Gå til innhold

Far vil ikke betale særutgifter til barn(briller, regulering...). Er det vits i å søke NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn midt i barneskolealder, som jeg har 100%. Far har egentlig 30% samvær, men barnet nekter å være hos ham mer enn en time her og der og kun hvis det er andre tilstede. Far er beregnet bare delvis bidragsdyktig av NAV og med en samværsprosent på 30, så har NAV beregnet at han skal betale 150,- mnd i bidrag. Det føles egentlig mer som et hån enn en hjelp til barnets utgifter, men det er nå så...

I fjor høst måtte barnet ha lesebriller. Jeg prøvde flere ganger å kontakte far for å be om hjelp til å betale for dette, men han nektet å svare meg. Noe som er en klar beskjed om at han ikke vil betale. Jeg endte opp med å betale brillene selv. Nå trenger barnet regulering. Dette blir dyrt og vil gjøre et stort innhugg i min privatøkonomi. Jeg har igjen flere ganger prøvd å kontakte far for å få hjelp av ham til å dekke noe av dette, men som sist, så nekter han å svare meg. Han vil ikke være med å dekke dette.

Jeg fikk tips om at det går an å søke NAV om å kreve inn hans del av utgiftene for slike ting, men jeg tenker at siden han bare er delvis bidragsdyktig så er det ikke sikkert NAV vil pålegge han å betale dette? Er det noen med erfaring fra lignende sak? Det blir somregel krig hver gang jeg prøver å tvinge han til å bidra økonomisk til barnets oppvekst og vi er allerede midt i rettsforhandlinger der han vil presse barnet til å være hos seg, så jeg orker ikke starte noe med NAV nå, hvis det ikke har noen hensikt og han ender opp med å slippe unna å betale...

Og ja, jeg er klar over at det lureste av meg hadde vært å for flere år siden begynne å spare penger til ting som dette, men nå er det som det er og selv om jeg selvsagt betaler hva enn jeg må for at barnet mitt skal få det det trenger, så føler jeg på urettferdigheten når det er jeg som står for absolutt alle utgifter til barnet, når far har jevnlig kontakt og bor 10 minutter unna...

Anonymkode: c8ffc...559

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde søkt uansett og hadde i tillegg ringt nav og fortalt at far ikke har barnet noe.  Finnes det betalingsordninger du kan få for å betale ?
Har du rett på fri rettshjelp ? Ville brukt alle midler for å få 100% omsorg også på papiret. Og når barnet er såpass gammel så har barnet noe å si på hvor han/hun vil være. 

Er i samme situasjon selv og har nå advokat på saken. De sier at det er kvinnfolk som er mest vanskelig , men jeg ser at mannfolk ikke er det spøtt bedre selv. 

Anonymkode: f25ea...f4a

Skrevet

Du kan søke, men er han ikke bidragsdyktig er han heller ikke betalingsdyktig for særutgifter. Dog kan en søknad fra deg medføre at du kan søke om sosialstønad, siden du da må ha bevist at far ikke kan bidra. Hvis du er smart økonomisk og har bufferkonto, eier hus e.l er det tvilsomt at du får noen stønad, men det skader ikke å prøve. 

Og du bør absolutt oppdatere bidragssaken med reellt samvær! Om han står med 30% så utgjør dette kanskje samværsfradrag på 700-800 kr, penger du skulle hatt om han ikke har overnattingssamvær. 

Anonymkode: 4062b...ea6

• Liker 2
Skrevet

Jeg er alenepappa og får omtrent det samme som deg hos mor i mnd. Mor ser bare barnet 1 time i uken, og situasjonen ligner din. 

Har ikke jobb og er på sosialen, men jeg ville aldri kunne forvente å få midler fra mor til tannregulering og andre utgifter. Synes du forventer litt mye av en forelder som er syk eller ikke stiller opp for barnet sånn ellers. Bare glem det! Her bør du betale det selv og ta ansvar 100% selv. Det er kun en bonus om du får noe hjelp i det hele tatt, ikke noe du kan regne med.

Anonymkode: 5afa0...cf1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...