AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #1 Skrevet 12. februar 2020 Jeg skal selge mitt rekkehus. Da jeg kjøpte det for 3 år siden forelå det en 2 år gammel takst og 4 mnd gammel tilstandsrapport. Når jeg nå skal selge dette, hva av disse to bør jeg ha? Anonymkode: 40f77...338
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #2 Skrevet 12. februar 2020 Det er litt vanskelig å si, deg kommer jo veldig ann på boligmarkede der du bor. Min vurdering er vertfall at man trenger tilstandsrapport ved: eldre boliger, selveier, om huset er pusset opp på «dugnad». Man kan lettere slippe «unna» med kun verdivurdering når det er nyere boliger eller om det er borettslag. Men i et boligssalg generelt «taper» man ikke så mye på å velge takst fremfor verdivurdering. Anonymkode: 970bc...c22
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2020 #3 Skrevet 13. februar 2020 Kan man velge vekk tilstandsrapport? Har vært på boligjakt i nesten ett år, og har til gode å se en salgsoppgave uten tilstandsrapport. Neon er riktignok mer grundig enn andre, men danner i hvert fall grunnlag for å vurdere boligens tilstand, komme med oppfølgingsspørsmål osv. Skal man ha boligselgerforsikring, er vel tilstandsrapport og egenerklæring et krav? Anonymkode: 38f2b...61b 1
newman01 Skrevet 13. februar 2020 #4 Skrevet 13. februar 2020 En verdivurdering er for kjøper ikke verdt mer enn brukt toalettpapir... Man trenger en faglig vurdering av byggets tekniske tilstand for å kunne gjøre en kvalifisert avgjørelse ved boligkjøp. En verdivurdering er jo bare meglers personlige vurdering av hva enheten kan være verdt i det åpne markedet, uten å ta hensyn til den generelle tilstanden til boenheten 1
DrueSmoothie Skrevet 14. februar 2020 #5 Skrevet 14. februar 2020 Jeg skal selge huset mitt nå, og megler anbefalte å gå for tilstandsrapport. Han sa også at det nå som regel ikke er takstmann som gir takst (pris), men at det stor sett for tiden kun er megler som gir prisantydning, da i samråd med selger. Takstmann gir tilstandsrapport som igjen gir kjøper verdifull informasjon, og som naturlig nok legges til grunn når prisantydning settes
Gjest EmKay Skrevet 14. februar 2020 #6 Skrevet 14. februar 2020 "Takst" i dag = tilstandsvurdering. Den gir ingen indikasjon på verdien av boligen, kun på tilstanden. Verdivurdering får du kostnadsfritt hos de fleste meglere. Om tilstandsrapporten din kun er 4 mnd gammel, kan du forhøre deg med megler om denne fortsatt er god nok til bruk ved salg. Om den ikke lenger er tilfredsstillende, f.eks. om du har pusset opp, burde du få utført en ny kontroll på boligen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå