Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer skal vi kjøre fra Trøndelag til Sørlandet på sommerferie, og har med en 1-åring i baksetet... Vi har vurdert å kjøre om natta i håp om at barnet skal sove det meste av turen. Men nå er det jo ganske mye annerledes å sove i bilsetet enn i senga si da. Noen som har erfaringer? Bør vi "rigge" bilen på en spesiell måte?

Skrevet

Har kjørt langt med små barn i bilen både hele dagen og om natten, og begge deler har gått kjempefint.

Om dagen, noe å leke med.. Kanskje musikk barnet liker på CD-spilleren, og noen stopp for å lufte seg litt. Og så sover vi litt på turen da også.

Om natten sover barnet gjerne hele veien hvis det har godt sovehjerte :)

Greit å ha en liten dyne på, men sørge for at det ikke blir for varmt i bilen i såfall.

God tur :)

Skrevet

Det går helt sikkert fint, både dag og natt om barnet trives i bil. Vesla gjør ikke det, så vi foretrekker tog og fly om vi skal langt. (orker ikke kjøre om natta jeg)

Gjest Gjesta
Skrevet

Sørg for at barnet har egen drikke tilgjengelig selv.

Skrevet

Är det fler som har erfarenheter? Gärna både bra och dåliga.

Vi ska åka från Stockholm till Møre og Romsdal i sommar - en nätt resa på 100 mil.

Vi har också tänkt att köra på natten - delvis för att 1½ åringen ska få sova, delvis för att det inte är så varmt.

Skrevet

Vi har kjørt Bergen - Trøndelag i strekk mange ganger med sønnen vår som nå nærmer seg 3 år, og det har aldri vært noe problem. Han elsker å kjøre bil, sover godt og er utrolig tålmodig (enn så lenge...), og det ser ut til at lillemor blir av samme typen. :)

Vi bruker gjerne 12 timer på turen, stopper oftere nå som gutten er større og trenger å røre seg mer, og det funker helt fint. Han har drikke og noe å pusle med tilgjengelig, men stort sett sitter han og ser seg om, eventuelt krever å få høre litt musikk i ny og ne.

Det eneste som ikke funket så bra for oss, var å kjøre på natta. Vi prøvde det da han var ca ett år, men det ble ikke noen suksess. Hver gang vi stoppet, så våknet han og "laget leven", og det var ikke noe stas, siden sjåføren trengte å ta seg en dupp underveis. Men hvis dere vet at poden sover søtt uansett (eller dere ikke trenger å stoppe og sove selv), så skulle vel nattkjøring være en grei løsning.

Lykke til og god tur!

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjørte med barn, og da kjørte vi om natta. Var kjempelurt.

Skrevet

Når vesla sover i bilen nå, så våkner hun som regel når motoren blir slått av. Dvs. vi satser på å kjøre mer eller mindre i ett strekk, med ett sjåførbytte underveis (og da må vi bare forsøke å holde motoren i gang). Regner med å bruke ca. 10 timer ned.

Gjest gjest1
Skrevet

Lange bilturer med barn i baksetet er ikke noe problem om man legger forholdene litt til rette. Litt leker i baksetet og egen drikke berger dagen og en liten pute og dyne berger nattesøvnen. Selvfølgelig må man være forberedt på å stoppe litt oftere enn om man bare er voksne i bilen, men jeg har bare gode erfaringer med barn og langtur. Har kjørt land og strand rundt med mine, i år drar vi nordover.....

Skrevet

Vi har kjørt både dag og natt med våre, men heretter kommer vi til å kjøre dag. Å kjøre om natten er greit nok på den måten at barna da sover, men det er verre med oss voksne. Totalt utslitt dagen etterpå. Det blir en laaang dag, mens den lille er lys våken og strålende opplagt :sjarmor:

Går selvfølgelig greit hvis man er to som kan bytte på å sove og kjøre, men jeg får ikke til å sove i bil. Det blir bare dupperter.

:P

Gjest Kari N
Skrevet

Hvorfor er det ingen som bruker god tid? Vi gjør som mine foreldre gjorde, bruker veldig god tid.

Kjørte ca. ikke mer enn en firetimers-strekning (i normaltid). Så stoppet vi og overnattet på ulike steder: Hytte, cmaping, hotell, motell, rom til leie. Og selv om vi bare kjørte i en vanlig firetimersstrekning hver dag, så tok vi mange pauser. Noen korte og noen lange. Dermed tok firetimersstrekningen en god tid mer, alt fra fem til sju timer.

Vi barna hadde det kjempemorsomt! Utrolig mange gode barndomsopplevelser og virkelig gode familieminner fra stoppesteder langs vei, både de korte og der vi overnattet. :)

Men nå vet jeg ikke om dere bare har ett barn. Selvfølgelig er det lettere å kjøre lengre med bare ett barn (OK, kommer an på barnet) og med de er så små sover de fortsatt mye. Men vi gjør det samme uansett; tar oss god tid. Små barn har også godt av å røre på seg med jevne mellomrom.

Min erfaring er at det er kjøligere å kjøre om natta, mindre trafikk og det er lett for barna å sove. MEN, det er også mye lettere å bli trøtt selv. Alt er så stille og som småbarnsforeldre er det vanskelig å snu døgnrytmen på stående fot. Man har jo som regel mangel på søvn av før av. Og å kjøre når man trøtt synes jeg er like farlig som å kjøre med promille. Man merker ikke at sansene og reasjonene er redusert, ofte ikke før det er for sent.

Drikke, litt leke, sang, musikk (CD), og pledd/dyne (kommer an på hvor varmt det er da) er must. Bruker også noe som dekker for vindu, slik det blir mørkere i baksetet. Er jo litt lyst om kvelden/natta om sommeren.

Skrevet

Vi brukar ta tid på oss när vi kör - men nu när vi har en liten son är det annorlunda. Än tror jag han är för liten för att ha glädje av stoppen. Nästa år kanske?

Jag vill försöka komma så pass långt som möjligt när han sover och sen ta stopp, ut och springa mm. For resan kommer ta tid oavsett.

Jag är också enig i att det är farligt att köra när man är trött.

Skrevet

Vi har reist masse med vår lille i bil helt fra han var liten.

Det går som regel veldig greit. Vi pleier å reise på ettermiddagen når minsten har fått være aktiv en god periode. Så kjører vi en times tid, tar et godt stopp med noe å bite i. Passer på at han får bevege seg mye. Så kjører vi en 2-3 timer og da sovner han gjerne, så tar vi et godt stopp og spiser litt kveldsmat ( i 8-9 tida). Skifter til pysj og leker litt. Så når i kjører videre da så sovner han og sover gjerne 4-5 timer.

Han har drikke og en god del leker med i bilen. Kanskje også noe kjeks eller noe annet han liker godt.

hvis dere ikke har kjørt så langt før, bør du kanskje vurdere om barnet blir bilsyk, for det kan bli en lang tur hvis det blir mye oppkast og grining.

Ellers er mitt råd og ta god tid. vil 1-åringen ha pause så ta en pause før han blir helt hysterisk.

Gjest Kari N
Skrevet
Vi brukar ta tid på oss när vi kör  - men nu när vi har en liten son är det annorlunda. Än tror jag han är för liten för att ha glädje av stoppen. Nästa år kanske?

Jag vill försöka komma så pass långt som möjligt när han sover och sen ta stopp, ut och springa mm. For resan kommer ta tid oavsett.

Jag är också enig i att det är farligt att köra när man är trött.

Ja, jeg mente at når man bare har ett barn og når det ikke er så veldig stor, så stiller det seg annerledes. Vi kjører alltid så lenge mens de sover (så fremt ikke vi selv blir trøtte eller trenger pause).

Er enig med kitty at det er viktig å ligge i forkant. Når minsten allerede har blitt for sliten, trøtt og sur, så er det ikke sikkert et stopp gjør susen lengre.

Gjest marris75 ikke pålogget
Skrevet

Vi har kjørt til Italia 2 ganger med små barn. Første gangen hadde vi bare en sønn på 1 1/2 år. Med flere overnattinger på veien, leker i bilen, barne-cder + mange stopp så gikk det bra det. Noe sutring ble det jo, men klart man blir sliten med 250 mil i bilen på 4 dager. Neste gang var vår eldste sønn 3 år, og yngstemann var bare 10 uker. Yngstemann sov så og si hele turen, men han på 3 syntes det var kjedelig/slitsomt å sitte så mye i bil. Vi hadde da 4 overnattinger m/ tivolibesøk etc på veien ned. Så jeg tror nesten at små barn syntes det er greit, mens litt større barn kjeder seg litt mer. Barna er nå 5 og 2 år så vi venter nå et par år før vi tar den turen igjen. Men vi skal kjøre til Kr.Sand da. Men det er gjort på en 7 timers tid. Men nå er alle barn forskjellig. For 6 mnd siden så kunne vi nesten ikke kjøre 30 min uten at barna ville ut av bilen. Nå er de stille som mus igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...