litt tid når de insisterer på å gjøre jobben din selv, selv om vi alle vet at de ikke får det til 😛

Anonymkode: 34681...88a

Dave
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan studere medisinsk teknologi på NTNU, du må bare tilpasse retningen din litt selv. Jeg tar en doktorgrad i medisinsk teknologi der nå, det er mange forskjellige bakgrunner der. Men et godt valg er å starte på data, og gå retningen helseinformatikk f.eks. Ta noen utvalgte biologifag og så stiller du sterkt 😊

Men bare så du er advart, forskning er ikke så spennende som man skal ha det til. Såframt du ikke kommer deg inn i noe privat, og det finnes lite av dem innenfor feltet i Norge, så er du stuck på et universitet med midlertidige stillinger og krav om å måtte søke om egne midler. Det kommer selvfølgelig an på gruppen, men det går ofte veldig mye tid bort på «tull». Vær også forberedt på å måtte bruke en del tid på å forklare rene biologer veldig Basic ting, og bruke litt tid når de insisterer på å gjøre jobben din selv, selv om vi alle vet at de ikke får det til 😛

Anonymkode: 34681...88a

Ok, takk for tips.

Forresten så blir mye av tiden generelt i Norge blir brukt på "tull". 😝 Bare midlertidig jeg ser litt på helse-/medisinteknologi. 

Hvordan er NTNU? Hører overalt at det sosiale er på plass, men er det veldig vanskelig akademisk, og hvordan opplever du overgangen fra vgs til NTNU?

Annonse

AnonymBruker

Samtlige retninger du nevner er det gode muligheter for jobb. Så velg etter interesse er mitt råd ;) du skal tross alt studere i 5 år.

Anonymkode: 5ba5c...5f3

Dave
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtlige retninger du nevner er det gode muligheter for jobb. Så velg etter interesse er mitt råd ;) du skal tross alt studere i 5 år.

Anonymkode: 5ba5c...5f3

Skjønner. Nå vet jeg ikke så mye hva som er mine interesser. Jeg er flink i mye, men det betyr jo ikke at jeg interesserer meg for det, som gjør det vanskelig for meg å velge. Når jeg har matte, kjemi og fysikk de neste årene på IB får jeg sikkert mer innsikt av hva det er som egentlig interesserer meg. Skal også ha økonomi, da får jeg også se om indøk er noe for meg. Foreløpig ville jeg sagt at jeg er sterkest i matte, i naturfag ville jeg sagt kjemi. I alle årene jeg har hatt naturfag har jeg hatt sinnsykt lite fysikkrelaterte temaer, men masse kjemi.

Jeg har sett på denne artikkelen: https://www.tu.no/artikler/dette-tror-ingenior-arbeidsgiverne-om-de-neste-tre-arene/376670 (bildet vedlagt av det jeg snakker om)

Da bekymrer det meg dersom jeg skulle velge industriell kjemi og bioteknologi. Materialteknologi er vel på en måte også kjemiingeniør vel? Eller kanskje en blanding av mye annet? Norge er jo ikke et land som er kjent for kjemi akkurat ... Derfor er jeg litt redd for at dersom det er veien jeg vil gå, så vil arbeidsmarkedet være smalt, og jeg har ikke like mange muligheter som alle de andre ingeniørene.

Alle utdanninger overalt sier "at det er gode jobbmuligheter", noe jeg stiller meg skeptisk til av og til. Jeg må vurdere jobbmuligheter sammen med interesser.

image.png.ecddc9db9d69d27de84c330d469c8569.png

Edited by Dave

agata

Jeg gikk kjemi og bioteknologi på NTNU for omtrent ti år siden og er fornøyd med det. Det er flere retninger du kan velge å fordype deg i, men de mest populære er nok materialteknologi eller prosesskjemi. Hvor lett det er å få seg jobb etterpå varierer veldig fra år til år. Da jeg var ferdig hadde nesten alle i klassen (selv de med dårlig snitt) jobb før masteren var levert. Året etter var det krise i oljebransjen og nesten ingen fikk seg jobb. Og sånn var det for mange i kullene over meg også, så jeg ville ikke legge så mye vekt på hvordan arbeidsmarkedet er akkurat i dag - det har garantert endret seg til du er ferdig! 

Selv valgte jeg å studere materialteknologi og ta en doktorgrad, og nå jobber jeg som forsker innenfor fornybar energiteknologi. De jeg studerte med jobber med alt fra oljebransjen, som selgere av tekniske produkter, i offentlig forvaltning, som forskere i akademia, lærere på videregående, prosjektledere etc... 

Du skal vite at det første året på siving er veldig likt på de forskjellige linjene, noe som gjør det relativt lett å skifte retning hvis du finner ut at du har valgt feil etter ett år eller to. 

AnonymBruker

En venninne av meg er gift med en teleingeniør. Han tjener fett! Hadde det vært noe? En teknologi som er kommet for å bli, kan man si.

Anonymkode: 05fa2...44b

Dave
14 minutter siden, agata skrev:

Jeg gikk kjemi og bioteknologi på NTNU for omtrent ti år siden og er fornøyd med det. Det er flere retninger du kan velge å fordype deg i, men de mest populære er nok materialteknologi eller prosesskjemi. Hvor lett det er å få seg jobb etterpå varierer veldig fra år til år. Da jeg var ferdig hadde nesten alle i klassen (selv de med dårlig snitt) jobb før masteren var levert. Året etter var det krise i oljebransjen og nesten ingen fikk seg jobb. Og sånn var det for mange i kullene over meg også, så jeg ville ikke legge så mye vekt på hvordan arbeidsmarkedet er akkurat i dag - det har garantert endret seg til du er ferdig! 

Selv valgte jeg å studere materialteknologi og ta en doktorgrad, og nå jobber jeg som forsker innenfor fornybar energiteknologi. De jeg studerte med jobber med alt fra oljebransjen, som selgere av tekniske produkter, i offentlig forvaltning, som forskere i akademia, lærere på videregående, prosjektledere etc... 

Du skal vite at det første året på siving er veldig likt på de forskjellige linjene, noe som gjør det relativt lett å skifte retning hvis du finner ut at du har valgt feil etter ett år eller to. 

Okei, takk, det beroliget meg. Da gjenstår det vel kanskje interesser, og det kan jeg vel ikke fastslå før jeg kanskje har hatt kjemi og fysikk en stund.

Dave
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg er gift med en teleingeniør. Han tjener fett! Hadde det vært noe? En teknologi som er kommet for å bli, kan man si.

Anonymkode: 05fa2...44b

Geofag og slikt har ikke gitt meg godt inntrykk for å si det sånn. Synes at realfagsdelen av geografi har vært dritkjedelig 🤣

Annonse

AnonymBruker

Du bør tenke på om det er mulighet for jobb i nærområdet der du vil bo. En byggingeniør kan som regel få jobb nesten overalt, mens en ingeniør i nano teknologi vil gjerne måtte bosette seg der det er jobb å få... 

Men velg jobb etter interesse, først og fremst. Husk at du sannsynligvis skal bruke mesteparten av livet innenfor det du utdanner deg til. Da er det greit å synes at jobben er litt interessant. 

Anonymkode: bc930...c76

Dave
På 13.2.2020 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Du bør tenke på om det er mulighet for jobb i nærområdet der du vil bo. En byggingeniør kan som regel få jobb nesten overalt, mens en ingeniør i nano teknologi vil gjerne måtte bosette seg der det er jobb å få... 

Men velg jobb etter interesse, først og fremst. Husk at du sannsynligvis skal bruke mesteparten av livet innenfor det du utdanner deg til. Da er det greit å synes at jobben er litt interessant. 

Anonymkode: bc930...c76

Selvfølgelig. Er nok villig til å flytte på meg rundt i Norge for å få jobb.