Gå til innhold

Gravide! Spiser dere hamburgere, baguetter med salat osv fra restauranter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står jo side opp og side ned om at vi gravide må være så nøye med vask av salat og grønnsaker pga faren for toxoplasmose... og på restauranter/ cafeer er de vel ikke det?! Så jeg vegrer meg litt... hva tenker dere andre rundt dette?

Hilsen frøken hysterisk😱

Anonymkode: 91094...048

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at den hysterien er mer skadelig for deg og barnet enn litt salat på baguetten. 

Anonymkode: d512c...ba4

• Liker 37
Skrevet

Er ikke engang minimalt bekymret for det. 

Anonymkode: 1ff50...4e3

• Liker 12
Skrevet

Det har aldri bekymret meg. 

Anonymkode: 67224...04a

• Liker 6
Skrevet

På restauranter i Norge bør du forvente at de er nøye med det, jo. Aldri noen garanti selvfølgelig, men det er jo normalt å vaske salaten på profesjonelle kjøkken. 

Skrevet

Nå er matsikkerhet veldig viktig på café og restaurant. Alt av grønnsaker og frukt skal være vasket. Jeg regner med at du vasker grønnsaker og frukt med såpe hjemme fordi det er det eneste som fjerner bakterier og annet. Gjør du ikke det så er du rett og slett hysterisk. 

Anonymkode: 24628...611

Skrevet

Ville vært mer redd mtp melk. Finner listeria I melk I Norge ofte. 

Listeria monocytogenes er en sykdomsfremkallende bakterie som kan være tilstede i melkeprodukter og den kan vokse i enkelte melkeprodukter. Bakterien kan gi den alvorlige sykdommen listeriose.

Anonymkode: bd6f7...027

Gjest Rosaris
Skrevet

Hadde vært mer redd for å spise tartar, salat har jeg ikke tenkt på en gang

Skrevet

Nei, ett sted går grensen for hva jeg gidder å bekymre meg for og holde meg unna i et svangerskap 😅

Anonymkode: 2f866...b27

• Liker 10
Skrevet

Har jeg aldri tenkt over.. dessuten har jeg hatt helt avsmak fra burgere og den slags siden jeg ble gravid, så ikke er problem for meg. Er ikke verre enn å skjære kniven på midten og se om den er stekt?

passer litt mer på biffen siden det er det jeg spiser mest, men når man sier man skal ha hardt stekt, så får man som regel det.

ro deg ned. Er de som snuser, drikker, røyker og heller innpå med redbull. Og de som spiser rått røkt kjøtt, spekekjøtt og den slags. Får stort sett friske barn de og:)

Anonymkode: 54129...d40

• Liker 1
Skrevet

Eg unngikk salatbarer og buffet. Eg var hysterisk da. 

Anonymkode: 7e615...454

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg unngikk salatbarer og buffet. Eg var hysterisk da. 

Anonymkode: 7e615...454

Jeg og..... spiste kun varmebehandlet fra restauranter osv. Var veldig slitsomt, men jeg klarte ikke å stole på andres matlaging 

Anonymkode: a9a08...33a

• Liker 3
Skrevet

Hygienen på spisesteder er i 99% av tilfellene ekstremt mye bedre enn pp et privat kjøkken. Du bør lære deg å slappe av, ellers går du en tøff tid i møte.

Anonymkode: 4e3a4...a38

• Liker 11
Skrevet

Jeg unngår alle råe grønnsaker/bær/frukt fra cafeer og restauranter. Spesielt dette med salatblader er vanskelig å vaske. Mye enklere å vaske en tomat som er rund og fast.

Anonymkode: c85a8...0b5

• Liker 2
Skrevet

Jeeez. 

Anonymkode: 8f16d...6bf

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker at den hysterien er mer skadelig for deg og barnet enn litt salat på baguetten. 

Anonymkode: d512c...ba4

Hvordan er det skadelig for barnet at mor er føre var og prøver å følge helsemyndighetenes råd om mat under graviditet?

Anonymkode: 2f7cd...7e4

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det skadelig for barnet at mor er føre var og prøver å følge helsemyndighetenes råd om mat under graviditet?

Du går jo ut over helsemyndighetenes råd og bekymrer deg unødvendig. Det er ikke bra. 

Anonymkode: 9e823...2c5

• Liker 7
Skrevet

Ja. Tar selvfølgelig å følger råd om ikke rått kjøtt, upastaurisert melk/ost og rare matvarer. 

Men jeg har ikke fått hverken toxo eller listeria ila. Mitt liv hverken i utlandet, ett år utenlands + ferier. Så da setter jeg min lit til at en cafe/restaurant som er avhengig av godt rykte for å overleve, følger minimum av hygiene :)

Anonymkode: 2de70...153

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Du går jo ut over helsemyndighetenes råd og bekymrer deg unødvendig. Det er ikke bra. 

Anonymkode: 9e823...2c5

Det er anbefalt at grønnsaker vaskes godt. Hvordan går hun utover det? Og hvordan mener du at det å tenke på det ikke er bra? Vil påstå det er et stykke mellom å være forsiktig med hva man spiser ute og fullstendig hysteri.. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er anbefalt at grønnsaker vaskes godt. Hvordan går hun utover det? Og hvordan mener du at det å tenke på det ikke er bra? Vil påstå det er et stykke mellom å være forsiktig med hva man spiser ute og fullstendig hysteri.. 

Enig med deg, men det er et typisk svar man får her på KG dersom man spør om noe angående matvarer i graviditeten. 

Jeg jobber forøvrig i matbransjen og vet derfor om mye tvilsom hygiene på kjøkken rundt omkring, så jeg spiste ikke salat og lignende fra gatekjøkken/kantiner/matbutikker under graviditeten min selv. Selv om det er en minimal risiko for at det skal skje noe dersom grønnsakene ikke er vasket, så gadd jeg ikke ta sjansen. Klarte meg fint uten det de få månedene jeg gikk gravid. 

Anonymkode: 64391...73c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...