AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #1 Skrevet 12. februar 2020 Hei. Min mann startet i en ny jobb for ikke så alt for lenge siden. og jobben han har er ikke akk noen drømmejobb. Problemet her er det at han bare tjener 167 kr timen jobber ca 10 timer tilsammen om dagen fra formiddagen til langt utpå kvelden.. Han har en kollega som har akk samme arbeidsoppgaver og denne andre kollegaen tjener 197 kr timen.. Er det riktig av sjefen og forskjells behandler så mye? Denne kollegaen har jobbet der ca 1 år og min mann har bare jobbet der i noen mnd.. Men jeg synes jo at det er ganske stor forskjell da min mann er hard arbeidene og gjør jobben sin perfekt.. Bør vi gå til arbeidstilsynet og drøfte dette eller er jeg urimelig? Om det ikke hadde vært for at min mann virkelig trengte en jobb så hadde han neppe tatt denne jobben for og si det sånn.. Anonymkode: baa25...17c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #2 Skrevet 12. februar 2020 Noen som vet om dette er greit av sjefen og gjøre? Det er jo ikke akk likestilling og betale noen 197 kr timen og den andre 167 kr timen.... Jeg føler det er på grensen til diskriminasjon og forskjellsbehandling! Anonymkode: baa25...17c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #3 Skrevet 12. februar 2020 Selvfølgelig er det greit å lønne folk ulikt. Lønn bestemmes ut fra ansiennitet, erfaring, utdannelse og forhandlinger, det er helt normalt at folk som gjør samme jobben lønnes forskjellig ut fra de prinsippene. Du aner for øvrig lite om hvordan din mann ufører jobben eller fungerer med andre, du vet bare det han forteller deg. Om din man hadde vært så dyktig og attraktiv som du tror hadde han vel kunne velge og vrake i jobber for å si det sånn... Det det imidlertid er regler på er hvor mange timer man kan jobbe pr dag/uke. Anonymkode: 2cff4...015 11
Gjest Dævendøtte Skrevet 12. februar 2020 #4 Skrevet 12. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bør vi gå til arbeidstilsynet og drøfte dette eller er jeg urimelig? At man har forskjellig lønn er en ting, men at han ikke får betalt for overtid er noe helt annet. Han jobber fem dager i uka og ti timer hver dag? Han visste vel om timelønna før han startet? Når det er sagt, 167 kr timen er lite. Hadde heller tatt en prat med sjefen om jeg var mannen din.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #5 Skrevet 12. februar 2020 Er mannen din norsk? Anonymkode: 93d68...55f 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #6 Skrevet 12. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet om dette er greit av sjefen og gjøre? Det er jo ikke akk likestilling og betale noen 197 kr timen og den andre 167 kr timen.... Jeg føler det er på grensen til diskriminasjon og forskjellsbehandling! Anonymkode: baa25...17c Det har ikke noe med likestilling og diskriminering å gjøre. Det hadde det hatt om de hadde jobbet der like lenge, hatt samme utdannelse og hatt samme nivå og arbeidserfaring bak seg på CVen, og den ene ikke fikk like bra betalt pga kjønn eller hudfarge. Her er saken at han ikke får like bra betalt fordi han ikke har jobbet der like lenge. Noe som er helt normalt og naturlig. Det kan også hende at kollegaen har bedre utdannelse eller arbeidserfaring som gjør han dyktigere. Dette er helt vanlig praksis. Han vil sannsynligvis øke litt i lønn når han har jobbet der like lenge. Anonymkode: 05847...df4 2
Gjest Vinglepetra Skrevet 12. februar 2020 #7 Skrevet 12. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Min mann startet i en ny jobb for ikke så alt for lenge siden. og jobben han har er ikke akk noen drømmejobb. Problemet her er det at han bare tjener 167 kr timen jobber ca 10 timer tilsammen om dagen fra formiddagen til langt utpå kvelden.. Han har en kollega som har akk samme arbeidsoppgaver og denne andre kollegaen tjener 197 kr timen.. Er det riktig av sjefen og forskjells behandler så mye? Denne kollegaen har jobbet der ca 1 år og min mann har bare jobbet der i noen mnd.. Men jeg synes jo at det er ganske stor forskjell da min mann er hard arbeidene og gjør jobben sin perfekt.. Bør vi gå til arbeidstilsynet og drøfte dette eller er jeg urimelig? Om det ikke hadde vært for at min mann virkelig trengte en jobb så hadde han neppe tatt denne jobben for og si det sånn.. Anonymkode: baa25...17c Hva slags utdanning har kollegaen til mannen din som tjener 197 kr i timen? Har han relevant erfaring fra tidligere? Dette har mye å si for lønnen. Jeg har 510 000 i årslønn og kollegaen min i samme stilling har 650 000 kr i årslønn, det er fordi kollegaen min har 15 års erfaring og 6 åring universitetsutdanning, jeg har 4,5 år på universitetet og 4 års relevant erfaring. Relevant erfaring og utdanning har mye å si for lønnen du får.
Gjest Vinglepetra Skrevet 12. februar 2020 #8 Skrevet 12. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er mannen din norsk? Anonymkode: 93d68...55f Hva har det å si? Med mindre mannen til TS er der på språkopplæring fra NAV (noe jeg tror er lite sannsynlig ettersom Ts sier han jobber der og har 167 kr i timelønn), så skal etnisitet ikke ha noe å si for lønnen. Det som avgjør lønnen er utdanning, relevant erfaring og stillingen han har på arbeidsplassen.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #9 Skrevet 12. februar 2020 1 minutt siden, Vinglepetra skrev: Hva har det å si? Med mindre mannen til TS er der på språkopplæring fra NAV (noe jeg tror er lite sannsynlig ettersom Ts sier han jobber der og har 167 kr i timelønn), så skal etnisitet ikke ha noe å si for lønnen. Det som avgjør lønnen er utdanning, relevant erfaring og stillingen han har på arbeidsplassen. Er vel kanskje det den som stilte spørsmålet lurer på da, Om ts sin mann blir usatt for sosial dumping. Anonymkode: 4ab95...1c0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå