Gå til innhold

Barnet mitt mobber et annet barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man? Vi, lærer og helsesykepleier har snakket med han, men han stopper ikke.  Det er litt dårlig miljø på skolen og vårt barn har også blitt plaget av andre ( også den personen han mobber nå). Jeg føler meg ganske maktesløs. Han går bare i 2. Klasse så de er enda små. Lurer på å prøve å invitere det andre barnet hjem til oss og prøve å spleise de litt sammen. Noen som har erfaringer? 

Anonymkode: afd45...6b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres lurt ut å invitere barnet hjem ja..og bra du tar tak. Viktig at foreldre er på banen ved mobbing 

Anonymkode: f2eae...531

• Liker 8
Skrevet

Føler med dere. Dette er ikke lett. Mobbesaker er ofte komplekse og tar tid å løse. Vil absolutt oppfordre dere til å fortsette med jevnlige møter med skole og helsesøster. Viktig med et godt samarbeid mellom dere og foreldrene til den andre eleven som blir mobbet. Det er også viktig å snakke med gutten deres. Er det noe han strever med? Kan han søke hjelp til bup f.eks? 

Angående det å invitere barnet som blir mobbet til dere, så er det en god tanke, men jeg tror ikke det vil falle i god jord. Det må hvertfall være helt frivillig for eleven som blir mobbet. Jeg ble mobbet på barneskolen og hadde mobberen helt opp i halsen. Jeg hadde absolutt ikke hatt noe ønske om å dra alene til han ei heller at han skulle komme til meg. Først i voksen alder har vi fått ordnet opp og snakket om det. 

• Liker 4
Skrevet

Du får fotfølge han på skolen og gripe inn hver gang han begynner. Dere skal jo liksom være ressurspersoner på dette og så er dere så tafatte? "Vi har snakket og han vil ikke" høres veldig veikt ut. Korrigering må til, og å fjerne goder. Hadde mitt barn blitt mobbet hadde jeg ALDRI sendt han hjem til mobberen. Galskap. 

Anonymkode: 69aa8...35c

• Liker 11
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde mitt barn blitt mobbet hadde jeg ALDRI sendt han hjem til mobberen. Galskap. 

Ikke jeg heller. 

• Liker 6
Skrevet

Men hun spør jo om råd da... ;) Og ser ut som hun vil gjerne ta tak i dette . Det synes jeg er positivt 😊

• Liker 6
Skrevet

Vel. Jeg gjorde det og det løste seg ved at de fikk leke sammen hjemme hos hverandre. De ble ikke bestevenner, men barnet mitt slapp å bli plaget mere. Så det går an, selv om man ikke alltid egentlig vil. Man må se det litt an. 

Anonymkode: 41772...e3f

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får fotfølge han på skolen og gripe inn hver gang han begynner. Dere skal jo liksom være ressurspersoner på dette og så er dere så tafatte? "Vi har snakket og han vil ikke" høres veldig veikt ut. Korrigering må til, og å fjerne goder. Hadde mitt barn blitt mobbet hadde jeg ALDRI sendt han hjem til mobberen. Galskap. 

Hvordan skal vi være «ressurspersoner på dette»? vi er ikke eksperter på mobbing, og vi må på jobb hver dag. Vi stiller opp med det hi kan utenfor skolen, men skoletiden må nesten skolen ordne opp. 

ts

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Jeg gjorde det og det løste seg ved at de fikk leke sammen hjemme hos hverandre. De ble ikke bestevenner, men barnet mitt slapp å bli plaget mere. Så det går an, selv om man ikke alltid egentlig vil. Man må se det litt an. 

Anonymkode: 41772...e3f

Interessant. Hvor gamle var barna? 

ts

Skrevet

Først og fremst: VELDIG bra at du faktisk tørr å se at ditt barn mobber!! Så utrolig mange foreldre som er i fornektelse og ikke vil innse sannheten.

Har ingen spesielt gode råd, men ta deg tid til barnet ditt, inviter han heller inn til deg enn å kjefte på han. Slik du forteller høres det ut som at han har begynt å mobbe på grunn av sine vanskelige følelser knyttet til mobbingen. Ha de gode samtalene med han, legg vekk telefonen og gi han av tiden din. Vær skikkelig interessert, spørr han hvordan skoledagen har vært, hvem han har vært med, hva de har gjort osv., kanskje så vil det føre til at han forteller selv om han har vært slem med noen, og det vil også kanskje bli lettere for han å fortelle hvorfor han gjorde det. Gi han verktøyene til å løse de vonde følelsene sine, uten at det skal gå ut over andre. 

• Liker 4
Skrevet

En gutt i klassen til min eldste plaget gutten nin ganske kraftig en lang periode. Her ble løsninga å spleise de to sammen, skape et vennskap og en allianse. Det fungerte bra, og de er ganske gode venner nå. 

Anonymkode: ffade...910

• Liker 2
Skrevet

Du har oppdratt et sterkt barn. Heller mobber enn offer.

Anonymkode: a6024...bb3

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han har jo vært begge deler da :( 

ts

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er kontakten med foreldrene til han som blir mobbet? Hva med å spørre om å møtes hjemme hos han som blir mobbet? Så møtes dere på trygg grunn for han, og ikke for ditt barn. Inviterer dere mobbeofferet hjem til dere kommer han hjem til mobberen og på utrygg grunn, høres ikke ut som det beste utgangspunktet. Og du skal selvsagt være med og være tett på hele tiden! Evt møte mobbeofferet med en forelder på noe som han er god og trygg på, eller noe barna kan ha til felles og skape en relasjon gjennom?

Så må du godta at de sikkert ikke blir bestevenner, det kan ikke være målet i en mobbesak, men at de skal oppføre seg fint med hverandre. 

Anonymkode: 4037a...4a4

• Liker 5
Skrevet

hvordan mobber han? fysisk, psykisk?

Anonymkode: b7813...7fe

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære.. for en drøy ting å si. Man er ikke svak om man blir mobbet! 

• Liker 13
Skrevet

Og hva sier sønnen din selv om dette? 

Anonymkode: 4037a...4a4

Skrevet

Vi har litt erfaring med mobbing på skolen til barnet mitt, hvor han har vært involvert på begge sider. 

Det første som gjøres var at skolen tok kontakt med foreldrene, så hadde vi møte med barna, foreldre, lærere og rektor(uten de som ble mobbet). Så tok vi kontakt med foreldrene til den som ble mobbet og visa verca og avtalte et møte med alle til stede hvor vi dro hjem til en av oss og mobberne måtte pent be om unnskyldning. Dette har fungert ypperlig og vi har stoppet videre mobbing på denne måten. Få foreldre ønsker at barna sine skal mobbe, og kontakten mellom oss foreldre har vært ufattelig viktig for å stoppe mobbingen. 

Rektoren på skolen våres slår bein hardt ned på mobbing, og elevene har stor respekt for rektor på en god måte. 

Anonymkode: c6ee8...fba

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har litt erfaring med mobbing på skolen til barnet mitt, hvor han har vært involvert på begge sider. 

Det første som gjøres var at skolen tok kontakt med foreldrene, så hadde vi møte med barna, foreldre, lærere og rektor(uten de som ble mobbet). Så tok vi kontakt med foreldrene til den som ble mobbet og visa verca og avtalte et møte med alle til stede hvor vi dro hjem til en av oss og mobberne måtte pent be om unnskyldning. Dette har fungert ypperlig og vi har stoppet videre mobbing på denne måten. Få foreldre ønsker at barna sine skal mobbe, og kontakten mellom oss foreldre har vært ufattelig viktig for å stoppe mobbingen. 

Rektoren på skolen våres slår bein hardt ned på mobbing, og elevene har stor respekt for rektor på en god måte. 

Anonymkode: c6ee8...fba

Det tror jeg også. Vi har grei kontakt med foreldrene til det andre barnet, og vil gjerne samarbeide med de. Rektoren på vår skole er dessverre ganske tafatt, så jeg føler meg litt rådvill. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Hva har dere gjort forebyggende før han begynte å mobbe? Evt hva sa dere når han ble mobbet selv? (Trenger ikke dele, bare tenke)

for er nok ett eller annet det som han holder fast ved, siden han ikke ønsker å stoppe.

lykke til skal du ha hvertfall...! Er ikke moro når barna våre gjør dumme ting!

Anonymkode: 302a0...109

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...