AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #1 Skrevet 12. februar 2020 Har litt problem med å vite hva som er normalt å få i pensjon, og finn lite av sammenligningsgrunnlag. For jeg og andre skal kunne få en forståelse for hva som er normalt å få i pensjon, hvordan man selv ligger an, og hva er din pensjon er beregnet til å bli: Kan dere sjekke hva dere får i pensjon via den offentlige tjenesten https://minpensjon.no/Default.aspx inkludert alle avtaler du har og fyll ut så mange som mulig: 1) Alder (og evt kjønn - vet ikke om det siste har så mye å si) 2) Offentlig eller Privat Sektor 3) Har du pr i dag rett på AFP 4) Har du pensjonsparing privat (JA / NEI) - Hvis JA: hvor mye pr år 4) Din lønn i dag 5) Beregnet pensjon pr år (første 10 år) ved uttak når 67år 6) Er du fornøyd med hva du kommer til å få i pensjon, noen tanker om dette? Håper på mange svar, for ulike aldere og lønnsgrupper. Anonymkode: f57a8...4f8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #2 Skrevet 12. februar 2020 Glemte å oppgi mine tall: 43 år Privat sektor Per no rett på AFP Har ikke privat pensjonsparing 969000 i fastlønn Beregnet pensjon 738 400 Tenker egentlig det høres komfortabelt ut, men er redd kalkulatorene ikke gir hele sannheten (hva skjer med innskuddspensjon ved børskrakk?) Anonymkode: f57a8...4f8 1
Zienna Skrevet 13. februar 2020 #3 Skrevet 13. februar 2020 Jeg har tatt ut alderspensjon fra 62 år, i tillegg til lønn i 100% stilling i offentlig sektor fram til 67år. Pensjonen har tilført ca. 850.000 kr netto til husholdningen. Det har gjort at vi er gjeldsfrie og heller ikke forventer større, uventede kostnader på en stund. Nå er jeg 67 år og pensjonist. Skatten er lavere for alderspensjon enn for vanlig lønnsinntekt. Siden jeg allerede har tatt ut pensjon i 5 år (fra 62 år), får jeg bare 17.000 kr netto utbetalt fra NAV. Men jeg har pensjon fra KLP, Storebrand og DNB også. Totalt har jeg 32.000 kr per mnd. utbetalt. Når man er gjeldsfri, synes jeg dette er veldig bra
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #4 Skrevet 13. februar 2020 Det aner jeg ikke. Jeg er 33 år, innen det blir min tur å ta ut pensjon er sikkert alt forandret og en kalkulator i dag kan ikke vise meg det. Anonymkode: da89b...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #5 Skrevet 13. februar 2020 8 hours ago, Zienna said: Jeg har tatt ut alderspensjon fra 62 år, i tillegg til lønn i 100% stilling i offentlig sektor fram til 67år. Pensjonen har tilført ca. 850.000 kr netto til husholdningen. Det har gjort at vi er gjeldsfrie og heller ikke forventer større, uventede kostnader på en stund. De fleste som er unge i dag vil få mye lavere pensjon enn du får. Anonymkode: 9933d...fbe 3
Gjest Anonym Bruker Skrevet 13. februar 2020 #6 Skrevet 13. februar 2020 Pensjonreglene er kompliserte. https://www.afp.no/hva-er-afp https://pensjonsbloggen.spk.no/hva-er-forskjellen-pa-privat-og-offentlig-tjenestepensjon/
Zienna Skrevet 13. februar 2020 #7 Skrevet 13. februar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste som er unge i dag vil få mye lavere pensjon enn du får. Anonymkode: 9933d...fbe Ja, jeg er klar over det. Samtidig er det også mange på min alder som har under 20.000 kr i alderspensjon. Leier de, og ikke eier, er det ikke rom for særlig mye. Mange av disse har gått i redusert stilling og/eller hatt friår og permisjoner. De tenkte ikke over konsekvensen for pensjon og alderdom. Dere som er unge i dag må sannsynligvis jobbe lenger enn min generasjon for å kunne opptjene en anstendig pensjon. De som arver verdier eller sørger for å betale ned gjeld før pensjonsalder, vil klare seg bra. Det er om å være gjeldfri når man blir pensjonist. Slik er det i dag, og slik vil det være.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #8 Skrevet 14. februar 2020 På 13.2.2020 den 1.24, Zienna skrev: Jeg har tatt ut alderspensjon fra 62 år, i tillegg til lønn i 100% stilling i offentlig sektor fram til 67år. Pensjonen har tilført ca. 850.000 kr netto til husholdningen. Det har gjort at vi er gjeldsfrie og heller ikke forventer større, uventede kostnader på en stund. Nå er jeg 67 år og pensjonist. Skatten er lavere for alderspensjon enn for vanlig lønnsinntekt. Siden jeg allerede har tatt ut pensjon i 5 år (fra 62 år), får jeg bare 17.000 kr netto utbetalt fra NAV. Men jeg har pensjon fra KLP, Storebrand og DNB også. Totalt har jeg 32.000 kr per mnd. utbetalt. Når man er gjeldsfri, synes jeg dette er veldig bra Det er veldig bra! Har du hatt høy inntekt? Anonymkode: e74de...a9c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #9 Skrevet 14. februar 2020 Enda mange år til jeg skal gå av med pensjon, men ut i fra kalkulatoren til Nav på nett og det som er opptjent av arbeidsgiver vil jeg ligge på rundt 33 000 kr/mnd. Anonymkode: 3bc33...3cd
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #10 Skrevet 14. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Enda mange år til jeg skal gå av med pensjon, men ut i fra kalkulatoren til Nav på nett og det som er opptjent av arbeidsgiver vil jeg ligge på rundt 33 000 kr/mnd. Anonymkode: 3bc33...3cd Brutto? Netto? Anonymkode: e74de...a9c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #11 Skrevet 14. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Brutto? Netto? Anonymkode: e74de...a9c Netto Anonymkode: 3bc33...3cd
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #12 Skrevet 14. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Enda mange år til jeg skal gå av med pensjon, men ut i fra kalkulatoren til Nav på nett og det som er opptjent av arbeidsgiver vil jeg ligge på rundt 33 000 kr/mnd. Anonymkode: 3bc33...3cd På 13.2.2020 den 21.41, Zienna skrev: Ja, jeg er klar over det. Samtidig er det også mange på min alder som har under 20.000 kr i alderspensjon. Leier de, og ikke eier, er det ikke rom for særlig mye. Mange av disse har gått i redusert stilling og/eller hatt friår og permisjoner. De tenkte ikke over konsekvensen for pensjon og alderdom. Dere som er unge i dag må sannsynligvis jobbe lenger enn min generasjon for å kunne opptjene en anstendig pensjon. De som arver verdier eller sørger for å betale ned gjeld før pensjonsalder, vil klare seg bra. Det er om å være gjeldfri når man blir pensjonist. Slik er det i dag, og slik vil det være. Dere som får så mye, hvor mye tjener/tjente dere da dere var i jobb? Anonymkode: e74de...a9c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #13 Skrevet 14. februar 2020 På 13.2.2020 den 1.24, Zienna skrev: Jeg har tatt ut alderspensjon fra 62 år, i tillegg til lønn i 100% stilling i offentlig sektor fram til 67år. Pensjonen har tilført ca. 850.000 kr netto til husholdningen. Det har gjort at vi er gjeldsfrie og heller ikke forventer større, uventede kostnader på en stund. Nå er jeg 67 år og pensjonist. Skatten er lavere for alderspensjon enn for vanlig lønnsinntekt. Siden jeg allerede har tatt ut pensjon i 5 år (fra 62 år), får jeg bare 17.000 kr netto utbetalt fra NAV. Men jeg har pensjon fra KLP, Storebrand og DNB også. Totalt har jeg 32.000 kr per mnd. utbetalt. Når man er gjeldsfri, synes jeg dette er veldig bra Har du hatt privat pensjonssparing? Hvordan gjorde du det? Altså hvor mye i måneden over hvor mange år? Jeg ønsker å begynne med pensjonssparing men aner ikke hvor jeg skal begynne. Anonymkode: e46a1...b90
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #14 Skrevet 14. februar 2020 På 13.2.2020 den 8.15, AnonymBruker skrev: Det aner jeg ikke. Jeg er 33 år, innen det blir min tur å ta ut pensjon er sikkert alt forandret og en kalkulator i dag kan ikke vise meg det. Anonymkode: da89b...c4d Ja det er jo det store spørsmålet.. kan en stole på det man blir forespeilet. Jeg har en million oppspart på Tenestepensjonakontoen, men alt står jo i aksjer. I år økte det med nærmere 200 000 bare i avkastning - men 2019 var jo et unntaksår i aksjemarkedet i positiv forstand. Om dette skulle fortsette hvert år i 25 år til får jeg mange millioner i pensjon årlig, men det skjer jo selvfølgelig ikke. Spørsmålet er hva som skjer om verden kollapser økonomisk, når all vår pensjon står i aksjemarkedet..🙄 Anonymkode: f57a8...4f8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #15 Skrevet 14. februar 2020 På 13.2.2020 den 1.24, Zienna skrev: Jeg har tatt ut alderspensjon fra 62 år, i tillegg til lønn i 100% stilling i offentlig sektor fram til 67år. Pensjonen har tilført ca. 850.000 kr netto til husholdningen. Det har gjort at vi er gjeldsfrie og heller ikke forventer større, uventede kostnader på en stund. Nå er jeg 67 år og pensjonist. Skatten er lavere for alderspensjon enn for vanlig lønnsinntekt. Siden jeg allerede har tatt ut pensjon i 5 år (fra 62 år), får jeg bare 17.000 kr netto utbetalt fra NAV. Men jeg har pensjon fra KLP, Storebrand og DNB også. Totalt har jeg 32.000 kr per mnd. utbetalt. Når man er gjeldsfri, synes jeg dette er veldig bra Men hvor mange år har du pensjon utenom NAV når du startet med å ta ut pensjon som 62 åring? Eller var det bare Offentlig pensjon du tok ut tidlig? Anonymkode: f57a8...4f8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2020 #16 Skrevet 14. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Netto Anonymkode: 3bc33...3cd Men NAV sin kalkulator gir jo kun Bruttoutbetalingen, ikke netto.. Har du manuelt trukket skatt fra resultatet? Hvordan vet du skattenivået når du skal ta ut pensjon? Om det var i dag ville det gjerne vært trukket 30% hvis utbetaling på 33000, så 21300kr Netto. I fremtiden forventes enda høyere skatteprosent. Anonymkode: f57a8...4f8
Zienna Skrevet 14. februar 2020 #17 Skrevet 14. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt privat pensjonssparing? Hvordan gjorde du det? Altså hvor mye i måneden over hvor mange år? Jeg ønsker å begynne med pensjonssparing men aner ikke hvor jeg skal begynne. Anonymkode: e46a1...b90 Jeg har en liten privat pensjon som utbetales fram til jeg er 70 år. Får 1 000kr brutto på den. Avtalen gjorde jeg med forsikringsselskapet. Når man er ung tenker man lite på pensjonen. Jeg jobbet i mange år i privat virksomhet, med svært god lønn. De hadde en meget god pensjonsordning, hvor bedriften betalte en høy andel. Da jeg sluttet, ble min pensjonsforsikring gjort om til en fripolise. I dag gir den meg 10.000 kr brutto hver måned. Denne pensjonen løper livet ut, og om jeg faller fra får mannen min 50% så lenge han lever. Tror ikke det finnes så mange bedrifter som har denne type avtaler lenger. Jobber man i privat sektor er det viktig å forhøre seg om hvilken pensjonsordning som gjelder. Husk at dette er sparing som bedriften gjør for deg! Selv bidrar du litt, men ikke mye. De siste årene før pensjon har jeg jobbet i offentlig sektor. Der har de meget gode pensjonsordninger for ansatte. Jobber du i en bedrift hvor der ikke er annen pensjonsordning enn lovens minstekrav, så bør du spare privat. Dette markedet ser ut til å være veldig uoversiktlig, og er vanskelig å forstå. Det smarteste er å få bistand fra noen du stoler på som har kunnskaper.
Zienna Skrevet 14. februar 2020 #18 Skrevet 14. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvor mange år har du pensjon utenom NAV når du startet med å ta ut pensjon som 62 åring? Eller var det bare Offentlig pensjon du tok ut tidlig? Anonymkode: f57a8...4f8 Jeg tok kun ut offentlig pensjon fra 62 år, og bare 80%. Mine andre pensjoner, som var opparbeidet hos arbeidsgivere, ventet jeg med å ta ut til jeg reelt gikk av med pensjon ved 67 år. Brukte NAVS pensjonskalkulator. Min beste pensjon (utenom NAV) er fra tidligere privat arbeidsgiver. Den er livsvarig, og gir meg i dag ca. 10.000 kr pr mnd brutto så lenge jeg lever. Om jeg faller fra, vil mannen min motta 50% så lenge han lever. Har også jobbet i offentlig sektor, med pensjon som løper så lenge jeg lever. Denne gir meg ca. 3.000 kr per mnd brutto.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #19 Skrevet 15. februar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er jo det store spørsmålet.. kan en stole på det man blir forespeilet. Jeg har en million oppspart på Tenestepensjonakontoen, men alt står jo i aksjer. I år økte det med nærmere 200 000 bare i avkastning - men 2019 var jo et unntaksår i aksjemarkedet i positiv forstand. Om dette skulle fortsette hvert år i 25 år til får jeg mange millioner i pensjon årlig, men det skjer jo selvfølgelig ikke. Spørsmålet er hva som skjer om verden kollapser økonomisk, når all vår pensjon står i aksjemarkedet..🙄 Anonymkode: f57a8...4f8 Og hvem vet hva «en million» er verd når vi går av med pensjon. Nei det eneste som er sikkert er vel at vi må spare... Anonymkode: da89b...c4d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2020 #20 Skrevet 15. februar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Men NAV sin kalkulator gir jo kun Bruttoutbetalingen, ikke netto.. Har du manuelt trukket skatt fra resultatet? Hvordan vet du skattenivået når du skal ta ut pensjon? Om det var i dag ville det gjerne vært trukket 30% hvis utbetaling på 33000, så 21300kr Netto. I fremtiden forventes enda høyere skatteprosent. Anonymkode: f57a8...4f8 Jeg har antatt 25 % i skatt. Selvfølgelig vet jeg ikke om det stemmer, men det er bare en antagelse. Har nok sannsynligvis lagt inn alt for lav lønn i kalkulatoren også, da jeg ikke vet hvor mye jeg kan forvente å stige de neste årene. Anonymkode: 3bc33...3cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå