Gjest hastaluego Skrevet 11. februar 2020 #1 Skrevet 11. februar 2020 Hvilke erfaringer, inntrykk og fordommer har dere derfra, dere som kjenner stedene?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #2 Skrevet 11. februar 2020 Spørs vel litt på studieretninger selvsagt, så jeg er litt blandet. Jeg synes i alle fall UiO er oppskrytt (som UiO student selv), og tror jeg hadde passet bedre inn på OsloMet. Litt for mye "ræddiser/hipstere" for min smak, og det preger hele opplevelsen på UiO. Føler OsloMet er mer politisk nøytralt i så måte. Anonymkode: 94156...852
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #3 Skrevet 12. februar 2020 Føler selv at UiO har mye mer tyngde, men er kanskje bare basert på egen erfaring (vi er en arbeidsplass på 12, og alle er enten utdannet på UiO eller NTNU). Men kommer vel helt an på hva du er utdannet innenfor ift. jobben/e du søker. Ikke alle skolene er like flinke på alt. Jeg trivdes velidig bra på IT hos UiO, men kan være enig i at roommaten min på det tidspunktet (som studerte politikk ved UiO) falt inn i kategorien "hipster/ræddis", og vi sluttet etterhvert å gå overens. Anonymkode: 2c973...a89
Alice123 Skrevet 12. februar 2020 #4 Skrevet 12. februar 2020 Mitt inntrykk er at OsloMet er mer praktisk rettet, mens UiO er mer teoretisk. Selve studietiden har slik jeg har forstått det OsloMet mer obligatorisk oppmøte, "klasseromsundervisning", praksis og gruppearbeid enn UiO. Meg bekjent har ikke de to universitetene noen overlappende utdanninger, så det er vanskelig å konkret sammenligne. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #5 Skrevet 12. februar 2020 OsloMet i mitt ❤️ For et sted og for noen lærere ❤️ Anonymkode: 4b281...1ef
origin Skrevet 17. februar 2020 #6 Skrevet 17. februar 2020 Jeg ville valgy Oslomet men er åpen for UIO
Thie Skrevet 17. februar 2020 #7 Skrevet 17. februar 2020 På 12.2.2020 den 2.43, Alice123 skrev: Mitt inntrykk er at OsloMet er mer praktisk rettet, mens UiO er mer teoretisk. Selve studietiden har slik jeg har forstått det OsloMet mer obligatorisk oppmøte, "klasseromsundervisning", praksis og gruppearbeid enn UiO. Meg bekjent har ikke de to universitetene noen overlappende utdanninger, så det er vanskelig å konkret sammenligne. Enig i dette. OsloMet har vært høgskole i alle år. Høgskoler har ofte mer praktiske yrkesrettede linjer, mer obligatorisk oppmøte, tettere undervisning, gruppearbeid etc. Det er ihvertfall min erfaring. Litt mer som VGS spør du meg. Mens universitetet/UiO er veldig fritt, mye opp til deg selv hvordan du studerer, du har pensum, eksamen og frivillige forelesninger. Krever derfor at man selv klarer å jobbe strukturert og planmessig på egenhånd. Dette er så klart satt på spissen og det kommer an på hvilke linjer du går
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #8 Skrevet 17. februar 2020 På 12.2.2020 den 1.20, AnonymBruker skrev: Føler selv at UiO har mye mer tyngde, men er kanskje bare basert på egen erfaring (vi er en arbeidsplass på 12, og alle er enten utdannet på UiO eller NTNU). Men kommer vel helt an på hva du er utdannet innenfor ift. jobben/e du søker. Ikke alle skolene er like flinke på alt. Jeg trivdes velidig bra på IT hos UiO, men kan være enig i at roommaten min på det tidspunktet (som studerte politikk ved UiO) falt inn i kategorien "hipster/ræddis", og vi sluttet etterhvert å gå overens. Anonymkode: 2c973...a89 Hvordan får du radikale til å bli ræddiser? Uttaler du der rædikal? Anonymkode: b316b...7e0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #9 Skrevet 17. februar 2020 Studerer medisin ved UiO, vil si det er lagt opp svært bra med spirallæring, mye praktisk og selvfølgelig mye teoretisk. Det er topp opplegg, så jeg tenker det kommer an på hvilket fakultet du går på. Anonymkode: 22b01...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #10 Skrevet 17. februar 2020 Det er mye tull på mitt studium med stadige endringer i timeplan, plutselig avlysning av timer, trege tilbakemeldinger osv ved OsloMet. Har hørt lignende erfaringer fra andre studier på OsloMet Anonymkode: 9afba...a29
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #11 Skrevet 17. februar 2020 På 12.2.2020 den 2.43, Alice123 skrev: Mitt inntrykk er at OsloMet er mer praktisk rettet, mens UiO er mer teoretisk. Selve studietiden har slik jeg har forstått det OsloMet mer obligatorisk oppmøte, "klasseromsundervisning", praksis og gruppearbeid enn UiO. Jeg har bachelor fra OsloMet og master fra UiO (i tillegg til at jeg har tatt en del enkeltemner utenom masteren), og det er MYE mer obligatorisk oppmøte på UiO enn på OM innen mitt fagfelt. På OsloMet var det meste av undervisningen lagt opp som seminarer, men ikke obligatoriske, mens på UiO er det svære forelesninger i tillegg til obligatoriske seminarer. UiO har også veldig mye mer obligatorisk gruppearbeid i form av kvalifiseringsoppgaver i gruppe. Kvalifiseringsoppgavene ved OM var sjelden gruppeoppgaver. Personlig var jeg langt på vei mer fornøyd med OsloMet, det er tettere kontakt mellom studenter og forelesere der, og jeg følte foreleserne hadde en annen holdning til studentene. Utover det synes jeg det er ganske likt. Gode og dårlige forelesere begge steder, like mye rot og dårlig informasjon begge steder. Jeg ble overrasket over å oppdage at den faglige kvaliteten ikke var veldig mye bedre på UiO enn på OsloMet, for det var en fordom jeg hadde. Skulle jeg velge på nytt og kunne fått samme utdanning ved begge steder, hadde jeg valgt OM. Anonymkode: c156b...453
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå