Gjest burken Skrevet 8. juni 2005 #1 Skrevet 8. juni 2005 Tiden er inne for å slutte med kirkebryllup. Prester i statskirken går langt uten å kunne dokumentere hvor gud er. Bibelens kvinnesyn holder heller ikke mål. Det finnes desverre ingen gud, og bryllup på tinghuset kan være svært stemningsfullt.
Gjest Bodillen Skrevet 8. juni 2005 #4 Skrevet 8. juni 2005 Kirkebryllup er kun for dem som med hånden på hjertet kan love å elske og ære hverandre til døden skiller dem... Det norske folk står og hykler i kirken hver bidige lørdag.
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2005 #6 Skrevet 9. juni 2005 Kirkebryllup er for dem som er kristne. Enig.
Iskvinnen Skrevet 9. juni 2005 #7 Skrevet 9. juni 2005 Bryllup på tinghuset kan ikke være stemningsfult nei! Man har en tilmålt tid, og så står det noen og pisker på for at man skal komme fort ut av rommet slik at neste par kan komme inn. Ta gratulasjonene utenfor fikk vi beskjed om i et bryllup jeg var i e n gang.
Dru Skrevet 9. juni 2005 #8 Skrevet 9. juni 2005 Og det samme skjedde i et bryllup jeg var i i kirken. Merkelig, det der. Selvfølgelig kan tinghusbryllup være stemningsfullt.
mari Skrevet 10. juni 2005 #9 Skrevet 10. juni 2005 Iskvinnen: jeg hadde et kjempe fint bryllup i tinghuset. Vi var bare nærmeste familie og det gikk fort, men vi hadde i tillegg et stort bryllup dagen etter og den festen var råere enn noe annet bryllup jeg har vært i! Man kan nå også gifte seg med humanetisk forbund (de hadde sermoni for oss dagen etter) og det er et fulverdig, hvis ikke mer enn det, alternativ til kirken, for oss som ikke tror på Gud. Det er i mine øyne hykleriskt å gifte seg i kirken hvis man selv sier at man ikke tror (er man tviler ell. så er det greit)
Iskvinnen Skrevet 10. juni 2005 #10 Skrevet 10. juni 2005 Ok, det med at det ikke er koselig på tinghuset var vel mest noe tull som poppet ut av uvitenhet, jeg innrømmer den. Sorry :oops:
Gjest Bodillen Skrevet 10. juni 2005 #11 Skrevet 10. juni 2005 Kirkebryllup er for dem som er kristne. Så de som er kristne kan altså med hånden på hjertet love at de skal elske og ære ektefellen til døden skiller dem ad....? Hvordan mener du de kan det, egentlig?
Gjest Sukkerert Skrevet 11. juni 2005 #12 Skrevet 11. juni 2005 Kirkebryllup er kun for dem som med hånden på hjertet kan love å elske og ære hverandre til døden skiller dem... Det norske folk står og hykler i kirken hver bidige lørdag. Det er vel like mye "hykleri" om en gjør det i tinghuset. Løftet går ut på det samme.
Gjest Lovisa Skrevet 11. juni 2005 #13 Skrevet 11. juni 2005 Hykleri er det vel først når man sier noe man ikke mener. De fleste som vier seg ønsker å være trofaste og leve sammen resten av livet. At de senere ikke klarer å holde løftet er en annen ting. Jeg mener at selv om mange altså ikke klarer å holde det de ærlig lovte, skal vi ikke være formyndere og si at man derfor bør slutte med vielsesseremonien.
Gjest Gjesta Skrevet 3. juli 2005 #14 Skrevet 3. juli 2005 Kirkebryllup er kun for dem som med hånden på hjertet kan love å elske og ære hverandre til døden skiller dem... Jasså....... Kirkebryllup er vel for dem som ønsker Guds velsignelse over ekteskapet sitt...? Og for dem som ønsker å love Gud like mye som de lover hverandre? Og for dem som bryr seg om å holde tradisjoner i hevd? Og for dem som ønsker en fin ramme rundt dagen sin, uten at de gamle tantene skal sutre i bakgrunnen over at det ikke blir skikkelig om det ikke er full pakke i kirken? Og for dem som rett og slett har lyst til å gifte seg i kirken? Og for dem som absolutt ikke har lyst til å gifte seg på et kontor? Eller?
Gjest Sukkerert Skrevet 3. juli 2005 #15 Skrevet 3. juli 2005 Heter det strengt tatt kirkebryllup? Bryllup er det samme som festen i forbindelse med ekteskapsinngåelse. Og det er jo ikke i kirka festen/bryllupet foregår.
mari Skrevet 3. juli 2005 #16 Skrevet 3. juli 2005 Jasså....... Kirkebryllup er vel for dem som ønsker Guds velsignelse over ekteskapet sitt...? Og for dem som ønsker å love Gud like mye som de lover hverandre? Og for dem som bryr seg om å holde tradisjoner i hevd? Og for dem som ønsker en fin ramme rundt dagen sin, uten at de gamle tantene skal sutre i bakgrunnen over at det ikke blir skikkelig om det ikke er full pakke i kirken? Og for dem som rett og slett har lyst til å gifte seg i kirken? Og for dem som absolutt ikke har lyst til å gifte seg på et kontor? Eller? Jeg er enig i de to første påstandene dine, og mener at det er eneste grunnen til å gifte seg i kirken. Synes at det er hyklerisk å stå foran en gud som man ikke tror på å love noe som helst! Å gifte seg i kirken for å glede gamle tanter viser vel egentlig bare mangel på ryggrad. dessuten finnes det allternativer i dag som ikke innebærer å gifte seg på et kontor! HEF har fått vigsel rett, de har ingen oppfatning om hva som er rett eller galt når det kommer til livssyn og er derfor et bedre allterativ en en prest (i mine øyne) som tar utgangspunkt i at de som gifter seg tror på det samme som han gjør. Man har også større valgfrihet når det kommer til lokale med HEF, man kan få det så og si der man vil (vi hadde det på hytta, dog før de fikk vigselsrett). Håper de som ikke er kristne og som skal gifte seg fremover i hvertfall ser på alternativene som finnes og ikke tror at det er kirken eller et kontor!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå