AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #1 Skrevet 12. februar 2020 Dere som jobber med eller har erfaring med autisme, hvordan kan man hjemme ta en enkel sjekk på om en 1-åring har autisme? Anonymkode: e1bdc...df9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 12. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som jobber med eller har erfaring med autisme, hvordan kan man hjemme ta en enkel sjekk på om en 1-åring har autisme? Anonymkode: e1bdc...df9 Men kjære deg, tror du virkelig at det er mulig? Er en grunn til at fagfolk bruker månedsvis på å teste ut et barn. Dessuten, en 1 åring er ikke testbar. Anonymkode: 574ce...b0e 58
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #3 Skrevet 12. februar 2020 Det er ikke mulig. Anonymkode: 8f0c5...e30 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #4 Skrevet 12. februar 2020 Er det mulig😳 Anonymkode: 61247...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #5 Skrevet 12. februar 2020 Det er umulig, da dette tar måneder å teste, du må kontakte fagfolk om du har mistanke på autisme. Anonymkode: 199c6...9fc 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #6 Skrevet 12. februar 2020 Ærlig talt, nå må enkelte slutte å mase om diagnoser på barn, autisme i særdeleshet. Folk er jo helt besatt av det! Hvis en unge gjør noe rart (som unger gjør hele tida) da kommer til stadighet spørsmålet opp om det er autisme. Setter lekene på rekke? Autisme. Lite blikkontakt, sent språk? Autisme. Lite sosial unge som vil være i fred? Autisme autisme. Eller motsatt; ungen tar ukritisk kontakt med fremmede? Autisme det au gitt. Det er jo nærmest blitt en folkesport å hobbydiagnostisere egne og andres barn i autismespekteret. Verste er at folk som jobber med barn og burde vite bedre også holder på sånn. Barnevernet mente gutten vår hadde autisme, det hadde han ikke. Er bare litt spesiell. Skal fortelle noe om autisme. Det er en sjelden tilstand. Har god kjennskap til to gutter med alvorlig autisme. Den ene som var verst rammet var jeg ikke overrasket når jeg hørte om diagnosen et par år senere. Han var en svært motorisk flink og ellers normal unge på 6 måneder, men komplett umulig å oppnå noe som helst kontakt med. Reagerte ikke på andre mennesker. DET var alvorlig autisme. Anonymkode: d32fe...39f 17
Mezzosoprena Skrevet 12. februar 2020 #7 Skrevet 12. februar 2020 Slike diagnoser krever vel lange utredninger av helsepersonell og andre eksperter før man kan si med sikkerhet at noen har dem. Hvordan i all verden kan du få deg til å tro at det finnes noen enkel hjemmetest? 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. februar 2020 #8 Skrevet 12. februar 2020 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men kjære deg, tror du virkelig at det er mulig? Er en grunn til at fagfolk bruker månedsvis på å teste ut et barn. Dessuten, en 1 åring er ikke testbar. Anonymkode: 574ce...b0e 1 uke for autisme diagnose. Men først blir Ppt involvert mht å observere barnet i bhg og se om det er grunn til bekymring. Ser de tegn på at barnet trenger ekstra ressurs i form av spesialpedagog så settes det tiltak på det. Merker de så at det er mistanke om autisme søkes det om utredning til Habiliteringsenter som bruker en uke med forskjellige tester og observasjoner av fagfolk, psykolog og lege. Men det er mange tegn man kan se etter om man mistenker autisme. Sosiale ferdigheter Barnet reagerer ikke på navnet sitt Unngår øyekontakt Motsetter seg å bli løftet opp og kost med - skriker for å bli satt ned Mindre variert lek med mindre fantasilek og imitasjon Ønsker å leke alene - trekker seg tilbake i sin egen verden, eller har påfallende måte å være sammen med andre på Språk Starter å snakke senere enn andre barn Kan etterhvert slutte å bruke ord og setninger som det tidligere kunne si Snakker med en unormal tone eller rytme, lager uvanlige lyder Kan gjenta ord og setninger, men forstår ikke hvordan det skal bruke dem Mindre bruk av gester som å vinke, peke, vise frem og nikke Atferd Utfører gjentatte bevegelser, som det å stå å gynge med kroppen eller vri hendene Utvikler sære vaner og ritualer Blir forstyrret av den minste endring i rutiner og vaner, som for eksempel at du flytter på en gjenstand som barnet har stilt opp Kan være selvskadende, som å stange hodet i veggen eller å bite seg selv Hyperaktivitet Kan bli fascinert av deler av en gjenstand, som for eksempel hjulet på en lekebil, smaken eller lukten av bilen. https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/autisme-symptomer-og-tegn/ Endret 12. februar 2020 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #9 Skrevet 12. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som jobber med eller har erfaring med autisme, hvordan kan man hjemme ta en enkel sjekk på om en 1-åring har autisme? Anonymkode: e1bdc...df9 Jeg vil nok si det er litt tidlig å se etter autisme enda, men er det noen spesifikke tegn du har merket deg. Som gjør at du tenker på dette? Er barnet ett år (12 mnd) eller litt mer? Ofte kan man begynne å se tegn rundt 1,5-2 år, men en diagnose kan selvsagt ikke setter før det har foregått en mer faglig vurdering. Anonymkode: 04b10...25b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #10 Skrevet 12. februar 2020 48 minutter siden, WhisperingWind skrev: 1 uke for autisme diagnose. Men først blir Ppt involvert mht å observere barnet i bhg og se om det er grunn til bekymring. Ser de tegn på at barnet trenger ekstra ressurs i form av spesialpedagog så settes det tiltak på det. Merker de så at det er mistanke om autisme søkes det om utredning til Habiliteringsenter som bruker en uke med forskjellige tester og observasjoner av fagfolk, psykolog og lege. Men det er mange tegn man kan se etter om man mistenker autisme. Sosiale ferdigheter Barnet reagerer ikke på navnet sitt Unngår øyekontakt Motsetter seg å bli løftet opp og kost med - skriker for å bli satt ned Mindre variert lek med mindre fantasilek og imitasjon Ønsker å leke alene - trekker seg tilbake i sin egen verden, eller har påfallende måte å være sammen med andre på Språk Starter å snakke senere enn andre barn Kan etterhvert slutte å bruke ord og setninger som det tidligere kunne si Snakker med en unormal tone eller rytme, lager uvanlige lyder Kan gjenta ord og setninger, men forstår ikke hvordan det skal bruke dem Mindre bruk av gester som å vinke, peke, vise frem og nikke Atferd Utfører gjentatte bevegelser, som det å stå å gynge med kroppen eller vri hendene Utvikler sære vaner og ritualer Blir forstyrret av den minste endring i rutiner og vaner, som for eksempel at du flytter på en gjenstand som barnet har stilt opp Kan være selvskadende, som å stange hodet i veggen eller å bite seg selv Hyperaktivitet Kan bli fascinert av deler av en gjenstand, som for eksempel hjulet på en lekebil, smaken eller lukten av bilen. https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/autisme-symptomer-og-tegn/ Takk, det var det jeg ville frem til. Vil bare ta gå gjennom en liten sjekkliste før jeg evt. involverer helsestasjonen og lege. Hen reagerer ikke alltid på navnet sitt, selvom h*n har øyekontakt som oftest. H*n veiver også mye med hender når det leker eller er glad, liker å leke for seg selv, og har ikke noe språk enda. Jeg er bekymret for mye av oppførselen er normal samtidig som det er mye oppførsel som ikke er normal. Barnet er 14 mnd. hilsen trådstarter Anonymkode: e1bdc...df9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #11 Skrevet 12. februar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, det var det jeg ville frem til. Vil bare ta gå gjennom en liten sjekkliste før jeg evt. involverer helsestasjonen og lege. Hen reagerer ikke alltid på navnet sitt, selvom h*n har øyekontakt som oftest. H*n veiver også mye med hender når det leker eller er glad, liker å leke for seg selv, og har ikke noe språk enda. Jeg er bekymret for mye av oppførselen er normal samtidig som det er mye oppførsel som ikke er normal. Barnet er 14 mnd. hilsen trådstarter Anonymkode: e1bdc...df9 Høres ikke unormalt ut dette. Jobber i barnehage og vi har 1,5/2-åringer som ikke alltid reagerer på navnet sitt. Hva er ikke normalt? Anonymkode: f5632...e12 12
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #12 Skrevet 12. februar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, det var det jeg ville frem til. Vil bare ta gå gjennom en liten sjekkliste før jeg evt. involverer helsestasjonen og lege. Hen reagerer ikke alltid på navnet sitt, selvom h*n har øyekontakt som oftest. H*n veiver også mye med hender når det leker eller er glad, liker å leke for seg selv, og har ikke noe språk enda. Jeg er bekymret for mye av oppførselen er normal samtidig som det er mye oppførsel som ikke er normal. Barnet er 14 mnd. hilsen trådstarter Anonymkode: e1bdc...df9 1. Han reagerer ikke på navnet sitt: Det skal jeg love deg at veldig mange 1 - åringer ikke alltid gjør! Det er helt normalt. 2. Han veiver med hendene når han leker eller er glad: Dette er små barns bruk av kroppen som uttrykksmåte. Også helt normalt. 3. Han har ikke noe språk enda: De minste barna har et nonverbalt språk, altså kommuniserer de med kroppen. De kan peke, løpe, leke, legge seg under, ligge oppå, klatre og mye annet for å snakke på deres måte. Språket kommer, og det er ikke vanlig at en 1 - åring har mye språk! Her tenker jeg at du overtenker noe som er helt normalt for små barn å uttrykke! Hvis du er usikker på barnets uttrykksmåter og språk finnes det mange bøker om det Det er ment i beste mening, og ikke som noe nedlatende kommentar for å påpeke det. Anonymkode: 9873a...c22 15
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #13 Skrevet 12. februar 2020 Det er ikke vanlig at en 1 - åring har mye verbalspråk* skulle jeg skrive over. Altså de SIER ikke så mye, men de sier mye på andre måter Anonymkode: 9873a...c22 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #14 Skrevet 12. februar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ikke unormalt ut dette. Jobber i barnehage og vi har 1,5/2-åringer som ikke alltid reagerer på navnet sitt. Hva er ikke normalt? Anonymkode: f5632...e12 H*n reagerer ikke når andre folk (som kjenner barnet) roper navnet. Og det er jo litt rart? trådstarter Anonymkode: e1bdc...df9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #15 Skrevet 12. februar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Han reagerer ikke på navnet sitt: Det skal jeg love deg at veldig mange 1 - åringer ikke alltid gjør! Det er helt normalt. 2. Han veiver med hendene når han leker eller er glad: Dette er små barns bruk av kroppen som uttrykksmåte. Også helt normalt. 3. Han har ikke noe språk enda: De minste barna har et nonverbalt språk, altså kommuniserer de med kroppen. De kan peke, løpe, leke, legge seg under, ligge oppå, klatre og mye annet for å snakke på deres måte. Språket kommer, og det er ikke vanlig at en 1 - åring har mye språk! Her tenker jeg at du overtenker noe som er helt normalt for små barn å uttrykke! Hvis du er usikker på barnets uttrykksmåter og språk finnes det mange bøker om det Det er ment i beste mening, og ikke som noe nedlatende kommentar for å påpeke det. Anonymkode: 9873a...c22 Tusen takk for svar! Jeg må ærlig innrømme at jeg ble veldig bekymret for autisme når jeg søkte opp dette, for ifølge flere sider på Google så er det visst symptomer på autisme. trådstarter Anonymkode: e1bdc...df9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #16 Skrevet 12. februar 2020 Alt for tidlig å bekymre seg. De begynner ikke å utrede slikt før i 2-3 årsalderen også senere. Anonymkode: fd682...515 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #17 Skrevet 12. februar 2020 1 time siden, WhisperingWind skrev: 1 uke for autisme diagnose. Men først blir Ppt involvert mht å observere barnet i bhg og se om det er grunn til bekymring. Ser de tegn på at barnet trenger ekstra ressurs i form av spesialpedagog så settes det tiltak på det. Merker de så at det er mistanke om autisme søkes det om utredning til Habiliteringsenter som bruker en uke med forskjellige tester og observasjoner av fagfolk, psykolog og lege. Men det er mange tegn man kan se etter om man mistenker autisme. Sosiale ferdigheter Barnet reagerer ikke på navnet sitt Unngår øyekontakt Motsetter seg å bli løftet opp og kost med - skriker for å bli satt ned Mindre variert lek med mindre fantasilek og imitasjon Ønsker å leke alene - trekker seg tilbake i sin egen verden, eller har påfallende måte å være sammen med andre på Språk Starter å snakke senere enn andre barn Kan etterhvert slutte å bruke ord og setninger som det tidligere kunne si Snakker med en unormal tone eller rytme, lager uvanlige lyder Kan gjenta ord og setninger, men forstår ikke hvordan det skal bruke dem Mindre bruk av gester som å vinke, peke, vise frem og nikke Atferd Utfører gjentatte bevegelser, som det å stå å gynge med kroppen eller vri hendene Utvikler sære vaner og ritualer Blir forstyrret av den minste endring i rutiner og vaner, som for eksempel at du flytter på en gjenstand som barnet har stilt opp Kan være selvskadende, som å stange hodet i veggen eller å bite seg selv Hyperaktivitet Kan bli fascinert av deler av en gjenstand, som for eksempel hjulet på en lekebil, smaken eller lukten av bilen. https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/autisme-symptomer-og-tegn/ Vår 1åring (snart 2åring) har alt dette og er i gang med utredning har PPT og ekstra ressurs og mistanke om autisme og er i gang med utredning. I tillegg har barnet refluks og melkeallergi og svært forsinket fysiologisk og psykomotorisk og dren i ører. Det værste er i grunn å ikke vite fordi da kan du heller ikke få den oppfølgingen som barnet egentlig trenger som tydeligvis ikke er tilstrekkelig da det bl.a er søkt om enda flere timer i bhg med ekstra ressurs og utviklingen går langt senere enn normalt. Det skal sies at noe har skurret fra det øyeblikket barnet ble lagt til brystet i forhold til barnets adferd og helse. Anonymkode: b30c0...68f
Fru Uperfekt Skrevet 12. februar 2020 #19 Skrevet 12. februar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som jobber med eller har erfaring med autisme, hvordan kan man hjemme ta en enkel sjekk på om en 1-åring har autisme? Anonymkode: e1bdc...df9 Det er ikke mulig, barnet er for lite til å bli testet hjemme eller profesjonelt. Er en grunn til at barnet må være vesentlig eldre før det kan testes skikkelig. 1
Fru Uperfekt Skrevet 12. februar 2020 #20 Skrevet 12. februar 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, det var det jeg ville frem til. Vil bare ta gå gjennom en liten sjekkliste før jeg evt. involverer helsestasjonen og lege. Hen reagerer ikke alltid på navnet sitt, selvom h*n har øyekontakt som oftest. H*n veiver også mye med hender når det leker eller er glad, liker å leke for seg selv, og har ikke noe språk enda. Jeg er bekymret for mye av oppførselen er normal samtidig som det er mye oppførsel som ikke er normal. Barnet er 14 mnd. hilsen trådstarter Anonymkode: e1bdc...df9 Det er da innafor normalspekteret(?) 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå