Gå til innhold

Korleis steike biff perfekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Korleis steikar dokke biffen?

Vil ha den godt stekt (Blod? Nei takk!)...

Smør, olje? Kor lenge?

Meinar eg las en gong noko med at en skal steike den hardt nokre minutt på kvar side for å få gyllen og "sprø" utapå, la den kvile litt og så steike den meir på svakara varme?

:klø: Kanskje eg er heilt på bærtur her....

Nokon som har en måte som garanterar suksess? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt kjøtt, kylling, fisk som stekes i panne skal stekes hardt først. Dette fordi du da lager en skorpe som stenger all saften inne i kjøttet.

Gjennomstekingen skjer deretter på lavere temperatur, så du ikke forkuller alt sammen.

Skrevet

Okey!! Takk takk :-)

En lærer noko nytt kvar dag!

Men kor lenge steiker dokke biffen cirka? Og brukar dokke smør/olje?

(Er vanlig ytrefilet, ca.200gr)

Skrevet

Bruk steketermometer... kan gjøre det i panne også. Jeg steker alltid i godt smør. Gir god smak og bra stekeskorpe.

Til biff steker jeg først på høy temperatur, slik at får stekeskorpe. Tar biffen av panna, setter ned varmen til ca middels og salter/peprer biffen. Hiver den oppi panna igjen, snur et-par ganger. Kanskje tilsammen steketid på 10 min hvis du vil ha den gjennomstekt, men dette er veldig avhengig av tykkelsen på biffen. Siste 5 min hiver jeg oppi mer smør og hvitløksfedd som jeg har klemt på med bredsiden på kjøkkenkniven. Øser hvitløkssmøret over biffen hele tiden de siste 5 min. Husk å la biffen hvile litt! Blir da alltid bedre på smak og mindre tørr!:)

Skrevet

Jeg vil ha medium stekt biff, altså med en rosa kjerne. Jeg steker den 2 minutter på hver side på sterk varme, alltid perfekt. Steker den i flytende melange eller olivero.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...