Gå til innhold

Barneoppdragelse i England, jeg er overrasket!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Født på 70 tallet og vi fikk slag og skikkelig aggressiv kjeft. Min mann som og er født på 70 tallet forteller at de hadde bjørkeris og at de ble truet med det men at han aldri ble slått selv.

Anonymkode: 806a3...438

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2020 den 16.01):

Veldig rart å lese det jeg leser. Når jeg snakker med nordmenn, får jeg et inntrykk at slike ting eksisterer bare i land utenfor Vesten. Nordmenn snakker jo om vestlig kultur, at Storbritannia og Norge har samme kultur, men plutselig leser jeg om så store forskjeller..Rart

Anonymkode: c2657...6bd

Mye har endret seg på 30 år i Norge. 

Selv vokste jeg og mine søsken opp m noe fysisk avstraffelse, ingen av våre barn har opplevd det. Tror det var på 1980-tallet at loven ble endret, mrd det også en sterk holdningsendring blant foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var au-pair i Brighton i 1988/89, og passet barn på 7 og 12 år.

Opplevde ikke avstraffelse og mye kjefting på barna, ei heller mye krangling foreldrene imellom.

Disse var i middelklassen, men levde ganske enkelt egentlig.

Var ofte tomt for penger på lønningsdag.

Mine venninner som også var au-pair i andre familier, snakket aldri om avstraffelse av barna.

Anonymkode: e5f97...ed3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2020 den 1.58):

Og i Norge blir 7-8-9åring hjem helt alene i flere timer etter skolen hver dag, noe som engelskmenn ikke gjør. Kostskole i England innebærer ikke ar barna er alene på denne møte som nordmenn ser som «normalt».

Og..?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2021 den 15.04):

Gammel tråd, men kom over denne videoen da jeg så på supernanny: 

denne dokumentaren er 15 år, men sier mye om oppdragerstilen i Storbritannia. Jeg begynte faktisk å gråte litt med han ene barnet som var alenebarn, men fikk en liten bror og det oppsto søskensjalusi. 

Anonymkode: 7cc72...6d2

Fy faen, blir rasende av å se denne videoen. Stakkars unger, spesielt han som fikk et søsken ja. I ene klippet faller lillebror mens storebror står like ved, men uten at han har vært borti i det hele tatt. Likevel gir den idiotmoren ham så ørene flagrer, og man kan se at ungen ikke skjønner en dritt. Ååh, jeg får lyst å bare smekke til de foreldrene så de sent glemmer det....

Skrevet

Født på 60-tallet i en akademikerfamilie og ble aldri slått. Jobbet i UK på 80-90 tallet, og hadde venner der som hadde barn.  De slo heller ikke sine barn. Jeg har heller aldri slått mine barn som ble født på 90-tallet. 

Norge har ikke så store klasseforskjeller som i UK, og mange barn der som vokser opp med unge mødre på council estates, har det  temmelig tøft. Ikkec rart at mange faller utenom der.  Her har vi et bedre sosialvesen som fanger opp bekymringer vedr barns hjemmeforhold. Og her er det sosialt uakseptert å drive med fysisk avstraffelse av barn. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...