Gå til innhold

Stopp trakasseringen mot folk med skrivefeil og/eller dysleksi!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så trist å se hvordan folk som skriver noen ord feil her og der hele tiden skal bli angripet og rettet på. Jeg synes sånt grenser til trakassering. Jeg mener at folk som kommer inn i en debatt kun for å rette på andres skrivefeil har ingenting å gjøre i debatten, og har ingen poeng å komme med veldig ofte. 
Det ødelegger debatten. Skulle ønske man kunne rapportere dem og at mods og admins sendte de en advarsel eller evt utestengte dem! 

NOK NÅ!

Anonymkode: 53d02...f04

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Har hatt ett besøk i dagboka mi her, og det var av typen ---- "du skriver ett ord feil", så berører ikke bare debatter.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Sparkling_Pink skrev:

Jepp. Har hatt ett besøk i dagboka mi her, og det var av typen ---- "du skriver ett ord feil", så berører ikke bare debatter.

Sa ikke det heller

Skrevet

Helt uenig! Jeg har noen skrivefeil, og jeg setter pris på det når noen opplyser meg om hvordan jeg kan skrive riktig. Da kan jeg forbedre meg og få et bedre skriftspråk.

Så lenge man ikke er ufyselig når man gjør det da :)

Anonymkode: cc629...2f5

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig! Jeg har noen skrivefeil, og jeg setter pris på det når noen opplyser meg om hvordan jeg kan skrive riktig. Da kan jeg forbedre meg og få et bedre skriftspråk.

Så lenge man ikke er ufyselig når man gjør det da :)

Anonymkode: cc629...2f5

Deg om det. Jeg synes bare det er litt sær ting å gjøre eller å henge seg oppi. Folk ville ikke gjort det face to face om noen sa sj-lyden når det kj. Sosiale antenner er en fin ting!

Slik jeg har observert er de fleste ufyselige når de skal uoppfordret rette på andre

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Deg om det. Jeg synes bare det er en litt sær ting å gjøre eller å henge seg oppi. Folk ville ikke gjort det face to face om noen sa sj-lyden når det er kj. Sosiale antenner er en fin ting!

Slik jeg har observert er de fleste ufyselige når de skal uoppfordret rette på andre

Skrevet

Det er fullt mulig å hjelpe og rette på skrivefeil på en respektfull måte. Masteroppgaven min ble korrekturlest av veilederen min og kjæresten min i fellesskap da jeg hadde foreslått dette. De skjønte hva de drev på med, mens jeg stod på sidelinja og så på kjempeforundret over hvor raske de var. Det de brukte noen timer på, hadde jeg brukt dager for å få til.

Det er svært få ganger at jeg synes det er relevant for et tema å påpeke "korrekt" forvirringsmetode, for det er slik ordrekkefølgen er for meg. Og jeg er pinlig klar over at mesteparten av folk ikke har det slik. Det bør derimot være mulig å si ifra når noe har settningsoppbygging som gjør inneholdet utilgjengelig, for da er tema uklart.

• Liker 3
Skrevet

Har ikke registrert at den har begynt en gang. Trakasseringen eller halshuggingen av de som antyder en skrivefeil og foreslår hva som er riktig derimot.

Anonymkode: 29225...82c

• Liker 5
Skrevet

Det som er fryktelig irriterende er at så mange skriker opp om dysleksi med en gang. 

Akkurat som alle som ikke liker ting skriker opp om at de har allergi. 

Man ser lett når det er dysleksi eller litt dårlig språk som er problemet. Men veldig mange gidder rett og slett ikke, de skriver sms språk, dialekt, gidder ikke se over eget innlegg, eller har aldri anstrengt seg for å lære seg godt språk. 

Om noe synes jeg de aller fleste her inne overser dårlig språk, og svarer på spørsmålet i tråden. 

Anonymkode: 9d3ac...c4d

• Liker 13
Skrevet

Å skrive et ord feil er ikke farlig. Men de som konsekvent mangler tegnsetting, bommer på oppbygging av setninger, har grove gramatiske feil (hun/henne er et godt eksempel), eller skriver dialekt fortjener påpakk. Det er skrekkelig å lese, og det gjør faktisk at du fremstår dum. De fleste som sliter med skrivingen har heller ikke dysleksi, de har vondt i viljen. 

Anonymkode: 0d067...c96

• Liker 11
Skrevet
På 12.2.2020 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Deg om det. Jeg synes bare det er litt sær ting å gjøre eller å henge seg oppi. Folk ville ikke gjort det face to face om noen sa sj-lyden når det kj. Sosiale antenner er en fin ting!

Jeg har flere ganger blitt rettet på og fortalt at ‘det heter ikke sjino, men kino’ av folk rundt meg 😅

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo rapporteres det, er jo avsporing.

Anonymkode: 6504f...c05

• Liker 2
Skrevet
Sitat

Jeg mener at folk som kommer inn i en debatt kun for å rette på andres skrivefeil har ingenting å gjøre i debatten, og har ingen poeng å komme med veldig ofte. 

Jeg tenker at de som gjør slike ting har lite å bedrive fritiden sin med. Kanskje de ikke tenker igjennom hva de egentlig gjør ,men er enig i at det virker direkte uforskamma. Mange elsker å rette opp andre bare for å kunne føle seg på topp selv . Ikke bare bak skjermen ,men i det virkelige liv også. Alt det fremmede sier til meg på nettet som er negativt ladet preller bare rett av. Jeg kan diskutere ting med mennesker ,men om noen er direkte idiotiske glir det bare rett i glemmeboka . Livet er såpass kort at jeg vil heller bruke tida mi på positive ting i det virkelige liv enn å dvele ved en stygg kommentar fra en ukjent på nettet.

Ikke ta det personlig ,folk som hakker på andre føler seg ofte ikke bra nok selv . Det er noe alle vet :) Synes faktisk litt synd på de som gjør det ,da de ofte har "issues" selv . Mange kan nok si at åneeei jeg har ikke issues ,jeg skriver hva jeg vil ædabæda bla bla bla .. det er det som er issues i mine øyne. Er man lykkelig selv har man ikke behov for å tråkke på andre.

• Liker 3
Skrevet

To anonyme som mener det er "lett å se" når det er dysleksi og når det er "har ikke anstrengt seg for å lære et godt språk" eller "har vondt i viljen". Hvordan i alle dager ser en forskjellen?

Hilsen undrende dyslektiker.

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å skrive et ord feil er ikke farlig. Men de som konsekvent mangler tegnsetting, bommer på oppbygging av setninger, har grove gramatiske feil (hun/henne er et godt eksempel), eller skriver dialekt fortjener påpakk. Det er skrekkelig å lese, og det gjør faktisk at du fremstår dum. De fleste som sliter med skrivingen har heller ikke dysleksi, de har vondt i viljen. 

Anonymkode: 0d067...c96

Enig. Og slenger på særskrivingsfeil i samme slengen. Altså det mange kaller orddelingsfeil. Det er så utrolig slitsomt å lese og har så langt jeg vet ikke noe med dysleksi å gjøre .

Anonymkode: ab2ee...bbd

• Liker 6
Skrevet

Har ikke folk stavekontroll på laptopen eller Ipaden sin?

• Liker 3
Skrevet
På 13.2.2020 den 2.30, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så trist å se hvordan folk som skriver noen ord feil her og der hele tiden skal bli angripet og rettet på. Jeg synes sånt grenser til trakassering. Jeg mener at folk som kommer inn i en debatt kun for å rette på andres skrivefeil har ingenting å gjøre i debatten, og har ingen poeng å komme med veldig ofte. 
Det ødelegger debatten. Skulle ønske man kunne rapportere dem og at mods og admins sendte de en advarsel eller evt utestengte dem! 

NOK NÅ!

Selv dyslektikere har stavekontroll, så det er nok ikke det som alltid er problemet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at hvis et innlegg er skrevet på en slik måte at det er umulig å forstå, eller lett kan misforstås, må det være lov å nevne det. Å bare påpeke skrivefeil bare for å markere seg ha gjort det er avsporing av tråden og kan trygt rapporteres. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Sparkling_Pink skrev:

To anonyme som mener det er "lett å se" når det er dysleksi og når det er "har ikke anstrengt seg for å lære et godt språk" eller "har vondt i viljen". Hvordan i alle dager ser en forskjellen?

Hilsen undrende dyslektiker.

Ditt innlegg, for eksempel. Det er fullstendig skivebom når det gjelder kommareglene, det har ikke noe med dysleksi å gjøre når det er såpass konsekvent. Du vet ikke når man skal bruke "man" og når man skal bruke "en", som heller ikke har noe med at ord og setninger stokker seg å gjøre. Det har heller ikke regel om stor bokstav ved bruk av anførselstegn, som du også konsekvent gjør feil. 

Benekter ikke at du er dyslektiker også, altså. Men feilene du gjør i innlegget ditt er på ingen måte direkte linket til dysleksi. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ditt innlegg, for eksempel. Det er fullstendig skivebom når det gjelder kommareglene, det har ikke noe med dysleksi å gjøre når det er såpass konsekvent. Du vet ikke når man skal bruke "man" og når man skal bruke "en", som heller ikke har noe med at ord og setninger stokker seg å gjøre. Det har heller ikke regel om stor bokstav ved bruk av anførselstegn, som du også konsekvent gjør feil. 

Benekter ikke at du er dyslektiker også, altså. Men feilene du gjør i innlegget ditt er på ingen måte direkte linket til dysleksi. 

Og hvordan i helvete vet du det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...