Gå til innhold

Er det dårlig på noen som helts måte at en pakistansk brud bruker hvit poff kjole? De fleste vet at vi pakistanere har tradisjon med den rød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Røde kjolen.

men vil det være på noen som helts måte dårlig om jeg skiller meg ut og bruker hvit poff kjole? Slik som kurdere foreksempel og Noen norske 

Anonymkode: de177...1fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk den kjolen du vil du. Det er helt innafor å gifte seg i hvit brudekjole uansett hvor du kommer fra. Ingen "eier" den skikken og kan nekte deg det. Du blir sikkert veldig fin.

Folk flest vil ikke reagere på det, men kanskje noen i familie eller vennegjengen har sterke meninger om det, siden du er usikker? 

Anonymkode: 32e24...5b3

• Liker 5
Skrevet

Kanskje du kan ha to kjoler? En indisk venninne av meg hadde først hvit kjole og byttet etterpå til rød. 

Anonymkode: e25af...0c5

Skrevet
På 11.2.2020 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Røde kjolen.

men vil det være på noen som helts måte dårlig om jeg skiller meg ut og bruker hvit poff kjole? Slik som kurdere foreksempel og Noen norske 

Anonymkode: de177...1fa

Ser ikke problemet. Er faktisk ikke så lenge siden tradisjonen i Norge var sort brudekjole.

• Liker 1
Skrevet

Venninna mi hadde hvit og gull. 

Anonymkode: 55ece...f5b

Skrevet
2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Ser ikke problemet. Er faktisk ikke så lenge siden tradisjonen i Norge var sort brudekjole.

Hundre år har gått, det begynner vel å bli lenge siden :) 

Anonymkode: b47a5...282

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hundre år har gått, det begynner vel å bli lenge siden :) 

Greit nok, men hvite brudekjoler måtte gjerne vike for andre farger på 70 tallet og det er i det minste ikke lenge siden 🙂

Min 1'ste brudekjole var hvit (og jeg var faktisk ren når jeg giftet meg 1'ste gangen) min 2'dre var mer kremhvit.

Har vært i bryllup hvor bruden har gått i bunad (med krone), hvitt, brunt,sort, rødt osv som kjole farge og syns det er bra folk tør være personlige og på sin store dag

Gjest theTitanic
Skrevet

Bruk akkurat hva du vil. Din dag. 

Skrevet

De røde/gull-sariene er jo kjempenydelige ❤️ Men om du ønsker hvit, så gå for det. Er din dag, ditt bryllup. Kunne du tenke deg å ta en hvit sari, eller vil du ha helt vestlig kjole? Uansett hva du velger, så er det din og brudgommens dag. og alle andre får si hva de vil! 

Anonymkode: fa4c6...2f8

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Greit nok, men hvite brudekjoler måtte gjerne vike for andre farger på 70 tallet og det er i det minste ikke lenge siden 🙂

Min 1'ste brudekjole var hvit (og jeg var faktisk ren når jeg giftet meg 1'ste gangen) min 2'dre var mer kremhvit.

Har vært i bryllup hvor bruden har gått i bunad (med krone), hvitt, brunt,sort, rødt osv som kjole farge og syns det er bra folk tør være personlige og på sin store dag

Giftet meg i sort kjole selv :) 

Skrevet
På 13.2.2020 den 14.17, Fru Uperfekt skrev:

Sært. Så du var møkkete når du gifta deg annen gang? Bryllup nr 2 uten dusjing først?

Eller mener du at du ikke hadde hatt sex før du gifta deg? Hvorfor kaller du det ren? Blir du møkkete av å ha sex, liksom? 

Anonymkode: 106d5...2ad

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sært. Så du var møkkete når du gifta deg annen gang? Bryllup nr 2 uten dusjing først?

Eller mener du at du ikke hadde hatt sex før du gifta deg? Hvorfor kaller du det ren? Blir du møkkete av å ha sex, liksom? 

Mange, spesielt religiøse der kontroll av kvinner er viktig, bruker et positivt ladet  ord "ren" om jomfruer for å kontrollere kvinners sexliv. 

Regner med personen du siterte er en av dem som støtter opp om denne ukulturen.

Anonymkode: a57a7...e93

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange, spesielt religiøse der kontroll av kvinner er viktig, bruker et positivt ladet  ord "ren" om jomfruer for å kontrollere kvinners sexliv. 

Det var det jeg sa, bare litt mer subtilt.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Er det kjekt å være kverulant?

Hatt en dårlig dag kanskje?

Om du ikke skjønte hva jeg mente så spør en voksen.

• Liker 1
Skrevet

Hva er ukultur med å være jomfru til en gifter seg?

Er ikke noe jeg har krevd/vil kreve av mine barn ei heller av mine omgivelser.

Var mitt personlige valg å vente og ikke et krav fra mine foreldre eller omgivelser.

Skrevet

Det var det jeg sa, bare litt mer subtilt.

https://snl.no/subtil

Da må du ta deg et skrivekurs.

Skrevet

Hva med to kjoler :) kanskje rød først? I selve seremonien. Også kan du bytte til en hvit kjole? 

Eller en hvit stor puff kjole med noen røde elimenter for eks betalte. 

Anonymkode: bd69e...a07

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med to kjoler :) kanskje rød først? I selve seremonien. Også kan du bytte til en hvit kjole? 

Eller en hvit stor puff kjole med noen røde elimenter for eks betalte. 

Betlte!!? Mente jeg 😂

Skrevet
4 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Hva er ukultur med å være jomfru til en gifter seg?

Er ikke noe jeg har krevd/vil kreve av mine barn ei heller av mine omgivelser.

Var mitt personlige valg å vente og ikke et krav fra mine foreldre eller omgivelser.

Ukulturen begynner når du kaller det ren, det vil jo automatisk si du er skitten når du har hatt sex. Ukultur, det skjønner du. 

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, VårKonto skrev:

Ukulturen begynner når du kaller det ren, det vil jo automatisk si du er skitten når du har hatt sex. Ukultur, det skjønner du. 

Er du som tillegger ordet en høyere betydning enn det har. Har ikke sagt,/skrevet at en er skitten om en har hatt sex før ekteskapet ei heller mener jeg en er det så vennligst slutt å prøve å tillegge meg ytringer/meninger osv jeg ikke har.

Skjønner at du har tatt deg veldig nær av at jeg brukte ordet ren istedenfor jomfru så beklager at du er så sår på det punktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...