Gå til innhold

Be om å stille som referanse i nåværende jobb når du vil ha drømmejobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Når jeg ble ferdig utdannet (2017) var det ingen ledige jobber innenfor det jeg alltid har ønsket å jobbe med, men den siste tiden har det dukket opp noen annonser på Finn (både før og etter jul, senest nå i februar) hvor jeg tenker at det er drømmen min og noe jeg virkelig brenner for. I tillegg har jeg mistrives på min nåværende jobb i en lengre tid nå. Så jeg ønsker å søke og bytte jobb hvis jeg får tilbud.

Eneste problemet er at de i søknaden vil at man skal oppgi referansepersoner. Jeg synes det er så sinnsykt vanskelig å spørre sjefen min/teamleader i nåværende jobb om å stille som referanse når jeg vet at alle fremtidsplanene deres er bygget rundt at jeg blir værende, og tror de vil bli ekstremt skuffet hvis jeg sier jeg vil slutte, selv om de begge hele tiden har sagt at jeg gjør en utmerket jobb. Er nesten litt redd at de skal sabotere for meg slik at jeg skal bli værende i nåværende jobb... hvordan burde jeg gå frem? Føler i hvertfall jeg må få vedkommende på tomannshånd, men stopper litt opp i tankeprosessen min når jeg skal se for meg samtalen videre, for ser for meg mange sårede blikk og sårede følelser. Jeg har liksom klart å jobbe meg inn i en posisjon hvor jeg alltid overtar hovedansvaret for alt på vegne av teamleder de fem ukene han har ferie og det finnes egentlig ingen til å ta over den rollen om jeg slutter. Så vet liksom ikke om noen er villig vil gi meg en god referanse, med tanke på egen vinning i saken (dvs. at de kanskje vil sørge for å gi meg en elendig referanse slik at jeg ikke får drømmejobben og blir værende)

Da jeg i utgangspunktet søkte jobb som nyutdannet stilte mastergradsveilederen min opp som referanseperson og ga meg visstnok noen av de beste refersnsene de hadde hørt (flere ringte meg for å fortelle at han hadde skyrtt så mye av meg), så føler jo jeg kanskje kan ha ham som backup hvis sjef/teamleder ikke vil stille, men tenker kanskje det er dumt å bruke en universitetsprofessor når du har tre år med arbeidserfaring... Så hva burde jeg gjøre? Ønsker meg veldig ut av nåværende arbeidssituasjon, så vil egentlig søke meg ut selv om jeg ikke får drømmejobben, men må ta til takke med en annen jobb. Har ikke trivds i jobben min det siste året, og det begynner å sette sine spor psykisk.

Anonymkode: 4c5e5...e7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du burde spørre den tidligere veilederen din. Han er jo tross alt en relevant referanse for det du søker på. Fra jobben du er i nå kan du spørre en kollega feks.

Anonymkode: a70f5...8d4

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes du burde spørre den tidligere veilederen din. Han er jo tross alt en relevant referanse for det du søker på. Fra jobben du er i nå kan du spørre en kollega feks.

Teamlederen min klassifiseres som kollega, selv om han på papiret ligger "høyere på rangstigen" enn meg fordi han hae en bedre stillingstittel enn meg. Hvis jeg skal spør professoren min må jeg dra innom uanmeldt fordi jeg har mistet tilgangen til eposten jeg brukte for tre år siden ved universitetet, og vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg inn. Ville du brukt en tre år gammel i stedet for nåværende kilder? For meg virker det som  om du gjør en dårlig jobb på nåværende arbeidsplass...

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Teamlederen min klassifiseres som kollega, selv om han på papiret ligger "høyere på rangstigen" enn meg fordi han hae en bedre stillingstittel enn meg. Hvis jeg skal spør professoren min må jeg dra innom uanmeldt fordi jeg har mistet tilgangen til eposten jeg brukte for tre år siden ved universitetet, og vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg inn. Ville du brukt en tre år gammel i stedet for nåværende kilder? For meg virker det som  om du gjør en dårlig jobb på nåværende arbeidsplass...

Jeg lister som regel opp 3-4 referanser. Greit å ha litt forskjellig utvalg. Og veilederen er vel relevant dersom du nå søker på jobber som er relevante. Du finner vel e-posten eller telefonnummeret hans ved å søke på nett eller ringe universitetet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg pleier ikke liste opp referanser, men oppgir det hvis de spør på intervjuet. Det er forøvrig helt normalt å ikke bruke nåværende arbeidsgiver som referanse. 

Anonymkode: 6e383...b65

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hvor profesjonell arbeidsgiver man har. Proffe arbeidsgivere forstår at folk noen gang bytter jobb, og da kan man sette dem opp som referanse. Men om du mistenker at det vil bli gitt en dårlig referanse for de de ønsker å beholde deg, så bør du la være. Dessverre er det mange arbeidsgivere som ikke greier å opptre profesjonelt i slike saker og som bruker referanser kun for strategi for enten å beholde eller bli kvitt ansatte. 

Anonymkode: a3e25...3db

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bare skrevet: Referanser oppgis på forespørsel, og så ville jeg muntlig forklart situasjonen. Finn en kollega på samme nivå du stoler på og kontakt veilederen din.

Anonymkode: 10dcf...c49

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...